Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vet inte riktigt vad du åsyftar med det fetade men man skulle ju kunna tolka det som du menar att man skulle kunna lyssna på Borgnäs i just detta fall? För jag förmodar att du inte menar att GW alltid har fel (om han nu hade det med polisspåret?).
Om du är av en sådan åsikt så vore det bra om du kunde precisera vad det skulle vara i hans konspirationsteori som det finns någon bäring i.
Ni må tycka att det är osedvanligt grinigt i just den här tråden men det beror på att tråden är totalt ockuperad av ett troll som inte på något sätt bör matas och därför är det av största vikt att man inte bara slänger ur sig saker utan gärna har något på fötterna i det man skriver.
Att bara skriva att Borgnäs kan ha rätt leder ingenstans här, det har redan skrivits 10 000 ggr utan några som helst grunder för det.

Om man menar att nån är ett troll är det väl bara att inte svara?
Jag skulle gärna gå till källan d.v.s de juridiska dokumenten, i stället för att lyssna på de här debattörerna. Men i brist på tid får man försöka begripa sig på en tråd på Flashback och lite artiklar här och där. Och där står ju ord mot ord. Det räcker liksom inte med att Guillou säger att någon är menederska, för att ta ett exempel.
Jag är inte intresserad av Borgnäs, eller andras åsikter. Och köper inga färdiga konspirationsteorier alls (inte heller om öldrickande).
Det här med fotohandlarparet däremot, det intresserar mig. Och även dagboksanteckingarna som var på tal. Jag skulle gärna läsa något om det, som inte var skrivet av någon adrenalinstinn debattör som vill vinna debatten till varje pris.
Citera
2018-03-23, 18:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Om man menar att nån är ett troll är det väl bara att inte svara?
Jag skulle gärna gå till källan d.v.s de juridiska dokumenten, i stället för att lyssna på de här debattörerna. Men i brist på tid får man försöka begripa sig på en tråd på Flashback och lite artiklar här och där. Och där står ju ord mot ord. Det räcker liksom inte med att Guillou säger att någon är menederska, för att ta ett exempel.
Jag är inte intresserad av Borgnäs, eller andras åsikter. Och köper inga färdiga konspirationsteorier alls (inte heller om öldrickande).
Det här med fotohandlarparet däremot, det intresserar mig. Och även dagboksanteckingarna som var på tal. Jag skulle gärna läsa något om det, som inte var skrivet av någon adrenalinstinn debattör som vill vinna debatten till varje pris.

Är du verkligen intresserad finns allt här i trådstarten.
Citera
2018-03-23, 18:52
Medlem
Citat:
Är du verkligen intresserad finns allt här i trådstarten.

Men du får gärna sammanfatta din syn på fotohandlarparet. Menar du att de ljög?
Citera
2018-03-23, 19:12
Medlem
habets avatar
Citat:
Ganska meningslöst att jag talar om vad jag tycker med den inställning du har om skribenter i den här tråden.
Men visst, självklart är allt ett falsarium.
Jag rekomenderar dig att själv skapa dig en uppfattning genom att läsa de förhör och videoupptagningar från vittneskonfrontationerna som du efterfrågar och faktiskt finns.
Citera
2018-03-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ganska meningslöst att jag talar om vad jag tycker med den inställning du har om skribenter i den här tråden.
Men visst, självklart är allt ett falsarium.
Jag rekomenderar dig att själv skapa dig en uppfattning genom att läsa de förhör och videoupptagningar från vittneskonfrontationerna som du efterfrågar och faktiskt finns.

All right med adrenalinstinna debattörer menade jag iofs inte trådens skribenter utan allt från feminister till Guillou. Så högt sätter jag dem alltså.
Ja jag blir väl tvungen att sätta mig in i det källorna. Vete fan varför jag gav mig in i tråden egentligen, de började som en diskussion om "invecklad juridik". Hur som helst är det ju ganska saftigt av ett par att ljuga om en sån sak. Men ja det finns uppmärksamhetstörstande mytomaner och tidningarna slafsade ju omkring ordentligt.
Citera
2018-03-23, 19:29
Medlem
habets avatar
Citat:
All right med adrenalinstinna debattörer menade jag iofs inte trådens skribenter utan allt från feminister till Guillou. Så högt sätter jag dem alltså.
Ja jag blir väl tvungen att sätta mig in i det källorna. Vete fan varför jag gav mig in i tråden egentligen, de började som en diskussion om "invecklad juridik". Hur som helst är det ju ganska saftigt av ett par att ljuga om en sån sak. Men ja det finns uppmärksamhetstörstande mytomaner och tidningarna slafsade ju omkring ordentligt.

Ok, ber om ursäkt för missförståndet.

Grundproblemet var väl egentligen den stämning och opinion som rådde i media och i största allmänhet under den här tiden och nyttiga idioter finns det gott om.
Citera
2018-03-23, 19:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är mycket svårt att diskutera t.ex. "fotohandlarparet" här i tråden utan att det går igång ändlösa och meningslösa debatter, men naturligtvis är det rena rappakaljan. Det bästa är att titta på t.ex. avsnittet av "Veckans brott" där bl.a. konfrontationen gicks igenom. 'UT64' länkade till programmet i ett inlägg häromdagen:
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Såg om det gamla reportaget i Veckans Brott om Da Costafallet igår, och det är nog den bästa dokumentären som gjorts om detta fall. https://www.youtube.com/watch?v=7siLTMh-few
Ytterst handlar det väl om att man måste bilda sig en egen uppfattning om trovärdigheten hos olika människor, och då bör man naturligtvis lyssna även på den utpekade läkaren (intervjun börjar tre minuter in i det här debattprogrammet från 2008):
https://www.youtube.com/watch?v=hdX5E5Z3Bu0
Senast redigerad av Draifos 2018-03-23 kl. 19:51.
Citera
2018-03-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är mycket svårt att diskutera t.ex. "fotohandlarparet" här i tråden utan att det går igång ändlösa och meningslösa debatter. Det bästa är att titta på t.ex. avsnittet av "Veckans brott" där bl.a. konfrontationen gicks igenom. 'UT64' länkade till programmet i ett inlägg häromdagen:

Ytterst handlar det väl om att man måste bilda sig en egen uppfattning om trovärdigheten hos olika människor, och då bör man naturligtvis lyssna även på den utpekade läkaren (intervjun börjar tre minuter in i det här debattprogrammet från 2008):
https://www.youtube.com/watch?v=hdX5E5Z3Bu0

Tack för det. Det ska jag titta på.
Ja visst handlar det om att bedöma trovärdigheten, och särskilt när det då inte finns teknisk bevisning. Det fanns det väl ingen alls i det här fallet som jag fattat det.
Jag tänkte på det även nu, i fallet med Madsen (alltså bedömning av trovärdighet). Expressens Kadhammar skriver länge och väl om ett vittne (tror det kallas karaktärsvittne), en skör kvinna som var besatt av döden och som skulle ha haft mycket att göra med Madsen. OK, här är ett fall där vi har ett erkännande av styckning och väldigt mycket annat som pekar på Madsen, så något justitiemord är inte att befara. Men ändå: behövs det där? Ska det vägas in? Tänk om hon ljuger?
Citera
2018-03-23, 19:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tack för det. Det ska jag titta på.
Ja visst handlar det om att bedöma trovärdigheten, och särskilt när det då inte finns teknisk bevisning. Det fanns det väl ingen alls i det här fallet som jag fattat det.
Det finns både DNA och fingeravtryck, men även det här är dessvärre mycket svårt att diskutera i den här tråden utan att det spårar ur.
Citera
2018-03-24, 01:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag tyckte att "feministpöbeln" utanför rätten var både osmaklig och obehaglig.

Håller med dig helt och hållet här, feministmaffian "kidnappade" fallet och gjorde det till en jämställdhetsfråga när det i själva verket handlar om ett grovt brott som med stor sannolikhet begicks av en sexkund till CdC. Leta bland kunderna så hittar vi GM.

På samma sätt har fallet långt efter feministernas inblandning kidnappats av personer med grumliga motiv som gör allt för att få bort fokus från sexträsket på Malmskillnadsgatan och de många torskarna trots att fallet sannolikt är relaterat till den prostitutionsvärld som CdC rörde sig i. En hel del pekar nämligen i denna riktning.
Citera
2018-03-24, 01:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Guillou kallade henne "menederska". En ren käftsmäll alltså. Men finns det säkra bevis för att hon ljög och är det ok att journalister går ut så hårt?

Nej, det är inte ok eftersom alla misstankar om mened avskrevs mot henne i början av 2000-talet, åklagaren kunde inte finna något som motiverade att väcka åtal och då är hon bevisligen oskyldig tills motsatsen är bevisad i domstol.

Samtidigt finns det (tyvärr) kverulanter i tråden som fortfarande försöker utmåla denna kvinna som lögnare trots att det inte finns tillstymmelsen av några vattentäta bevis att hon ljög om dagbokens tillkomst.

Det märkliga många år senare är dessutom att brottsoffret CdC hade en mångårig manlig vän som också han skriver en "dagbok" som också ges ut (2010) och som kallas Raines dagbok och där är det delvis samma uppgifter som bubblar upp, okända läkare förser CdC med valium och annat fludder och man behöver inte vara nobelpristagare för att inse att betalningen i princip bara kunde ske på ett sätt?

Och som slutgiltigt svar på din fråga, nej det finns inga säkra bevis för att hon ljög. Inte heller finns det några bevis för att Raine medvetet hittade på det korta avsnitt i boken som behandlar CdC.
Citera
2018-03-24, 02:09
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej, det är inte ok eftersom alla misstankar om mened avskrevs mot henne i början av 2000-talet, åklagaren kunde inte finna något som motiverade att väcka åtal och då är hon bevisligen oskyldig tills motsatsen är bevisad i domstol.

Samtidigt finns det (tyvärr) kverulanter i tråden som fortfarande försöker utmåla denna kvinna som lögnare trots att det inte finns tillstymmelsen av några vattentäta bevis att hon ljög om dagbokens tillkomst.

Det märkliga många år senare är dessutom att brottsoffret CdC hade en mångårig manlig vän som också han skriver en "dagbok" som också ges ut (2010) och som kallas Raines dagbok och där är det delvis samma uppgifter som bubblar upp, okända läkare förser CdC med valium och annat fludder och man behöver inte vara nobelpristagare för att inse att betalningen i princip bara kunde ske på ett sätt?

Och som slutgiltigt svar på din fråga, nej det finns inga säkra bevis för att hon ljög. Inte heller finns det några bevis för att Raine medvetet hittade på det korta avsnitt i boken som behandlar CdC.

Det med Raine låter kanske inte så trovärdigt på en skala.
Det här är grejer som diskuterats sen evigheter i tråden fattar jag, men här kommer jag med ett fynd i alla fall - som indikerar enligt mig att det var bluff. Hur som helst, omöjligt att det kan funka som bevis/indicium om Aftonbladets artikel stämmer.

Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16968537.ab

Dagboksvittnet dök upp mellan de båda rättegångarna mot läkarna under våren 1988. Hennes dagböcker innehöll uppgifter om att da Costa hade känt två perversa läkare.
Hon visade upp två dagböcker för åklagaren. Hon påstod sig ha antecknat vad Catrine under 1983 och 1984 skulle ha berättat för henne om de två läkarna. De skulle enligt Anna ha haft sex med Catrine i något som kallades "dödsrummet". Sexakterna skulle också ha inträffat i ett litet barns närvaro.
Dagböckernas äkthet kom att ifrågasättas.
Annas berättelser i tingsrätten 1988 skiljde sig nämligen helt från de uppgifter som hon lämnat till polisen fyra år tidigare – i samband med att Catrines kvarlevor hade identifierats.
De första uppgifterna handlade inte om några läkare, barn och "dödsrum" och var helt oförenliga med det som hon senare presenterade i sina dagböcker.
Långt senare, år 2000, hördes Anna av polisen som misstänkt för mened. Hon kunde då inte förklara de motsägelsefulla uppgifter som hon lämnat.
De omtvistade dagböckerna var också borta och hon visste inte vart de hade tagit vägen.
Trots det så väcktes aldrig något åtal mot henne. I stället avskrev åklagaren ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in