Citat:
Ursprungligen postat av
Snopphanen
Man är oskyldig tills motsatsen är bevisad men handen på hjärtat hur hårt gäller den regeln här på Flashback? Virtanen friades av polisen men hur många tror att han är oskyldig, inte särskilt många. När media är inblandat ö.h.t så bildar man sig ofta en uppfattning utifrån en persons karaktär. Om man då "verkar lite skum" så faller pöbels dom hård.
Juridiken ska vara torr och saklig men vittnen och nämdemän påverkas ju av skriverier i tidningar. Varför ska Madsens älskarinna höras nu, är det relevant? Hur mycket har hon påverkats av tidningarna? Hur var de med fotohandlarparet, ljög de eller fantiserade och är det självklart att man direkt borde ha fattat att de ljög? Spelar det roll eller inte om någon är intresserad av våldsporr? Var det självklart att en prostituerads dagboksanteckningarna inte var något värda och borde rätten insett det på ett tidigt stadium?
Klart att det är smaskigt med justitiemord och man känner sympati med dem som blivit orättvist dömda. Men jag kan till viss del hålla med namnam om att det inte är så enkelt. Dels att saker läcker ut i media, Aschberg sabbade väl den första rättegången? Har GW sabbat något genom att snacka om trettonåringen, som väl blev identifierad här på Flashback också? Det kan påverka vittnen som plötsligt minns många år efteråt att de sett den eller den där eller då och då sa den så här.
Att bedöma vittnens trovärdighet är inte alltid så lätt. De kan minnas fel eller ändra sina uppgifter. Även målsäganden. Den prostituerade i Fittja ändrade sina uppgifter flera gånger och det gjorde det omöjligt att fälla männen. Hur många på Flashback tycker att de borde ha dömts ändå och att de är skyldiga?
Obs jag är inte ute efter att peka ut någon som skyldig.
Jag tycker allt det där är intressanta frågor. Men det kanske är fel tråd? Här verkar alla ha ganska bestämda uppfattningar och det verkar handla mycket om för och emot Borgnäs?
Medias påverkan på vittnen och nämdemän är väl ett problem som går lite utöver feminismens påverkan. Jag har också tänkt på GW som uttalar sig till som tätt. Trettonåringen (i Kevinfallet) är väl avförd från utredningen nu såvitt jag förstår.
De flesta här verkar kunna fallet i detalj så jag drar mig för att sticka in huvudet. Jag har mer frågor än påståenden och man ska väl inte uttala sig om man inte vet så mycket. Fotohandlarparet har gnagt i mig, det är inte riktigt samma grej som Lisbeth Palme och Christer Pettersson men det sätter fokus på vittnens tillförlitlighet, påverkan av ev. foton eller om konfrontationen inte går rätt till - o.s.v.
OT: Lindeberg verkar ha ett särskild horn i sidan till Borgnäs angående hans insnöande på polisspåret i Palmeutredningen, OK. GW har också varit inne på polisspåret. Ska man avfärda
alla GW:s teorier för att han varit det? Handlar inte mycket här om vem man uppfattar som en auktoritet värd att lyssna på. Vem ölar med vem, har GW, Råstam och Josefsson ölat?
Sorry om jag rör upp ett getingbo nu.