2018-03-22, 18:33
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det som är så obehagligt med sexualsadister och psykopater är att de kan vända från (ytlig) charm och vänlighet till att bli helt blanka och kolsvarta i blicken på bara ett par sekunder.

Överlevande från såna typer har berättat samma sak. Ted Bundys offer, inte minst. Även Tommy Lynn Sells offer.

En av PMs älskarinnor berättar samma sak (minns ej namnet), då han tog stryptag på henne och att hans ansikte blev helt uttryckslöst och att hon efter det aldrig vågade vara ensam med honom.

Samma med rovdjur: pupillerna är små, men när de tar bytet blir de stora...tänk lejon.
Rovdjur dödar inte av hat, de dödar för att äta. Pupillerna blir stora för att de fokuserar. Visst kan de även döda för att försvara sina tillgångar o resurser men det är egennytta inte hat.
Citera
2018-03-22, 18:35
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Förhöret med rättsläkaren hade kunnat avgöra fallet, men blev ett antiklimax. Allt talar för att minst en av Kim Walls skador åsamkades henne när hon fortfarande levde. Men lite eller inget gick att slå fast helt säkert. Jag hade hoppats på mer.
https://www.expressen.se/kronikorer/catarina-lundback/allt-kunde-ha-avgjorts-i-dag-jag-ar-besviken-/

Försvaret verkar nöjd med att man inte har en dödsorsak utan en massa troliga dödsorsaker.
Jag får också hålla med krimkrönikören på Expressen om att jag hade förväntat mig mer.
Däremot så håller väl inte Madsens tidsaspekt på 7 timmar på skadorna.
Men det handlar om att så tvivel så det återstår att se vad domstolen kommer fram till.
Citera
2018-03-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kronikorer/catarina-lundback/allt-kunde-ha-avgjorts-i-dag-jag-ar-besviken-/

Försvaret verkar nöjd med att man inte har en dödsorsak utan en massa troliga dödsorsaker.
Jag får också hålla med krimkrönikören på Expressen om att jag hade förväntat mig mer.
Däremot så håller väl inte Madsens tidsaspekt på 7 timmar på skadorna.
Men det handlar om att så tvivel så det återstår att se vad domstolen kommer fram till.
Det kan ju vara så att även media vill så lite tvivel för att hålla klicken och intresset uppe. Det är väl en vecka kvar ungefär av rättegången.
Citera
2018-03-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skrev;

Så vad är det du svarar på egentligen, relevans?

Hon kan ha varit medvetslös när skadorna uppkom, om det vet vi ingenting. Som sagt, hoppas att hon inte var vid medvetande. Man kan leva trots att man inte är medveten om det våld man utsätts för.

Hur som helst så har han orsakat hennes död med de skador han bevisligen har utsatt henne för. Vad rätten är ute efter är uppenbarligen det slutgiltiga dödande hugget/halsavskärningen/strypningen. Hur som helst så hade skadorna i underlivet fått henne att långsamt dö. Förblöda. Kan inte se det på annat sätt än att det är mord.
Citera
2018-03-22, 18:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Hu ja vidrigt. Tror åkl missar en poäng när han undrar kring PMs sexuella intressen. PM kanske inte upplever detta som sexuellt, bara eufori och hat... Lätt för honom att svara att han inte har haft sexuellt motiv. Frågorna borde vara mer öppna för andra beskrivningar av motivet. Tror inte PM har ett känsloliv som liknar andras.
Jag tror snarare han är fullt medveten och värmer upp. PM ska förhöras igen och han ska slutplädera. Dess innan mer vittnen som troligen har dignitet. Det kommer ubåtsexpert. Dagen idag var viktig men det är inte färdigt än.
Jag tycker snarare han sakligt lägger fram ostbit efter ostbit, låter PM pladdra emot sig själv så hans förklaringsbörda ökar:
För att sen slå igen råttfällan.
PMs problem är att han inte håller ihop via sin störning och borde ha knipit käft för länge sen.
Efter endast 3 dagar ser ut som en trål där den fula fisken hamnat väldigt långt in redan.

Jag har en känsla att ÅK har full koll på den här predatorerna, jag tycker det syns tydligt vad han far efter:
Att PM är fullständigt livsfarlig och risk för serie. Ju mer han kan väva fram kring den här, desto bättre.
Att sen PM trasslar till nätet alldeles på egen hand på vägen är superbt.

Jag har alltså begreppet planering i åtanke.
Senast redigerad av develi 2018-03-22 kl. 19:04.
Citera
2018-03-22, 18:46
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Det kan ju vara så att även media vill så lite tvivel för att hålla klicken och intresset uppe. Det är väl en vecka kvar?

Tvärtom va? Dom har ju dömt honom på förhand och okritiskt tagit till sig allt åklagaren meddelat.
Det finns två sidor av myntet vilket dom totalt glömt bort genom att älta hur vidrigt allting är precis hela tiden. Det vet alla att det är groteskt men juridik är något helt annat och minsta tvivel så är det inget åtal som håller helt enkelt. Jag är besviken på den rättsmedicinska expertisen som inte hade mer säkerhet i sina uttalanden. Ja det är säkert lång tid kvar och kommer vandra i flera instanser innan slutlig dom faller, men den rättsmedicinska expertisen är det tyngsta i ett sånt här fall. Det är helt enkelt avgörande.
Citera
2018-03-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Rovdjur dödar inte av hat, de dödar för att äta. Pupillerna blir stora för att de fokuserar. Visst kan de även döda för att försvara sina tillgångar o resurser men det är egennytta inte hat.

Det var pupillerna jag jämförde i koncentration och omslaget vid just dödandet. Ingenting annat.
Citera
2018-03-22, 18:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Jag ska just sätta mig och läsa ikapp dagens inlägg, men det är en sak som skaver efter dagens vittnesmål. Det är det här med hur KWs pojkvän berättar att han cyklat runt och letat efter KW och DÅ stötte ihop med PMs fru. När han frågade henne om ubåten så hade hon sagt att jag skulle sluta fråga om ubåten. Varför säger hon så? Tydliggjordes det kanske i de danska livesändningarna? Någon här som vet?

Du är inte ensam att lura över det.., "en" plausibel teori som en skribent skrev.., var att frugan kanske misstänkte att Kim och Peter hade en sexträff på Ubåten. De hade ju ett öppet förhållande..

Hur som, så är nog åklagaren även nyfiken på svaret.., så man får väl vänta tills ex-frugan kommer i vittnesbåset (vilken dag det nu är ?)

Citat:
Det kan ju vara så att även media vill så lite tvivel för att hålla klicken och intresset uppe. Det är väl en vecka kvar ungefär av rättegången.

Önskar skapa lite drama.., så fick jag känslan över artikeln.
Citera
2018-03-22, 18:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JxcoCo
Som alla andra här mår jag mycket illa av det här fallet. Jag mår också mycket illa av det enorma slöseri med pengar, skattepengar som detta kostat och kommer att kosta.
Generellt förstår jag inte varför styckning av en människokropp bara räknas som "brott mot griftefriden" (åtminstone i Sverige). Jag tycker det är mycket mer allvarligt brott än så, särskilt som rättsläkare inte kan med säkerhet bestämma hur den styckade personen dog.
Kanske är det dags att ändra på straffskalan för styckningar, och höja upp det till samma straff som för överlagt mord. Då hade man ju inte behövt hålla på och ta reda på den exakta dödsorsaken hos människor som nu råkar bli mördade och styckade, det är liksom inte relevant längre. För vilken normal människa styckar en annan människa - oavsett om man styckar henne innan döden inträtt eller efter? Ingen normal människa gör det, så enkelt är det. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av JxcoCo
Ja, lite grann tror jag du inte vill se min poäng i det jag skriver, men som svar till dig: av alla som tvingas ha med det här att göra, från kustbevakningen när man började söka efter Kim, sökandet efter alla kroppsdelar i havet, bärgning av ubåt, all polisens hantering, förberedelser inför rättegång av åklagare och försvarare, rättsmedicinsk personal, utredning efter utredning, rättegången, vakter, häktespersonal och inte minst de 10.000 kr/dag (eller är det 30.000?) som det kommer att kosta att ha PM inspärrad i högriskfängelse resten av hans liv..
Men det är ju inte det som är min poäng. Jag vet att det måste få kosta, men å andra sidan - pengar växer inte på träd. De tas från någon och någonstans. Min poäng är att skattepengar måste huvudsakligen gå till att investera, investera i våra barn och i bra människor och i för samhället uppbyggande saker. Det kan inte fortgå på detta sätt, att hundratals eller tusentals miljoner läggs på grovt kriminella människor för att de ska garanteras en 100-procentig rättvisa när de själva gjort saker som egentligen kanske borde frånta dom rätten till de civiliserade tjänsterna av samhället, som samma samhälle bjuder på.
Min poäng är, och ett av mina förslag - i all ödmjukhet - är att man kanske skulle kunna börja med att titta på att höja straffet för styckning av människor, så att detta brott hamnar på samma straffskala som mord, - dels för att förekomma och förhindra att en människa såsom PM skulle kunna gå fri, bara för att man kanske inte kan fastställa dödsorsaken, men också för att dra ner på utgifterna på åklagarens utredningar. Det är vad jag tycker, det är allt.

Jag är helt enig med dig i i princip allt du skriver. Din aspekt på synen på brottet och brottsrubricering (och påföljd) angående "brott mot griftefriden" saknas i det här fallet. Men jag tror och förväntar mig att det i förlängningen blir en diskussion om vilka överträdelser som idag ingår under 'brott mot griftefriden'. Idag kan här inkluderas att stycka en kropp men även att gräva på kyrkogården. Det inkluderar förstås ett spann av gärningar som i sig skiljer sig vida åt i uppsåt, handling och skada mot annan - och som också skall bedömas därefter. Jag ser att lagstiftningen brister och ser fram emot en vidare diskussion, både här och i övrig media.
Ingen ska kunna stycka en annan utan en påföljd som står i paritet med mord.
Citera
2018-03-22, 18:54
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Då har du isåfall svårt att bedöma helhetsbilden i fallet.

Hon skriver ju själv att den övervägande delen handlar om en sammantagen bild kontra gasolycka. Det borde ju höras tydligt vad dom felas i hennes tänk.

Vem har sagt att detta skulle vara åklagarens ”stora dag”? Löjligt.
Han har inte processat klart ens, eller hållit sin slutplädering.

Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Det är "bortom rimligt tvivel", inte omöjlig som behöver bevisas. Tvärtom så har dagens förhör visat att - återigen - så stämmer inte uppgifterna som PM lämnat och att det inte kan ha gått till som han säger. Ett par av stucken har skett i en levande person och flera har gjorts om inte före så precis efter personen dog. Inget utvädrande av kolmonoxid, tupplur och sen styckning där inte. PM:s historia hänger återigen inte ihop och hans trovärdighet sänks - om det var möjligt - ytterligare.

Jag skulle tro att det blir svårt i slutändan för domstolen att bortse från hela kedjan av indicier även om inte dödsorsaken till hundra procent kan klarläggas. Med det sagt så tror jag fortfarande att Madsen blir fälld men det blir inte tack vare rättsläkarens vittnesmål. Hon gjorde en blek och klinisk figur och skapade öppningar för försvaret. Jag är ganska övertygad om att Madsens försvarsadvokat är väldigt nöjd med den här dagen. Hon frågade rakt ut idag om kolmonoxidförgiftning kan vara dödsorsaken. "Ja, det kan det", svarade rättsläkaren. Jag tror inte att advokaten hade kunnat drömma om ett bättre svar.
Citera
2018-03-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tvärtom va? Dom har ju dömt honom på förhand och okritiskt tagit till sig allt åklagaren meddelat.
Det finns två sidor av myntet vilket dom totalt glömt bort genom att älta hur vidrigt allting är precis hela tiden. Det vet alla att det är groteskt men juridik är något helt annat och minsta tvivel så är det inget åtal som håller helt enkelt. Jag är besviken på den rättsmedicinska expertisen som inte hade mer säkerhet i sina uttalanden. Ja det är säkert lång tid kvar och kommer vandra i flera instanser innan slutlig dom faller, men den rättsmedicinska expertisen är det tyngsta i ett sånt här fall. Det är helt enkelt avgörande.
Men snälla du utredningen och rättegången är exemplariskt skött precis som det ska vara i en demokrati. Har du följt fallet eller är du bara emot för att du kan?
Citera
2018-03-22, 19:02
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Men snälla du utredningen och rättegången är exemplariskt skött precis som det ska vara i en demokrati. Har du följt fallet eller är du bara emot för att du kan?

Du förstår inte vad jag säger utan inbillar dig att jag påstått att det är dåligt skött. Så för att jag inte håller med dig i din analys om medias rapportering så hittar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in