Citat:
Jag håller med om vad du säger om SD men kan tillägga att jag tycker den inställningen är korkad, och det kommer i nuläget leda till att många som är trötta på den fega taktiken byter parti till AFS. Då är det naturligtvis viktigt att AFS visar att de har en annan inställning till det folkliga motståndet mot den svenska nationens förfall. Jag tror att det är klokt att inte åta sig fler uppdrag än man kan fylla med bra gubbar, men samtidigt är jag ganska säker på att AFS, när de väl kommer så långt, kommer att ha en helt annan inställning till kommunpolitik än SD har haft. Det är nästan otänkbart att Kasselstrand skulle premiera den slöa och destruktiva inställningen att det är bra att fylla ut platserna med okunniga, fega och lata personer som varken har intellektuell förmåga att förstå vad som händer i kommunen, eller åsikter som kan föra utvecklingen i rätt riktning, eller ens viljan att göra något annat än att sitta av tiden för pengarnas skull. En kommun har mycket begränsat handlingsutrymme, då nästan allt bestäms uppifrån av regering och riksdag.
SD centralt ser kommunföreningarna endast som ett verktyg för partiledningen, att innan val sprida partiets agenda på torg, marknader och liknande.
Finns egentligen ingen som helst anledning att engagera sig inom en kommun för en SD-are, då partiet ser dessa endast som partiledningens lydiga redskap.
SD centralt ser kommunföreningarna endast som ett verktyg för partiledningen, att innan val sprida partiets agenda på torg, marknader och liknande.
Finns egentligen ingen som helst anledning att engagera sig inom en kommun för en SD-are, då partiet ser dessa endast som partiledningens lydiga redskap.
Du säger att kommunerna inte kan bestämma så mycket. Där har jag en annan åsikt. Kommunerna kan t ex vägra att ta emot flyktingar. De kommer då inte få del av mutorna från staten som bland annat kallas etableringsersättning, och liknande. Men de kan tacka nej och det gagnar kommunen på lång sikt att göra det. Kommunens inställning till EU-migranter har också stor betydelse för hur attraktiv kommunen blir för dessa. Kommunen har i sin verksamhet väldigt mycket av det som invånarna kommer i kontakt med i sin vardag, såsom skolor, barnomsorg, kommunala bolag, med mera, och även här spelar det stor roll vilka styrdokument och andra beslut som politikerna utvecklar. Liknande resonemang kan föras på nästan vilket område som helst så länge det inte går utanför kommunens ansvarsområde. Bara för att kommunpolitiker i regel är lika korrumperade som riksdagspolitiker samtidigt som de är mindre drivande så innebär inte det att det ska vara så eller att kommunen inte kan göra stor skillnad. Den kan göra väldigt stor skillnad.