Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Jag har naturligtvis följt SDs stagnation sedan glansdagarna och hoppas att AfS har lärt sig hur man inte gör. Än så länge har dock AfS inte visat några tecken på att de är i politiken för att göra samma sak om SD utan snarare för att motverka att det någonsin händer igen. Efter att ha lyssnat på ~30 avsnitt av 'Den kokta grodan' så får jag känslan att han (Kasselstrand) är genuin.

Jag är helt med dig gällande SVT och kan bara hoppas att paradigmskiftet förändrar det politiska klimatet i landet såpass drastiskt att folket förstår och reagerar på vad de blivit utsatta för. Jag ser AfS som ett steg i den riktningen medan alternativet är NMR som, som jag förstår det, endast har sin parlamentariska gren som marknadsföring för att kunna bygga en stark organisation.
Problemet med SD är att dom har anpassat sig för mycket till sjuklövern i sin strävan efter att bli accepterade och insläppta i värmen. Dom har tonat ner stora delar av det som faktiskt gjorde partiet unik och till och med ändrat åsikt vad gäller t ex Natomedlemskap för att komma närmare M.
Att utvisa grova brottslingar, det är ungefär så långt dom är villiga att gå.
Det är inte samma parti som vi en gång röstade in i riksdagen.

Jag kan inte se att det skulle hända AfS. AfS känns mycket mer ärliga och orädda att tala om problemen och vad som faktiskt måste göras.
Citera
2018-03-21, 11:22
Medlem
Aeghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Jag har naturligtvis följt SDs stagnation sedan glansdagarna och hoppas att AfS har lärt sig hur man inte gör. Än så länge har dock AfS inte visat några tecken på att de är i politiken för att göra samma sak om SD utan snarare för att motverka att det någonsin händer igen. Efter att ha lyssnat på ~30 avsnitt av 'Den kokta grodan' så får jag känslan att han (Kasselstrand) är genuin.

Jag är helt med dig gällande SVT och kan bara hoppas att paradigmskiftet förändrar det politiska klimatet i landet såpass drastiskt att folket förstår och reagerar på vad de blivit utsatta för. Jag ser AfS som ett steg i den riktningen medan alternativet är NMR som, som jag förstår det, endast har sin parlamentariska gren som marknadsföring för att kunna bygga en stark organisation.
SD har ju statlig och regimtrogen massmedia haft 30 år på sig att manipulera och smutskasta. Att AfS redan tidigare umgåtts med vänsterextrema Expo får mig att tvivla på att de kommer klara av trycket och smutskastningen de kommer utsättas för. Har de inte fattat Expo är en vänsterextrem underrättelsetjänst är de efterblivna.
Citat:
Nu kan Nyheter Idag avslöja ett mejl från Gustav Kasselstrand som visar en vänskaplig relation mellan Expo och SDU. I mejlet refereras till ”en blöt kväll” på Grand Hotel mellan SDU-topparna Gustav Kasselstrand och William Hahne samt Expo. ”Verkar som att min och Hahnes blöta kväll med Expo på Grand Hotel gjorde susen när det gäller deras rapportering om SDU”, inleder Gustav mejlet.

Sedan fortsätter Kasselstrand referera till den blöta kvällen på ett sätt som anspelar på en kärleksrelation mellan William Hahne och Daniel Poohl. ”Hahne och Poohl delade ju till och med taxi hem, oklart vem av er som fick gå på bortamatch…”, fortsätter han i mejlet som är daterat 26:e december 2012. källa
Med NMR är att de inte bara är ett politiskt parti utan de är en hel motståndsrörelse. De kommer fortsätta kämpa oavsett om de får majoritet i riksdagen eller inte. Röstar du på NMR blir det mer att du visar dem att de har stöd vilket gör de kommer kämpa ännu hårdare. De är inga kostymnissar som AfS utan de är ute i samhället och bedriver aktivism, egna nyhetskanaler och finns över hela Sverige.
Citera
2018-03-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Oavsett om de ställer upp bara i riksdagsvalet eller i riksdagsvalet plus Stockholm tror jag att det finns en medveten strategi bakom detta.

De har sett vilka enorma problem SD haft och fortfarande har med allehanda bydårar och extremister som gjort kommunal karriär i det tysta, och sedan plötsligt "blommar ut" på Facebook eller Twitter.

Jag skulle därför tro att AfS bestämt sig för att bygga upp partiorganisationen långsamt, med folk som de till 100% litar på.

Dessutom är ju deras främsta fråga - migrationen - en rikspolitisk fråga. Riksdagen är viktigare än att sitta på kommunala mandat runt om i landet.

Känner 8 personer som blivit uteslutna ur SD.

Endast en av dessa blev utesluten för extrema saker han skrivit på nätet, och detta var förresten en nolla som inte ens hade plats i kommunfullmäktige.
Alla de övriga uteslutningarna handlade om personliga motsättningar, med andra "högre rankade" SD-are.
SD är förresten ett extremt toppstyrt parti, som oftast inte ens tolererar synpunkter från en "lägre rankad" medlem.
Man påminner i detta avseende i allra högsta grad med Nordiska Motståndsrörelsen!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-21 kl. 11:28.
Citera
2018-03-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Kul att folk klagar så mycket här i tråden! Håller alltså med dig.

Ge gärna exempel på detta och se till att det är citat och inte något du snickrar ihop från minnet. Jag är nyfiken på vad du menar.

Blir lite svårt att ge några konkreta exempel, jag baserar det mest på Kasselstrands pod "Den kokta grodan" där han sitter och diskuterar med sin vän. Man vet inför varje avsnitt, oavsett vilken politisk fråga de kommer avhandla, hur deras analys kommer se ut:

- Allt är totalt kaos, på randen till kollaps.
- Det är etablissemangets och politikernas fel.
- Det enda som kan lösa det är tuffare tag.
- SD har blivit mesiga.

Tycker resonemangen de för ofta är väldigt ytliga och onyanserade och innehåller inget analytiskt djup. Skulle kalla det populism, och då är jag en sån som mycket ogärna använder det ordet (som används alltför frikostigt i dessa dagar).

Minns även ett avsnitt då GK kom in på att SD hade accepterat homoadoptioner, något som de motiverat med hänvisning till forskning på området. GKs respons på detta var att konstatera att forskning alltid pekar åt massa olika håll och drog därmed slutsatsen att det inte finns någon anledning att förankra sina beslut i forskning. Det är ett väldigt antiintellektuellt sätt att resonera som inte inger förtroende.

Kollade igenom lite snabbt hans sociala medier och tog ett axplock:

Citat:
Dessa kravmaskiner ska endast få en sak: enkelbiljett till sina hemländer!

Citat:
Svenska folket säger NEJ till böneutrop! När ska politikerna börja lyssna?

Citat:
Sverige förtjänar bättre politiker!

Och så vidare. Mycket one-liners och slagord och sällan några längre resonemang eller analyser.

Säger inte emot något av ovanstående citat utan instämmer med dem, men personligen uppskattar jag när folk uttrycker sig mer balanserat. Det kan ha lika skarp kritik för den sakens skull.

Märk väl att jag ändå stöttar AFS och som sagt är denna approach förmodligen i någon mån nödvändig för att differentiera sig i det politiska landskapet.
Citera
2018-03-21, 15:31
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Blir lite svårt att ge några konkreta exempel, jag baserar det mest på Kasselstrands pod "Den kokta grodan" där han sitter och diskuterar med sin vän. Man vet inför varje avsnitt, oavsett vilken politisk fråga de kommer avhandla, hur deras analys kommer se ut:

- Allt är totalt kaos, på randen till kollaps.
- Det är etablissemangets och politikernas fel.
- Det enda som kan lösa det är tuffare tag.
- SD har blivit mesiga.

Tycker resonemangen de för ofta är väldigt ytliga och onyanserade och innehåller inget analytiskt djup. Skulle kalla det populism, och då är jag en sån som mycket ogärna använder det ordet (som används alltför frikostigt i dessa dagar).

Minns även ett avsnitt då GK kom in på att SD hade accepterat homoadoptioner, något som de motiverat med hänvisning till forskning på området. GKs respons på detta var att konstatera att forskning alltid pekar åt massa olika håll och drog därmed slutsatsen att det inte finns någon anledning att förankra sina beslut i forskning. Det är ett väldigt antiintellektuellt sätt att resonera som inte inger förtroende.

Kollade igenom lite snabbt hans sociala medier och tog ett axplock:

Och så vidare. Mycket one-liners och slagord och sällan några längre resonemang eller analyser.

Säger inte emot något av ovanstående citat utan instämmer med dem, men personligen uppskattar jag när folk uttrycker sig mer balanserat. Det kan ha lika skarp kritik för den sakens skull.

Märk väl att jag ändå stöttar AFS och som sagt är denna approach förmodligen i någon mån nödvändig för att differentiera sig i det politiska landskapet.
Lyssnade på den förra podden tror jag det var. Där Kasselstrand påstod att det inte är någon skillnad för studiemiljön om det är 16 eller 32 elever i ett klassrum. Har själv jobbat som lärare och det där är ju så korkat sagt att jag inte vet vad. Givetvis hjälper det om en lärare är duktig(vilket var hans poäng). Men även en mycket duktig lärare haft haft svårt att hantera 32st 9-åringar. De har en del intressanta samtal annars, men jag hade gärna hört en längre analys av vad GK tänker om att partiet är så pass anonymt, och hur man ska tänker kring detta.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-21 kl. 15:43.
Citera
2018-03-21, 15:41
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeghir
SD har ju statlig och regimtrogen massmedia haft 30 år på sig att manipulera och smutskasta. Att AfS redan tidigare umgåtts med vänsterextrema Expo får mig att tvivla på att de kommer klara av trycket och smutskastningen de kommer utsättas för. Har de inte fattat Expo är en vänsterextrem underrättelsetjänst är de efterblivna.

Har du inget bättre än den där gamla skåpmaten att komma med?

Citat:
Med NMR är att de inte bara är ett politiskt parti utan de är en hel motståndsrörelse. De kommer fortsätta kämpa oavsett om de får majoritet i riksdagen eller inte. Röstar du på NMR blir det mer att du visar dem att de har stöd vilket gör de kommer kämpa ännu hårdare. De är inga kostymnissar som AfS utan de är ute i samhället och bedriver aktivism, egna nyhetskanaler och finns över hela Sverige.

Då får du väl rösta på NMR helt enkelt.

Fundraisingkampanjen har nu uppmärksammats av Nyheter24 för övrigt.
Senast redigerad av MrSkargard 2018-03-21 kl. 16:08.
Citera
2018-03-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Lyssnade på den förra podden tror jag det var. Där Kasselstrand påstod att det inte är någon skillnad för studiemiljön om det är 16 eller 32 elever i ett klassrum. Har själv jobbat som lärare och det där är ju så korkat sagt att jag inte vet vad. Givetvis hjälper det om en lärare är duktig(vilket var hans poäng). Men även en mycket duktig lärare haft haft svårt att hantera 32st 9-åringar. De har en del intressanta samtal annars, men jag hade gärna hört en längre analys av vad GK tänker om att partiet är så pass anonymt, och hur man ska tänker kring detta.

Hörde också det avsnittet och håller med dig. GKs kollega hade även ett genialiskt resonemang att man borde hitta Sveriges bästa lärare, kolla hur den personen gör och sen låta exakt alla andra lärare göra likadant, och den som då inte når upp till samma resultat som den bästa läraren ska inte få vara lärare.

Jag menar... det är ju genialiskt ska man sätta den undre gränsen i nivå med den bäst presterande läraren blir det inte så många lärare kvar.

Edit: noterade också att de jämförde med universiteten som klarar av att ha lektioner med 200 elever och att de därför borde gå i grundskolan. För det är ju verkligen ingen skillnad mellan universitetsstudenter och grundskoleelever...
Citera
2018-03-21, 18:05
Medlem
MrSkargards avatar
Er utgångspunkt är dagens skola som befinner sig i fritt fall medan Gustav Kasselstrand i Den Kokta Grodan utgick från en skola som gjorts om från grunden med katederundervisning, betyg från årskurs ett, hårda tag mot stök, högre lärarlöner och så vidare.
Citera
2018-03-21, 18:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Er utgångspunkt är dagens skola som befinner sig i fritt fall medan Gustav Kasselstrand i Den Kokta Grodan utgick från en skola som gjorts om från grunden med katederundervisning, betyg från årskurs ett, hårda tag mot stök, högre lärarlöner och så vidare.

Skolpolitiken är en av de starkaste bitarna i AfS program. De har förstått vad problemet är med den svenska skolan (flumpedagogiken och det relativiserade kunskapsbegreppet) och även vad som måste göras (mer betyg, återupprätta lärarnas auktoritet, mer katederundervisning).
Senast redigerad av Regulus 2018-03-21 kl. 18:26.
Citera
2018-03-21, 18:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Känner 8 personer som blivit uteslutna ur SD.

Endast en av dessa blev utesluten för extrema saker han skrivit på nätet, och detta var förresten en nolla som inte ens hade plats i kommunfullmäktige.
Alla de övriga uteslutningarna handlade om personliga motsättningar, med andra "högre rankade" SD-are.

Det är möjligt att de som blivit uteslutna för dårtweetar inte är så många jämfört med dem som uteslutits av andra skäl, men varje gång det händer gör det ju stor skada för SD.

Jag kan därför gott tänka mig att AfS med flit valt att slippa detta problem genom att inte kandidera i kommunerna.
Citera
2018-03-21, 19:11
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Jag läste hela ditt inlägg. Jag förstår dock inte varför du klagar när du håller med.

Personligen tror jag att det är viktigt att vara rakt på sak, särskilt när man försöker föra in helt nya idéer i debatten. Annars kommer majoriteten av väljarna inte att märka skillnaden jämfört med vad andra politiker tycker.
Citera
2018-03-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är möjligt att de som blivit uteslutna för dårtweetar inte är så många jämfört med dem som uteslutits av andra skäl, men varje gång det händer gör det ju stor skada för SD.

Jag kan därför gott tänka mig att AfS med flit valt att slippa detta problem genom att inte kandidera i kommunerna.

En kommun har mycket begränsat handlingsutrymme, då nästan allt bestäms uppifrån av regering och riksdag.
SD centralt ser kommunföreningarna endast som ett verktyg för partiledningen, att innan val sprida partiets agenda på torg, marknader och liknande.
Finns egentligen ingen som helst anledning att engagera sig inom en kommun för en SD-are, då partiet ser dessa endast som partiledningens lydiga redskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in