Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 22:13
Medlem
Dessa siffror innebär också att fler SDare kommer att vilja hoppa över till AfS. Även riksdagsmän.
Citera
2018-03-21, 22:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant. Från artikeln:

Sedan undersökningen i februari har stödet för partierna i kategorin ”övrigt” ökat från 2,4 procent till 4,1 procent. Ökningen består till stor del av personer som säger sig stödja det nystartade partiet Alternativ för Sverige.

4,1% - 2,4% = 1,7%

Observera vidare att SD ökat med 0,3% sedan förra mätningen, medan M minskat med exakt 1,7%.

Därav kan man förstås inte dra slutsatsen att det främst är missnöjda moderater som gått till AfS, men siffrorna borde oroa Kristersson.
Citera
2018-03-21, 22:14
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Dessa siffror innebär också att fler SDare kommer att vilja hoppa över till AfS. Även riksdagsmän.

Japp, det kan helt klart inträffa. Frågan är hur (SD) kommer att hantera detta? Men jag tror även att (M) kommer att dräneras till förmån för (AFS).
Citera
2018-03-21, 22:23
Medlem
Citat:
Observera vidare att SD ökat med 0,3% sedan förra mätningen, medan M minskat med exakt 1,7%.

Därav kan man förstås inte dra slutsatsen att det främst är missnöjda moderater som gått till AfS, men siffrorna borde oroa Kristersson.
Bra poäng. Jag har sagt tidigare att om AfS kommer in så kommer det invandringskritiska blocket att öka. Alla väljare kommer inte från SD. Det finns en grupp som inte kan tänka sig rösta på SD, jag t.ex. Jag hade bestämt mig för att rösta MED om det inte blev någonting av med AfS. Andra sådana väljare återfinns i M och S.
Citera
2018-03-21, 22:33
Medlem
Baertlings avatar
Att AfS ligger runt 2 % efter att ha funnits i två veckor kan väl inte betecknas som något annat än en sensationell succé. Steget att visa sitt stöd för uppstickarna blir definitivt lättare att ta när folk märker att snöbollen är i rullning. Nu väntar vi bara på nya invektiv och förklenande påståenden från SD...3...2..1
Citera
2018-03-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Alternativ för Sverige nära 2% i Yougov.

Tyvärr skriver de inte ut siffran.

Wow, härligt. Hoppas det håller i sig. Också stor humor att läsa "forskarens" tankar, att AFS inte kan nå riksdagen eftersom enda anledningen till att SD vuxit är för att de modererat sin profil och kastat ut extrema. Nej, anledningen till att SD vuxit så mycket är för att Sverige har fortsatt ta in invandrare i ett ännu högre tempo (med peaken 2015-2016).
Citera
2018-03-21, 22:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Nja, samtliga förändringar ligger inom felmarginalen, om jag minns rätt från artikeln.
Citera
2018-03-21, 22:40
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
jag tror att S och M har tappat till SD som i sin tur har tappat till AfS , knappast troligt att det går väljare från S till AfS.
Citera
2018-03-21, 22:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Bra poäng. Jag har sagt tidigare att om AfS kommer in så kommer det invandringskritiska blocket att öka. Alla väljare kommer inte från SD. Det finns en grupp som inte kan tänka sig rösta på SD, jag t.ex. Jag hade bestämt mig för att rösta MED om det inte blev någonting av med AfS. Andra sådana väljare återfinns i M och S.

Sannolikt är det summan av två strömmar som vi ser: M tappar väljare till SD och SD tappar väljare till AfS.

Att 1,7% av väljarna skulle gå direkt från M till AfS förefaller osannolikt.

I och för sig kan det finnas borgerliga väljare som tycker att den svenska neutraliteten var OK, och som nu fått upp ögonen för att det finns ett nytt borgerligt parti som inte vill tvinga in oss i NATO.
Citera
2018-03-21, 22:44
Medlem
Citat:
Sannolikt är det summan av två strömmar som vi ser: M tappar väljare till SD och SD tappar väljare till AfS.

Att 1,7% av väljarna skulle gå direkt från M till AfS förefaller osannolikt.

I och för sig kan det finnas borgerliga väljare som tycker att den svenska neutraliteten var OK, och som nu fått upp ögonen för att det finns ett nytt borgerligt parti som inte vill tvinga in oss i NATO.
Självklart kommer de flesta av väljarna från SD men min poäng är att totalen kommer att öka om AfS kommer in. SD+AfS är större än bara SD.
Citera
2018-03-21, 22:45
Medlem
Mycket intressant att AfS redan efter bara två veckors existens ligger på nästan procent i Yougovs mätning! Vem vet, riksdagsvalet i höst kan bli en skräll.
Citera
2018-03-21, 22:50
Medlem
"Nära två procent", det måste väl minst betyda 1,5%? Kul! Jag estimerade dock att de låg på 1% nu, så var inte helt fel ute.

Tror GK har många äss i rockärmen, framför allt riktat mot SD. Kommer bli en spännande valrörelse med AFS i farten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in