Citat:
Ursprungligen postat av
Technerder
AfS skriver att man vill införa ett platt inkomstskatt, dvs att alla betalar samma procentsats. Men jag undrar ifall partiet gått ut med just hur hög denna procentsats skulle vara, eller ska den anpassas efter situationen i Sverige?
Anpassats efter situationen. AfS bygger på sunt förnuft. I takt med att Sverige tillfrisknar kommer ungefär lika mycket gå till bättre välfärd som lägre skatt för alla. Platt skatt är en vision och ett önskvärt mål men AfS skulle aldrig äventyra statsfinanserna.
Redan på några år skulle hundratusentals som inte har här att göra återvandra. Bara det ger troligen 50-100 miljarder i besparing. Säg att 200 tusen skulle omgående återvandra och om vi räknar in allt från bidrag, sjukvård, rättsväsende, o.s.v. då är det dessa belopp vi talar om. Budgeten bara för omedelbart asylmottagande är ca: 50 miljarder.
Man kan då t.ex. ge fri tandvård för svenskar, inte asylsökanden och sänka skatten, ge t.ex. poliser, vårdbiträden och lärare högre lön, lägga pengar på skolan, o.s.v.
Gustav Kasselstrand har nämt 20-25% lika för alla som en vision. Det kommer ta tid att nå dit men Rom byggdes inte på en dag. För mycket i svensk politik handlar om fagra löften inför varje val som sedan aldrig infrias.
Jag vet att AfS är ett parti som bryr sig om alla svenskar och känner mig trygg att man gör de rätta avvägningarna efter hand. Låginkomstagare gynnas då de generellt är mer beroende av de gemensamma trygghetssystemen. Många kommer gynnas av bättre arbetsplatser, högre lön, o.s.v Medelinkomsttagare gynnas då de idag pungslås för att finansiera massinvandringen genom skyhöga marginalskatter.
Det går alltid att diskutera hur man exakt ska använda dessa sparade pengar. Det centrala är dock att vi nu får dessa besparingar genom återvandringen. Resten kommer AfS lösa på bästa sätt för alla.