2018-03-19, 17:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det är lätt att bli förvirrad.

Om de två personerna sågs i Kungsträdgården kl 19 och detta skedde i samband med flygbladsutdelningen så borde det ha varit innan mordet.

Från Inblick:

”När vi senare på kvällen gick förbi Kungsträdgården mötte vi människor som delade ut lappar som beskrev hur Palme var död. I samma veva såg jag även två personer som jobbade för Barbro Sagnell, en Stay Behind-grupp med inriktning på radiokommunikation”.

Från Aftonbladet:

”Det handlar om ett möte med två personer i Kungsträdgården på kvällen då Olof Palme mördades. Enligt Donald Forsberg var de två personerna aktiva i en Stay Behind-grupup med inriktning på samband och radiokommunikation...”

...”Jag var på väg till restaurang Capri på Nybrogatan med en bekant när jag vid 19-tiden träffade de här två personerna som jag kände lite grann. Jag tänkte genast att de ska ut och spana med den här gruppen som de brukade göra, säger Donald Forsberg”.

...vete tusan om man kan fästa någon trovärdighet vid sådana historier...
Han måste ha träffat dem både före och efter mordet om det ska gå ihop. Eller så rör han medvetet till det andra gången. Eller så mindes han fel första gången.

Det jag fäster mig vid mest i den andra berättelsen är att han poängterar att han såg sina bekanta "i samma veva" som han såg dom som delade ut flygbladen.

Nej, att tro på folks berättelser på lösa grunder är ju vanskligt, men att förkasta berättelserna på lösa grunder tycks mig än värre.
Citera
2018-03-19, 17:12
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sydafrikaspåret är ett av de mest genomtröskade av PU. Ändå har aldrig något med verklig substans till brottsplatsen kommit fram. Vad vi vet är att ett antal personer väldigt tidigt pekar ditåt. K-G Bäcks SIS-källa, Pär Westberg och Anders Ferm för att nämna några.

De Wet Potigieter skriver en bok, "Total Onslaught" där han påstår att mördarna lämnat spårbara kvitton till hotel i Stockholm. I vad som skulle vara det mest spektakulära mordet i landets historia, , vem tror på sånt? Vill dom åka fast eller öppna upp för att bli utpressade?
Det slås på trumman om den s k "Uppsala-group" som ska finnas i Uppland, men ingen kan någonsin knytas dit med något som kallas säkerhet. Än mindre kan någon av denna obefintliga grupp placeras vid sveavägen.

Flygare kom med braskande nyheter att Eugene de Kock skulle lämnat landet på lördagsmorgonen. Det sig vara en svensk gubbe som var född 1936. Han pekade frenetiskt mot att EDK skulle varit på Grand och grundade detta på Birgitta Wennerlings tvåsekunders iakttagelse av en man som hon tidigare sett likheter med hos både Viktor Gunnarsson och Christer Pettersson. Att BW sett den mannen vid slussen söndagen den andra mars och angett detta i förhör var petitesser som Flygare hoppade över.

Sen har vi att den svenska politiken gentemot Sydafrika inte ändrade sig med Olof Palmes död. Biståndet ökade. Sist men inte minst är det för mig totalt osannolikt att Nelson Mandela vänt på varje sten för att avslöja om PW Bothas regim varit inblandad i MOP. Det hade legat i ANC-regeringens intresse, men något sådan kom aldrig fram.

Som med allt annat behövs handfasta fakta för att teorierna ska ha någon bäring. I MOP finns detta hos SÄPO-övervakarna och andra WT-män som bevisligen övervakat OP före MOP. Detta har SÄPOs egen hemligstämplade och undanstoppade PM från 860424 fastslagit. Något av den magnituden har har Sydafrika-spåren aldrig producerat. Skulle ex några av WT-gubbarna kunna kopplas till Pretoria så skulle tingens läge ändra sig, men det är något sådant som krävs. Inte vidlyftiga teorier där det pekas mot respektive favorit Svarte Petter.
Du bortser bland annat ifrån alla sydafrikaner som tipsat TRC om MOP mm, samt sådana som Chip Tatum och många många andra. Indicier, javisst, men det är vad vi har i MOP.

Syndafrikansk polis klagar på att svensk polis gjort väldigt halvhjärtade utredningsförsök. Kvittodiskussion är en detalj i sammanhanget.

Lingärdes utpekande och förklaring till polisresor till SA.
Det här var ändå en regim som mördade 100tals personer världen över.
Sydafrikansk säkerhetstjänst fortsatte mycket business as usual efter mandelas tillträde.

Se det 3-delade inlägget jag gjorde för några dagar sedan + GKs anmärkningar så är det ett berg av indicier.
Det finns som du vet andra vittnesmål om att Willsiamsson var i sthlm, mm.

CGÖ+ VCs kontakter är också fina sammanträffanden.

IPC mm. vs. WACL

Inget annat "spår" har så mycket substans som SA om än där varje enskilt indicium är litet.

Tal om afrikaansliknande språk här coh var.

men visst vill man ha en person på tunnelgatan som viftar med sydafrikansk flagga för att vara helt nöjd.

Det minskar inte vikten av övervakningsPMet
Senast redigerad av heheho 2018-03-19 kl. 17:19.
Citera
2018-03-19, 17:16
Medlem
hehehos avatar
Hela BW grejen.
Den utpekade belgiske legosoldaten bor nu i Pretoria som jag tidigare visat.
Citera
2018-03-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Du bortser bland annat ifrån alla sydafrikaner som tipsat TRC om MOP mm, samt sådana som Chip Tatum och många många andra. Indicier, javisst, men det är vad vi har i MOP.

Syndafrikansk polis klagar på att svensk polis gjort väldigt halvhjärtade utredningsförsök. Kvittodiskussion är en detalj i sammanhanget.

Lingärdes utpekande och förklaring till polisresor till SA.
Det här var ändå en regim som mördade 100tals personer världen över.
Sydafrikansk säkerhetstjänst fortsatte mycket business as usual efter mandelas tillträde.

Se det 3-delade inlägget jag gjorde för några dagar sedan + GKs anmärkningar så är det ett berg av indicier.
Det finns som du vet andra vittnesmål om att Willsiamsson var i sthlm, mm.

CGÖ+ VCs kontakter är också fina sammanträffanden.

IPC mm.

Inget annat "spår" har så mycket substans som SA om än där varje enskilt indicium är litet.

Tal om afrikaansliknande språk här coh var.

Fast "källan" Chip har ju skrönat om både det ena och det andra och summan av trovärdigheter i olika mindre trovärdiga källor kan inte bli Större för att de är flera.
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-19 kl. 17:26.
Citera
2018-03-19, 17:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast "källan" Chip har ju skrönat om både det ena och det andra och summan av trovärdigheter i olika mindre trovärdiga källor kan inte. Större för att de är flera.

Jo faktiskt!, summan av många små indikationer ger större sannolikhet för en helhet "i farans riktning" även om man inte kan vara säker på de enskilda pusselbitarna.
Så sannolikheten *blir* större för att de är flera (med lite vanliga brasklappar, om å men)
Citera
2018-03-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingen av dessa indicier når fram till Sveavägen. Det är inte indicier att SÄPO-folk i lönndom spanade på Olof Palme. övervaknings-PM är inte heller indicer utan fakta som finns där. Sydafrikaspåren innehåller inget av den digniteten.
Inga andra spår håller heller den digniteten. Det är det mest konkreta och blir inte svagare av att kretsar i de spåren under 30 år drivit olika villospår med PKK som är tillbaka och CP spåret som huvudnummer.
Citera
2018-03-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jo faktiskt!, summan av många små indikationer ger större sannolikhet för en helhet "i farans riktning" även om man inte kan vara säker på de enskilda pusselbitarna.
Så sannolikheten *blir* större för att de är flera (med lite vanliga brasklappar, om å men)
Så källor som har ljugit men delvis överenstämmer blir då trovärdiga indikationer på att de har trovärdighet sammantaget.

Men oj då är ju salen klar. Det var CP.

Otrolig tur att inte brottsutredare jobbar med den logiken som ju KP tydligt uttryckt att man inte gör.
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-19 kl. 17:36.
Citera
2018-03-19, 17:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Jag kan vara den skyldige men är i så fall ett omedvetet troll. Jag har efter ett par veckors mopöp-ande skaffat mig ett konto och nu dragit upp ett gäng gamla ämnen lite på måfå vartefter jag kommit att tänka på dem. Om ni tycker att jag pajar tråden så får ni säga till.
Nej, du råkade bara vara den första bästa nykomlingen med nya fakta som trollet såg och ville skrämma bort. Nästan alla nya som kommer med egna uppgifter råkar ut för samma behandling. Av någon anledning hade han behov av att trolla bort dubblettprotokollet men hade inte tid med något bättre än några bortförklaringar plus det vanliga otrevliga bemötandet. Du har tillfört tråden uppgiften att obduktionsprotokoll nog inte upptecknas i flera original. Sant eller falskt, men förmodligen sant.

Kaoset handlar om ett missnöje med att andra idéer än trollets egna diskuteras öppet och förutsättningslöst. Idéer om att Sydafrika skulle kunna vara inblandade eftersom ANC nyligen kongressat i Stockholm och SA-folk förstås var här, ifrågasättande av de upphittade kulornas äkthet, andra versioner än hans egen om hur mordet gick till, att diskutera vissa uppgifter - sånt utlöser hans missnöje och då fylls tråden av pajkastning. Lite grand som när barn skriker tills de får sin vilja fram.

Det här är en intressantare tråd än man skulle kunna tro.
Citera
2018-03-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han måste ha träffat dem både före och efter mordet om det ska gå ihop. Eller så rör han medvetet till det andra gången. Eller så mindes han fel första gången.

Det jag fäster mig vid mest i den andra berättelsen är att han poängterar att han såg sina bekanta "i samma veva" som han såg dom som delade ut flygbladen.

Nej, att tro på folks berättelser på lösa grunder är ju vanskligt, men att förkasta berättelserna på lösa grunder tycks mig än värre.
Avslutningen av intervjun:
Vad vill han ha sagt?

”Det knackar på dörren och Donald Forsberg är tvungen att avsluta telefonsamtalet med Inblick. Han beklagar avbrottet och avslutar:
– Jag är expert på desinformation. Jag kan prata med folk i timmar och de tror att de har fått ut viktig information, när de i själva verket inte fått någonting, säger han”.
Citera
2018-03-19, 17:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad vill han ha sagt?

”Det knackar på dörren och Donald Forsberg är tvungen att avsluta telefonsamtalet med Inblick. Han beklagar avbrottet och avslutar:
– Jag är expert på desinformation. Jag kan prata med folk i timmar och de tror att de har fått ut viktig information, när de i själva verket inte fått någonting, säger han”.
Jag tror att han intet ont anande har sagt för mycket och försöker sig på en smartare sorti än en kovändning.
Citera
2018-03-19, 17:40
Medlem
Citat:
Vad vill han ha sagt?

Och det var ju nästan sant. Han kam prata utan att säga något av vikt men som desinformation betraktat är det mer på förortsgangsternivå eller på raketmadsennivå.

Men så väljer han ju kanaler där han inte får några svåra frågor.
Citera
2018-03-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att han intet ont anande har sagt för mycket och försöker sig på en smartare sorti än en kovändning.
Har du vänt. Nyss fäktades du för att hans uppgiffter var trovärdiga med stort engagemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in