Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jamen källan till TPs SE-spår är ju PU själva, SEs exfru, vapensamlarens dotter.

Nej så är det inte. Källan är inte PU utan tvärt om är det så att de som informerat journalisterna som jobbat med det här i 12 år (= vilket skämt) som är källa och det är eftersökande av DF:s aktivitet och den sk Barbrogruppen som gett det spåret som respons. När PU inte nappade blev det som det brukar. Man driver det via Journalister... än en gång.

Ser vi till vad som hänt när det gäller källorna du påstår att det grundar sig på så är det ju tvärt om väldigt tydligt att de (exfrun och dottern) både kommenterar andras anklagelser som drivs av journalisterna och motsäger deras slutsatser. Det är på intet sätt så att de gått till journalisterna.

Samma sak gäller PU. "Någon" har matat journalisterna med uppgifterna och har lämnat journalisternas namn till PU med uppgift att de har något att tillföra och vilka är PU att neka det??? Samma sak exakt skedde med Flygare. PU tog artigt emot trots att de redan visste...

Att det sedan inte sker något gör ju att man väljer att driva det publikt och som barn i sandlådan låtsas som att PU är intresserade och att PU berättar saker för dem.

Det är orsaken till att journalister aldrig kommer att få tillgång till de dokument och uppgifter som binder brottslingarna till brottet utan vackert får vänta till förundersökningen blir offentlig.

Ett råd om man vill komma vidare är att istället vara lite faktakritisk mot den "Någon" som driver på för det är varken exfruar, döttrar eller PU.
Senast redigerad av boboslacke 2018-06-16 kl. 13:02.
Citera
2018-06-16, 13:08
Medlem
Citat:
Därför är LGWP störst av alla i utredningen, han kan ändra sig. Han hoppas att SE inte är GM, men han förstår att det kan vara så.

Donald, K och B, Holmer, Ölvebro, du, jag, har alla investerat all kredibilitet i våra övertygelser.

Därför tjatar vi på.

LGWP, har orså investerat, men han klarar att ha fel.

Eller så vill inte GW avslöja vad han vet och håller på det Han förstår hur svårt det är att knyta ihop säcken för PU.

GW vet t ex att Olle F (via mig) erbjöd kontakt med gärningsmännen som ansåg sig oskyldiga och ha handlat på legitima order mot att de fick amnesti. Och det var inte kontakt via seans inte som erbjöds.
Citera
2018-06-16, 14:00
Medlem
Den ljuse mannen står faktiskt och kysser en kvinna, kvinnan står till höger bredvid den ljuse mannen.
Hans kompis(mörke mannen) står till höger om, bredvid Stig Engström.
http://lennartremstam.blogspot.com/2018/06/stig-engstrom.html
Syns klart och tydligt om ni kör "slide show".
Det förklara varför männen inte står bredvid varandra.
Männen har ingenting med mordet att göra utan är bara ute och festar.

Fotografen använder blixt, blixten sitter inte långt från kameralinsen(2-3 dm), därav små skuggor.
http://4.bp.blogspot.com/-9iHvy4yIQQw/VLvXZuVh9qI/AAAAAAAAMno/ASwJJohq7GU/w1200-h630-p-k-no-nu/Bild%2B(1421).jpg
Det mörka partiet framför, bredvid, till höger om den ljuse mannen är alldeles för stora för att vara skuggor.
Senast redigerad av sovvandring 2018-06-16 kl. 14:11.
Citera
2018-06-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Eller så vill inte GW avslöja vad han vet och håller på det Han förstår hur svårt det är att knyta ihop säcken för PU.

GW vet t ex att Olle F (via mig) erbjöd kontakt med gärningsmännen som ansåg sig oskyldiga och ha handlat på legitima order mot att de fick amnesti. Och det var inte kontakt via seans inte som erbjöds.

Jag hade uppfattningen att du inte litade på Olof F.

Är följande sant eller falskt?

"Del två av ”Spionjägaren” avhandlar hans egna tankar om bland annat statsminister Palme:

– Min syn är att det är en hel del som inte stämmer kring teorin om Christer Pettersson. Jag tror inte han hade den mentala kapaciteten att mörda en statminister.

I stället har Olof Frånstedt i sin bok skrivit om detaljer som ”kastar en mörk skugga över Palme-mordet”. Det handlar om de *tidigare rapporterade uppgifterna om att män med walkie-talkier synts nära platsen där Palme sköts.

I boken återberättar han en händelse under sin tid som chef på Säpo när en kvinna i januari 1975 uppsökte honom på kontoret. Hon var propert klädd, i 40-45-årsåldern och berättade att hon var ledare för en grupp personer som hade som hobby eller intresse att följa efter och bevaka personer som var extrema vänsteranhängare eller *nazister. Kvinnan hette *Barbro och berättade att de använde walkie-talkier. Syftet med hennes besök var att be Säpo hålla sig *undan om de träffade på gruppen när de smög runt på stan.

När Frånstedt många år senare fick nyheten om statsministermordet rös han. Han misstänkte att det kunde finnas ett samband med gruppen som *elva år *tidigare sökt upp *honom."

"CIA-listan: ”Palme ögnade snabbt igenom den, sammanbiten och under tystnad. Jag märkte att han ilsknade till, kroppsspråket var tydligt, och han närmast kastade tillbaka listan till Persson varefter han reste sig och sade helt kort: ’Mötet är avslutat.’”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18908830.ab
Citera
2018-06-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det är en väldigt konstig slump att en grupp Boforsanställda sitter och firar på en restaurang från klockan sex, väldigt nära där VG sitter vid samma tid. Sen råkar de befinna sig så nära mordet och en är närmaste vittne. Ja, konstigare saker har ju hänt.
Men det hade kanske varit värt att kolla upp lite noggrannare?
Det har du rätt i. Visst är det värt att kolla upp gruppen för att möjligen kunna avföra dom. Det är en sten man inte vänt på, och det kan man möjligen beteckna som slarv. Eller i värsta fall något annat. Ställde tidigare en fråga på forumet om det kunde tänkas att denna grupp hade den kompetens som krävdes för övervakning och avlyssning. Någon svarade ”Absolut INTE”.
Så vitt jag kan förstå så var det väl den typen av apparatur dom tillverkade. Det verkar lite konstigt att personer som tillverkar avancerad militär radioutrustning inte begriper sig på hur den ska användas.

http://www.fht.nu/Dokument/Flygvapnet/forsv_elektro/AGA/aga_140811.pdf
Citera
2018-06-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hade uppfattningen att du inte litade på Olof F.

Är följande sant eller falskt?

"Del två av ”Spionjägaren” avhandlar hans egna tankar om bland annat statsminister Palme:

– Min syn är att det är en hel del som inte stämmer kring teorin om Christer Pettersson. Jag tror inte han hade den mentala kapaciteten att mörda en statminister.

I stället har Olof Frånstedt i sin bok skrivit om detaljer som ”kastar en mörk skugga över Palme-mordet”. Det handlar om de *tidigare rapporterade uppgifterna om att män med walkie-talkier synts nära platsen där Palme sköts.

I boken återberättar han en händelse under sin tid som chef på Säpo när en kvinna i januari 1975 uppsökte honom på kontoret. Hon var propert klädd, i 40-45-årsåldern och berättade att hon var ledare för en grupp personer som hade som hobby eller intresse att följa efter och bevaka personer som var extrema vänsteranhängare eller *nazister. Kvinnan hette *Barbro och berättade att de använde walkie-talkier. Syftet med hennes besök var att be Säpo hålla sig *undan om de träffade på gruppen när de smög runt på stan.

När Frånstedt många år senare fick nyheten om statsministermordet rös han. Han misstänkte att det kunde finnas ett samband med gruppen som *elva år *tidigare sökt upp *honom."

"CIA-listan: ”Palme ögnade snabbt igenom den, sammanbiten och under tystnad. Jag märkte att han ilsknade till, kroppsspråket var tydligt, och han närmast kastade tillbaka listan till Persson varefter han reste sig och sade helt kort: ’Mötet är avslutat.’”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18908830.ab

Jo han la dimridåer där. Minns att han berättade detta långt före sina böcker då han måste tillrättalägga. Intervjun med Jallai där det dyker upp första gången avviker från de uppgifterna på flera punkter. Men så var det när han lanserade tankar på Barbrogrupper och Leongrupper då talades om att "Barbro" sökt stöd hos honom och senare varit verksam i Baltikum. Bakom ridån erbjöds alltså kontakt med Barbrogruppare... men det föll inte i god jord.

Frågan är vad som är sant i Olles storys (och DF:s för den delen) och varför han tar upp den tråden. Det vi vet är falskt i DF och OF:s varianter av berättelser till slut är att det aldrig fanns någon Barbrogrupp under Sagnell som lekte Blomqvistare och samverkade med FMN som dessutom skulle ha godkännande från ÖB:s folk och fri lejd från Säpo. De kan alltså inte heller vara svaret på WT-frågan. Så frågar man sig då... var allt hittepå eller finns där något korn ändå? Somliga hävdar att Barbrogruppen är en omskrivning för DF:s aktiviteter och där är det inte orimligt att anta att Näss och DF inte drog jämnt och att denne ringt OF sin gamle chef för att bedyra sin oskuld. Däremot kan han veta vilka det var och svära sig fri helt sanningsenligt...

När det gäller OF:s motiv så är det nog så att han och några till ville få fram ett budskap om att OP var en "säkerhetsrisk" och till och med en förrädare vilket flera hävdar som krupit fram ur leran.

Frågan är vad döljer sig då "bakom" Wt iakttagelser och påstådda Barbrogrupper? Rimligt är att med lupp undersöka folk inom knarkspan och frilansande underrättelsefolk där nog gränserna kan vara flytande. DF är med all säkerhet en nyckel där. Något relaterat till hans spaningar och nätverk var i görningen.
Citera
2018-06-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Intressant.
Hur ska man tolka detta uttalande från Alf Andersson? ”Det värsta rättsövergrepp som har skett i Sverige. Där sitter då t.o.m. riksåklagaren. Det är en skam”.
Han underkänner i stort sett hela rättsapparaten.

”Varför ska man inte söka bland de allra farligaste fienden? De som har makt, pengar och resurser”?

Kan man tolka det som att nyckelpersoner inom rättsapparaten sitter i knä på dessa ”personer med verklig makt”?
Vilka är de han syftar på? Knappast några heilande poliskonstaplar.
Har vi en svensk maffia som styr i bakgrunden?
Har dom köpt sig fria?
Jag har flera gånger under mina nio år i tråden framhållit Alf Andersson. Det han
ville gå vidare med men inte fick för Ölvebro m fl tror jag är nyckeln till MOP-komplexet.
Vad AA syftar på är det konglomerat av höga makthavare och andra nivåer som samverkade.

De heilande polismännen hade starka positioner inom kuppförsvaret och Stay Behind bl a
eftersom de var militärt mycket välutbildade. Och de hölls om ryggen.
Läs även inlägg #102223 och #102222 och 102226 av cherryfive. En bra diskussion!
Citera
2018-06-16, 16:39
Medlem
Citat:
vi

Då är det dags att du pekar ut denne någon, så att jag förstår att någon finns även utanför din idevärld. DF köpet jag, syna DF! Vilka mer?

TP har fått ut material från PU och Åsheden om spaningsledningens åsikter och ord om SE 1986-1988, det är tidigare okänd information som framkommer, delvis, i alla fall mer precis.

DF pushar inte SE, vem har du alltså mer?

Och var strandade samtalsviljan och amnestin? I bastun efter två öl?

Men missförstå mig rätt, jag har andra intressen än SE, tre livs levande personer, alla med militär karriär i bagaget. Jag luppar dom långsamt, och lite tröttsamt att kommentarerna om det redigeras sombtrams, när det kanske är närmare sanningen än nåt annat som skrivits här i tråden.

Amnestin var aldrig aktuell vilket både jag och LGWP nog visste instinktivt. Detta är länge sedan nu... Frågan är vad syftet var med den lanseringen???

Nej i nuläget har vi nått punkten där DF via sina CP spår har låg tilltro både publikt och gentemot PU och nu verkar som att det uppstått splittring i leden. Frågan är vad DF faktiskt gav PU och vad de har lett till? Något måste de ha fått som ledde till registerkontrollerna Där kanske du hittar någon av dem som nu via ombud Filter och Jallai t ex driver nya linjer...

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att SE är ett gammalt långskott i repris och att där inte har tillkommit något nytt av substans värt att torgföra. Visst finns där frågetecken men att denne skulle vara ensam GM är lite magstarkt scenario.
Citera
2018-06-16, 17:14
Medlem
bartrams avatar
Ang. tilltro till dåvarande och senare PU

Det har ju hävdats att det skett en omorientering av PU genom DA:S men framförallt KP:S ledarskap men att tidigare PU rentav kan ha varit "infiltrerat" av personer som tilllhör "MOP-kretsen" med fatala konsekvenser (Brottsplatsundersökning, hitta syndabockar mm ,mm).
Men innebär inte det också att tidigare PU-ledare och andra, med "ont uppsåt", försökt sopa igen spåren -dokumentation av olika slag i papperstuggen mm?.

M A O: Är inte KP:S underlag för PU minst sagt bristfällig?
Citera
2018-06-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nu har även jag studerat VG:s telefonbok. Det enda intressanta namn jag vid en snabb genomläsning kunde hitta var Ivan von Birchan.

Åke J E(e)k är väl ej heller ointressant
Citera
2018-06-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Så vitt jag kan förstå så var det väl den typen av apparatur dom tillverkade. Det verkar lite konstigt att personer som tillverkar avancerad militär radioutrustning inte begriper sig på hur den ska användas.

http://www.fht.nu/Dokument/Flygvapnet/forsv_elektro/AGA/aga_140811.pdf
Ja, jag vet inte vilka yrken dessa personer hade, men de kanske var ekonomer, städare eller vaktmästare. Då blir det ju inte lika konstigt. Bara för att du jobbar på Boeing betyder ju inte det att du kan flyga en jumbojet.
Citera
2018-06-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Denna tråden är varken förundersökningen eller en vetenskaplig institution. Där alla skribenter lider av samma handikapp. Att vi enbart har tillgång till en bråkdel av de ofantliga mängder information som PU innehar.
Det finns personer i tråden som besitter en avsevärd mängd skriftlig information från utredningen som inte är publika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in