2018-03-17, 17:57
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/slar-tillbaka-det-ar-totalt-felaktigt/

Bra info. Skulle vara trevligt om FBK, FHC, Djurgården osv snackade lite siffror. Men nej alla andra bara gnäller skulle inte förvåna mig om ett gäng klubbar ligger över oss i budget.

Med meile och rassmusson Landar spelarbudgeten prick 42 miljoner. Som jag sagt tidigare men folk har svårt att förstå
Senast redigerad av MitchRapp 2018-03-17 kl. 18:01.
Citera
2018-03-17, 18:31
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/slar-tillbaka-det-ar-totalt-felaktigt/

Bra info. Skulle vara trevligt om FBK, FHC, Djurgården osv snackade lite siffror. Men nej alla andra bara gnäller skulle inte förvåna mig om ett gäng klubbar ligger över oss i budget.

Med meile och rassmusson Landar spelarbudgeten prick 42 miljoner. Som jag sagt tidigare men folk har svårt att förstå
Spelarbudgeten är ju 42 miljoner så det är väl självklart att den landar på just det. Innan du slår dig för bröstet kan du ju redovisa hur mycket näringslivet betalar för spelare.
Citera
2018-03-17, 18:32
Medlem
Citat:

Vad är det för skit du länkar?
Evertsson är ett facit? En man med bar överkropp på Växjös gator och torg. Alla vet att Växjö är ett doapt lag!
En jävla snyft historia och inget annat.

Men horungen kunde inte säga ett ord om det smörgåsbord som man är och snyltar av?
Kunde han inte säga ett enda ord om Miele och Shinnimins allt jävla filmande?
Citera
2018-03-17, 21:38
Medlem
Citat:

Kan lova dig att DIF ligger en bra bit under 42 miljoner.
Citera
2018-03-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enisen

När Mike Helber gjorde sin granskning för ett par år sedan var Djurgårdens på 39 miljoner och den har enligt Djurgården själva gått upp lite sedan dess.
Citera
2018-03-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
När Mike Helber gjorde sin granskning för ett par år sedan var Djurgårdens på 39 miljoner och den har enligt Djurgården själva gått upp lite sedan dess.
Grejen med dessa 39 miljoner var ju att 5-6 miljoner av dessa var kalaset för Thoresen, pengar som man fick in från insamling av supportrar året innan (säsongen 14/15) samt sponsorer. Säg att DIFs dåvarande budget låg på runt 34-35 miljoner så kan du nog få det att gå ihop.
Citera
2018-03-18, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enisen

Jag menar inte att djurgârden har högre/lägre här utan att fler klubbar ska berätta var de ligger vilket alla hade tjänat på, samt att endel här fått sig en tankeställare.

Peronligen tror jag DIF ligger omking 37-40 miljoner.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-03-18 kl. 08:50.
Citera
2018-03-18, 12:05
Medlem
Citat:
Jag menar inte att djurgârden har högre/lägre här utan att fler klubbar ska berätta var de ligger vilket alla hade tjänat på, samt att endel här fått sig en tankeställare.

Peronligen tror jag DIF ligger omking 37-40 miljoner.
Själv tycker jag det bara blir komiskt när du skriver om hur öppna Växjö och Evertsson är, att klubbar borde vara som er och tala om svart på vitt vad budget m.m. ligger på. Som om fyllot och Växjö vore ett föredöme...

Missade miljoner: "Allt detta görs för att trygga och säkerställa Växjö Lakers som en toppklubb"
Citat:
I början av juni skev Anders Öman ett mejl till kommunens exploateringsingenjör Mikael Johansson. Syftet var att få kommunen att godkänna att markoptionen flyttades från den ideella föreningen Växjö Lakers HC till ett bolag inom Växjö Lakers kallat VLH Event AB. "Tanken är att efter överföring av option exploatera denna mark med bl.a. skola, kontor, bowling och hotell som en stark centrumbyggnad för det framtida Arenastaden", skrev Anders Öman och fortsatte: "allt detta görs för att trygga och säkerställa Växjö Lakers som en toppklubb i svensk ishockey och internationellt. Styrelsens bedömning är att föreningen inte har de ekonomiska muskler som krävs för att klara detta arbete".

En individ som är styrelseledamot i två olika bolag som gör affärer med varandra riskerar jäv vilket är brottsligt enligt Aktiebolagslagen. Anders Öman riskerade just detta. En dryg månad innan markaffären genomfördes avsade han sig uppdraget som ledamot i såväl VLH Event AB som Växjö Lakers Idrott AB.

Sedan marken förts över till VLH Event AB köptes bolaget av APP-koncernen. Priset ville Lakers vd Stefan Hörberg alltså inte kommentera, men går att finna i årsredovisningen för det köpande bolaget: 17,6 miljoner kronor.

Växjö Lakers exakta vinst på affären är svår att avgöra eftersom innehållet i VLH Event, förutom marken, är okänt. Varken APP eller Lakers vill heller ge några svar. Men enligt Smålandspostens beräkning rör det sig om omkring 13 miljoner kronor.

Hade marken sålts av Växjö till APP på vanligt vis hade politiken fått ta ställning till hur verksamheter som skola skulle prissättas, berättar exploateringsingenjör Mikael Johansson.
Beroende på hur man räknar har Anders Öman och APP alltså tjänat någonstans mellan 21,5 och 30 miljoner kronor genom att låta Växjö Lakers utnyttja sin option.
Skattebetalarna i Växjö kommun har på samma sätt gått miste om minst 35 miljoner – skillnaden mellan vad APP skulle ha betalt för marken enligt kommunstyrelsens prislista och vad Lakers betalade för den.

http://www.smp.se/opinion/johan-persson-tystnaden-ekar-i-iconbyggnaden/
Citat:
Det finns många intressanta frågor att ställa till de ansvariga, men styrelseordförande Öman och VD Anders Svensson avvisar i princip alla med hänvisning till bolagets policy.

I stället reagerar de förnärmat över att någon journalist har fräckheten att fråga: "Jag förstår nu genom ditt mail nedan att du är ute efter att misskreditera mig, vilket givetvis inte bara är tråkigt utan också något jag måste förhålla mig till i framtiden", skriver Öman i ett mail.
Svensson undrar varför Smålandsposten lägger fokus på att hitta negativa vinklar på något som är väldigt positivt.
Det är min uppfattning att en tidning som Smålandsposten har en skyldighet att ställa även obekväma frågor. Och att den företagare som vill ta ett samhällsansvar i ett öppet samhälle måste vara beredd att svara.
Ni kör med så öppna kort, verkligen. Finns nog en hel del skit att hitta om man har intresse och ork att gräva.
Ja, det går hitta i alla läger säkert som du antagligen också kommer påpeka. Alla är lika goda kålsupare, dock tror jag det är utöver det vanliga i Växjö....
Senast redigerad av tech_85 2018-03-18 kl. 12:10.
Citera
2018-03-18, 12:20
Medlem
Tech85. Utan tvekan att det finns obesvarade frågor. Men samma frågor finns i alla klubbar. De flesta kan vill eller vågar ju inte ens tala om spelarbudget, vad de betalat i hyra eller vad de får av kommunen, hur gick det till vid byggande och övertagande av arenor osv. Där är det ju tvär-nej direkt.

För att få ordning på det behöver fler våga börja tala om det.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-03-18 kl. 12:31.
Citera
2018-03-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tech_85
Själv tycker jag det bara blir komiskt när du skriver om hur öppna Växjö och Evertsson är, att klubbar borde vara som er och tala om svart på vitt vad budget m.m. ligger på. Som om fyllot och Växjö vore ett föredöme...

Missade miljoner: "Allt detta görs för att trygga och säkerställa Växjö Lakers som en toppklubb"

http://www.smp.se/opinion/johan-persson-tystnaden-ekar-i-iconbyggnaden/

Ni kör med så öppna kort, verkligen. Finns nog en hel del skit att hitta om man har intresse och ork att gräva.
Ja, det går hitta i alla läger säkert som du antagligen också kommer påpeka. Alla är lika goda kålsupare, dock tror jag det är utöver det vanliga i Växjö....
Tack för info.
Men Fru Svammelman kommer ändå inte förstå. Nu gissar han till sig DIF budget.
Citera
2018-03-18, 12:27
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Tech85. Utan tvekan att det finns obesvarade frågor. Men samma frågor finns i alla klubbar. De flesta kan vill eller vågar ju inte ens tala om spelarbudget, vad de betalat i hyra eller vad de får av kommunen osv. Där är det ju tvär-nej direkt.

För att få ordning på det behöver fler våga börja tala om det.
Visst är det så, Växjö är ett föredöme på alla sätt.
Citera
2018-03-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Visst är det så, Växjö är ett föredöme på alla sätt.

När det kommer till att tala om spelar budget, så ja.

Förutom Växjö så ska ju tolefsson ha ha lite credd här också. Gillar inte honom på isen men utanför så gillar jag honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in