2015-03-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkulationsplats
Vart har du fått 18 miljoner från?

Aktuella siffror:

Driftkostnaden för de tre ishallarna samt curlinghallen är 36 miljoner, till detta får man ett driftbidrag från kommunen på 13 miljoner och inget annat.

Vad det gäller bygglånen ser det ut såhär:
Arenan kostade 284 miljoner att bygga.
Banklånet på 10 miljoner är redan färdigammorterat och löst.
Kommunlånet ligger nu på 256 miljoner kronor och av detta ammorterar man 8,4 miljoner om året.
Utöver detta betalar man ränta till kommunen. Uppskattad räntekostnad för 2015 är 8,1 miljoner.

Curlinghallen är väl på väg att rivas för att bygga hotell/skola/höghus?

Hur mycket pengar drar kommunen in på att hyra ut istider till föreningar, skolor, mm? Vi betalar kommunen 800-900kr (kommer inte ihåg exakt) för varje entimmas ispass och det är 50-70 istimmar i veckan uppbokade av korplag, skolor, företag. Måste ju bli 1,5-2 miljoner per år kommunen får in eller frontar kultur- och fritidsförvaltningen bara de inbetalningarna och skickar pengarna till VLH's fastighetsbolag?
Citera
2015-03-07, 11:46
Medlem
€rics avatar
Skönt iaf att min tes SHL = KHL (Kommunernas hockey liga) är nu enkel att visa.

Bättre släppa 51% än att ha en liga som baseras på kommuner vilja att ge pengar till idrottsklubbar. Där talangutveckling och juniorsida inte betyder någonting.
Citera
2015-03-07, 12:00
Medlem
perry2s avatar
Klubbarna som snyftar mest har drygt 1,2 miljoner möjliga biljettköpare inom 1 timmes restid. Synd att deras matcher inte lockar. Var ligger lejonparten av alla större företags huvudkontor? Det är där sponsorbeslut tas. Gör marknadsavdelningarna ett dåligt jobb i dessa två klubbar?
Difs hyra av Hovet framstod som låg.

Rögle halkade ur samtidigt som Timrå.
Ekonomin är Ok
http://www.hd.se/sport/rogle/2015/03/04/blomsterberg-vi-har-inte-aventyrat-var-ekonomi/
Citera
2015-03-07, 12:03
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric

Bättre släppa 51% än att ha en liga som baseras på kommuner vilja att ge pengar till idrottsklubbar. Där talangutveckling och juniorsida inte betyder någonting.
Du framstår som otroligt bitter, det är så kul. Lycka till i kvalet.
Citera
2015-03-07, 12:19
Medlem
Citat:

Det ser man inte minst på Skellefteå. Inte fått fram nån talang senaste åren. Köpte till sig guldet förra året med i stort sett bara utländska spetsspelare. Tycker du Skellefteå har bäst trupp nu? Tror du Skellefteå har högst spelarbudget? Säkert i topp men knappast högst.

Vill påpeka att Skellefteå givetvis gynnas av en kommun som hjälper klubben, men se på MoDo som också låg i topp. Gäller att ha en bra ledning och en bra organisation för att bli framgångsrika. Gnaget hade absolut kunna vara ett topplag i SHL om man skött alla kort rätt.
Citera
2015-03-07, 12:31
Medlem
TSDs avatar
Skellefteå har alltså största kommunala stödet av SHL lagen enligt undersökningen, men hur är det med privata företag?
Måste ju finnas betydligt fler/större sponsorer i storstadsregionerna?

Undrar lite hur man tänker när man börjar prata om ekonomisk doping för att en förening får mer pengar av sin kommun än en annan. Alla pengar kommer väl inte från kommunen?

Om jag som privatperson väljer att pumpa in 500 miljoner i tex. DIF har ju dom helt plötsligt mest pengar att röra sig med och då är det ju dumt att kalla föreningar som Skellefteå & Växjö för ekonomiskt dopade?

Eller tänker jag konstigt?
Citera
2015-03-07, 12:34
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Du framstår som otroligt bitter, det är så kul. Lycka till i kvalet.
Bitter? Nej.

Besviken på att det varit en fasad över svensk hockey som uppenbarligen äntligen är på väg att falla.

Jag skulle inte vilja att AIK tog emot massvis med stöd från kommunen, jag ser hellre att ingen får stöd så vi kan faktiskt se en hockeyliga som är byggd på sportsliga grunder.

Att tycka stängd liga är dåligt men istället tycka en liga byggd på kommuner är bra är bara patetiskt. Då kan vi likväl stänga ligan ala NHL.
Citera
2015-03-07, 12:35
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Skellefteå har alltså största kommunala stödet av SHL lagen enligt undersökningen, men hur är det med privata företag?
Måste ju finnas betydligt fler/större sponsorer i storstadsregionerna?

Undrar lite hur man tänker när man börjar prata om ekonomisk doping för att en förening får mer pengar av sin kommun än en annan. Alla pengar kommer väl inte från kommunen?

Om jag som privatperson väljer att pumpa in 500 miljoner i tex. DIF har ju dom helt plötsligt mest pengar att röra sig med och då är det ju dumt att kalla föreningar som Skellefteå & Växjö för ekonomiskt dopade?

Eller tänker jag konstigt?
Man pratar om kommunal dopning, inte ekonomisk dopning. Du får skilja på begreppen.
Citera
2015-03-07, 12:35
Medlem
Vilken summa kom de fram till denna gång? 20 miljarder? Kör på det! Det spelar nämligen ingen roll - det är våra jävla pengar.

Vi kör en sista gång.
Det här är en vanlig inredningsaffär i Skellefteå: http://imgur.com/K8AdaBh
Det här är en vanlig lampaffär i Skellefteå: http://imgur.com/FM92SyU
Tror ni att Skellefteå AIK behöver betala för att göra Skellefteå svart och gult? Nej, det kallas intresse.
Att Skellefteå Kraft (kommunägt vinstdrivande elbolag) lägger en del av sin kommunikationsbudget på att marknadsföra sig via stadens största varumärke är en självklarhet.
Inte vårt problem om andra är fattiga och skiter i ishockey.

Edit: äh. Läste den just. Är det en högstadieelev som gjort "sammanställningen"?
Pajasbladet, pajasflashback.
Senast redigerad av atreyeri 2015-03-07 kl. 12:38.
Citera
2015-03-07, 12:42
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ioer
Det ser man inte minst på Skellefteå. Inte fått fram nån talang senaste åren. Köpte till sig guldet förra året med i stort sett bara utländska spetsspelare. Tycker du Skellefteå har bäst trupp nu? Tror du Skellefteå har högst spelarbudget? Säkert i topp men knappast högst.

Vill påpeka att Skellefteå givetvis gynnas av en kommun som hjälper klubben, men se på MoDo som också låg i topp. Gäller att ha en bra ledning och en bra organisation för att bli framgångsrika. Gnaget hade absolut kunna vara ett topplag i SHL om man skött alla kort rätt.
Skellefteå är inte lika utpräglat av att köpa in spelare, men spetsen man köpte in (däribland Möller tex) var inga billiga spelare direkt och som du vet en mycket stor del till att man vann sm guld.

Sedan måste du inse att idag är vi på väg in i det jag vill kalla Kommunala Hockey Ligan. Det säga är juniorverksamhet fortfarande en stor del (som förut var extremt viktigt, då det gav guld oftast) men är på väg att ersättas av lag som "köper" sig in genom kommunalt stöd.

Det är en utveckling som pågått i några år och sätter man inte upp ett regelverk så är det så framtiden kommer se ut om inget förändras.
Citera
2015-03-07, 13:00
Medlem
TSDs avatar
Citat:
Man pratar om kommunal dopning, inte ekonomisk dopning. Du får skilja på begreppen.

Ahaa då förstår jag
Skummade bara igenom artikeln snabbt och hade missat/missuppfattat det
Citera
2015-03-07, 13:17
Medlem
tcfmogs avatar
Det man kan säga är att Luleå helt klart har det tveksammaste upplägget, tar intäkterna själva men låter någon annan betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in