Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 22:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det beror på din temperatur i kylskåpet, men 3-5 dagar är säkert inga problem, kolla/lukta på den om du oroar dig.

Blir det bra om man kokar upp den igen?
Citera
2018-03-14, 22:25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Blir det bra om man kokar upp den igen?

Det räcker med att du värmer upp den antingen i mikron eller på spisen, du behöver inte koka upp den igen. Eller menar du om den blivit dålig? I så fall är det bara att slänga.
Citera
2018-03-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Ni skriver om hur man gör en god tomatsoppa?

Nej, diskussionen handlar ju om hur man gör en enkel tomatsoppa. Viss skillnad på enkel och god soppa, även om TS vill ha en god soppa också så är det ju inte riktigt frågan. Då det var ett enkelt recept som efterfrågades.

Om personen ifråga inte vill ha någon form av buljong i soppan, så vill personen nog inte ha fond istället heller.
Citera
2018-03-15, 05:02
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Nej, diskussionen handlar ju om hur man gör en enkel tomatsoppa. Viss skillnad på enkel och god soppa, även om TS vill ha en god soppa också så är det ju inte riktigt frågan. Då det var ett enkelt recept som efterfrågades.

Om personen ifråga inte vill ha någon form av buljong i soppan, så vill personen nog inte ha fond istället heller.

Ok men det som jag beskrev är enkelt och gott

Om man vill göra det enklare än så så kan man ju lika gärna micra ett paket passerade tomater.
Citera
2018-03-16, 15:11
Medlem
zepofans avatar
Skulle fixa till en räkröra lite snabbt och blandade en burk CF med ett par msk köpemajjo, lite dill och lite andra kryddor. Det blev gott, men det blev sås av det istället för röra. Kan man ha i något så det stabbar till sig lite.
Citera
2018-03-16, 15:43
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skulle fixa till en räkröra lite snabbt och blandade en burk CF med ett par msk köpemajjo, lite dill och lite andra kryddor. Det blev gott, men det blev sås av det istället för röra. Kan man ha i något så det stabbar till sig lite.

Nja, mer majonäs möjligtvis. Ditt problem beror med största sannolikhet på räkorna. De släpper jättemycket vätska. Man får ta höjd för detta. Även handpillade räkor behöver dräneras så att säga. Kör man på färdigskalade så än mer så.

Nästa gång. Låt räkorna tina helt, skala låt rinna av badda torra i en kökshandduk eller liknande. Vid färdigskalade samma procedur egentligen.

Sedan hade jag personligen kört mindre CF och ökat mängden majonnäs något.

Edit:

Du skulle kunna låta röran rinna av i ett kaffefilter 5 minuter för att rädda din redan gjorda röra. Inte optimalt, men funkar. Smaka av efter det och krydda på möjligtvis..
Senast redigerad av SadEyes 2018-03-16 kl. 16:19.
Citera
2018-03-16, 16:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nja, mer majonäs möjligtvis. Ditt problem beror med största sannolikhet på räkorna. De släpper jättemycket vätska. Man får ta höjd för detta. Även handpillade räkor behöver dräneras så att säga. Kör man på färdigskalade så än mer så.

Nästa gång. Låt räkorna tina helt, skala låt rinna av badda torra i en kökshandduk eller liknande. Vid färdigskalade samma procedur egentligen.

Sedan hade jag personligen kört mindre CF och ökat mängden majonnäs något.

Edit:

Du skulle kunna låta röran rinna av i ett kaffefilter 5 minuter för att rädda din redan gjorda röra. Inte optimalt, men funkar. Smaka av efter det och krydda på möjligtvis..
Tack för svar! Räkorna var frysta skalade som fått tina i en sil, så de var hyfsat dränerade.
Normalt sett hade jag inte använt så mycket CF, men nu råkade jag ha en burk i kylen som det var hög tid att göra något av, och eftersom det fanns räkor i frysen så tänkte jag fixa till en räkröra till frukostmackorna i morgon. I vanliga fall gör jag egen majjo, och då har jag inga problem med konsistensen, men nu blev det fuskvarianten och det sket sig. Testade med att röra i lite fiberhusk, det brukar ju kunna absorbera en del vätska. I värsta fall får det bli att äta kokta ägg med räksås i en skål till frukost.....
Citera
2018-03-20, 13:12
Medlem
JustZlatans avatar
Enkelt recept för hjortgrytbitar? Jag har frysta hjortron, kan man ha det i grytan?
Citera
2018-03-20, 14:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Enkelt recept för hjortgrytbitar? Jag har frysta hjortron, kan man ha det i grytan?
Hjortron har jag aldrig sett i ett recept för hjortgryta. Om du googlar så får du upp förslag på hjortgrytbitar, enkla som svåra recept.
https://www.google.se/search?rlz=1C1AOHY_svSE753SE753&ei=nwixWoTaK4b4wAL G4qHwCA&q=enkel+hjortgryta+recept&oq=enkel+hjort&g s_l=psy-ab.3.0.0l2j0i22i30k1l8.3781.8485.0.11370.13.10.0.0 .0.0.954.2773.3-1j2j1j1.5.0....0...1c.1.6 4.psy-ab..8.5.2762...0i67k1j0i30k1j0i131k1.0.KMi4Avw370U
Citera
2018-03-20, 14:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Hjortron har jag aldrig sett i ett recept för hjortgryta. Om du googlar så får du upp förslag på hjortgrytbitar, enkla som svåra recept.
https://www.google.se/search?rlz=1C1AOHY_svSE753SE753&ei=nwixWoTaK4b4wAL G4qHwCA&q=enkel+hjortgryta+recept&oq=enkel+hjort&g s_l=psy-ab.3.0.0l2j0i22i30k1l8.3781.8485.0.11370.13.10.0.0 .0.0.954.2773.3-1j2j1j1.5.0....0...1c.1.6 4.psy-ab..8.5.2762...0i67k1j0i30k1j0i131k1.0.KMi4Avw370U

Ett av recepten har inte ens vatten i grytan. Man ska också ha en stekgryta och det har inte jag. Räcker det inte med att bryna köttet i en vanlig stekpanna sen lägga bitarna i grytan och hälla i vatten och låta koka i några timmar?
Citera
2018-03-20, 16:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ett av recepten har inte ens vatten i grytan. Man ska också ha en stekgryta och det har inte jag. Räcker det inte med att bryna köttet i en vanlig stekpanna sen lägga bitarna i grytan och hälla i vatten och låta koka i några timmar?

Ska du bara koka kött menar du? Kan du säkert. Lär inte vara någon vidare smak dock.
Citera
2018-03-20, 16:54
Bannlyst
Citat:

Det går utmärkt.
Bryn köttet i panna, lägg över i gryta/kastrull.
Bryn morötter, gul lök, svamp (gärna kantareller men champinjoner går bra), palsternacka och sidfläsk i hyfsat stora bitar.

Koka köttbitarna någon timme i vilt/oxfond, vitpeppar, salt, timjan och något lagerblad, skumma då och då.

Lägg över grönsakerna och sidfläsket efter timmen, häll i grädde och några matskedar messmör och koka försiktigt ytterligare 15-20 min tills köttet är klart.

Kokt potatis och rörörda hjortron funkar fint till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in