2018-03-13, 12:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Enkelt sa jag. Måste man ha buljong?
Vill du ha enkel så köp färdig, https://www.mathem.se/varor/tomatsoppa. Ja, buljong är väl lite av grunden till soppan, om man "måste" ha i det eller inte, är upp till dig.
Citera
2018-03-13, 12:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vill du ha enkel så köp färdig, https://www.mathem.se/varor/tomatsoppa. Ja, buljong är väl lite av grunden till soppan, om man "måste" ha i det eller inte, är upp till dig.

Men hur nyttigt är buljong till exempel? Den dyraste färdiga tomatsoppan på mathem har ingen buljong.

https://www.mathem.se/varor/tomatsoppa/tomatsoppa-chili-ekokrav-350g-itigo
Citera
2018-03-13, 12:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Men hur nyttigt är buljong till exempel? Den dyraste färdiga tomatsoppan på mathem har ingen buljong.

https://www.mathem.se/varor/tomatsoppa/tomatsoppa-chili-ekokrav-350g-itigo
Nyttigt? Det är i princip salt och kryddor/örter. Det kan även vara tillsatt socker i vissa, men du använder ju inte mycket så mängden blir försvinnande små, en tärning väger väl 10-12 gram kanske. Du måste som sagt inte ha i det om du inte vill, det förstärker smaken bara.
Citera
2018-03-13, 16:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Nyttigt? Det är i princip salt och kryddor/örter. Det kan även vara tillsatt socker i vissa, men du använder ju inte mycket så mängden blir försvinnande små, en tärning väger väl 10-12 gram kanske. Du måste som sagt inte ha i det om du inte vill, det förstärker smaken bara.

Så om jag använder eget salt och egna kryddor behöver jag ingen buljong? Det låter bra för jag är ganska noga med vad för kryddor jag använder.

Kan man ha grädde i?
Senast redigerad av JustZlatan 2018-03-13 kl. 16:29.
Citera
2018-03-13, 16:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Så om jag använder eget salt och egna kryddor behöver jag ingen buljong? Det låter bra för jag är ganska noga med vad för kryddor jag använder.

Kan man ha grädde i?

Annars står det ju på buljongförpackningen vad det är i, men visst, du gör som du vill. Ja, vissa recept har grädde i, så det går säkert bra!

Det går även att göra en egen buljong om man har tid/viljan till det.
https://receptfavoriter.se/recept/gronsaksbuljong
Citera
2018-03-13, 20:49
Bannlyst
Citat:

I buljongtärningar är det mycket som inte är nyttigt.
Palmolja och smakförstärkare tillexempel.
Citera
2018-03-13, 21:31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec

Då kan man som sagt skippa den eller göra egen om man har något emot innehållet.
Citera
2018-03-14, 09:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Smakförstärkare är väl inte så direkt onyttigt är det?

Du hittar ju glutaminsyra naturligt i t.ex modersmjölk.
Lite svårt att tro det skulle vara så speciellt onyttigt då.
Citera
2018-03-14, 16:18
Medlem
Citat:
Enkelt sa jag. Måste man ha buljong?

Vad är enkelt då? Klickade på den där länken och hittade snabbt en tomatsoppa (https://www.ica.se/recept/tomatsoppa-722050/). Det enda som behövs är lök, krossade tomater, buljong och lite kryddor. Man skalar och hackar löken, sedan ska allt blandas och sjuda i 3 minuter. Låter ju simpelt i alla fall.

Att skippa buljongen och exempelvis använda färsk basilika, örtsalt och/eller andra kryddor istället för buljong borde gå lika bra.
Citera
2018-03-14, 16:27
Medlem
F.Hansens avatar
Ni skriver om hur man gör en god tomatsoppa? En sak med tomatsoppa är att den smakar "bland (på engelska)", tråkig efter man kokat tomaterna. Fräscheten och tomatens nyanser dör när man kokar tomaterna. Därför så kan du ha en bas av kokade tomater i din soppa, samt en variant av olika tomater för att bredda smakbilden. T ex tomatpuré, ketchup, paprikapulver, chili, sriracha. Lite av varje av olika tomatbaserade produkter och chili. Glöm ej att salta upp tomatsoppan.

Nu har du en bred tomatsmak i din soppa samt konsistensen. För att ge den fräscha nyanser smaka upp med t ex apelsin- eller äppel juice, riven selleri, några droppar citron. När den kokat färdigt dvs precis innan servering.

Angående basen och buljong. Grönsaksbuljong funkar, grönsaksfond är bättre.
Senast redigerad av F.Hansen 2018-03-14 kl. 16:31.
Citera
2018-03-14, 21:21
Medlem
JustZlatans avatar
Blev inte så dåligt. Jag kokade upp 7 dl renat vatten, i med en umamibuljongtärning, 400g krossade italienska tomater, 1 dl grädde, salt, timjan, oregano och chili.

Jag har passerade tomater och hela skalade italienska tomater i skåpet. Det går väl också att använda?

Förresten, går det att ställa in tomatsoppan i kylskåpet och hur länge håller den där i så fall?
Senast redigerad av JustZlatan 2018-03-14 kl. 21:24.
Citera
2018-03-14, 22:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Blev inte så dåligt. Jag kokade upp 7 dl renat vatten, i med en umamibuljongtärning, 400g krossade italienska tomater, 1 dl grädde, salt, timjan, oregano och chili.

Jag har passerade tomater och hela skalade italienska tomater i skåpet. Det går väl också att använda?

Förresten, går det att ställa in tomatsoppan i kylskåpet och hur länge håller den där i så fall?

Det beror på din temperatur i kylskåpet, men 3-5 dagar är säkert inga problem, kolla/lukta på den om du oroar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in