2018-03-06, 09:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Finns det några vred eller inställningar för att kunna höja maxtemperaturen i duschen? Blandaren har maxtemppå 45 grader. Bor i hus med vedpanna och acc-tankar på 2 kubik. Eldar som fan men ändå bara fisljummet när man är sugen på att duscha riktigt jävla hett. Hur åtgärda detta? Finns det någon generell inställning för detta?
Termostatblandare har inbyggd säkerhet, kolla vilken blandare du har och hör med tillverkaren om det går att justera om.
Citera
2018-03-06, 16:17
Medlem
Ska kolla upp blandaren. Är på jobbet nu. Kollar med andra kranar och sen tillverkaren. Tack ska ni ha!
Citera
2018-03-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Det har kluckat som fan i köksvasken hos mig ända sedan jag flyttade in för närvarande över 1 år sedan. Jag bor inom allmännyttan/en offentlig/kommunal hyresvärd, hur går jag tillväga för att få detta åtgärdat då? Är det verkligen så allvarligt som du gör gällande, då det i mitt fall har förekommit i minst 1 års tid utan att det inträffat något?

Wtf, är inte detta hyresvärdens ansvar?
Citera
2018-03-09, 15:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Wtf, är inte detta hyresvärdens ansvar?
Det beror på var felet sitter, hyresgästen har en skyldighet att vårda lägenheten det inkluderar att rensa avlopp men av förklarliga skäl bara första biten.
Citera
2018-03-12, 11:44
Medlem
Ska ansluta avloppsrör från denna "grov-diskho" som står nere i källaren. Se bild: http://www.bilddump.se/bilder/20180312113931-46.230.211.255.jpg

Måtten på innergängan/diametern är 39 mm. Vad ska skruvas på där som en början på avloppsrören som sedan ska byggas på ner till golvbrunnen nedanför.

Länkar till Jula/Biltema uppskattas alltid.. 😀😀
Citera
2018-03-12, 20:47
Medlem
Gammal vvs, gäller försäkring?

Det klassiska exemplet är ju ett gammalt badrum (som ser ok ut)
Kan försäkringen bli ogiltig om jag orsakar vattenskada hos grannn?

Kan gå med på att man måste betala sitt eget badrum men utanför badrummet

Kan försäkringen bedöma att t.ex. vattenledningar varit så gamla eller i dåligt skick att man varit vårdslös?
Citera
2018-03-12, 21:21
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Ska ansluta avloppsrör från denna "grov-diskho" som står nere i källaren. Se bild: http://www.bilddump.se/bilder/20180312113931-46.230.211.255.jpg

Måtten på innergängan/diametern är 39 mm. Vad ska skruvas på där som en början på avloppsrören som sedan ska byggas på ner till golvbrunnen nedanför.

Länkar till Jula/Biltema uppskattas alltid.. 😀😀

39,1mm är 1 1/4” (R32). Ska du ha kvar den gamla ventilen kan du köpa t.ex en sån här: https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-avlopp/slata-inomhusrordelar/bojar/falu-75500-2910106-96

Sen köper du en bit 32-rör och leder ner till brunnen. Borde finnas på Jula eller Biltema men jag orkar inte leta där.
Citera
2018-03-12, 23:06
Medlem
Sån kung du är! Tack som sjutton!! 😊😊😊👍👍👍
Citera
2018-03-16, 09:17
Medlem
Hej,
det kommer bara riktig varm vatten ut från varmvattenberedaren när man har hög flöde, det är så illa att man är tvungen att sätta på vattenkranen för fullt om man vill ha mycket varm vatten i badkaren. Vad kan det bero på? Jag är säkert att det inte är så att man tappar värmen när vattnet går igenom rören, det måste vara ett problem med själva varmvattenberedaren.
Hälsningar Martin
Citera
2018-03-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cubus314
Hej,
det kommer bara riktig varm vatten ut från varmvattenberedaren när man har hög flöde, det är så illa att man är tvungen att sätta på vattenkranen för fullt om man vill ha mycket varm vatten i badkaren. Vad kan det bero på? Jag är säkert att det inte är så att man tappar värmen när vattnet går igenom rören, det måste vara ett problem med själva varmvattenberedaren.
Hälsningar Martin

Så om du har högt flöde och sen minskar det så sjunker temperaturen? På alla utlopp? Spännande minst sagt
Citera
2018-03-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
scontri

Ska byta blandare men en kulventil droppläcker

Är det lugnt att skruva på blandaren?
Tänker om det gör något att linet eller gängtapen blöts innan man skruvar på
Citera
2018-03-16, 11:07
Medlem