2018-02-27, 21:47
Medlem
Bor i en litet 30-talskåk, oklart hur gammalt avloppet är, men det är gamla cementrör. Komunalt avlopp.
Jag har problem med stopp i avloppet ut mot gatan. Tycker mig se att det blir värre vid kallt väder, typ nu (-10). Hade även spolbil här för knappt 2 månader sedan (då det också var väldigt kallt) som spolade rent och tog en titt med kamera. Man kunde se att det trängt in rötter vilket såklart är en bov i dramat.
Grejen är att jag har som en brunn som är placerad typ 5 meter från huset och kanske 15-20m från gatan. Öppnar jag locket kan jag se avloppsröret och förbisimmandes bajjkorvar ca 1.40m ner. Brunnen har en diameter på typ 40cm.
Brunnen är skitbra ur rensningssynpunkt, men jag funderar också på om det är den som är det stora problemet. Kan fett och skit kylas ned genom den kalla luften i brunnshålet så pass att en propp bildas några meter längre ut? Stoppet är alltid ut mot gatan till, från brunnen.
Låter min teori trolig?
Citera
2018-02-27, 22:03
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Bor i en litet 30-talskåk, oklart hur gammalt avloppet är, men det är gamla cementrör. Komunalt avlopp.
Jag har problem med stopp i avloppet ut mot gatan. Tycker mig se att det blir värre vid kallt väder, typ nu (-10). Hade även spolbil här för knappt 2 månader sedan (då det också var väldigt kallt) som spolade rent och tog en titt med kamera. Man kunde se att det trängt in rötter vilket såklart är en bov i dramat.
Grejen är att jag har som en brunn som är placerad typ 5 meter från huset och kanske 15-20m från gatan. Öppnar jag locket kan jag se avloppsröret och förbisimmandes bajjkorvar ca 1.40m ner. Brunnen har en diameter på typ 40cm.
Brunnen är skitbra ur rensningssynpunkt, men jag funderar också på om det är den som är det stora problemet. Kan fett och skit kylas ned genom den kalla luften i brunnshålet så pass att en propp bildas några meter längre ut? Stoppet är alltid ut mot gatan till, från brunnen.
Låter min teori trolig?
Rötter i gamla cement rör bäst är byt ut hela vägen från huset till kommungränslinjen då slipper dessa stopp, Du kommer få anlita dem som spolar avloppet i tid och otid till en kostnad son kan bli stor bättre åtgärda det till våren så slipper du problemet!
Citera
2018-02-27, 22:21
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Låter min teori trolig?

Nej, boven i dramat är givetvis rötterna. Dags att gräva!
Citera
2018-02-28, 00:13
Medlem
Därför kluckar det i köksvasken

En sammanställning

1) Du har slarvat och spolat ned för mkt matfett i kombination med att använt för mycket kallvatten. En fettpropp bildas under källaren/husgrunden och inom ett par veckor är det stopp. Ringer du slamsugaren omgående kan du klara dig runt 1000 SEK efter ROT om du har tur.

2) Rötterna till dina rosenbuskar har letat sig in i rören under källaren/husgrunden. Byt rör. Dyrt som fan.

3) Rören under källaren/husgrunden har rostat sönder och in väller jord. Byt rör. Dyrt som fan.

4) Dina rör under källaren/husgrunden är felbyggda. Motlut gör att toalettpapper inte spolas in i kommunens trummor utan lägger sig. Om det är så att köksavloppet ansluter till toalettstammen, kluckar det i vasken utan att du har en fettpropp på gång. Häll ett par hinkar med vatten i toan.
Citera
2018-02-28, 00:19
Medlem
kimilsungias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H05311099
En sammanställning

1) Du har slarvat och spolat ned för mkt matfett i kombination med att använt för mycket kallvatten. En fettpropp bildas under källaren/husgrunden och inom ett par veckor är det stopp. Ringer du slamsugaren omgående kan du klara dig runt 1000 SEK efter ROT om du har tur.

2) Rötterna till dina rosenbuskar har letat sig in i rören under källaren/husgrunden. Byt rör. Dyrt som fan.

3) Rören under källaren/husgrunden har rostat sönder och in väller jord. Byt rör. Dyrt som fan.

4) Dina rör under källaren/husgrunden är felbyggda. Motlut gör att toalettpapper inte spolas in i kommunens trummor utan lägger sig. Om det är så att köksavloppet ansluter till toalettstammen, kluckar det i vasken utan att du har en fettpropp på gång. Häll ett par hinkar med vatten i toan.

Det har kluckat som fan i köksvasken hos mig ända sedan jag flyttade in för närvarande över 1 år sedan. Jag bor inom allmännyttan/en offentlig/kommunal hyresvärd, hur går jag tillväga för att få detta åtgärdat då? Är det verkligen så allvarligt som du gör gällande, då det i mitt fall har förekommit i minst 1 års tid utan att det inträffat något?
Citera
2018-02-28, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Det har kluckat som fan i köksvasken hos mig ända sedan jag flyttade in för närvarande över 1 år sedan. Jag bor inom allmännyttan/en offentlig/kommunal hyresvärd, hur går jag tillväga för att få detta åtgärdat då? Är det verkligen så allvarligt som du gör gällande, då det i mitt fall har förekommit i minst 1 års tid utan att det inträffat något?
Nu i vinter har det börja klucka i köksvasken hos mig också.
Fast bara när jag öppnar ytterdörren till min lägenhet (hyreshus plan 5) och jag inbillar mig en kombo av lufttrycket rent generellt och undertrycker(p.g.a. ventilation) och möjligen en fettpropp under uppbyggnad.
Citera
2018-02-28, 02:09
Medlem
kimilsungias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Nu i vinter har det börja klucka i köksvasken hos mig också.
Fast bara när jag öppnar ytterdörren till min lägenhet (hyreshus plan 5) och jag inbillar mig en kombo av lufttrycket rent generellt och undertrycker(p.g.a. ventilation) och möjligen en fettpropp under uppbyggnad.

Där sa du faktiskt något. När jag närmare drag mig till minnes så uppstod faktiskt detta under vintertid närmare bestämt gentemot om hur det var under vår/sommartid då jag flyttade in. Samt bor även jag högt upp i fastigheten, varför det troligtvis är att anta att även mitt problem beror på lufttryck så högt upp i byggnaden. Men borde man slänga i typ lite kaustiksoda eller något frätande för att rensa ut eventuella beläggningar i rören, eller behöver man ens bry sig egentligen?
Citera
2018-02-28, 07:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Här kluckar som fan, brukar lösa det med skålhett vatten o lite diskmedel..va fan ts

Nu ger du mig visioner om ett fettmonster såsom i london bor under mig..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/monsterfettklump-har-stelnat-i-avlopp-i-london

ehh, kan man skippa byta rör o få bort klucket ändå ts..tips tack?
Citera
2018-02-28, 07:43
Medlem
Undertryck och vattenlås, det skapar kluckandet.
Citera
2018-02-28, 20:59
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Undertryck och vattenlås, det skapar kluckandet.

Eller igensnöad luftning.
Citera
2018-03-06, 08:41
Medlem
Finns det några vred eller inställningar för att kunna höja maxtemperaturen i duschen? Blandaren har maxtemppå 45 grader. Bor i hus med vedpanna och acc-tankar på 2 kubik. Eldar som fan men ändå bara fisljummet när man är sugen på att duscha riktigt jävla hett. Hur åtgärda detta? Finns det någon generell inställning för detta?
Citera
2018-03-06, 09:42
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Finns det några vred eller inställningar för att kunna höja maxtemperaturen i duschen? Blandaren har maxtemppå 45 grader. Bor i hus med vedpanna och acc-tankar på 2 kubik. Eldar som fan men ändå bara fisljummet när man är sugen på att duscha riktigt jävla hett. Hur åtgärda detta? Finns det någon generell inställning för detta?

Vad är det för blandare? Blir andra blandade varmare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in