2018-11-26, 23:08
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LessGrossman
Hur illa är detta enligt er?
Har gjort om badrummet, anlitat för hela jobbet. Vid ny rördragning under diskbänk (vatten går därifrån till badrummets olika enheter) verkar det läcka lite vatten?

Se bild: https://imgur.com/a/RnfLqws

Det rinner inte men det bildas en droppe som återkommer direkt efter man torkar bort den. Det känns fuktigt när man känner med fingret. Kan i förlängning leda till fuktskada?

Ser inte riktigt, men det är pexslangen som läcker? Behöver förmodligen bara dras lite till, alternativt lossa muttern och smörja och dra på nytt. Men gör inte det själv, skulle muttern vara spräckt kommer det komma mer vatten om du drar åt så be den du anlitat komma dit och fixa läckan.
Sen får du hoppas han inte glömt stödhylsa för då skjuter nog den där slangen när som helst och då det blött
Citera
2018-11-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LessGrossman
Hur illa är detta enligt er?
Har gjort om badrummet, anlitat för hela jobbet. Vid ny rördragning under diskbänk (vatten går därifrån till badrummets olika enheter) verkar det läcka lite vatten?

Se bild: https://imgur.com/a/RnfLqws

Det rinner inte men det bildas en droppe som återkommer direkt efter man torkar bort den. Det känns fuktigt när man känner med fingret. Kan i förlängning leda till fuktskada?

Det där är inte kondens.
Lätt åtgärdat själv om man bara tajtar muttern en aning. Ser ut som uponor 15 pex med Vatette plastkoppling 15x2,5.
Men är det nygjord så är det din fulla rätt att vvsaren tar sig ut och åtgärdar åt dig.
Citera
2018-12-16, 23:42
Medlem
VincentLels avatar
Våra vattenledningar för avlopp och handkranen brummar som fan när de används. Sedan startas kranen på övervåningen (endast lite) och det fortsätter brumma/vibrera där nere tills man stänger av kranen igen.

Några gissningar på vad som kan vara fel? Backventiler?
Citera
2018-12-16, 23:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Våra vattenledningar för avlopp och handkranen brummar som fan när de används. Sedan startas kranen på övervåningen (endast lite) och det fortsätter brumma/vibrera där nere tills man stänger av kranen igen.

Några gissningar på vad som kan vara fel? Backventiler?
Har du möjligen tvågreppsblandare?
Citera
2018-12-16, 23:47
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Hur kollar jag det? Mvh
Citera
2018-12-17, 00:16
Medlem
Citat:
Hur kollar jag det? Mvh

Har du 1 vred för kallvatten och 1 för varmvatten?
Citera
2018-12-17, 00:34
Medlem
VincentLels avatar
Citat:

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Har du 1 vred för kallvatten och 1 för varmvatten?

Ja två likadana på båda toaletterna.
Citera
2018-12-17, 08:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hur kollar jag det? Mvh
skulle kunna prova att byta "kranöverdel", slits med åren och metallen ärgar å kalk ställer till det.
Citera
2018-12-17, 12:56
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
skulle kunna prova att byta "kranöverdel", slits med åren och metallen ärgar å kalk ställer till det.

Hehe, kom en rörmokare som bytte den till en ny kran så nu funkar det.

Var nog mycket kalk och skit då kranen knappt använts senaste åren.
Citera
2018-12-17, 19:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hehe, kom en rörmokare som bytte den till en ny kran så nu funkar det.

Var nog mycket kalk och skit då kranen knappt använts senaste åren.
Ärgar också, för ett par år sen tog jag av plastvredet och hällde ättika i en kranöverdel, en stund senare sköljde jag med vatten och det som kom ut va alldeles grönt pga koppar.
Citera
2018-12-21, 12:29
Bannlyst
Vet ej om detta är rätt tråd men testar...

Jag har flyttat in i en ny lägenhet och det är verkligen svinkallt. Jag har sagt till hyresvärden och fastighetsskötaren. Fastighetsskötaren var på besök idag och sa att det är +20 grader C vilket det ska vara.

Hans tips var att skaffa möbler och mattor, och han sa även att ingen annan av de boende har klagat.

Förvisso så är lägenheten nästan tom, jag har bara en luftmadrass på golvet som jag sover på eftersom jag precis kom hit. Har beställt möbler som ska komma om ett par veckor. Mattor kan jag fixa idag.

Det jag undrar är om det stämmer att det blir varmare i ett hem bara för att man har mattor och möbler? Spontant känns det ju väldigt osannolikt, det är ju inte direkt som att de alstrar värme? Gardiner framför fönstren kan jag ha en viss förståelse för att det ska kunna vara isolerande, det skapar ju trots allt en slags tom luftspalt mellan fönster och rummet i övrigt. Även mattor skapar väl isolering mellan golv och fötter. Men möbler i övrigt? Skulle en säng och en soffa verkligen göra det mindre kallt i ett rum?

I min gamla lägenhet hade jag ingen matta på golvet, frös aldrig. Då bodde jag på andra våningen mitt i huset och nu bor jag på första våningen, längst ut mot gaveln. Det kanske är det som spelar roll?

Jag har nästan heller inga lampor i lägenheten, kanske att det kan spela en viss roll. Lampor alstrar väl en viss värme som jag förstår det? Enda värmelasten är en bärbar dator som är energisnål så den närmar sig ~100 W.
Citera
2018-12-21, 15:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Vet ej om detta är rätt tråd men testar...

Jag har flyttat in i en ny lägenhet och det är verkligen svinkallt. Jag har sagt till hyresvärden och fastighetsskötaren. Fastighetsskötaren var på besök idag och sa att det är +20 grader C vilket det ska vara.

Hans tips var att skaffa möbler och mattor, och han sa även att ingen annan av de boende har klagat.

Förvisso så är lägenheten nästan tom, jag har bara en luftmadrass på golvet som jag sover på eftersom jag precis kom hit. Har beställt möbler som ska komma om ett par veckor. Mattor kan jag fixa idag.

Det jag undrar är om det stämmer att det blir varmare i ett hem bara för att man har mattor och möbler? Spontant känns det ju väldigt osannolikt, det är ju inte direkt som att de alstrar värme? Gardiner framför fönstren kan jag ha en viss förståelse för att det ska kunna vara isolerande, det skapar ju trots allt en slags tom luftspalt mellan fönster och rummet i övrigt. Även mattor skapar väl isolering mellan golv och fötter. Men möbler i övrigt? Skulle en säng och en soffa verkligen göra det mindre kallt i ett rum?

I min gamla lägenhet hade jag ingen matta på golvet, frös aldrig. Då bodde jag på andra våningen mitt i huset och nu bor jag på första våningen, längst ut mot gaveln. Det kanske är det som spelar roll?

Jag har nästan heller inga lampor i lägenheten, kanske att det kan spela en viss roll. Lampor alstrar väl en viss värme som jag förstår det? Enda värmelasten är en bärbar dator som är energisnål så den närmar sig ~100 W.

"Fastighetsskötaren var på besök idag och sa att det är +20 grader C vilket det ska vara."

Sa att det är? Och du köpte med hull och hår?

Gör egna mätningar i olika rum, på olika höjd, vid fönster och på andra ställen.

Återkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in