Citat:
Ursprungligen postat av
leosundberg
Vet ej om detta är rätt tråd men testar...
Jag har flyttat in i en ny lägenhet och det är verkligen svinkallt. Jag har sagt till hyresvärden och fastighetsskötaren. Fastighetsskötaren var på besök idag och sa att det är +20 grader C vilket det ska vara.
Hans tips var att skaffa möbler och mattor, och han sa även att ingen annan av de boende har klagat.
Förvisso så är lägenheten nästan tom, jag har bara en luftmadrass på golvet som jag sover på eftersom jag precis kom hit. Har beställt möbler som ska komma om ett par veckor. Mattor kan jag fixa idag.
Det jag undrar är om det stämmer att det blir varmare i ett hem bara för att man har mattor och möbler? Spontant känns det ju väldigt osannolikt, det är ju inte direkt som att de alstrar värme? Gardiner framför fönstren kan jag ha en viss förståelse för att det ska kunna vara isolerande, det skapar ju trots allt en slags tom luftspalt mellan fönster och rummet i övrigt. Även mattor skapar väl isolering mellan golv och fötter. Men möbler i övrigt? Skulle en säng och en soffa verkligen göra det mindre kallt i ett rum?
I min gamla lägenhet hade jag ingen matta på golvet, frös aldrig. Då bodde jag på andra våningen mitt i huset och nu bor jag på första våningen, längst ut mot gaveln. Det kanske är det som spelar roll?
Jag har nästan heller inga lampor i lägenheten, kanske att det kan spela en viss roll. Lampor alstrar väl en viss värme som jag förstår det? Enda värmelasten är en bärbar dator som är energisnål så den närmar sig ~100 W.
"Fastighetsskötaren var på besök idag och sa att det är +20 grader C vilket det ska vara."
Sa att det är? Och du köpte med hull och hår?
Gör egna mätningar i olika rum, på olika höjd, vid fönster och på andra ställen.
Återkom.