Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 18:14
  #4489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Var läcker den? I vredet?

Kulventilen innan blandaren til kallvatten stänger inte helt
__________________
Senast redigerad av falurouge 2018-03-16 kl. 18:17.
Citera
2018-03-16, 18:22
  #4490
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Kulventilen innan blandaren til kallvatten stänger inte helt

Låter som smuts/kalk/mög som fastnat antingen vid kulan eller i ventilspindeln. Se om du kan stänga av vattnet längre bak i systemet, och därefter 'motionera' den läckande ventilen genom att öppna och stänga den flertalet gånger.
Citera
2018-03-16, 20:20
  #4491
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Kulventilen innan blandaren til kallvatten stänger inte helt
Du kan ju byta blandare även om den släpper igenom, men då får du nog proppa den medan du skruvar bort den gamla och dit den nya blandaren, annars kommer det hinna komma en del vatten. Och så är det tempo som gäller. Bäst är givetvis att byta ut den, den fullföljer ju inte direkt sitt syfte.

Sen ska du varken ha lin eller gängtejp på klämringskopplingar.
Citera
2018-03-17, 18:59
  #4492
Medlem
Har en mindre plasttunna, kanske 40-50 liter som mitt barn har som badbalja. Jobbigt för sambon att tippa över den själv och sen blir det översvämning i duschkabin. Letar tappkran i plast helst att kunna montera i nederkant på baljan. Förslagsvis med nån slags skruv på gängan eller tja kanske annan lösning? Har googlat men inte hittat nån bra tappkran. Hjälp och tips någon?
Citera
2018-03-17, 19:16
  #4493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har en mindre plasttunna, kanske 40-50 liter som mitt barn har som badbalja. Jobbigt för sambon att tippa över den själv och sen blir det översvämning i duschkabin. Letar tappkran i plast helst att kunna montera i nederkant på baljan. Förslagsvis med nån slags skruv på gängan eller tja kanske annan lösning? Har googlat men inte hittat nån bra tappkran. Hjälp och tips någon?
kanske https://www.jula.se/catalog/tradgard...-669026/#tab01

Med vänlig hälsning
t
Citera
2018-03-17, 21:31
  #4494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
kanske https://www.jula.se/catalog/tradgard...-669026/#tab01

Med vänlig hälsning
t

Sedär, perfekt! Du har just gjort Jula-koncernen 100 kr rikare ☺

Tack!
Citera
2018-03-21, 13:41
  #4495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Så om du har högt flöde och sen minskar det så sjunker temperaturen? På alla utlopp? Spännande minst sagt
Ja exakt, och jag är säker att problemet måste vara i varmvattenberedaren. Ingen som har en ide?
Citera
2018-03-28, 21:23
  #4496
Medlem
Hej!
Har ett besvärligt problem med ett element i min lägenhet som rörmokaren gått bet på:
Ju kallare det är ute, desto kallare blir elementet. Är det under ca -2 är elementet vanligtvis helt kallt, medan det är ljummet vid +2. Rörmokaren har bytt ventil på både till- och returledning samt spolat rent elementet invändigt, utan resultat. Jag bor på andra våningen i ett hus på sju våningar, varav jag tydligen är den enda med problemet. Jag har dock märkt att tvättstugans element har samma problem, vilket är precis under mig. Slutsatsen är således att problemet endast existerar i husets nedre del.
Tar tacksamt emot förslag på vad fan det kan vara frågan om, för rörmokaren har gett upp...
Citera
2018-03-28, 22:48
  #4497
Medlem
bananjukkas avatar
Stopp i avloppet i köket och nedre badrummet. Det nere lyckades jag fixa med en avloppsrensare men inte det i köket, på ovan/entrévåningen... hur våldsam kan man vara med rensaren utan att rören tar skada? Kommer ca 1-1,5 meter, sen tar det helt stopp. Kan ju vara en krök också, kanske...
Citera
2018-04-06, 10:25
  #4498
Medlem
Behöver byta duschkabin i fritidshuset. Det saknas golvbrunn, i stället sker vattenavloppet genom någon typ av kraftigt plaströr.Det har fungerat utmärkt i mer än 30 år.
Nu säger vvs-firman att det är förbjudet att installera ny duschkabin pga att det saknas golvbrunn.
Men att låta göra golvbrunn medför stora och dyra ingrepp.
Vill gärna ha kommentarer till detta!
Citera
2018-04-06, 13:24
  #4499
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palettblad
Behöver byta duschkabin i fritidshuset. Det saknas golvbrunn, i stället sker vattenavloppet genom någon typ av kraftigt plaströr.Det har fungerat utmärkt i mer än 30 år.
Nu säger vvs-firman att det är förbjudet att installera ny duschkabin pga att det saknas golvbrunn.
Men att låta göra golvbrunn medför stora och dyra ingrepp.
Vill gärna ha kommentarer till detta!

Går det bara ut i naturen eller går det till någon form av reningsverk? Vad hade golvbrunnen tänkt anslutas mot?
Citera
2018-04-08, 17:35
  #4500
Medlem
Hej!Ska byta min Wamsler kökspanna på 15 kW varav 12 kW mot vatten till en vedspis Juhnberg Elida med 6kW mot vatten och 8 kW mot häll och ugn.Wamsler är kopplad till en acktank om 300 l varav vv beredaren upptar 100 l,i botten en 6 kW elpatron.Tror Ni den nya spisen är för klen,att den knappt tillför något?Huset är litet max 40 kvm med 5 radiatorer.Ett alternativ skulle vara att sätta den nya vedspisen i villan ist i ett stort rum med öppen planlösning och ansluta en fläktkonvektor p 5 kW via en liten bufferttank,hur stor skulle den behöva vara?Inte tänkt såklart att ackumulera energi i den för användning över lång tid utan mer för att ha en buffert mot kokning respektive kall retur till spisen som kan ge kondens och rost i pannan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback