Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 20:43
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Ojoj, fullt "krig" i samnytts(eller vad den heter idag) kommentatorsfält just nu. Skulle uppskatta att det är ungefär 50/50 i fördelning mellan Afs:are/personer som är trötta på SD och sekterister/taktiker som tappert försöker försvara SD-ledningens övergrepp. Kanske till och med 60-40 i Afs favör. Det svänger fort nu. Trodde faktiskt att den typiske Avpixlatkommentatorn skulle vara mer SD-lojal men det är skönt att allt fler SD:are nyttjar kritiskt tänkande.

Kent Ekeroths nära koppling till Samnytt innebär nog att den sekteristiska Heja Jimmie-mentaliteten som präglade Avpixlat är borta för alltid.
Citera
2018-03-15, 20:53
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Kent Ekeroths nära koppling till Samnytt innebär nog att den sekteristiska Heja Jimmie-mentaliteten som präglade Avpixlat är borta för alltid.

Ja, det kan nog ligga mycket i det. Att nu även Ekeroth är ute i kylan kan ha varit droppen som fick bägaren att rinna över för många SD:are. Samnytt spottar ur sig artiklar som ställer SD i dålig dager just nu. Kan bli kostsamt för partiet om både Samnytt, Fria Tider och all annan altmedia uppfattas som Afsvänliga. SD lär väl få behålla Changs blaska dock.
Senast redigerad av rikastistorstan 2018-03-15 kl. 20:56.
Citera
2018-03-15, 20:55
Medlem
Kassel och AFS har gått från 3000 gilla på Facebook vid 15 tiden idag, till 18000 gilla vid 20.00
Citera
2018-03-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Håller med. Det är både löjligt och förmätet att stödja någons sida i avlägsna konflikter. Dels förstår vi inte kultur, historia och tänkesätt hos länder utanför Europa och dels är vi ett litet land, som man inte behöver bry sig om. Skulle Sverige ändra politisk kurs om Costa Ricas utrikesminister tyckte dittan och dattan om oss?

Och framför allt: Det Sverige måste hålla fokus på är svenska problem och svensk samhällsutveckling.

Precis. Det är inte så att vi saknar problem i Sverige att ta tag i.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Märkligt resonemang.
Implikationen av den 'logiken' skulle således vara att jag skulle tvingas offentligt ta avstånd från att äta små barn och tända eld på pensionärer, annars skulle detta vara en indirekt avsiktsförklaring från min sida att jag hade för avsikt att äta små barn och sätta eld på äldre personer så fort lämpligt tillfälle begavs.

Mycket märklig tankegång.

Man får väl gissa att inte bara partiledningen är desperata utan även vissa av SD-väljarna.

Citat:
Ursprungligen postat av sargord
Ännu gratisreklam

Kommer AFS ha tillräckligt med tid komma med i opinionsmätningar 6 månader innan valet?

Tänk på tanten Gudrun Schyman har styrt FI i 13 år och trots enorm uppmärksamhet har kränkta "feminister" inte kommit in i Riksdagen på 3 försök!

https://www.dn.se/nyheter/politik/jimmie-akesson-afs-ar-ett-avhopparparti/

Man ska komma ihåg att SD för dryga 3,5 år sedan tampades med MP runt 10% i OU.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
SD 23% (+1,1%)
S 24,6% (+-0%)
M 19,5% (-1,5%)
MP 4,7% (+1,4%)
C 6,5% (-4,3%)
L 3,9% (-0,5%)
V 8,1% (-0,9%)
KD 4,8% (+2,6%)
F! 2,0% (+0,2%)
PP 1.1(+0.9%)
MED 0.7(+0.2%)
Övr 1.0(+0.6%)

https://twitter.com/sjunnedotcom

Tveksamt om AfS har något större stöd. Sentio brukar redovisa MED som ibland har 0.5%. Så de ligger sannolikt under det. Men man vet aldrig säkert hur stor andel AfS täcker upp bland Övr 1% kvoten.

Nä, precis. AfS har funnits en vecka och har inte ens kommit in på position så de syns i OU. Det är kass!! De kan lika gärna lägga ner partiet med en gång. "SD 2018 tjalalalaaaa..." Var det något sådant du tänkte?

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Helvete vad SD gör bort sig nu! Krishanteringen lyser med sin frånvaro. De är uppenbart totalt panikslagna. Bara en komplett imbecill kan rösta på SD i höstens val.

Min röst går givetvis till Kasslern & c/o. Alla jag har pratat med de senaste dagarna är helt eniga med mig. Kämpa AfS!

Med tanke på hur duktiga SD var fram till december 2014 så är de senaste 4 åren och framför allt den senaste veckan katastrof i krishantering. Mona Sahlinklass!
Citera
2018-03-15, 21:05
Medlem
-Valhalls avatar
Många tror nu att AfS håller på att ta över hela SD:s väljarkår, vilket man kan tro om man läser kommentarsfälten. Jag är ledsen att behöva berätta att så icke är fallet.
Helt säkert att ett antal som tidigare röstat på SD kommer att hoppa över till AfS, men den stora överväldigande majoriteten svenskar kommer att rösta på det enda seriösa alternativet som dessutom kommer att få ett inflytande så småningom, dvs SD.
Det känns mer som att AfS är en reinkarnation av Nationaldemokraterna, men ännu så länge något mer finslipad och försiktig med sina politiska ambitioner offentligt.
Citera
2018-03-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det anser inte jag. Jag ser på din avatar att det är en person som bär en fasces, något som kanske indikerar var du står politiskt?

Ja, det gör det. Än sen då?

Citat:
Det jag eftersträvar är en demokratisk regim, med mer yttrandefrihet än idag, som bedriver en långsiktigt hållbar och verklighetsanpassad migrationspolitik, fjärran från extremer på såväl vänster som högerkanten.

Det tvivlar jag på, för skulle svenskarna få ofiltrerad information (om ras, judefrågan, feminism, sexuell läggning, könsroller etc) och möjlighet att göra informerade val skulle de genast bete sig ett sätt som en person som du skulle finna "odemokratiskt", "extremistiskt" och "rasistiskt". Det är därför eliten håller på att ta bort allt misshagligt från YouTube och hetsar mot Google att censurera hårdare. Du och andra "demokraters" värderingar kan bara härska i ett samhälle där informationen aktivt undertrycks och där det inte råder någon egentlig yttrandefrihet.

Citat:
Jag är så otroligt trött på polariseringen som alltid blir kring migrationsfrågan i Sverige. Antingen är man massinvandringsextremist, ser inga hinder för att ta emot hur många som helst och ge dem vilka bidrag och förmåger som helst. Eller så är man näst intill fascist, nazist, kalla det vad du vill och baserar sin världsåskådning på vilken hudfärg folk har. Otroligt tröttsamt och improduktivt båda två.

Är du trött på polarisering är du trött på själva politikens livsluft och grundförutsättningar. Då kan du läsa trädgårdsböcker och färgsortera dina strumpor, eller annat som inte oroar nerverna. Vi behöver mycket mer polarisering, mycket mer konflikt och motsättningar för att bryta dödläget. Tolerans är tråkigt.
Citera
2018-03-15, 21:09
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Nä, precis. AfS har funnits en vecka och har inte ens kommit in på position så de syns i OU. Det är kass!! De kan lika gärna lägga ner partiet med en gång. "SD 2018 tjalalalaaaa..." Var det något sådant du tänkte?

Jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna dina dryga svarsinlägg på varenda inlägg jag skriver i denna tråden. Du tycker inte att det är relevant att citera den enda opinionsundersökningen som faktiskt brukar redovisa småpartiers opinionsresultat(MED PP etc)?

Och nej, jag tycker inte att AfS ska läggas ner. Däremot så tror jag att om man har ett väldigt lågt stöd efter lanseringen, så tror jag utan grund/kritisk massa att det kommer att bli svårt att klara riksdagsspärren som Kasselstrand vill.
Citera
2018-03-15, 21:11
Medlem
Jag fetade ditt primära Apsbergersymptom. Vem som ska ha bevisbördan för ditten och datten är en ÅSIKT. Det finns inga universella principer som griper in som en Guds hand ifrån himmelen och överprövar eller korrigerar politiska beslut.

Om vi t.ex. röstar för att zigenarna ska "åka hem" efter några hundra års vistelse i Sverige så blir det så. Sen uppfinner vi eventuellt en princip som passar det beslutet för att trycka tilll truten på sådana som dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Absolut, men ingenting som kan jämföras med det vi diskuterar.
Om Skatteverket påstår att du lämnat felaktigt uppgifter, då är det Skatteverket som har bevisbördan.
Om Skatteverket har lämnat ett positivt beslut, då har dem bevisbördan för att dra tillbaka det.

Här ska alla som fått tillstånd omprövas, för att det misstänks att några har lämnat oriktiga uppgifter, Migrationsverket kommer alltså ha bevisbördan.

Detta ska inte jämföras med när Migrationsverket vill att den asylsökande ska lämnas så mycket uppgifter som möjligt till dem för att bedöma skäl för att stanna. Eller att Skatteverket vill att man lämnar in så mycket uppgifter som möjligt för att stödja vissa avdrag.

Två helt olika saker.

Du och flera får tycka det det är surt. Men dessa har redan fått positiva beslut och då gäller att Migrationsverket har bevisbördan om man ska börja diskutera att dra dem tillbaka.
Citera
2018-03-15, 21:18
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Alternativ för Sverige - en kraft att räkna med?

Med ett halvår kvar till valet 2018 talas det allt mer om ett nytt parti, Alternativ för Sverige.

Alternativ för Sverige verkar till stor del bestå av Sverigedemokrater som av en eller annan anledning hoppat av eller råkat i onåd hos SD.

Blir Alternativ för Sverige en kraft att räkna med?

Är det bra att två partier (SD och AFS) med till synes likartad agenda konkurererar? Man kan tänka sig att de kommer att stjäla röster av varandra och bli två svaga partier istället för ett starkt på samma sätt som tex FI knycker röster av Vänstern.

Har AFS en rimlig chans att ta en plats i riksdagen redan 2018?

https://alternativforsverige.se/
Citera
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Så uppenbart är det nog inte. Jag har för mig att det handlade om rätt grundläggande meningsskiljaktigheter och att man motarbetade SD:s ledning öppet på ett provocerande sätt.

Men framför allt är det nog rätt osmart av Afs att nu inte tydligt visa att man är ett demokratiskt parti och tar avstånd från totalitära ideologier och rasism. Väldigt få väljare vill ha det nämligen.

Om jag inte missminner mig såg jag din avatar i ett inlägg om att de borde mjuka upp sin inställning till att riva upp PUT också. Det är ju just att de inte gör det som kommer att ge dem röster. Varför i hela helvete skulle de välja att bli som SD? Tur att Kasselstrand är smartare än att följa dina tips. Jag tror dessutom du underskattar hur rasistiska folk faktiskt är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Någon som har någon teori om vilka han kan tänkas syfta på här?

Någon nämnde den tidigare partiledaren Mikael Jansson, som petats från riksdagslistan. Han var öppet kritisk mot uteslutningen av Kasselstrand och Hahne tidigare. Jag tror att det finns en ganska god chans att han hoppar över till AfS.
Citera
2018-03-15, 21:21
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
DN kunde ju ha frågat Jimmie Åkesson om varför Sverigedemokraterna bröt mot sina egna stadgar när Olle Felten uteslöts.
Vi kan jämföra detta med sossarnas vänsterparti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in