Citat:
Det där talet ["Tal till nationen – mitt Sverige 2028"] tror jag inte ens Heja-Jimmie falangen kommer tycka var bra. I mina ögon var det i princip det sämsta jag sett på länge. AfS kommer inte beröras alls av det, förutom att ett fåtal kanske överväger AfS efter den horribla insatsen.
AfS vinner inte sina röster på att gnälla på SD särskilt mycket, så de bör nog inte ens kommentera det mer än att det var uselt.
AfS vinner inte sina röster på att gnälla på SD särskilt mycket, så de bör nog inte ens kommentera det mer än att det var uselt.
Det handlar väl inte så mycket om att gnälla som att förklara och belysa skillnader i uppfattning. Naturligtvis bör AfS utnyttja varje tillfälle att föra fram sin egen politik, sina egna förslag och lösningar, och kontrastera dem med andras.
För att spinna vidare på grundläggande skillnader så kan man lyssna på söndagens intervju med Jimmie Åkesson i Sveriges Radio. Mot slutet behandlades mer explicit Jimmies inställning till nationalism och "svenskhet". Lyssna efter 28 minuter (man får spola lite då Martin Wicklin ältar "bokbål i Höör").
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1098066?programid=4772
— [Jimmie:] Jag betraktar inte hela den svenska befolkningen som det svenska folket.
— Men i det här folket så ingår många olika etniska ursprung, tänker du ändå? Det är liksom inte ett svenskt folk i något slags etnisk mening?
— [Jimmie:] Nej, det är ju inte det. Vi är för en öppen svenskhet, man kan bli svensk.
Jimmie är så konfliktskygg. Och Martin Wicklin så oärlig. Det svenska folket består alltså av många olika etniska ursprung. Detta innefattar även "etniska svenskar", får man anta (om inte Wicklin - och Åkesson - faktiskt förnekar själva existensen av "etniska svenskar"). Dessa svenskar utgör en egen folkgrupp, precis som samer eller kurder. Ett folk, skulle man kanske kunna säga? Slutsatsen blir alltså att detta svenska folk ingår tillsammans med andra folk i "det svenska folket". Fint att vi nu rett ut detta. Stort tack till Martin Wicklin.
Citat:
Åkesson menar att folket ”till största delen består av infödda svenskar”, men att det ”finns också andra som också tillhör vår nation”. Dessa ”andra” är enligt Åkesson personer med icke-svenskt ursprung som har ”anpassat sig”.
— Vi är för en öppen svenskhet, man kan bli svensk, menar Åkesson bestämt.
För honom räcker det med att en grupp har en ”gemensam [nationell] identitet” för att kunna utgöra ett folk.
— Jag har aldrig sett folket som något biologiskt, fortsätter han.
[...]
— Vi kommer inte komma tillbaka till Bullerbyn och vi kommer inte komma tillbaka till en situation där alla svenskar är blonda och blåögda. Och det är inte heller önskvärt, det är inte viktigt, förklarar Åkesson.
För honom är det istället viktigt att skapa ett samhälle med ”så lite konflikter som möjligt” och ”en hög grad av assimilering”, med andra ord att främlingar ska blandas upp med den svenska ursprungsbefolkningen.
[ https://www.nordfront.se/jimmie-akesson-om-folket-inte-onskvart-att-de-ar-blonda-och-blaogda.smr ]
— Vi är för en öppen svenskhet, man kan bli svensk, menar Åkesson bestämt.
För honom räcker det med att en grupp har en ”gemensam [nationell] identitet” för att kunna utgöra ett folk.
— Jag har aldrig sett folket som något biologiskt, fortsätter han.
[...]
— Vi kommer inte komma tillbaka till Bullerbyn och vi kommer inte komma tillbaka till en situation där alla svenskar är blonda och blåögda. Och det är inte heller önskvärt, det är inte viktigt, förklarar Åkesson.
För honom är det istället viktigt att skapa ett samhälle med ”så lite konflikter som möjligt” och ”en hög grad av assimilering”, med andra ord att främlingar ska blandas upp med den svenska ursprungsbefolkningen.
[ https://www.nordfront.se/jimmie-akesson-om-folket-inte-onskvart-att-de-ar-blonda-och-blaogda.smr ]
— [Jimmie:] Vi kommer inte komma tillbaka till Bullerbyn och vi kommer inte komma tillbaka till en situation där alla svenskar är blonda och blåögda. Och det är inte heller önskvärt, det är inte viktigt.
Jimmies mål är att "bygga ett sammanhållet, så konfliktfritt samhälle som möjligt".
"— Kommer man hit då måste man anpassa sig till majoriteten när det gäller grundläggande normer och värderingar, när det gäller språk och så. Att vi har en hög grad av assimilering."
Ett helt orealistiskt mål, och dessutom ett helt orealistiskt medel, vilket även den som anser att "assimilering" av människor från tredje världen vore önskvärt torde inse. Har Jimmie tittat på statistiken för svenska invånare under 40 år? Statistiken för dem mellan 0 och 15 år?
Hur ser befolkningssammansättningen ut? Vem är det som kommer att tvingas anpassa sig? Vem är det som kommer att assimileras?
Detta är naturligtvis frågor som AfS bör ta upp. Man måste försöka få svensken att på en grundläggande nivå fundera över framtiden. Man måste därvid även försöka få svensken (i synnerhet SD-röstaren) att fundera över vad förslag som "integration" och "en hög grad av assimilering" skulle innebära i praktiken. Vill jag "integreras"? Vill jag att mina barn "assimileras"?
Senast redigerad av Autochthon 2018-05-29 kl. 18:39.
Senast redigerad av Autochthon 2018-05-29 kl. 18:39.
) baggebo kan nog bli mindre återhållsam om det fortsätter åt samma håll. Sverige behöver inte mer counterjihadism, och med den här tilltagande SD-iseringen gör sig AfS onödiga. Uppropet för Robinson (som visste vad han gjorde och hur lagen såg ut) är faktiskt rent oanständig när vi pratar om ett land som de senaste åren spärrat in nationalister på löpande band, BARA för deras åsikter.