Citat:
Ursprungligen postat av
Boolwi
Böjd att hålla med här, jag har haft en bekant som tagit livet av sig men då pga kroniskt smärttillstånd som inget bet på.
Gällande pojkvännen: överleva är inte så svårt, däremot att fortsätta med sitt liv (ny kärlek osv) kan jag tänka mig är en riktigt svår utmaning.
Nu känner jag inte honom, men
generellt så tror jag att det är relativt lätt att komma över ett dödsfall när man bara har haft ett relativt löst förhållande. Marginellt svårare än om man "bara" blivit dumpad. Svårare när man varit gift i åtskilliga år, har barn och hus tillsammans, hela sitt liv, hela Familjen AB. Inte minst praktiskt.
Och även då - när folk har haft äktenskap, barn och hus - så brukar den efterlämnade ofta skaffa en ny så fort att jag ibland hoppar baklänges. I stället för att låta barnen landa i att de förlorat sin far eller mor, så föses de ihop med "sina nya syskon" i ett nytt hus, på en ny ort, när mor eller far nästan genast satt sig att söka en ny partner på Happy Pancake... "Jag behöver
nääääärheeeet, och /namn på den avlidna/ är med mig i detta", brukar det heta...
Nej, jag tror inte att unge Stobbe kommer att dö av brustet hjärta, faktiskt. Jag tror att han kommer att gå vidare, och livet ut ha en partyhistoria att berätta, som nästan alla kommer att vara nyfikna på. En historia som han kommer att brodera ut mer och mer, långt efter att den verkliga Kims minne förbleknat...