2018-03-15, 08:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså detta med svensk kvällspress! Jag blir tokig! Det står minst ett fel i varenda artikel, skulle kunna ta upp massor av exempel. Jag fattar inte, när det här målet blev så stort - och det insåg alla de första dagarna redan att det skulle bli - varför de (Aftonbladet, Expressen...) inte kunde ge ämnet till EN reporter på tidningen, som då hade fått tid att läsa alla artiklar i utländsk press, se alla dokumentärer, föra kartotek, läsa på sådana här forum och följa länkar o.s.v.. Hänga med ordentligt. I stället för att ge många olika i uppdrag att skriva artiklar om ämnet. Dessa har då inte en chans att läsa in sig på allting, och det blir jättedumma felaktiga påståenden som resultat.
Ja det är verkligen frustrerande.
Citera
2018-03-15, 09:00
Medlem
Citat:
Men - vad är det för kretsar du umgås i? Jag tycker att du har berättat så mycket konstigt här. Alla tjejer får barn i senpuberteten, och när de dumpas av karlarna så tar de livet av sig..? Detta är nämligen inget jag känner igen från min släkt eller vänkrets överhuvudtaget.
Böjd att hålla med här, jag har haft en bekant som tagit livet av sig men då pga kroniskt smärttillstånd som inget bet på.

Gällande pojkvännen: överleva är inte så svårt, däremot att fortsätta med sitt liv (ny kärlek osv) kan jag tänka mig är en riktigt svår utmaning.
Citera
2018-03-15, 09:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Omedelbart efter befrielsen arresterades 40 000 danskar som misstänkta landsförrädare. De flesta av dessa släpptes snart men tusentals danskar som arbetat åt tyskarna dömdes till böter eller fängelse. Man återinförde även dödsstraffet retroaktivt, och av 103 dödsdömda danskar avrättades 46 stycken för landsförräderi[6]. Politiker i samlingsregeringen som samarbetat med tyskarna gick dock ostraffade från krigsåren och många kunde fortsätta sina politiska karriärer.
Och en del flydde till Sverige där de klarade sig utan straff...
Citera
2018-03-15, 09:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Böjd att hålla med här, jag har haft en bekant som tagit livet av sig men då pga kroniskt smärttillstånd som inget bet på.

Gällande pojkvännen: överleva är inte så svårt, däremot att fortsätta med sitt liv (ny kärlek osv) kan jag tänka mig är en riktigt svår utmaning.

Nu känner jag inte honom, men generellt så tror jag att det är relativt lätt att komma över ett dödsfall när man bara har haft ett relativt löst förhållande. Marginellt svårare än om man "bara" blivit dumpad. Svårare när man varit gift i åtskilliga år, har barn och hus tillsammans, hela sitt liv, hela Familjen AB. Inte minst praktiskt.

Och även då - när folk har haft äktenskap, barn och hus - så brukar den efterlämnade ofta skaffa en ny så fort att jag ibland hoppar baklänges. I stället för att låta barnen landa i att de förlorat sin far eller mor, så föses de ihop med "sina nya syskon" i ett nytt hus, på en ny ort, när mor eller far nästan genast satt sig att söka en ny partner på Happy Pancake... "Jag behöver nääääärheeeet, och /namn på den avlidna/ är med mig i detta", brukar det heta...

Nej, jag tror inte att unge Stobbe kommer att dö av brustet hjärta, faktiskt. Jag tror att han kommer att gå vidare, och livet ut ha en partyhistoria att berätta, som nästan alla kommer att vara nyfikna på. En historia som han kommer att brodera ut mer och mer, långt efter att den verkliga Kims minne förbleknat...
Citera
2018-03-15, 09:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, den har jag inte sett men är det ett igenkännande så är det bra. Ska bli intressant att få mer pusselbitar från förhören.

På tal om pussel. Det vanskligt att ta närmsta bit och klämma dit den med våld.
Jag tror det är bra att jämföra flera källor, speciellt när det inte finns ett FUP.

Ja, jag vill inte ens tänka på hans situation - stå och titta ut på ett oändligt hav och vara helt maktlös.
Alltid samma fråga oavsett trauma - hade jag kunnat gjort nåt...
Som samtidigt är så förrädisk att fastna i. Men Kims familj verkar vända sin sorg till en sorts kreativitet, försöka se framåt utifrån frågan "vad ville Kim?" så han har nog gott stöd.

Jag tror det blivit ett missförstånd, originalintervjun med Pojkvännen publicerades en el två dagar före May:s Wiredartikel som hette "The story.....". Hon återberättar där pojkvännens utsaga och hon skriver ut hans namn trots att han i originalintervjun säger att han inte vill hans namn skrivs ut. Detta skrev jag ett inlägg om samma dag som Wiredartikeln.

Hittade här en länk till Station 2 som bygger på pojkvännens berättelse och som använder samma bilder som var i originalintervjun. Som jag skrev så minns inte vilken tidning, men det var nog dansk media, letar vidare o ser om jag hittar den.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foerste-gang-om-forloebet-op-til-den

Uppdatering: Här framkommer att det är tv2.dk Station 2 som intervjuat pojkvännen.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foerste-gang-om-forloebet-op-til-den

" Samma kväll som Kim Wall klev ombord på Peter Madsens ubåt hade hon och pojkvännen haft avskedsfest för ett tiotal vänner inför parets stundande flytt till Kina. Det berättar Kim Walls pojkvän för danska TV2:s kriminalmagasin Station. Programmet bygger på samtal med Walls danska pojkvän, men han har inte velat framträda med namn eller i en direkt intervju"
Senast redigerad av PhDSalander 2018-03-15 kl. 09:43.
Citera
2018-03-15, 10:05
Medlem
Citat:
Jag tycker att straffen är rätt rimliga. Vi vill väl inte, här i det civiliserade Norden, ha som i USA att folk döms till så långa straff att de ofta vet att de kommer att dö av åldersdomssvaghet i fängelset, om de inte redan blivit mördade av någon medfånge, eller tagit livet av sig p.g.a. de ohyggliga förhållandena i fängelset? Vi vill väl vara humana?

Det danska rättsväsendet är dock bättre än det svenska på en punkt: de är inte rädda för att utvisa negrer, araber, juggar m.fl. utlänningar efter avtjänat straff. Danskarna kan även dra in medborgarskapet för utländska förbrytare, till och med om de är födda i Danmark. Det tycker jag är riktigt. Här släpper vi bara ut dem på gatan igen, så att de kan skända några fler ariska kvinnor eller smälla av ännu en bomb i julruschen...

https://www.expressen.se/kvallsposten/danskfodd-is-krigare-forlorar-medborgarskap/

Japp. Detta är ännu en punkt där svenska media har ändrat - precis som när de ändrade att Madsen ansågs "högbegåvad" i RPU:n till att han var "normalbegåvad". Det ansågs väl mera kyskt att ha vita leggings än svarta strumpbyxor, och därför ändrade de uppgiften. Svenska media har HELA tiden en agenda och sitter och censurerar i stort och smått. Man måste vara extremt uppmärksam på det.

Exakt vad har danska utvisningsregler med denna tråd, som ligger i Aktuella brott och kriminalfall, att göra? Tror du PM riskerar utvisning?

Du får gärna citera mig korrekt, du har ju varit snabb att klaga när andra i tråden missat... Jag ser ju att du varit in och redigerat texten en gång, varför då inte samtidigt se till att citeringen blir rätt?
Du är fullt medveten om att danska BT skrev normalbegåvad så vilket som gäller, normalbegåvad eller välbegåvad, kan vi inte veta då ingen av oss har varit på rättegången och hört utlåtandet från mentalerklaeringen.
Citera
2018-03-15, 10:39
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.bt.dk/krimi/stort-nederlag-til-peter-madsen-paa-et-afgoerende-punkt-i-drabssagen

Nautilus motorer ska inte testas. Domstolen säger att de redan var så skadade av att ha legat i havsvattnet, att det inte var möjligt att starta dem. För att kunna starta dem måste man reparera dem, och då blir förhållandena annorlunda än de var när K dog, så det är ingen idé. Då fick vi i alla fall en förklaring till varför de inte testats!

(Och du man som svarade mig igår att motorerna inte var skadade, och inte skulle vara det ens efter 40 år, kanske ska sluta svara på saker som du uppenbarligen inte känner till? Och jag måste sluta tro att alla män vet allt om teknik bättre än jag, för det gör ni uppenbarligen inte.)

EDIT: Kan detta möjligen rentav vara till M:s fördel? Just för att motorerna INTE går att testa så går det ju inte heller att bevisa att det INTE gått till som han påstår med gasolyckan? Eller? Hade de kunnat testa dem och visa att inget av hans tre tekniska gas-scenarier (se längst ner i BT:s artikel) varit möjligt i verkligheten, så hade han ju varit körd.

Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Exakt vad har danska utvisningsregler med denna tråd, som ligger i Aktuella brott och kriminalfall, att göra? Tror du PM riskerar utvisning?

Du får gärna citera mig korrekt, du har ju varit snabb att klaga när andra i tråden missat... Jag ser ju att du varit in och redigerat texten en gång, varför då inte samtidigt se till att citeringen blir rätt?
Du är fullt medveten om att danska BT skrev normalbegåvad så vilket som gäller, normalbegåvad eller välbegåvad, kan vi inte veta då ingen av oss har varit på rättegången och hört utlåtandet från mentalerklaeringen.

När vi ändå jämför danskt och svenskt rättsväsende, kan vi väl även jämföra den punkten?

Ja, det blev ett litet fel i citeringen p.g.a. att jag satt i en telefonkö samtidigt och var disträ. Får be om ursäkt. Angående RPU:n och de icke-överensstämmande citaten ur den, så är det precis därför jag efterfrågar ett exakt protokoll. Domstolen MÅSTE ju ha ett sådant - det kan ju vara domare och nämndemän också som är osäkra på att de hört rätt och vill gå tillbaka och kolla - men hur får man ut det?
Senast redigerad av Merwinna 2018-03-15 kl. 10:53.
Citera
2018-03-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ren logistik, det skall passa in med lediga lokaler och scheman för domare, försvar osv.
Därför att de också ska väga in Madsens svar och diskutera strategi? Och det kanske tillkommit nya vittnen eller liknande.
Citera
2018-03-15, 11:03
Medlem
Merwinnas avatar
Lägger in Peter Madsens tre tekniska förklaringar på hur gasolyckan kunnat gå till här, så får vi antagligen en utläggning på den tyska sidan ikväll, av en expert.

PETER MADSENS TRE SCENARIER
Scenarie 1: Drænventil 3 var åben, skrogventilen var helt lukket
Undervandsbåden vil ikke kunne åbnes manuelt efter mindre end 40 sekunder med lukket luge. Maskinerummet er giftigt på grund af kuldioxid (og evt. kulmonooxid) efter blot to et halvt minut. Hele båden vil kunne være giftig efter otte minutter.

Scenarie 2: Drænventil 3 var åben, skrogventilen var helt åben
Trykket ombord vil falde meget hurtigt og en situation som scenarie 1 vil indtræde på kort tid. På grund af det lave tryk vil kuldioxid koncentrationen hurtigere blive giftig (ca. 5% vol) og der vil være en forøget farlighed på grund af det samtidigt faldende oxygen tryk. I dette scenarie vil tiden, hvor lugen kan åbnes manuelt, være reduceret fra under 40 sekunder til 10 sekunder, da udstrømningen er godt 4 gange højere.

Scenarie 3: Drænventil 3 var åben, skrogventilen var delvist åben
Baseret på beregningerne i scenarie 1 og 2 vil muligheden for at åben ubådens luger manuelt – uanset skrogventilens stilling - fortabe sig efter 40 sekunder og muligvis endnu før. Atmosfæren i maskinrummet bliver giftig på under to et halvt minut, og særligt i zonen mellem de to motorer, da udstødszonen befinder sig netop her.

https://www.bt.dk/krimi/stort-nederlag-til-peter-madsen-paa-et-afgoerende-punkt-i-drabssagen
Citera
2018-03-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Därför att de också ska väga in Madsens svar och diskutera strategi? Och det kanske tillkommit nya vittnen eller liknande.

Nja 8 rättsdagar bokades in tidigt i processen, sedan la man till några reservdagar så det blev totalt 12.

Btw hittade bloggposten om "dödsögonblick"

Har du været der ? Har du nogensinde været helt ude på kanten ? Har du prøvet at snappe efter vejret ? At miste kontrollen ? At gå i panik, bryde sammen, ophøre med at fungere ? Når det bare blev for meget ? Når du bare ikke kan ta´mere ?https://ing.dk/blog/2015-alt-kan-ske-173788
Citera
2018-03-15, 11:47
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Nu känner jag inte honom, men generellt så tror jag att det är relativt lätt att komma över ett dödsfall när man bara har haft ett relativt löst förhållande. Marginellt svårare än om man "bara" blivit dumpad. Svårare när man varit gift i åtskilliga år, har barn och hus tillsammans, hela sitt liv, hela Familjen AB. Inte minst praktiskt.

Och även då - när folk har haft äktenskap, barn och hus - så brukar den efterlämnade ofta skaffa en ny så fort att jag ibland hoppar baklänges. I stället för att låta barnen landa i att de förlorat sin far eller mor, så föses de ihop med "sina nya syskon" i ett nytt hus, på en ny ort, när mor eller far nästan genast satt sig att söka en ny partner på Happy Pancake... "Jag behöver nääääärheeeet, och /namn på den avlidna/ är med mig i detta", brukar det heta...

Nej, jag tror inte att unge Stobbe kommer att dö av brustet hjärta, faktiskt. Jag tror att han kommer att gå vidare, och livet ut ha en partyhistoria att berätta, som nästan alla kommer att vara nyfikna på. En historia som han kommer att brodera ut mer och mer, långt efter att den verkliga Kims minne förbleknat...
"En partyhistoria"? Vet inte vad för partyn du går på, men de flesta partyn hade nog dött rätt snabbt om man började berätta om denna händelse.
Citera
2018-03-15, 11:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
"En partyhistoria"? Vet inte vad för partyn du går på, men de flesta partyn hade nog dött rätt snabbt om man började berätta om denna händelse.

Jag menar, att han alltid kommer att kunna göra sig intressant. Och du får tänka på att tiden går - det gör den för oss alla. Vi går vidare och minnena bleknar.

Om du kände någon som var ombord på Estonia och räddade sig själv, men var tvungen att lämna kvar sin dåvarande flickvän (som bara var en flickvän och inte en fru, och som han inte känt särskilt länge), så skulle du nog också tycka att det var intressant att höra om nu, när det är historia. Från the horse's mouth så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in