2018-03-19, 20:21
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex

Vad det gäller männen som attraheras av honom är det lite enklare. Pojkdrömmar. Drömmar om att få vara delaktiga i något stort, alla de stora drömmar PM så intensivt beskriver och jobbar för.
De här killarna (el männen) verkar ju verkligen se upp till honom och följer honom som små hundvalpar, jobbar gärna gratis, bara de får vara med. Det handlar verkligen mycket om pojkdrömmar, som de tror ska gå i uppfyllelse för de dras ju med av PM:s entusiasm. Han är ledaren, han är den som vågar gå mot strömmen, han är deras självklara idol, den de själv ej vågar vara. Dessutom så skulle de aldrig själva våga att starta såna projekt som han gör. Nej, de är små lydiga, undergivna hundar. Detta syns på filmer från ubåten när PM ger order och håller låda, killarna ser ganska så skrämsna och undergivna ut, säkert rädda för hans dåliga impulskontroll och nycker.

Tycker du är lite krass mot dom här männen Magica. Tror kanske det kan vara lite svårt för en kvinna att setta seg inn i hur mäns umgängesätt i värkligheten är. Alla är vel inte några alpha males häller. Priset för att vara med att leka var helt enkelt att hålla käften när Madsen fick sina utbrott. Detta blir som att håna alla kvinnor som lever med en våldsam man äller alla som blir mobbade av sin chef på jobbet, men endå ställer upp för att dom behöver pengarna. Jag skulle dock aldrig bugat för en sån som Madsen, då hadde det blivit käftsmell.(kanske lite derför att jag är egenföretagare)
När det gäller det fetade: Kom ihåg att detta er en mycket spesiell situation. Om man befinner sig på en nedykt ubåt, på et skepp, gör lumpen etc då håller man käften och lyssnar på kaptenen.
Så är det bara.
Citera
2018-03-19, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Mange tak! Den övre länken var ny för mig. Jag tror inte det var något större fel på Mamman. Mer än att hon inte kände sin son under uppväxten. Hon fick ju ingen chans!
Att hon hade tre pojkar med tre Pappor var inget ovanligt vid den tiden. Som jämförelse kan vi ju ta svenska helylle Lillbabs född 1938 . Lillbabs fick en dotter när hon var 17 med en man. Sedan två döttrar till med två olika män till.
Har aldrig hört att någon kallat henne för "Slampa" för det.
Man är barn av sin tid.
Nuförtiden får kvinnor oftast barn efter 30+. Ska de också en gång dömas för det?
Det är väl snuddande nära vad jag har i åtanke också - inte bara Lillbabs men ett bra exempel med Järvsö och goa mormor i bakgrunden och barn som rakt inte traumatiserats i klass med den vidriga PM.
Jag behöver inte gå längre än bak i släkten för att se olika fäder till barn men gudomligt varma kvinnor - eller titta över tomtgränsen på grannarna. Barn som blev till i ung ålder men det går att växa till sig. Vi vet inte ett dugg, det kanske är en livserfarenhet som till och med fått dem att växa. Synsättet är så förbannat förlegat.
Citera
2018-03-19, 20:34
Medlem
Ursprungligen postat Merwinna |
Citat: Googla "oxymoron" är du snäll...

Var finner du självmotsägelsen?
Jag föredrar hederliga män oavsett etnicitet.
Eller för att citera Evert Taube i balladen om Gustaf Blom

"Jag tänker på den tiden, jag längtar ner till dem,
de är ju nästan svarta men de har ett lyckligt hem.
En skiftning i kulören, det gör väl ingenting
nej, hellre snälla svarta barn än vita i Sing-Sing!"

Så bara om Raket-Madsen var svart i hyn, förtjänar han att sona sitt brott menar du???????
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-19 kl. 20:40.
Citera
2018-03-19, 20:47
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev inte att jag vet om deras mentala hälsa/ohälsa.

Men kan man erhålla hög utbildning och verka leva ett mer normativt liv än PM, så ser de således inte ut att ha kommit till skada likt honom.

Utöver detta så kan det givetvis finnas instabilitet, men det är de facto gubben som PM växt upp med.
Fortsättningsvis avsaknad av en moder och det har säkerligen satt spår.

Om hon nu var så bedrövlig som du gjort gällande via dina analyser på tunn is så var det väl en välgärning att han inte växte upp med henne.

Vad är det som gör att du inte tror att relationen med modern i de kritiska uppväxtåren (0-6) kan ha påverkat PMs psyke?
Citera
2018-03-19, 20:49
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
PM:s "minnen" är nog otroligt färgade av pappans hat mot mamman (och kvinnor i övrigt). Vem vet vilka hemska storys om mamman som pappan dragit för PM som liten pojke. Var ju t.o.m så att det var en granne som tog avstånd från dem just för att hon tyckte att gubben sa så hemska saker om PM:s mamma. Det blir ju som en hjärntvätt för ett litet barn att höra hemska historier om mamman om och om igen. Till slut blir det ju som en sanning, ett litet barn är väldigt påverkbart. Och vad har han för val? Är ju hos pappan han bor, pappan bestämmer, pappan är den vuxenkontakt han har att förlita sig till. Inte en chans att han i det utsatta läget ens vågar ifrågasätta vad pappan säger. Nej, sluta tänk på sånt - in i verkstan och pyssla.
Där kan han drömma sig bort och fly in i fantasier där han känner sig trygg.

Jo det lär ju definitivt vara så, enligt honom själv "valde" han ju att flytta med pappan för husfridens skull, återigen är det hans egna ord, men det lär väl ligga någonting i det oavsett.
Citera
2018-03-19, 20:53
Medlem
Citat:
Det är väl snuddande nära vad jag har i åtanke också - inte bara Lillbabs men ett bra exempel med Järvsö och goa mormor i bakgrunden och barn som rakt inte traumatiserats i klass med den vidriga PM.
Jag behöver inte gå längre än bak i släkten för att se olika fäder till barn men gudomligt varma kvinnor - eller titta över tomtgränsen på grannarna. Barn som blev till i ung ålder men det går att växa till sig. Vi vet inte ett dugg, det kanske är en livserfarenhet som till och med fått dem att växa. Synsättet är så förbannat förlegat.

Ferlegat och sexistiskt! Man är väl ändå två om ett barns tillblivelse. Men här läggs hela ansvaret på kvinnan.
Suck. Ja,så var det ju på 1800-talet och en del skribenter här är tydligen lastgamla.
Så man får ha lite överseende med dem. Barn av sin tid.
Citera
2018-03-19, 20:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Vad är det som gör att du inte tror att relationen med modern i de kritiska uppväxtåren (0-6) kan ha påverkat PMs psyke?
Men herre gud. Det är en hagalen gubbe som konstant utövar våld i hemmet. Han favoriserar PM hela tiden och slår de andra. Han skapar garanterat hans särintresse på bekostnad av annat från att han är väldigt liten. Han hotar PM att göra absurda val.
För att inte tala om de signaler han skickar om han utövar våld mot mamman och fortsatt indoktrinering om mamman och kvinnor rent generellt.

Återigen:
Jag skriver inte om henne som perfektion. Vi vet inte mer än det vi kan gräva fram. Så att fritt taget ur luften göra pseudoanalyser om henne faller mig tyvärr inte på läppen - det lär förankras i nån form av sakfakta om i vad som framkommer rent generellt kring PM, kring hans uppväxt och barndom.
Fortsättningsvis framöver kan du ta diskussionerna om morsan med nån annan än mig, nån som är inne på samma spår. Merwinna kanske?
Jag ser nämligen inte att detta leder till nåt annat än grova spekulationer, i värsta fall generaliseringar på bas av förutfattade meningar om x antal fäder skulle innebära och slutligen risk för gravt felaktiga slutsatser.
Men återkom när du har mer kött på benen, jag är idel öra.
Citera
2018-03-19, 21:00
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alla de fyra barnen hade alltså olika pappor..? Då var mamman ännu värre än vad jag visste! Hur är det ens möjligt..? På något sätt kan man förstå att en son till en sådan kvinna utvecklar ett stört förhållande till kvinnor... om det nu är så.

För övrigt kan jag förstå att en man som var gift med en sådan kvinna, kände svartsjuka. Han hade liksom lite anledning till det...
Dina åsikter påminner väldigt mycket om åsikter som ultrakonservativa, vita,obildade medelålders män ger uttryck för. De män som hatar kvinnor, ser dem som lägre stående individer utan samma rättigheter som män. De män som utan att blinka ser det som en självklarhet att frikänna en våldtäktsman om kvinnan hade kort kjol och var berusad.
Det är såna ultrakonservativa, äckliga, omänskliga åsikter som låter unga killar förstå att det är helt ok att ropa HORA till tjejer i skolan som de vet eller tror haft mer än en sexpartner, medan de själva knullar runt hur mycket som helst och är stolta för det för de är ju KILLAR.

"Om" nu alla barnen till PM:s mamma hade olika pappor så, istället för att förfasa sig över henne, kan man istället ställa frågan: Var i helvete tog dessa pappor vägen? Varför tog de inget ansvar? Vad var det för jävla skitstövlar som lämnade en ensam kvinna kvar som de gjort gravid?

Och, varför gifte sig PM:s far med henne när han visste att hon hade barn med flera fäder?
Har han tagit beslutet att gifta sig med henne så finns det inga som helst ursäkter till att han i efterhand har rätt att känna svartsjuka, då skulle han aldrig valt henne från början.
Dina unkna, föråldriga kommentarer om mamman samt att du rättfärdigar pappans svartsjuka, med allt vad den innebar där säkert också misshandeln av "hennes" barn (oäktingarna) och förmodligen både fysisk och psykisk misshandel av henne - det är sådana fördomar och åsikter som är farliga i vårt samhälle, som förhärligar och accepterar våld mot kvinnor som ska "sättas på plats" och där MANNEN har den totala makten och rätten att "skipa rättvisa" i sin familj.
FY FAN, säger jag.
Citera
2018-03-19, 21:02
Medlem
Citat:
Carl Madsen var snickare i Valensbaeck, sen köpte han Centralhotellet i Skaelskør så vitt jag förstått. Där ingick väl en pub. Men när de sålde eller så vet jag inte?
När han jobbade som byggnadssnickare flyttade familjen hela tiden, dit byggnadsjobben fanns. Många skolbyten,rotlös tillvaro som det beskrivs. När Carl sadlade om till krögare vet jag inte. Men han och PM bodde i en lägenhet på första våningen i samma byggnad som puben eller vad det var. Så det var mycket fylla och slagsmål utanför fönsterna till deras bostad.
Citera
2018-03-19, 21:06
Medlem
develis avatar
Citat:
PM:s "minnen" är nog otroligt färgade av pappans hat mot mamman (och kvinnor i övrigt). Vem vet vilka hemska storys om mamman som pappan dragit för PM som liten pojke. Var ju t.o.m så att det var en granne som tog avstånd från dem just för att hon tyckte att gubben sa så hemska saker om PM:s mamma. Det blir ju som en hjärntvätt för ett litet barn att höra hemska historier om mamman om och om igen. Till slut blir det ju som en sanning, ett litet barn är väldigt påverkbart. Och vad har han för val? Är ju hos pappan han bor, pappan bestämmer, pappan är den vuxenkontakt han har att förlita sig till. Inte en chans att han i det utsatta läget ens vågar ifrågasätta vad pappan säger. Nej, sluta tänk på sånt - in i verkstan och pyssla.
Där kan han drömma sig bort och fly in i fantasier där han känner sig trygg.
Han avkrävs ett val som absolut inget barn ska behöva göra. Under hot från en auktoritär far som sen applicerar sin vidriga kvinnosyn. Fullständigt vedervärdigt och den lilla grabben tycker jag synd om. Han var helt i sin fars våld. Däremot tycker jag inte ett dugg synd om den vuxne mannen utifrån det fullständigt horribla han gjort.
Citera
2018-03-19, 21:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
När han jobbade som byggnadssnickare flyttade familjen hela tiden, dit byggnadsjobben fanns. Många skolbyten,rotlös tillvaro som det beskrivs. När Carl sadlade om till krögare vet jag inte. Men han och PM bodde i en lägenhet på första våningen i samma byggnad som puben eller vad det var. Så det var mycket fylla och slagsmål utanför fönsterna till deras bostad.
Just detta har jag funderat på. Detta kringflackande, denna rotlöshet är nämligen en ofta sedd gemensam nämnare beträffande mördare (förutom annat där taskig barndom framkommer). Det är flera olika komponenter som påverkar. Sjävklart kan barn klara av att flytta runt men då ska det till annan form av stabilitet som kompenserar (typ homeostas).
Citera
2018-03-19, 21:26
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Men herre gud. Det är en hagalen gubbe som konstant utövar våld i hemmet. Han favoriserar PM hela tiden och slår de andra. Han skapar garanterat hans särintresse på bekostnad av annat från att han är väldigt liten. Han hotar PM att göra absurda val.

För att inte tala om de signaler han skickar om han utövar våld mot mamman och fortsatt indoktrinering om mamman och kvinnor rent generellt.

Så det finns ingen anledning att ens fundera på PMs anknytning med modern i de kritiska uppväxtåren, och PMs sexualsadism är helt och hållet utvecklad ifrån faderns galenskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in