2018-02-20, 20:35
Medlem
Klock989s avatar
Jag har studerar dubbelt och har enbart vid ett fåtal tillfällen behövt söka dispens för det, dock behöver man aldrig söka dispens för att bara köra 150%.
Citera
2018-02-20, 20:47
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-03-14, 14:17
Medlem
Hur fungerar antagningen?

Hej! Imorgon öppnar anmälan till hösten och jag har lite frågor hur antagningen fungerar mm. Idag går jag i trean på gymnasiet och har lite halvtaskiga betyg pga att jag prioriterat annat än skolan, jag har dock väldigt lätt för mig och har skrivit rätt bra på HP.

Har hört något om att man kan "straffas" om man söker till många utbildningar och antingen tackar nej eller inte kommer in, hur funkar det egentligen? Länkar till hur antagningen fungerar i detalj eller svar här hade uppskattats jättemycket!
Citera
2018-03-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Har hört något om att man kan "straffas" om man söker till många utbildningar och antingen tackar nej eller inte kommer in, hur funkar det egentligen? Länkar till hur antagningen fungerar i detalj eller svar här hade uppskattats jättemycket!

Inte vet jag hur blanketterna ser ut nuförtiden, men att söka till lika många alternativ
som det finns plats för, kan väl knappast "bestraffas" ?
Citera
2018-03-14, 16:11
Medlem
man kan nästan söka hur många som helst. och den läser inte av det som att du är ''girig'' och kommer tacka nej för det.
du kommer in om du har bra betyg eller bra HP poäng
Citera
2018-03-14, 16:15
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad. Se dessutom till att placera era inlägg rätt. Inlägg av typen "Kommer jag in på utbildning x med betyg xx?" hör hemma i-----> (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?

/Mod.
Citera
2018-03-14, 20:02
Medlem
Marimus avatar
Inleder med att säga att min fråga känns för liten för att jag skall skapa en egen tråd om detta.

Jag satsar på att konkurrera i antagningskategorin för betygsgruppen, vilken det blir beror på (om jag fattat det rätt).

Men en fråga angående prövningar. En annan student påstod nämligen att gamla betyg vägs in under en prövning och att det nya betyget blir ett medelvärde av dessa. Stämmer detta? Jag har haft för mig att om jag prövar en kurs och lyckas få betyget A - så blir betyget A. Oavsett om jag försökt tidigare och har tidigare betyg?

Det är för övrigt ganska skrattretande hur olika mina betygsmeriter ser ut beroende på om jag väljer en gymnasieexamen eller ett slutbetyg.
Citera
2018-03-15, 10:39
Medlem
madsolars avatar
Ser ut som att alla ht2018 utbildningar är stängda för anmälning, för mig.

Kommer de öppnas senare på dagen eller e de uppskjutet?
Citera
2018-03-15, 11:25
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Ser ut som att alla ht2018 utbildningar är stängda för anmälning, för mig.

Kommer de öppnas senare på dagen eller e de uppskjutet?

Det finns ingen information på antagning.se om att anmälningsstarten skulle vara uppskjuten. Jag testade för ett par timmar sedan och då fungerade det inte för mig heller. Eftersom det står "Den 15 mars öppnar anmälan till höstterminen 2018 under dagen", så får man tolka detta som just under dagen. Inte direkt på morgonen/förmiddagen, men sannolikt någon gång efter lunch eller något senare (baserat på tidigare erfarenheter).
Citera
2018-03-15, 12:02
Medlem
KilledByProffsets avatar
Om man vill ansöka till två utbildningar, en 100% och en 50%, vilken ordning ska jag placera dessa i?
Citera
2018-03-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilledByProffset
Om man vill ansöka till två utbildningar, en 100% och en 50%, vilken ordning ska jag placera dessa i?

Det borde väl inte spela någon roll eftersom du får blir antagen till 45 poäng per termin, eller tänker jag fel?
Citera
2018-03-16, 22:00
Medlem
Spelar intagningschansen någon roll vilken prioriteringsordning jag söker skolan på? Dvs är det lika stor chans att jag kommer in eller får en specifik reservplats om jag lägger skolora på olika prioriteringar.

exempel:

det finns en utbildning på 3 olika skolor. jag vill helst komma in på skola A men den har högst intagning och skola B är andrahand och skola C sista men störst chas att komma in

1. skola A
2. skola B
3. skola C

Skola C har jag precis gränsfall antagningspoäng för att komma in men vill helst köra Skola A eller B men kommer förmodligen inte komma in (om inte reserv), vet inte ens om jag kommer in på Skola B men min fråga är om chansen för att komma in på någon av dom eller få bättre reservplats spelar någon roll vilken prioritering jag lägger de på eller går de ENBART efter mina antagningspoäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in