2018-01-14, 06:41
Medlem
Nu känner jag mig verkligen väldigt dum, men visst räknas det som om jag läser på halvfart om jag läser två stycken 7,5hp kurser parallelt som är på 25% studietakt var?
Citera
2018-01-14, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Efter urval 1 måste man skicka in ett svar eftersom vissa söker till utbildningar som de tackar nej till eller ångrar att de sökte, men efter urval 2 behöver man inte tacka ja igen (eftersom det är bara 2 st urval).

Hur menar du att du har "registrerat dig"? Hos skolan via deras webbsida? Hör med skolan i så fall pronto om hur det ligger till. Om du är registrerad på kursen hos skolan tror jag att det är lugnt. Antagning.se är bara en sida som sållar ansökningarna åt högskolorna.

Registrerat mig på skolans hemsida. Man fick ett mejl där de skrev man måste regga sig på sidan innan den 10e för att få ha sin plats, den 9e reggade jag mig, sidan var dock jävligt underlig och långsam den kvällen men nog fan lyckades jag registrera mig då jag fick bekräfelse och allt.

så kollar jag antagning så ståre att jag är struken från programmet då jag ej svarat eller registrerat mig, även csn säger de e problem då de ej fått in från skolan att jag e reggad.

Lagom surt då jag spenderat mina 450 köpoäng på en lägenhet, skrivit kontrakt, bokat 2 hotellnätter de första dagarna, tåg etc.

Sitter förövrigt på tåget dit nu, har mejlat kursansvariga å ska ringa dom direkt på måndag.

Om detta intw går vägen nu blir det en massa stök minst sagt, lika bra skjuta sig sj.
Citera
2018-01-14, 11:36
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampzop
Nu känner jag mig verkligen väldigt dum, men visst räknas det som om jag läser på halvfart om jag läser två stycken 7,5hp kurser parallelt som är på 25% studietakt var?

Yes box

Man kan även tänka att om du läser totalt 15 hp på en termin så blir det 50% studietakt, då 30 hp motsvarar 100% studietakt.
Citera
2018-01-14, 11:43
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketcock2000
Registrerat mig på skolans hemsida. Man fick ett mejl där de skrev man måste regga sig på sidan innan den 10e för att få ha sin plats, den 9e reggade jag mig, sidan var dock jävligt underlig och långsam den kvällen men nog fan lyckades jag registrera mig då jag fick bekräfelse och allt.

så kollar jag antagning så ståre att jag är struken från programmet då jag ej svarat eller registrerat mig, även csn säger de e problem då de ej fått in från skolan att jag e reggad.

Lagom surt då jag spenderat mina 450 köpoäng på en lägenhet, skrivit kontrakt, bokat 2 hotellnätter de första dagarna, tåg etc.

Sitter förövrigt på tåget dit nu, har mejlat kursansvariga å ska ringa dom direkt på måndag.

Om detta intw går vägen nu blir det en massa stök minst sagt, lika bra skjuta sig sj.

Saken är ju den att man ska egentligen tacka ja efter det första urvalet om man vill behålla sin plats. Dock har du ju (som jag förstår det) redan hunnit bli registrerad hos skolan på den utbildning/kurs som du ska läsa, vilket gör att du kanske kan behålla din plats trots allt.
Citera
2018-01-16, 18:26
Medlem
Mongouls avatar
Hej,

Jag har precis kommit in på en kurs som löper fram till juni, antagen både via antagning.se och sedan kunnat kursregistrera mig på universitetets sida. Problemet är att jag har fått reda på att jag failade min ena tentamen som behövdes för att vara fullt behörig för denna kurs. Jag kan skriva omtentamen för den andra i mars för att få upp full behörighet igen.

Det jag undrar är om ladok eller liknande system kommer stryka mig om detta på något sätt visas (det kommer registreras dem kommande veckorna på universitetets sida att jag failade tentamen), eller om jag bara ska köra på som om inget hänt till mars? Jag vet att jag kommer vara fullt behörig när resultat från den nya kursen bedöms i juni.

Jag kan tyvärr inte prata med examinatorn då denna person är väldigt orubblig när det kommer till regler, och inga undantag brukar vanligtvis göras.
Citera
2018-01-20, 21:05
Medlem
Tja! Om det står på studera att man behövde tex 1.3 på hp för att komma in på utbildningen, betyder detta att alla med 1.3 kommer in eller att alla på 1.35 kommer i och sedan bara några på 1.3. Tacksam för svar.
Citera
2018-01-20, 21:41
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Tja! Om det står på studera att man behövde tex 1.3 på hp för att komma in på utbildningen, betyder detta att alla med 1.3 kommer in eller att alla på 1.35 kommer i och sedan bara några på 1.3. Tacksam för svar.

Det senare.
Citera
2018-01-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Det senare.

Hur gör man då? Går man efter betyg eller flest rätt på hp?
Citera
2018-01-21, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Hur gör man då? Går man efter betyg eller flest rätt på hp?

Lottning
Citera
2018-01-30, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketcock2000

Jag gjorde misstaget att jag tackade ja på antagning men missade mailet från skolan om att du skulle logga in i Ladok och registrera dig. Jag trodde jag skulle få besked via GUL som Göteborg Universitet plattform heter. Registratorn satte mig på första köplats, sedan gick jag på utbildningen första dagen. Trots att det var en väldigt populär kurs med många sökanden hade flera inte dykt upp. Så läraren såg sedan till att jag blev tillagd. Jag har vid senaste tillfällen blivit antagen vid sen ansökan och då ser förfarandet annorlunda ut.
Citera
2018-02-20, 20:22
Medlem
Dispens för att bli antagen till mer än 150 %

Någon som vet om det är möjligt att ansöka om att få dispens för att kunna bli antagen via antagning.se till kurser om mer än 150 procent under t.ex. sommarterminen? I alla fall 200 procent, gärna mer.
Citera
2018-02-20, 20:29
Avstängd
Som regel "nej". Enstaka kurser som inte fylls går ibland bra, men då först i samband med kursstart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in