Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochro
Detta är ett typiskt vänsterexempel. Om du tänker ett varv till och säger invandringen kostar men det gör även alkoholproblem. Så de är en kostsam grupp invandrare då måste de andra kostsamma gruppen som alkoholproblem ingår i vara enbart svenskar.
Finns nog ungefär lika stora problem i båda grupperna så dessa går inte att jämföra.
Ska man jämföra sådana kostnader så kan man säga att färre invandrare leder till lägre kostnader för alkoholrelaterade problem.
Alkoholkonsumtion bland ungdomar har faktiskt gått ner i landet och en förklaring ses som högre andel invandrare bland ungdomar. Då de kommer från kulturer där alkohol inte är lika accepterat. Så det är inte lika stort bland de båda, dock beror det på vilket land man kommer ifrån. Men går inte att komma ifrån att Sverige är löjligt positivt inställda till alkohol, en drog som om den hade kommit fram idag hade förbjudits på grund av dess farlighet.
Men det var inte grejen med mitt påstående. Det är att det finns många poster i samhället som bara kostar. Vilket också invandring gör. Men en kontrollerad invandring där folk kommer ut i jobb, kommer självklart vara positivt. Men ska vara ordentligt reglerad. Arbetskraftsinvandring och kvotflyktingar är jag starkt för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kwato
Det är en myt att invandring hjälper till att fylla behovet av arbetskraft. Invandring leder till ännu större arbetskraftsbehov. Bland annat har Tino Sanandaji skrivit om detta i boken Massutmaning.
Vad återvandringen beträffar tycker jag att AFS har förklarat tillräckligt om hur det ska fungera på sin hemsida. Har du läst där?
Så det är inte arbetsbrist i vissa yrken? Och en lösning på detta är att ta bort mer människor så behovet av jobb minskar. Om jag förstår dig rätt. Vi ska alltså lösa arbetsbrist med att minska antalet jobb.
Hittade detta från Markus Jonsson:
"Vi vill även gå igenom samtliga uppehållstillstånd som beviljats sedan år 2000 och utvisa de som ljugit eller mutat sig till uppehållstillstånd, levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella."
Här ställer jag flera frågor. Hur ska man kunna visa att någon har ljugit, och hur i hela friden visar man att någon mutat sig till ett uppehållstillstånd. Inte så att det står på deras ansökan.
"bidrag en ansenlig del av sin vistelse". Här behövs lite bättre definierat vad de menar.
"inte lärt sig svenska" Svenskaprov kan jag absolut köpa, efter en viss tid i Sverige.
"varit kriminella". Vad har man för definition där? Om man någon gång i livet varit dömd för brott? Och det är ju urkorkat. Ingen ska straffas för tidigare synder. Det är en grund i hela rättssystemet.
Ursäkta, men mycket låter som massa humbug för att få anledningar att kasta ut så många invandrare som möjligt.