2018-03-12, 16:15
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Ni kan ju släppa vad ni vill och bara fortsatta ert dillande.

Nu sitter du och jag med lika mycket information, fel, jag sitter nog med mer än dig då jag bemödade mig med att läsa hela tråden

Visste jag mer så skulle jag ha låtit er veta det genom att skriva händelserna här för er alla att ta del av.

Vad det gäller dillandet så tycker jag nog att Herr(?) Eastmancolor själv är en av de duktigare inom det området i tråden

Citat:
Själv analyserar jag fakta eller åtminstone de fragment som är faktumliknande för så mycket annat finns inte som åtskilliga påpekat.

Njae, du är fortfarande sur över att ingen riktigt applåderar åt din teori, som du håller för sanning, att de alla fyra sitter i bilen och tittar på fiskarna för all evighet. Att du tycker att det är fakta är ok med mig, men jag tror inte det.

Citat:
Mina fyra delar samlande av uppgifter är den enda sammanställning som någonsin gjorts och den var möjligen fåfäng enär faktaresistensen förefaller påtaglig här.

Tack så mycket för ditt försök.....

Citat:
Återkommer om något nytt mot förmodan skulle dyka upp vilket jag betvivlar i beaktande av den utpråglade tidsutdräkten.

På återseende

/Azril
Citera
2018-03-12, 16:20
Medlem
Eastmancolors avatar
Ja, återkom när du själv lyckats komma upp med en trovärdig förklaring: det är en sak gräva ned sig i detaljer och en helt annan att försöka väga dessa inbördes och dra slutsatser. Helst med fotnötter.

Att gå igenom denna absurt långa tråd med alla villospår en möjligen en bedrift men knappast en merit.
Citera
2018-03-12, 16:25
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Nehej. Uppgiften har likafullt figurerat. Jag antog att körkortsåldern var lägre förr. Dessutom hade han ju hållit på med bilaffärer.

Nej, jag tror inte den uppgiften har figurerat utan det har snarare påtalats att de (med undantag för Dahlsjö) körde ändå.

Det var en bekant till Gay som hade körkort

Dessa uppgifter ang. Karlssons resp. Dahlsjös körduglighet kommer från ett antal av varandra oberoende källor.

Att göra bilaffärer innan körkortsålder är inget brottsligt eller ovanligt i sig, nog många med mig som köpte första bilen (och även kanske sålde den) innan både ålder och körkort infann sig.

Citat:
Tillbaka till min ursprungliga hypotes inom vilket vittnesmålen att Johanssons setts efter 650729 inte kan beaktas utan måste förklaras på annat sätt.

Användandet av tidsmaskin?

/Azril
Senast redigerad av Azril 2018-03-12 kl. 16:38. Anledning: Lade till en extra länk i informativt syfte
Citera
2018-03-12, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
En 16 åring kunde inte inneha bilkörkort vare sig då som nu i Sverige.

Citat:
Nehej. Uppgiften har likafullt figurerat. Jag antog att körkortsåldern var lägre förr. Dessutom hade han ju hållit på med bilaffärer.

Kan du ta fram den uppgiften är du hygglig att den endast 16-årige Kjell-Åke skulle ha haft bilkörkort?

Åldersgränsen för framförande av bil var samma då som nu. Alltså 18 år.

Kjell-Åke var inte heller innehavare av körkort för framförande av en lättviktare. Här gällde åldersgräsen 16 år.

Att hålla på med en bilaffär kunde ju Kjell-Åke göra utan att inneha körkort. Om det var flera bilaffärer han hade hållit på med har inte framkommit. Endast denna i december 1964.
Citera
2018-03-12, 16:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla tre var körkortslösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Nej, jag tror inte den uppgiften har figurerat utan det har snarare påtalats att de (med undantag för Dahlsjö) körde ändå.

Det var en bekant till Gay som hade körkort

Att göra bilaffärer innan körkortsålder är inget brottsligt eller ovanligt i sig, nog många med mig som köpte första bilen (och även kanske sålde den) innan både ålder och körkort infann sig.

Användandet av tidsmaskin?

/Azril

Dahlsjö körde också sin bil men han var en dålig bilförare så han överlämnade den uppgiften till Gay i bland. Kjell-Åke skulle också ha kunnat köra O 18920 eller andra bilar men något sådant har aldrig framkommit. Med tanke på hans ålder lär han inte ha haft så mycket träning att göra det.

Alla tre var körkortslösa och därför behövdes en fjärde yngling med körkort som kunde framföra bilen då en sådan behövdes.

Kjell-Åke var närvarande då Dahlsjö köpte den midnattsblå Volvon av sin äldre bror.
Citera
2018-03-12, 16:43
Medlem
Eastmancolors avatar
Väldigt intresse från er att ifrågasätta mina uppslag. Hur vore det med litet självkritik?
Citera
2018-03-12, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln i pappersupplagan.

Ingen kritik utan bara ett konstaterande att uppgiften om Kjell-Åke är felaktig. Jag antar att vi alla kan vara överens om, vad vi än för övrigt tycker, att han kan omöjligt innehaft körkort.

Idag erhöll jag papperstidningen av Kungsbacka-Posten som en person skickade till mig.

Där slås detta upp stort på sidorna 4-7. På sidorna fyra och fem visas att stort foto på den snöklädda campingen i Åsa och hur det ser ut där numera med rubriken "Vart tog de vägen?". Dessutom foton på de tre som försvann.

Måste ha sett ganska annorlunda ut på campingen sommaren 1965.

På sidorna sex och sju är artikeln med bl. a. ett stort foto på Kjell-Åkes syster.
Citera
2018-03-13, 08:44
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Väldigt intresse från er att ifrågasätta mina uppslag. Hur vore det med litet självkritik?

Självkritik ska uppvisas för att vi påtalar att du felaktigt påstår att saker har figurerat i tråden för att det ska passa in i din teori?

Använder du fil när du lägger pussel för att "ordna till felaktiga bitar" så de ska passa där du vill också?

/Azril
Citera
2018-03-13, 13:48
Medlem
Eastmancolors avatar
Alltså, jag har - i sedvanlig ordning - kommit med utmärkta uppslag och därtill gjort en överskådlig sammanställning i fyra delar över rikt fasetterade omständigheter som påtalats rörande detta fallet. Jag har därtill aktat för rovet att lämna ute det i mitt tycke vaga och illa underbyggda.

Syftet var att göra ämnet överskådligare vilket det eljest icke är och på så sätt bjuda in nya kritiska ögon. Som det nu är har det blivit närmast en tävling om vem som har reda (om "reda" är rätt ord) på flest inlägg och deras innehåll i denna snart 500-sidiga tråd.

Det är inte meningsfullt för mig att - för att anspela på trådens Göteborgskoppling - sitta här och tjöta med Albert och Herbert.
Citera
2018-03-13, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay och hans lägenhet.

Citat:
Den kvinnliga kuratorn tas upp första gången här tror jag

Många dagar. Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna åskådliggöra händelserna på ett bra vis, man borde sätta upp någon form av tidsaxel och samla händelserna i denna, jag har frågat i tråden tidigare om någon har någon bra ide eller redskap för det hela. Eller så kanske intresserade får läsa lite om det som har framkommit i små portioner under trådens gång för att inte bara läsa de sista 10 sidorna och sedan tvärsäkert tala om hur det är

Då skulle tillgängligheten till sådant material öka ganska drastiskt skulle jag tro, även om han bara var hantlangare till någon.....

OM han nu fick hjälp av en kvinnlig kurator så är jag övertygad om att när han fick personbevis så byggde det på att personnummer fanns och att det spreds till övriga inrättningar så personbeviset i detta fallet är att se som ett gyllene brev tycker jag. Sedan om hon trollade fram en ny identitet, en han fick överta eller som invandrad vet jag inte.

Tyvärr tror jag inte vi kommer att prioritera det här fallet, säger Johan Sörqvist, kriminaltekniker och gruppchef vid tekniska roteln i Uddevalla

Förutom Tröjmannen?

Det fanns väl två inneboende ett tag också, är det dem du funderar över?

/Azril

Det personnummer som Kjell-Åke hade den 29 juli 1965 har efter detta datum aldrig någonsin varit aktivt. Åtminstone inte i officiella sammanhang.

Det fanns en hel del olika personer som vistades i Gays lägenhet under kortare tider. Hans lägenhet var ett tillhåll för fester. Nyckeln, fanns bara en, till lägenheten låg på ett ställe och de som kände till var den låg kunde bara gå in då lägenhetsinnehavaren inte var hemma. Kjell-Åke kände också till var denna låg någonstans.
Citera
2018-03-13, 16:00
Medlem
Azrils avatar
Klargörande av min tanke angående det eventuella födelsebeviset

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det personnummer som Kjell-Åke hade den 29 juli 1965 har efter detta datum aldrig någonsin varit aktivt. Åtminstone inte i officiella sammanhang.

Nej, hans gamla personnummer användes garanterat aldrig mer utan jag hänvisade till att om/när han fick ett nytt personbevis så var detta "laddat" med för honom ett och nytt fräscht personnummer. Om detta sedan var i ordets rätta bemärkelse nytt, övertagit av någon avliden eller som invandrad så borde det ju ha fungerat lika bra vilket som.

När han hade personbeviset i sin hand så är jag säker på att personnummret hade spritts till andra vitala samhällsfunktioner också vilket borde ha gått på en eller två månader, därav mitt uttryck "det gyllene pappret" som öppnade dörrarna in till ett normalt liv i samhället

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det fanns en hel del olika personer som vistades i Gays lägenhet under kortare tider. Hans lägenhet var ett tillhåll för fester. Nyckeln, fanns bara en, till lägenheten låg på ett ställe och de som kände till var den låg kunde bara gå in då lägenhetsinnehavaren inte var hemma. Kjell-Åke kände också till var denna låg någonstans.

Om det ens var låst, vid personligt samtal med en äldre herre (som jag känner väldigt bra) så har det framkommit att de vid denna tiden sällan låste sina dörrar (det fanns väl ändå inget direkt i en ungkarlslya att stjäla för presumtiva banditer). Kompisar kunde knalla rätt in om ingen svarade vid en dörrknackning och var det ingen hemma så kunde ändå kaffe inmundigas samt en lapp lämnades med ett tack och att de skulle höras senare (nu inträffade detta iofs i Stockholmstrakterna men fenomenet kanske förekom även i Göteborg).

/Azril
Senast redigerad av Azril 2018-03-13 kl. 16:03.
Citera
2018-03-13, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gays lägenhet på Risåsgatan.

Citat:
Nej, hans gamla personnummer användes garanterat aldrig mer utan jag hänvisade till att om/när han fick ett nytt personbevis så var detta "laddat" med för honom ett och nytt fräscht personnummer. Om detta sedan var i ordets rätta bemärkelse nytt, övertagit av någon avliden eller som invandrad så borde det ju ha fungerat lika bra vilket som.

När han hade personbeviset i sin hand så är jag säker på att personnummret hade spritts till andra vitala samhällsfunktioner också vilket borde ha gått på en eller två månader, därav mitt uttryck "det gyllene pappret" som öppnade dörrarna in till ett normalt liv i samhället

Om det ens var låst, vid personligt samtal med en äldre herre (som jag känner väldigt bra) så har det framkommit att de vid denna tiden sällan låste sina dörrar (det fanns väl ändå inget direkt i en ungkarlslya att stjäla för presumtiva banditer). Kompisar kunde knalla rätt in om ingen svarade vid en dörrknackning och var det ingen hemma så kunde ändå kaffe inmundigas samt en lapp lämnades med ett tack och att de skulle höras senare (nu inträffade detta iofs i Stockholmstrakterna men fenomenet kanske förekom även i Göteborg).

/Azril

Det är mycket möjligt att dörren till Gays lägenhet ofta inte var låst utan det vara bara att kliva rakt in. Vet inte om han ens låste dörren nattetid?

Folk kom och gick hela tiden i hans lägenhet. Detta var en samlingspunkterna för allt festande.

Gays styvmamma har jag själv talat med. Hon hade besökt hans lägenhet och det var ingen uppmuntrande syn hon fick se. I hans säng låg det en utslagen tjej och på köksbordet var det fullt med tompavor. Gällande möblerna så var dessa av inget som helst värde. Antagligen hade Gay fått dessa begagnade från det sociala eller från något annat håll. Kanske från Skyddsvärnet?
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-13 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in