2018-03-07, 21:16
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Tips på vad man kan läsa för att förbättra sig på läsförståelsen på HP? Har tidigare läst skönlitterära böcker, men tycker inte alls det har gett så mycket. De flesta texter på HP verkar ju vara debatt-artiklar, insändare, recensioner och en och annan lagtext.

Spelar inte överdrivet stor roll vad du läser bara att du läser. Du vill få en bra läsförståelse dvs du vill ha full förståelse för all information som texten ger ut.

Detta är inget du gör på en handvändning utan du måste läsa, läsa, läsa och läsa. Det är lättare att läsa mycket och med inlevelse i böcker som du är intresserad av. Om du gillar historia så läsa massvis med böcker om detta, gillar du fantasiböcker så läs massvis av det.

Anledningen till att många nämner äldre skönlitteratur är för att det är ett mer avancerat språk dvs många svåra ord, men du får minst lika god läsförståelse efter 500 timmar gammal skönlitteratur som om du läste 500h av något som faktiskt är intressant. Möjligen hade du haft ett bättre vokabulär om du läste mer skönlitteratur men det finns smidigare sätt att öva upp det.

Ägna dig du åt böcker som du tycker verkar intressant istället. Samt försök läsa 40-50 sidor om dagen så ska du se att det kommer släppa snart. Jag snittar 17-18/20 på läs och har aldrig läst någon gammal dammig skönlitteratur. Håller mig hellre till intressanta böcker än att tvingas läsa någon tråkig jävla sörja.

Citera
2018-03-10, 20:00
Medlem
Var kan man läsa under-strecket liknande texter gratis? SVD har en gräns för antal artiklar/dag eller vad det är.
Citera
2018-03-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Spelar inte överdrivet stor roll vad du läser bara att du läser. Du vill få en bra läsförståelse dvs du vill ha full förståelse för all information som texten ger ut.

Detta är inget du gör på en handvändning utan du måste läsa, läsa, läsa och läsa. Det är lättare att läsa mycket och med inlevelse i böcker som du är intresserad av. Om du gillar historia så läsa massvis med böcker om detta, gillar du fantasiböcker så läs massvis av det.

Anledningen till att många nämner äldre skönlitteratur är för att det är ett mer avancerat språk dvs många svåra ord, men du får minst lika god läsförståelse efter 500 timmar gammal skönlitteratur som om du läste 500h av något som faktiskt är intressant. Möjligen hade du haft ett bättre vokabulär om du läste mer skönlitteratur men det finns smidigare sätt att öva upp det.

Ägna dig du åt böcker som du tycker verkar intressant istället. Samt försök läsa 40-50 sidor om dagen så ska du se att det kommer släppa snart. Jag snittar 17-18/20 på läs och har aldrig läst någon gammal dammig skönlitteratur. Håller mig hellre till intressanta böcker än att tvingas läsa någon tråkig jävla sörja.

Tack för tipset. Hinner dock inte läsa det höga antalet böcker du nämner då jag fokuserar på kvantdelen. Verbala delen är min starka sida så lägger mindre tid på det. Men det jag har märkt är att många av texterna på HP är svårare än de flesta svenska skönlitterära böcker. Man lär sig mer om hur strukturen är uppbyggd om man läser recensioner, ledare, under-strecket etc.
Citera
2018-03-10, 20:26
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Tack för tipset. Hinner dock inte läsa det höga antalet böcker du nämner då jag fokuserar på kvantdelen. Verbala delen är min starka sida så lägger mindre tid på det. Men det jag har märkt är att många av texterna på HP är svårare än de flesta svenska skönlitterära böcker. Man lär sig mer om hur strukturen är uppbyggd om man läser recensioner, ledare, under-strecket etc.

Ja du har rätt i att man inte kan jämföra en text från en bok med en text från verbala delen. Detta eftersom att det är inte samma typ av innehåll, boken läser du just för att få en bra förståelse för vad du läser och det är då lättare att mängdträna 30 sidor ur en bok/dag istället för 30 artiklar/dag.

Men när man väl läst en del böcker och har en bra läsförståelse så bör man gå på att läsa mycket mer artiklar för det är sådan typ av text man får på provet. Precis som du säger så är under strecket bra, dagens nyheter är även bra samt läkartidningen är bra.
Citera
2018-03-11, 11:04
Medlem
Tips på taktiker att använda vid större tal med division och multiplikation?
För division hade jag tänkt mig liggande stolen när svarsalternativen är nära varandra och vanlig division uträkning med avrundning om det skiljer sig en del på talen.

Men för multiplikation med tal som tex 24*48(talet helt taget ur luften), vilken metod tycker ni är bäst att använda då?
Citera
2018-03-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Tips på taktiker att använda vid större tal med division och multiplikation?
För division hade jag tänkt mig liggande stolen när svarsalternativen är nära varandra och vanlig division uträkning med avrundning om det skiljer sig en del på talen.

Men för multiplikation med tal som tex 24*48(talet helt taget ur luften), vilken metod tycker ni är bäst att använda då?

När det ena talet ligger nära ett tiotal som ditt exempel tycker jag om att räkna såhär:

24*(50-2)=24*50-24*2=1200-48=1152
Citera
2018-03-11, 22:08
Medlem
mattedelen kommer bli mitt fall. speciellt tabell o diagram delen... behöver meeer än 1-2 minuter på varje fråga
Citera
2018-03-12, 21:31
Medlem
Hur stor är risken att ett nytt ämnesområde inom matten införs?
Citera
2018-03-12, 22:01
Medlem
alanadales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
mattedelen kommer bli mitt fall. speciellt tabell o diagram delen... behöver meeer än 1-2 minuter på varje fråga

Utnyttja de kvarvarande 30 dagarna till fullo, repetera.
Citera
2018-03-13, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
Hur stor är risken att ett nytt ämnesområde inom matten införs?

1,4%
Citera
2018-03-13, 17:38
Medlem
Hur ofta är det att man behöver göra uträkningar på DTK-delen? Typ om vissa variabler har konstiga värden, ppm eller promille. Eller är de flesta uppgifter utformade som så att man endast behöver läsa av diagrammen/tabellerna?
Citera
2018-03-14, 22:38
Medlem
jag behöver minst 1.0 och jag är urusel på verbal men bättre på kvantitativ. får inte mer än 8 - 13 rätt på verbala som är ungefär 0 - 0.1 men matten ligger runt 1.3 - 1.6.

har nu gjort ca 10 verbala prov på tid och fått samma resultat. är det bättre å strunta i å träna verbal och bara satsa på att få 1.9 - 2.0 på kvantitativ?

vad tror ni? satsa allt på matten nu elr forsätta träna verbal med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in