Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 16:15
  #52177
Medlem
Det verkar som att normeringen blir tuffare och tuffare för varje år, dvs att man behöver högre poäng för att nå ett visst resultat; samtidigt som andelen som får ex över 1.75 verkar ha varit relativt konstant senaste 5 åren. Betyder det att det har blivit hårdare konkurrens på högskoleprovet? Personligen tycker jag inte att svårighetsgraden på själva proven verkar ha minskat.
Citera
2017-04-22, 17:54
  #52178
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cysteine
Det verkar som att normeringen blir tuffare och tuffare för varje år, dvs att man behöver högre poäng för att nå ett visst resultat; samtidigt som andelen som får ex över 1.75 verkar ha varit relativt konstant senaste 5 åren. Betyder det att det har blivit hårdare konkurrens på högskoleprovet? Personligen tycker jag inte att svårighetsgraden på själva proven verkar ha minskat.
I så få fall måste provkonstruktörerna göra något åt saken. Det ska inte förändras över tid.
Citera
2017-04-23, 13:57
  #52179
Medlem
Jag har HPakademin och är fett nöjd. Riktigt bra metoder och förklaringar. En riktigt bra app för att träna på huvudräkning också. Vissa klagar på att det inte är lika mycket träningsuppgifter som hpguiden men jag kommer nog inte att köra igenom alla träningsuppgifter ändå.

Man gör liksom en diagnos i början där man får estimat hur mycket man bör träna och på vad, det var riktigt skönt tyckte jag för jag visste liksom inte hur mycket som var rimligt.

Jag har inte kört hpguiden så jag vet inte hur den är. Men HPakademin är riktigt bra iaf
Citera
2017-04-23, 16:03
  #52180
Medlem
55 på verbal och 57 på kvant, vad tror ni det blir?
Citera
2017-04-23, 16:39
  #52181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oth0116
55 på verbal och 57 på kvant, vad tror ni det blir?

VT 15 - 1.3
HT 15 - 1.35
VT 16 - 1.25
HT 16 - 1.2

Du lär väl få 1.2 eller 1.25
Citera
2017-04-24, 15:00
  #52182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cysteine
Det verkar som att normeringen blir tuffare och tuffare för varje år, dvs att man behöver högre poäng för att nå ett visst resultat; samtidigt som andelen som får ex över 1.75 verkar ha varit relativt konstant senaste 5 åren. Betyder det att det har blivit hårdare konkurrens på högskoleprovet? Personligen tycker jag inte att svårighetsgraden på själva proven verkar ha minskat.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
I så få fall måste provkonstruktörerna göra något åt saken. Det ska inte förändras över tid.

Ni har rätt båda två men tänker lite fel.
Andelen som får ett resultat ska inte ändras över åren utan vara relativt konstant.

Att man behöver högre poäng för att nå ett visst resultat beror på många faktorer men de största är att svårighetsgraden på provet minskat, att en viss grupp människor inte gör provet av någon anledning.
Citera
2017-04-24, 18:50
  #52183
Medlem
Korders avatar
Kvant-delen fuckar mig stenhårt på HP, haha.

46 kvant, 77 verb. Hade då ändå 20/24 på statistikdelen, vilket säger en del om hur hopplöst usel jag är på de matematiska delarna. Hoppas kunna nå 1.5, men då vill det till att 46 räcker till 1.0 på kvant-delen, vilket jag är långt ifrån övertygad om.
Citera
2017-04-25, 02:35
  #52184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Kvant-delen fuckar mig stenhårt på HP, haha.

46 kvant, 77 verb. Hade då ändå 20/24 på statistikdelen, vilket säger en del om hur hopplöst usel jag är på de matematiska delarna. Hoppas kunna nå 1.5, men då vill det till att 46 räcker till 1.0 på kvant-delen, vilket jag är långt ifrån övertygad om.

Berätta hjärna hur du blivit så bra på den verbala delen. Mysläser du romaner varje kväll, skriver du dagbok, pysslar du med korsord? Leker du med ord ord-entligt?
Citera
2017-04-25, 05:34
  #52185
Medlem
Är det någon här som kan tipsa om vad man ska studera på för att höja sig på kvant- och verb delen? Vad pluggar ni specifikt på, och hur mycket höjde ni på varsin del? Jag hamna på 0,9 sista provet, och detta med lite plugg på en app på min iPhone. Jag studera oregelbundet och inte i mer än 1 timme varje gång. Vad skulle behövas av mig för att höja mig till någonstans runt 1,5?

Btw, jag är väldigt usel på verb delen. Jag är mest usel när det kommer till att läsa långa texter för att sedan sammanfatta eller besvara frågorna. I.o.m denna bristande kompetens är jag inte heller bra på NOG. Vad rekommenderar ni? Tack
Citera
2017-04-25, 05:40
  #52186
Medlem
Collard.Greenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Är det någon här som kan tipsa om vad man ska studera på för att höja sig på kvant- och verb delen? Vad pluggar ni specifikt på, och hur mycket höjde ni på varsin del? Jag hamna på 0,9 sista provet, och detta med lite plugg på en app på min iPhone. Jag studera oregelbundet och inte i mer än 1 timme varje gång. Vad skulle behövas av mig för att höja mig till någonstans runt 1,5?

Btw, jag är väldigt usel på verb delen. Jag är mest usel när det kommer till att läsa långa texter för att sedan sammanfatta eller besvara frågorna. I.o.m denna bristande kompetens är jag inte heller bra på NOG. Vad rekommenderar ni? Tack

Avgör om du kan lägga tiden som krävs, vilket kan vara mycket. Gör gamla prov under tidspress, finns många guider inklusive den i första posten här. Rekommenderar att skaffa medlemskap i en av de stora sidorna (Hpguiden är enl. mig bäst) och ta kontakt med en coach, de kan hjälpa dig lägga upp schema och uppgifter.

Sen är det bara en sak att göra: nöta. Dag in, dag ut. Lägg upp målet på t.ex nästa år så behöver du inte hetsa, inse att det kan ta tid men det är mödan värt.
Citera
2017-04-25, 13:41
  #52187
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VILD_PUNG
Berätta hjärna hur du blivit så bra på den verbala delen. Mysläser du romaner varje kväll, skriver du dagbok, pysslar du med korsord? Leker du med ord ord-entligt?

Läser ganska mycket samt är hobbyförfattare. Annars inga särskilda "knep". Jag har lätt för språk i allmänhet, precis som jag har svårt för matte.
Citera
2017-04-25, 16:42
  #52188
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarenn
Att man behöver högre poäng för att nå ett visst resultat beror på många faktorer men de största är att svårighetsgraden på provet minskat, att en viss grupp människor inte gör provet av någon anledning.
Om svårighetsgraden har minskat anser jag det vara anmärkningsvärt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback