2018-03-02, 12:38
Medlem
kristofferGs avatar
Vad ska man göra när man har gått igenom alla XYZ-, KVA- och NOG-uppgifter som finns? Det känns inte så givande att göra samma uppgifter en gång till.
Citera
2018-03-02, 13:26
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Vad ska man göra när man har gått igenom alla XYZ-, KVA- och NOG-uppgifter som finns? Det känns inte så givande att göra samma uppgifter en gång till.

Repetera, finns säkert uppgifter som du glömt hur man ska lösa korrekt.
Om du kommer ihåg alla hundratals uppgifter och vet direkt hur man löser dem så kan du väl räkna med 2.0 på kvant.
Citera
2018-03-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

Lära sig hur man löser dessa på optimalt sätt.
Citera
2018-03-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffy
Lära sig hur man löser dessa på optimalt sätt.

Har alla ni pluggat på gamla hp höjt er? Är det en bra start?
Citera
2018-03-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MJALEPO
Har alla ni pluggat på gamla hp höjt er? Är det en bra start?

Börja alltid med matte grunden, i mitt fall gick jag snabbt igenom högstadiets matte sen matte 1 och 2 som HP bygger på. Gör sedan alla prov från 2011. Du ska simulera dagarna som om det vore ett riktigt prov, dvs samma upplägg och tid på HP. Sen analyserar du dina fel dagen efter. Vad gjorde du för fel, hann du med alla uppgifter? osc

Det som man oftast glömmer när man löser gamla HP frågor hemma är tidspressen. Man har möjlighet att sitta med en fråga i 5 min hemma men inte på provdagen.
Citera
2018-03-04, 11:52
Medlem
Citat:
Börja alltid med matte grunden, i mitt fall gick jag snabbt igenom högstadiets matte sen matte 1 och 2 som HP bygger på. Gör sedan alla prov från 2011. Du ska simulera dagarna som om det vore ett riktigt prov, dvs samma upplägg och tid på HP. Sen analyserar du dina fel dagen efter. Vad gjorde du för fel, hann du med alla uppgifter? osc

Det som man oftast glömmer när man löser gamla HP frågor hemma är tidspressen. Man har möjlighet att sitta med en fråga i 5 min hemma men inte på provdagen.

Tack Raffy! Ska använda dina tips! Måste fräscha upp matten grovt.
Förekommer matte 2 också på HP? Alla säger så olika.

Vad skulle du säga är de viktigaste delarna att lägga krytt på? Angående matten?
Citera
2018-03-04, 15:45
Medlem
Babajis avatar
Citat:

Håller med dig i stora drag, framförallt det här med att man ska börja med grunden. Jag vill dock ta det steget längre och påstå att kan man det grundligt så finns det ingen tidspress.

Du vill vara i en situation där mattens alla formler sitter i ryggmärgen på dig. När man attackerar en HP-fråga ska man direkt se vad man behöver tillbuds för att kunna lösa den. Kan man det såpass väl så finns det ingen tidspress. Då kan man i lugn och ro lösa frågorna en efter en. Till exempel så såg jag till att memorera alla primtal mellan 0-100. Eftersom jag vet att det ofta kommer frågor i stil med "vilka av dessa tal är primtal". Ifall jag inte ens behöver räkna på det för att jag har det memorerat sparar jag där massa tid. OSV.

Jag jobbade aldrig med tidspress när jag övade. Utan jag tog en fråga i taget, och gick inte vidare med nästa fören jag verkligen förstod föregående fråga grundligt. Med tiden blev jag automatiskt snabbare på att lösa varje fråga, och "tidspressen" blev mindre av ett problem.

OBS, säger inte att ditt sätt är fel på något sätt. Alla lär sig olika såklart och alla sätt som fungerar är bra
Senast redigerad av Babaji 2018-03-04 kl. 15:49.
Citera
2018-03-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Håller med dig i stora drag, framförallt det här med att man ska börja med grunden. Jag vill dock ta det steget längre och påstå att kan man det grundligt så finns det ingen tidspress.

Du vill vara i en situation där mattens alla formler sitter i ryggmärgen på dig. När man attackerar en HP-fråga ska man direkt se vad man behöver tillbuds för att kunna lösa den. Kan man det såpass väl så finns det ingen tidspress. Då kan man i lugn och ro lösa frågorna en efter en. Till exempel så såg jag till att memorera alla primtal mellan 0-100. Eftersom jag vet att det ofta kommer frågor i stil med "vilka av dessa tal är primtal". Ifall jag inte ens behöver räkna på det för att jag har det memorerat sparar jag där massa tid. OSV.

Jag jobbade aldrig med tidspress när jag övade. Utan jag tog en fråga i taget, och gick inte vidare med nästa fören jag verkligen förstod föregående fråga grundligt. Med tiden blev jag automatiskt snabbare på att lösa varje fråga, och "tidspressen" blev mindre av ett problem.

OBS, säger inte att ditt sätt är fel på något sätt. Alla lär sig olika såklart och alla sätt som fungerar är bra

Det stämmer ju men på provdagen är det en helt annan femma av olika skäl. Sitter grunderna som du skrev ska man kunna klara av det inom HP tidsram. Därefter går man igenom sina fel och tar all tid på sig för att klura ut hur man bäst räknar på de.

Precis som dig lärde jag mig extra saker utanför matteböckerna

Citat:
Ursprungligen postat av MJALEPO
Tack Raffy! Ska använda dina tips! Måste fräscha upp matten grovt.
Förekommer matte 2 också på HP? Alla säger så olika.

Vad skulle du säga är de viktigaste delarna att lägga krytt på? Angående matten?

Joo matte 2 förekommer på HP, tex topptriangelsats eller vad det nu heter.
Jag skulle rekommendera alla delar, förutom trigonometri delarna.
Senast redigerad av Raffy 2018-03-05 kl. 00:05.
Citera
2018-03-06, 20:54
Medlem
hur pluggar ni inför HP såhär dags drygt nån månad kvar?

nötar ni gamla prov eller läser extra mycket eller vad?

jag har mest problem med verbal så när jag gör dessa under tidspress får jag väldigt usla poäng, tror jag ska testa verbala utan press bara för att se om jag fattar frågorna till texterna bättre då. vad tror ni om det?

matten ligger jag på 1.5 men behöver fixa tidspressen så kör proven med tid på de, eller har ni andra tips?
Citera
2018-03-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
hur pluggar ni inför HP såhär dags drygt nån månad kvar?

nötar ni gamla prov eller läser extra mycket eller vad?

jag har mest problem med verbal så när jag gör dessa under tidspress får jag väldigt usla poäng, tror jag ska testa verbala utan press bara för att se om jag fattar frågorna till texterna bättre då. vad tror ni om det?

matten ligger jag på 1.5 men behöver fixa tidspressen så kör proven med tid på de, eller har ni andra tips?

Grunden är allt. Samt att förstå när dessa skall användas. Tex är kvaderingsregeln ganska enkel att memorera men när den ska tillämpas har de flesta ingen aning om, om uppgiften inte står som (a+b)^2.

Exemepl på en fråga som dök upp här i tråden

Kvantitet I: 2208
Kvantitet II: 47^2

A) I är större än II
B) II är större än I
C) I är lika med II
D) informationen är otillräcklig

47^2 kan skrivas som (50-3)^2 och sen använda kvaderingsregeln.

Hoppas du förstår vad jag försöker förmedla. Lära dig multiplikationstabell så det sitter som fan, helst till 15. Division och multiplikation med decimaler är ganska bra o kunna. Finns mycket man kan göra för att förbättra sig, bara o söka på youtube
Citera
2018-03-06, 21:29
Medlem
Citat:
Grunden är allt. Samt att förstå när dessa skall användas. Tex är kvaderingsregeln ganska enkel att memorera men när den ska tillämpas har de flesta ingen aning om, om uppgiften inte står som (a+b)^2.

Exemepl på en fråga som dök upp här i tråden

Kvantitet I: 2208
Kvantitet II: 47^2

A) I är större än II
B) II är större än I
C) I är lika med II
D) informationen är otillräcklig

47^2 kan skrivas som (50-3)^2 och sen använda kvaderingsregeln.

Hoppas du förstår vad jag försöker förmedla. Lära dig multiplikationstabell så det sitter som fan, helst till 15. Division och multiplikation med decimaler är ganska bra o kunna. Finns mycket man kan göra för att förbättra sig, bara o söka på youtube

tack för svar! det är som du skriver, man kan mycket men inte alltid lika mycket om när det ska tillämpas. Därför blir det också svårare att leta på youtube efter dessa grejer då det inte är samlat i punkform någonstans utan utspridda över nätet och det behövs förmodligen längre erfarenhet för att få in det tänket när saker och ting ska tillämpas till skillnad från att memorera olika räkneregler och förbättra huvudräkning.

undrar därav om du/ni anser att nöta gamla prov sista månaden för att möjligtvis banka in mönster eller om andra tips är värdefulla såhär en månad kvar till provet

tack för hjälpen!
Citera
2018-03-07, 20:53
Medlem
Tips på vad man kan läsa för att förbättra sig på läsförståelsen på HP? Har tidigare läst skönlitterära böcker, men tycker inte alls det har gett så mycket. De flesta texter på HP verkar ju vara debatt-artiklar, insändare, recensioner och en och annan lagtext.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in