2018-03-11, 08:25
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag ser att man har blåst ut 59.000 kronor på konsultarvoden 🤣
https://ufile.io/kd7uh
Tack så mycket för att du delade med dig av räkenskapsrapporten för 2017. Väldigt uppskattad läsning.

Noterar att de 2017-12-31 hade fått in 449 670,70 kr från medlemsintäkter och 271 111,67 kr i insamlingen till Svenskarnas hus. I skrivande stund är insamlingen på deras hemsida till Svenskarnas hus på 442 259,80 kr. Jag vet inte vad insamlingen på deras hemsida sa 31:a december, men det är uppenbart att alla medlemsintäkter inte direkt går till Svenskarnas hus, utan ska väl i första hand sprättas på annat (uppgraderingar till studioutrustningen som de nu är ägare av?).

Sedan noterar jag att de inte har med något kassaflöde, utan bara resultaträkning och balansräkning. Kanske ansåg de att det inte behövdes i.o.m. att detta är föreningens första rapport, men tycker ändå det känns konstigt att den saknas.
Citera
2018-03-11, 08:26
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Det är i synnerhet ett problem då det är väldigt viktigt att träffas och kunna ventilera åsikter öga mot öga.
Kan man inte ens ordna en lokal åt medlemmarna så brister verkligen kompetensen hos styrelsen.
Det borde i synnerhet prioriterats om det var otroligt många intresserade!

Man kan inte ordna en lokal som vilken förening som helst för årsstämman, men man kan slänga 60 lax på ospeccade konsultarvoden haha..
1. Digital möte är ändå billigare än att hyra lokal. Bryr man sig om kostnader hade man vart positiv till detta.
2. Träffar sker och större träffar planeras redan.

Citat:
Jag driver två företag och har varit aktiv i massvis med föreningar och suttit i 5-6 bolagsstyrelser.
Jag tycker inte att det är det minsta tråkigt.

Avhandla en dagordning punkt för punkt, rösta om motioner och föra företaget eller organisationen framåt. Förse styrelsen med riktlinjer de skall arbeta efter.
Styrelsens roll är att verkställa stämmans beslut. Ingenting annat.

Kan medlemmarna inte lägga ett par timmar på ett möte en gång om året så säger det väl allt om hur viktigt projektet är för dem?
Alla tycker inte som vi. Och för vissa är det inte par timmar utan flera, någon dag eller två, med kostnader för boende mm. Bättre med digitalt om det är kort formalia. Vem vet, nästa år kanske!

Citat:
Var det endast aktiva medlemmar som beviljades röstlängd, eller har man ändrat sig?
/.../
Som jag förstod det så är det de "aktiva medlemmarna" som fick rösta, dvs medlemmar som personligen godkännts av styrelsen. Stämmer inte det?
Det var upplägget från början, det kanske man har ändrat på.
/.../
Även "icke aktiva" medlemmar? Har Dan backat om detta?
/.../
De "aktiva medlemmarna" som Dan godkänt?
Jo tack, jag är väl insatt gällande tillvägagånsättet vid en stämma.
Tänk efter nu.
Aktiv medlem kan man bli efter 6 månader. Hur länge har partiet funnits? Exakt, mindre än så. Konstigt att folk kunde rösta eller hur? Det uppenbara är då att denna slopades denna gång.

Citat:
Lägg upp det hur du vill.

Det är inte snyggt när styrelseordföranden donerar studioutrustning till föreningen han själv driver mot ersättning för sin privata flytt.
Sedan använder han samma utrustning han just "sålt" till föreningen för att podda i Sverige och sälja sina produktioner till samma förening. Minsta gemensamma nämnare är pengar från DFS till Dan&co.
Det är så inavlat och jävigt att man blir full i skratt. Folk är inte så dumma som man tror. De är dummare.

Om DFS köper in material av Motgift bör väl Motgift även i fortsättningen äga studioutrustningen.

Förstår ni inte att både I&C och Motgift "produktionsbolag" kommer att använda DFS "nyinköpta" utrustning för att spela in poddar de sedan fakturear DFS för?

Okej.

Citat:
Det är väl tämligen subjektiv.
Jo, och det är inget fel med det.

Citat:
Jag tycker knappast att kvaliten har höjts när man tar in ett ryggradslöst kräk som lilla Conrad eller kappvändar-Ingrid istället för baronen.

Igen, handlade DFS om nya poddar och mediasatsningar eller om att köpa ett hus och bygga en plats för nationella?
Man har knappast fått det man betalat för rent objektivt, men jag är glad om du är nöjd.
Den gamla låten "tell me more lies" poppar in i hjärnan haha...
Alla pengar från Svegot går till DFS. Står på hemsidan. Tror en av senaste Motgift avsnittet förklarade satsningen.

Citat:
Men snälla!
Du förstår alltså inte att detta var orkesterat, planerat och förankrat hos styrelsen och aktiva medlemmar innan stämman? Inget konstigt med det, så går det till i alla föreningar och bolag.

Jag som har stor erfarenhet av styrelsearbete kan berätta att varenda motion gås igenom och utfall förutses långt i förväg. Man sitter inte och hoppas på det bästa.

Att tro att en Magnus Söderman bara plötsligt lägger en motion på måfå (gällande att betala ut 50 lax till polaren Dan Eriksson) utan att förankra detta hos övriga styrelsen är så korkat så att klockorna stannar.

Varför skall DFS betala för sin styrelseordförandes flytt till Sverige, en flytt som planerats sedan länge?
Att motionen bifalles visar bara på naiviteten och dumheten hos de aktiva medlemmarna.

Tror du att det är ett normalt förfarande, att en ideell förening betalar för orföranden (och dennes familjs) privata flytt?

Men men, jag är glad att du är nöjd.

Jag som erfaren ser föreningar med märkliga stadgar och jävig styrelse, korsfakturering mellan bolag som ägs av styrelsemedlemmar och ospeccade konsultarvoden som rent mygel.

Jag har sett detta så många gånger förut inom näringslivet.

Återigen, jag är glad att du är nöjd.
Tack för att du tog dig tid att bemöta mitt inlägg i sak istället för att bara kalla mig troll eller kommunist.
Jag ser bara det jag ser och eftersom jag inte vet med fakta låter jag bli att spekulera. Enklare än så är det inte. Du ser själv att jag bemöter enbart det jag kan, resten är ju ointressant om man inte gillar skvaller. Sedan är jag ingen representant. Vad jag känner eller ej spelar ingen roll, jag bara möter de uppenbara fakta fel då jag i det här fallet värdesätter det mer än "spännande tolkningar".
Citera
2018-03-11, 08:57
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Alla pengar från Svegot går till DFS. Står på hemsidan. Tror en av senaste Motgift avsnittet förklarade satsningen.
Ja, det var vad de sa i avsnittet av Motgift Måndag där de presenterade Svegot. Och det som står på https://www.svegot.se/om-svegot/ är samma sak:

"Allt överskott från Svegots arbete går direkt in i den ideella föreningen för att stärka upp dess arbete och hjälpa föreningen att snabbare nå sina mål."

Men, de har inte sagt någonting om hur eventuella förluster ska finansieras, hur tidningens 8 skribenter ska kompenseras för deras arbete, eller vad inköpspriset är för materialet som de 2 produktionsbolagen (Motgift och I&C) säljer till Svegot. Eftersom att Motgift inte längre har egna direkta prenumeranter, utan endast indirekta via Svegot, är det uppenbart att de måste fortsätta få in pengar någonstans ifrån: alltså från Svegot. Så Svegot kommer blöda pengar tills de får tillräckligt många prenumeranter som kan finansiera hela kalaset, vilket lär ta lång tid är min misstanke (att döma av storleken på Svegot och hur kasst nättidningar generellt går idag i Sverige).
Citera
2018-03-11, 09:16
Medlem
Run3s avatar
Noterar att Björn Björkqvist ser ut att ha börjat publicera sina YouTube-filmer på Svegot: https://www.svegot.se/2018/03/09/webb-tv-expressen-politikerna-och-yttrandefriheten/ Passande att han började med YouTube så tätt inpå lanseringen av Svegot. Undrar om han också är ett produktionsbolag. Kanske inte än, med tanke på att hans material inte verkar ligga bakom någon betalvägg än, men det kan väl alltid ändras.
Citera
2018-03-11, 10:06
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ja, det var vad de sa i avsnittet av Motgift Måndag där de presenterade Svegot. Och det som står på https://www.svegot.se/om-svegot/ är samma sak:

"Allt överskott från Svegots arbete går direkt in i den ideella föreningen för att stärka upp dess arbete och hjälpa föreningen att snabbare nå sina mål."

Men, de har inte sagt någonting om hur eventuella förluster ska finansieras, hur tidningens 8 skribenter ska kompenseras för deras arbete, eller vad inköpspriset är för materialet som de 2 produktionsbolagen (Motgift och I&C) säljer till Svegot. Eftersom att Motgift inte längre har egna direkta prenumeranter, utan endast indirekta via Svegot, är det uppenbart att de måste fortsätta få in pengar någonstans ifrån: alltså från Svegot. Så Svegot kommer blöda pengar tills de får tillräckligt många prenumeranter som kan finansiera hela kalaset, vilket lär ta lång tid är min misstanke (att döma av storleken på Svegot och hur kasst nättidningar generellt går idag i Sverige).

De som är medlemmar på Motgift kommer fortsätta vara det (om de inte säger upp sitt medlemskap och tecknar nytt på Svegot). De kommer dock inte ta emot några nya medlemmar. Motgift material kommer även i fortsättningen läggas upp på Motgift. Frågan är då om de dels kommer dra in pengar direkt till Motgift varje månad med sina 1000 existerande medlemmar och samtidig säljer samma material till Svegot?
Citera
2018-03-11, 10:21
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
De som är medlemmar på Motgift kommer fortsätta vara det (om de inte säger upp sitt medlemskap och tecknar nytt på Svegot). De kommer dock inte ta emot några nya medlemmar. Motgift material kommer även i fortsättningen läggas upp på Motgift. Frågan är då om de dels kommer dra in pengar direkt till Motgift varje månad med sina 1000 existerande medlemmar och samtidig säljer samma material till Svegot?
Medlemssystemet på Motgift är på väg att fasas ut. De har inte bett medlemmar att förnya sina medlemskap sedan i november, även om de löpt ut. De som däremot fortfarande har medlemskap, t.ex. om de löst ett nyligen för ett helt år, kommer få ha kvar det tiden ut. Men inom ett år kommer det inte finnas några medlemmar kvar, i.o.m. att alla sista årsmedlemskap då kommer ha löpt ut. Så framöver kommer Svegot vara Motgifts enda inkomstkälla.
Citera
2018-03-11, 11:04
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Varför behöll man inte Motgift som det var eller skapade ett nytt privat företag?
Antagligen eftersom det ansågs som det smidigaste sättet för Motgift att utvecklas och expandera.
Citat:
Varför en ideell förening som ska skicka pengar i flera steg till dem?
Hur menar du?
Citat:
Vad finns det för egentliga vinster med att Det fria Sverige ska driva ett 'mediehus'? Är det verkligen ett naturligt första steg för föreningen, efter bara någon månad? Borde inte sådana projekt vara något som föreningen satsar på när huset väl är på plats?
Anledningen till detta har redogjorts i Motgift sändningar. Dessutom är ett egenstyrt alternativt media avgörande för alla nationella organisationer som vill sprida sitt budskap. Kan inte alls förstå vad som skulle vara konstigt eller fel med det? Och för den som på ett eller annat sätt varit inblandad i Framåt/Motgift, som medlem eller bara som lyssnare/läsare, borde detta knappast kommit som en överraskning med tanke på att Motgift ofta talat om att ett ta nästa steg. Personligen skulle jag blivit förvånad om man förr eller senare inte gjorde en sådan här satsning.

Även om det säkert finns osäkerheter inblandat så är det absolut ett djärvt och positivt steg för svensk nationalism.
Citat:
Det kanske blir jättebra i slutändan, inte alls omöjligt men jag tycker bara hela upplägget ser suspekt ut.
Jag ser ingenting "suspekt". Vad exakt skulle vara det?

Det mesta redovisas helt öppet för de som är berörda. Vill man aktivera sig och få inflytande är det bara att bli medlem och framföra sina åsikter och önskningar där. Inget konstigt alls med det.
Citera
2018-03-11, 12:23
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Grankvist

Nej, de ska inte anpassa sig, de ska förbli så annorlunda som möjligt och rota sig så lite som det bara går. Ingen som säger sig ta hand om svenskarnas intressen hurrar åt det som Ingrid gladdes åt.

Saken gällde mitt påstående att det finns de i DFS-styrelsen som har uttalat sig positivt till integration. Personen jag svarade kände inte till det och jag bifogade en länk för att visa på vad jag menade. Jag svarade även dig då du påstod att jag ljög. Nu när jag visade att jag hade rätt vänder du håll och försöker få det till att integration är något positivt.

Jag hoppas verkligen att du är ett troll och inte någon som faktiskt är så här blåst som du framstår.
Men din sanslöst dumma jävel. Du sitter ta mig fan och ljuger och förvränger fakta som värsta agendajude.

Oavsett om invandrare är annorlunda eller inte så skall de anpassa sig efter svensk lag och kultur. Motsatsen blir ju att du uppmuntrar invandrare till direkt aggression mot Sverige och svenskar iom att (du menar) de inte skall anpassa sig till lag och kultur. Du måste vara helt pervers

Dessutom står det i ditt eget citat från NU att detta skall göras "i kombination med att ett återvandringsprogram". Vilket betyder att anpassning skall ske tills återvändande har möjliggjorts.

Men du verkar uppenbarligen vilja ha, invandringsupplopp, böneutrop, thaharrush och annan svenskfientlighet. Hoppas verkligen inte du är någon slags inofficiell propagandist för NMR för då står det väldigt illa till med den organisationen.
Senast redigerad av skillnad 2018-03-11 kl. 12:26.
Citera
2018-03-11, 12:32
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är verkligen sant.
Dan ger bort motgifts utrustning så att de kan få cash till en flytt. Sedan kommer de använda samma utrustning till att sälja sina egna produktioner till Svegot. Det här är ett mjölkningsupplägg. Jag lägger mina donationer på annan plats. Avslutar medlemskap direkt. Jag tycker förfarandet är beklämmande.

https://imgur.com/a/s3IJp

"Som tack för denna generositet"
Inget konstigt alls. Utrustningen kommer till stora delar av ideellt arbete. Dessutom är det inte bara han själv som kommer använda utrustningen utan den kommer säkerligen få nyttjas av andra medarbetare. Man kan lätt se det som en god investering för Svegot som helhet.
Citera
2018-03-11, 12:36
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Tortyrmordet på Kim Wall: Som ett overkligt avsnitt av Bron var en bra artikel. Bra jobbat!
Håller med. Rekommenderar även kommentarerna till samma artikel från, Dr Thomas Jackson. Mycket intressanta synpunkter!
Citera
2018-03-11, 14:09
Medlem
Mr.Grankvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Men din sanslöst dumma jävel. Du sitter ta mig fan och ljuger och förvränger fakta som värsta agendajude.

Oavsett om invandrare är annorlunda eller inte så skall de anpassa sig efter svensk lag och kultur. Motsatsen blir ju att du uppmuntrar invandrare till direkt aggression mot Sverige och svenskar iom att (du menar) de inte skall anpassa sig till lag och kultur. Du måste vara helt pervers

Dessutom står det i ditt eget citat från NU att detta skall göras "i kombination med att ett återvandringsprogram". Vilket betyder att anpassning skall ske tills återvändande har möjliggjorts.

Men du verkar uppenbarligen vilja ha, invandringsupplopp, böneutrop, thaharrush och annan svenskfientlighet. Hoppas verkligen inte du är någon slags inofficiell propagandist för NMR för då står det väldigt illa till med den organisationen.

Nix, jag ljuger inte. Du påstod att jag spred lögner och efter att jag (återigen) visat att det stämde försöker du desperat bortförklara det hela och vända det till något positivt.

Det finns de i DFS-styrelsen som är positiva till SD:s lagförslag om integration som syftar till att invandrare ska komma in i samhället, lära sig språket, få jobb m.m., punkt slut. Det kommer du inte ifrån hur desperat du än försöker bortförklara det.

NU:s program tolkar du som du vill. Det står inte att de som blir assimilerade sedan ska återvända hem. NU har som sagt officiellt ställt sig bakom SD från 2010 fram tills nyligen, och Forsén sade på valvakan 2014 att det inte gör något att SD saknar etnisk grund i sin politik, skulle han själv bilda ett parti så skulle det likna SD, vilket inte precis talar för din tolkning. Citat var ett svar till en som hävdade att NU står på en biologisk grund vilket jag menade att det finns anledning att tvivla på.

Är det möjligtvis så att du ser illa på DFS och försöker sprida en bild av organisationens anhängare som svagsinta haverister? Det vore i så fall oärligt, men det skulle förklara en del.
Citera
2018-03-11, 15:28
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Antagligen eftersom det ansågs som det smidigaste sättet för Motgift att utvecklas och expandera. Hur menar du?Anledningen till detta har redogjorts i Motgift sändningar. Dessutom är ett egenstyrt alternativt media avgörande för alla nationella organisationer som vill sprida sitt budskap. Kan inte alls förstå vad som skulle vara konstigt eller fel med det? Och för den som på ett eller annat sätt varit inblandad i Framåt/Motgift, som medlem eller bara som lyssnare/läsare, borde detta knappast kommit som en överraskning med tanke på att Motgift ofta talat om att ett ta nästa steg. Personligen skulle jag blivit förvånad om man förr eller senare inte gjorde en sådan här satsning.

Även om det säkert finns osäkerheter inblandat så är det absolut ett djärvt och positivt steg för svensk nationalism.Jag ser ingenting "suspekt". Vad exakt skulle vara det?

Det mesta redovisas helt öppet för de som är berörda. Vill man aktivera sig och få inflytande är det bara att bli medlem och framföra sina åsikter och önskningar där. Inget konstigt alls med det.

Jag har varit betalande medlem till Radio Framåt och Motgift i över fem år. Sedan starten verkligen hyllat hur de som pionjärer för första gången i rörelsens historia skapat ett privat företag som framgångsrikt sålt en produkt, istället för att förlita sig på donationer. Många har stört sig på att de tjänat pengar, men det har jag alltid försvarat. Att de skulle ta ännu ett steg är naturligt. Självklart förutsatte jag att detta skulle ske genom att de expanderade sitt privata företag. Jag förutsatte detta även efter att man lanserade DfS. Vad jag inte förutsatte var att man skulle, helt på eget bevåg, låta den ideella föreningen redan efter ett par månader starta ett gigantiskt mediaprojektet bakom betalvägg. Helt plötsligt är det ingen Uppmärksamhet kring att bli medlem i föreningen för 100 kr per månad utan istället full fokus på att betala 99 kr till Svegot. DfS (=Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) startar en mediasatsning, Svegot (vars redaktion består av Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) som köper in material av Dan, Magnus, Ingrid och Conrad. Dessutom säljer tydligen Motgift utrustning (som använts av Dan och Magnus) till föreningen för 50 000 kr (om nu det stämmer). Denna utrustningen ska nu användas av Dan, Magnus, Ingrid och Conrad som ska skapa material de säljer till Svegot (Dan, Magnus, Ingrid och Conrad). Om det här nu stämmer blir det ju lite extra uppseendeväckande att Magnus för någon vecka sedan skojade om att de minsann inte skulle samla in några pengar till Dans flytt för det hade de ingen bra erfarenhet av.

Hade det här gjorts som ett privat initiativ hade jag inte haft några som helst problem med upplägget. Men att man har paketerat det här som en ideell förening vars huvudsyfte är att köpa ett hus ÄR suspekt. Inte ETT ORD om någon mediasatsning när man lanserade föreningen trots att detta, enligt de själva, har varit i planeringsstadiet under en lång tid. Varför? Istället för att betala ut lön och ersättningar från egna bolag har Dan, Magnus, Ingrid och Conrad har nu skapat en förening de kan fakturera. Vill man lyfta lön istället så får föreningen stå för arbetsgivaravgifterna.Det är säkert skattetekniskt smart (på samma sätt som IKEA ägs av en stiftelse) men ser utifrån extremt korrupt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in