Citat:
Ursprungligen postat av
Landos
Det är i synnerhet ett problem då det är väldigt viktigt att träffas och kunna ventilera åsikter öga mot öga.
Kan man inte ens ordna en lokal åt medlemmarna så brister verkligen kompetensen hos styrelsen.
Det borde i synnerhet prioriterats om det var otroligt många intresserade!
Man kan inte ordna en lokal som vilken förening som helst för årsstämman, men man kan slänga 60 lax på ospeccade konsultarvoden haha..
1. Digital möte är ändå billigare än att hyra lokal. Bryr man sig om kostnader hade man vart positiv till detta.
2. Träffar sker och större träffar planeras redan.
Citat:
Jag driver två företag och har varit aktiv i massvis med föreningar och suttit i 5-6 bolagsstyrelser.
Jag tycker inte att det är det minsta tråkigt.
Avhandla en dagordning punkt för punkt, rösta om motioner och föra företaget eller organisationen framåt. Förse styrelsen med riktlinjer de skall arbeta efter.
Styrelsens roll är att verkställa stämmans beslut. Ingenting annat.
Kan medlemmarna inte lägga ett par timmar på ett möte en gång om året så säger det väl allt om hur viktigt projektet är för dem?
Alla tycker inte som vi. Och för vissa är det inte par timmar utan flera, någon dag eller två, med kostnader för boende mm. Bättre med digitalt om det är kort formalia. Vem vet, nästa år kanske!
Citat:
Var det endast aktiva medlemmar som beviljades röstlängd, eller har man ändrat sig?
/.../
Som jag förstod det så är det de "aktiva medlemmarna" som fick rösta, dvs medlemmar som personligen godkännts av styrelsen. Stämmer inte det?
Det var upplägget från början, det kanske man har ändrat på.
/.../
Även "icke aktiva" medlemmar? Har Dan backat om detta?
/.../
De "aktiva medlemmarna" som Dan godkänt?
Jo tack, jag är väl insatt gällande tillvägagånsättet vid en stämma.
Tänk efter nu.
Aktiv medlem kan man bli efter 6 månader. Hur länge har partiet funnits? Exakt, mindre än så. Konstigt att folk kunde rösta eller hur? Det uppenbara är då att denna slopades denna gång.
Citat:
Lägg upp det hur du vill.
Det är inte snyggt när styrelseordföranden donerar studioutrustning till föreningen han själv driver mot ersättning för sin privata flytt.
Sedan använder han samma utrustning han just "sålt" till föreningen för att podda i Sverige och sälja sina produktioner till samma förening. Minsta gemensamma nämnare är pengar från DFS till Dan&co.
Det är så inavlat och jävigt att man blir full i skratt. Folk är inte så dumma som man tror. De är dummare.
Om DFS köper in material av Motgift bör väl Motgift även i fortsättningen äga studioutrustningen.
Förstår ni inte att både I&C och Motgift "produktionsbolag" kommer att använda DFS "nyinköpta" utrustning för att spela in poddar de sedan fakturear DFS för?
Okej.
Citat:
Det är väl tämligen subjektiv.
Jo, och det är inget fel med det.
Citat:
Jag tycker knappast att kvaliten har höjts när man tar in ett ryggradslöst kräk som lilla Conrad eller kappvändar-Ingrid istället för baronen.
Igen, handlade DFS om nya poddar och mediasatsningar eller om att köpa ett hus och bygga en plats för nationella?
Man har knappast fått det man betalat för rent objektivt, men jag är glad om du är nöjd.
Den gamla låten "tell me more lies" poppar in i hjärnan haha...
Alla pengar från Svegot går till DFS. Står på hemsidan. Tror en av senaste Motgift avsnittet förklarade satsningen.
Citat:
Men snälla!
Du förstår alltså inte att detta var orkesterat, planerat och förankrat hos styrelsen och aktiva medlemmar innan stämman?

Inget konstigt med det, så går det till i alla föreningar och bolag.
Jag som har stor erfarenhet av styrelsearbete kan berätta att varenda motion gås igenom och utfall förutses långt i förväg. Man sitter inte och hoppas på det bästa.
Att tro att en Magnus Söderman bara plötsligt lägger en motion på måfå (gällande att betala ut 50 lax till polaren Dan Eriksson) utan att förankra detta hos övriga styrelsen är så korkat så att klockorna stannar.
Varför skall DFS betala för sin styrelseordförandes flytt till Sverige, en flytt som planerats sedan länge?
Att motionen bifalles visar bara på naiviteten och dumheten hos de aktiva medlemmarna.
Tror du att det är ett normalt förfarande, att en ideell förening betalar för orföranden (och dennes familjs) privata flytt?
Men men, jag är glad att du är nöjd.
Jag som erfaren ser föreningar med märkliga stadgar och jävig styrelse, korsfakturering mellan bolag som ägs av styrelsemedlemmar och ospeccade konsultarvoden som rent mygel.
Jag har sett detta så många gånger förut inom näringslivet.
Återigen, jag är glad att du är nöjd.
Tack för att du tog dig tid att bemöta mitt inlägg i sak istället för att bara kalla mig troll eller kommunist.
Jag ser bara det jag ser och eftersom jag inte vet med fakta låter jag bli att spekulera. Enklare än så är det inte. Du ser själv att jag bemöter enbart det jag kan, resten är ju ointressant om man inte gillar skvaller. Sedan är jag ingen representant. Vad jag känner eller ej spelar ingen roll, jag bara möter de uppenbara fakta fel då jag i det här fallet värdesätter det mer än "spännande tolkningar".