2018-03-11, 15:40
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Inget konstigt alls. Utrustningen kommer till stora delar av ideellt arbete. Dessutom är det inte bara han själv som kommer använda utrustningen utan den kommer säkerligen få nyttjas av andra medarbetare. Man kan lätt se det som en god investering för Svegot som helhet.

Hur menar nu ideellt arbete? Den är ju köpt av ett privat företag, Motgift som ju haft intäkter på över 100 000 kr per månad. Det är väl inte ideellt?

Det finns ju inget hus att ha någon studio i så jag antar att Dan och Magnus (Motgift) ställer upp och tar hand om utrustningen. Men visst är det smart. Jag skulle också gärna vilja sälja t.ex. min bil till någon för 50 000 kr om det inneburit att jag fått fortsätta nyttja bilen och köra den tills den inte har något värde.
Citera
2018-03-11, 20:25
Medlem
Vi har DN, Aftonbladet, Expressen och en jä-vla massa kurirer ute i landet. Tillsammans med den svenska (svenskhatande) djupa staten som förstör sverige varje dag, och ni hackar på DfS?!

Vad är det med folk?

Gillar man inte sin förening går man ur. Går medlemmarna ur finns inte den finansiella plattformen.

Har man bättre ideér så skapar man något annat.

Att gnälla på föreningar man inte vill tillhöra är så löjligt.
Citera
2018-03-11, 20:43
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Vi har DN, Aftonbladet, Expressen och en jä-vla massa kurirer ute i landet. Tillsammans med den svenska (svenskhatande) djupa staten som förstör sverige varje dag, och ni hackar på DfS?!

Vad är det med folk?

Gillar man inte sin förening går man ur. Går medlemmarna ur finns inte den finansiella plattformen.

Har man bättre ideér så skapar man något annat.

Att gnälla på föreningar man inte vill tillhöra är så löjligt.

Det finns nog ett visst mått av besvikelse. Är väl få, som riktat kritik, som har något emot den politik Motgift har drivit eller för den delen hur de drivit sitt företag. Tvärtom. Många verkar ju vara fleråriga f.d. trogna kunder. Delvis har nog alla betalat av ideologisk skäl (även om de aldrig hade blivit så framgångsrika utan att ha en bra produkt).

Varför skulle man inte få vara besviken och kritisk? Det är ju inte konstigare än att man är besviken över Sverigedemokraternas liberalisering. Jag är inte medlem i SD men det hindrar mig inte från att kritisera dem.
Citera
2018-03-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Det finns nog ett visst mått av besvikelse. Är väl få, som riktat kritik, som har något emot den politik Motgift har drivit eller för den delen hur de drivit sitt företag. Tvärtom. Många verkar ju vara fleråriga f.d. trogna kunder. Delvis har nog alla betalat av ideologisk skäl (även om de aldrig hade blivit så framgångsrika utan att ha en bra produkt).

Varför skulle man inte få vara besviken och kritisk? Det är ju inte konstigare än att man är besviken över Sverigedemokraternas liberalisering. Jag är inte medlem i SD men det hindrar mig inte från att kritisera dem.

Plötsligt förstår jag din synpunkt.

Anyway.. .

Livet måste gå vidare och de som inte är våra motståndare kanske är våra vänner i förlängningen. Vi behöver inte fler fiender.
Citera
2018-03-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
1. Digital möte är ändå billigare än att hyra lokal. Bryr man sig om kostnader hade man vart positiv till detta.
2. Träffar sker och större träffar planeras redan.

Du kan väl inte på allvar likställa en "träff" med en årstämma?

I vilken förening som helst så är årsmötet centralt och kan inte likställas med en kväll där man får förmånen att äta lunch med Conrad eller Dan.

Det är på stämman som medlemmarna skall instruera styrelsen genom direktiv för nästa år.
En organisation som inte ens kan bemöda sig att ordna en riktig stämma en gång om året är det någonting fel på.

Jag ser det som positivt att erbjuda möjlighet att följa stämman digitalt, men man måste ha en fysisk stämma där styrelsen kan ställas till svars.

Jag har själv bokat stämmor för HSBs räkning med upp emot 500 deltagare.
Hotell och konferensanläggningar, det finns mängder med alternativ.

Kostnaden för DFS hade landat på ca 30-60 kr per medlem och år beroende på vilka krav man har på anläggningen...så det är lite löjligt att säga att det är en kostnadsfråga.
Vi pratar om en kostnad på 2.50 - 5 kr per medlem och månad...

Citat:
Alla tycker inte som vi. Och för vissa är det inte par timmar utan flera, någon dag eller två, med kostnader för boende mm. Bättre med digitalt om det är kort formalia. Vem vet, nästa år kanske!
Återigen, kan man inte ens lägga en kväll (eller en halv helg) en gång om året på att utstaka direktiven för föreningen så är det illa ställt.

Citat:
Tänk efter nu.
Aktiv medlem kan man bli efter 6 månader. Hur länge har partiet funnits? Exakt, mindre än så. Konstigt att folk kunde rösta eller hur? Det uppenbara är då att denna slopades denna gång.

Driver de ett parti nu också?
Okay, så man applicerade inte principen om aktiva medlemmar vid denna stämma.
Alla medlemmar kunde rösta och lägga motioner.

Problemet återigen vid en "digital stämma" är att det inte finns ordentliga kontrollfunktioner.
Dan sitter med alla äss på handen med sina bratwurstfingrar.

Citat:
Alla pengar från Svegot går till DFS. Står på hemsidan.

Allt överskott från Svegot går till DFS.
Svegot skall först betala skribenter och köpa in material från produktionsbolagen Motgift och I&C.

Dvs pengar går direkt till styrelseordföranden och övriga styreslemedlemmars bolag.
Det är ett problem och en jävsituation om något!

Citat:
Jag ser bara det jag ser och eftersom jag inte vet med fakta låter jag bli att spekulera.

Jo, jag drar även mina slutsatser baserat på fakta.
Jag har läst Magnus Södermans motion, stadgarna och gjort min egen analys av DFS, en analys som visat sig vara korrekt nu i efterhand.

Detta ser ut som vilket bolagsskojeri som helst för oss med lite erfarenhet.
Bara principen att en nystartat ideell förning skall betala ut arvoden, köpa in material från styrelsemedlemmarnas privata bolag och betala styrelseordförandens familjs privata flytt (enligt motion lagd av en annan styrelsemedlem)....det borde räcka så.

Jag ser i din posthistorik att du frenetiskt försvarat Daniel Conrad Frändelöv som "spindeln i nätet" för det nationella Sverige.
Nu börjar jag plöstligt förstå varför våra åsikter går isär...
Citera
2018-03-11, 22:53
Medlem
"Detta ser ut som vilket bolagsskojeri som helst för oss med lite erfarenhet.
Bara principen att en nystartat ideell förning skall betala ut arvoden, köpa in material från styrelsemedlemmarnas privata bolag och betala styrelseordförandens familjs privata flytt (enligt motion lagd av en annan styrelsemedlem)....det borde räcka så.

Jag ser i din posthistorik att du frenetiskt försvarat Daniel Conrad Frändelöv som "spindeln i nätet" för det nationella Sverige.
Nu börjar jag plöstligt förstå varför våra åsikter går isär..."

Återigen. Du är inte medlem. Du har inte lagt en spänn på den förening du avskyr. Vi som lagt några kronor vill se vilken verkstad det blir i framtiden.

Rödingar vill att allt skall vara gratis eller betalas av någon annan. Är du en röding?

Jag kommer inte rulla mig i snön och kasta mig i älven för att jag blivit "blåst" på några hundralappar..
Citera
2018-03-12, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
"Detta ser ut som vilket bolagsskojeri som helst för oss med lite erfarenhet.

Nu börjar jag plöstligt förstå varför våra åsikter går isär..."

Återigen. Du är inte medlem. Du har inte lagt en spänn på den förening du avskyr. Vi som lagt några kronor vill se vilken verkstad det blir i framtiden.

Rödingar vill att allt skall vara gratis eller betalas av någon annan. Är du en röding?

Jag kommer inte rulla mig i snön och kasta mig i älven för att jag blivit "blåst" på några hundralappar..

Du förstår inte problematiken alltså? Jag har sponsrat framfarten med några tusen fram tills nu. Jag tycker deras förfaranden är beklämmande. Varför tycker inte du Det?
Citera
2018-03-12, 08:12
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag ser att man har blåst ut 59.000 kronor på konsultarvoden 🤣
https://ufile.io/kd7uh

Kan det möjligtvis vara den juridiska hjälp man anlitade inför bildandet? Minns att Dan talade om att de använt sig av det. Hur som helst bör sådana belopp specificeras.

[quote=Landos|63471073]Var det endast aktiva medlemmar som beviljades röstlängd, eller har man ändrat sig?
Som jag förstod det så är det de "aktiva medlemmarna" som fick rösta, dvs medlemmar som personligen godkännts av styrelsen. Stämmer inte det?

Det var upplägget från början, det kanske man har ändrat på.

Det är endast när det kommer till att rösta på styrelsen det skiljer sig åt för vanliga medlemmar och aktiva, enligt stadgarna.

16 § Rösträtt samt yttrande- och förslagsrätt
Medlem, som uppfyller kraven för aktiv medlem, och som varit betalande medlem under de senaste 6 månaderna och under mötesåret fyller lägst 18 år har rösträtt vid tillsättandet av styrelsen samt rösträtt rörande motioner på årsmötet.
Medlem som inte uppnått statusen av aktiv medlem, men som varit betalande medlem under de senaste 6 månaderna och under mötesåret fyller lägst 18 år har rösträtt rörande motioner på årsmötet, men ej vid tillsättandet av styrelsen. Rösträtten är personlig och får inte utövas genom ombud.
Medlem som inte har rösträtt har yttrande- och förslagsrätt på mötet.
Citera
2018-03-12, 08:25
Medlem
Devonss avatar
Citat:
1. Digital möte är ändå billigare än att hyra lokal. Bryr man sig om kostnader hade man vart positiv till detta.
2. Träffar sker och större träffar planeras redan.

Alla pengar från Svegot går till DFS Står på hemsidan. Tror en av senaste Motgift avsnittet förklarade satsningen.

Jag ser bara det jag ser och eftersom jag inte vet med fakta låter jag bli att spekulera. Enklare än så är det inte. Du ser själv att jag bemöter enbart det jag kan, resten är ju ointressant om man inte gillar skvaller. Sedan är jag ingen representant. Vad jag känner eller ej spelar ingen roll, jag bara möter de uppenbara fakta fel då jag i det här fallet värdesätter det mer än "spännande tolkningar".

Det är väl en jäkla skillnad på "alla pengar" och "allt överskott"! Allt överskott är i pricip till intet förpliktigande då inga fasta ramar finns för arvoden / löner till skribenter.
Citera
2018-03-12, 10:29
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Grankvist
Nix, jag ljuger inte. Du påstod att jag spred lögner och efter att jag (återigen) visat att det stämde försöker du desperat bortförklara det hela och vända det till något positivt.
Klart att du sprider lögner när du medvetet undviker att berätta om repatrieringen. Som en typisk lögnaktig judaiserad liten propagandist med andra ord.

Inte helt olikt följande rubbade agendajude svammel från dig:
Citat:
Enligt Ingrid är Kasselstrand alltså bara ännu en marionett. Då vet vi det
Hahaha. Har du gått kurs i juderi eller

Tala nu om varför du anser att invandrare inte skall följa svensk lag och kultur tills repatriering kan möjliggöras.
Senast redigerad av skillnad 2018-03-12 kl. 10:35.
Citera
2018-03-12, 11:10
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Jag har varit betalande medlem till Radio Framåt och Motgift i över fem år. Sedan starten verkligen hyllat hur de som pionjärer för första gången i rörelsens historia skapat ett privat företag som framgångsrikt sålt en produkt, istället för att förlita sig på donationer. Många har stört sig på att de tjänat pengar, men det har jag alltid försvarat. Att de skulle ta ännu ett steg är naturligt. Självklart förutsatte jag att detta skulle ske genom att de expanderade sitt privata företag. Jag förutsatte detta även efter att man lanserade DfS. Vad jag inte förutsatte var att man skulle, helt på eget bevåg, låta den ideella föreningen redan efter ett par månader starta ett gigantiskt mediaprojektet bakom betalvägg.
Ok. Frånsett din besvikelse ifråga om hur du tycker att man inte var tillräckligt tydliga/öppna med lanseringen av Svegot så tycker du inte iden är fel i sig?

Citat:
Helt plötsligt är det ingen Uppmärksamhet kring att bli medlem i föreningen för 100 kr per månad utan istället full fokus på att betala 99 kr till Svegot.
Vet inte om jag håller med. Men det är väl inte så konstigt att ett nystartat projekt tar lite uppmärksamhet från den större helheten i DfS. Svegot är väl som jag förstått det dessutom lite av ett komplement till DfS och tänkt att hjälpa till med spridandet/byggandet av DfS. Eller har jag missförstått?

Citat:
DfS (=Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) startar en mediasatsning, Svegot (vars redaktion består av Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) som köper in material av Dan, Magnus, Ingrid och Conrad. Dessutom säljer tydligen Motgift utrustning (som använts av Dan och Magnus) till föreningen för 50 000 kr (om nu det stämmer). Denna utrustningen ska nu användas av Dan, Magnus, Ingrid och Conrad som ska skapa material de säljer till Svegot (Dan, Magnus, Ingrid och Conrad). Om det här nu stämmer blir det ju lite extra uppseendeväckande att Magnus för någon vecka sedan skojade om att de minsann inte skulle samla in några pengar till Dans flytt för det hade de ingen bra erfarenhet av.
Förlåt men jag har inte följt allt som sker på senaste tiden. Men har inte utrustningen med att finansiera Dans flytt att göra. I så fall är det väl inte orimligt att man väljer att göra som man gör?

Citat:
Hade det här gjorts som ett privat initiativ hade jag inte haft några som helst problem med upplägget. Men att man har paketerat det här som en ideell förening vars huvudsyfte är att köpa ett hus ÄR suspekt. Inte ETT ORD om någon mediasatsning när man lanserade föreningen trots att detta, enligt de själva, har varit i planeringsstadiet under en lång tid. Varför? Istället för att betala ut lön och ersättningar från egna bolag har Dan, Magnus, Ingrid och Conrad har nu skapat en förening de kan fakturera. Vill man lyfta lön istället så får föreningen stå för arbetsgivaravgifterna.Det är säkert skattetekniskt smart (på samma sätt som IKEA ägs av en stiftelse) men ser utifrån extremt korrupt ut.
Som jag ser det får det se ut hur korrupt det vill bara så länge det görs utifrån nationalistiska principer. Samhällskontraktet med den nuvarande staten är brutit för länge sedan. Små nationalistiska organisationer måste ta vara på alla möjligheter som ges för att kunna utvecklas. Egentligen inget att höja mycket på ögonbrynen åt tycker jag.
Citat:
Hur menar nu ideellt arbete? Den är ju köpt av ett privat företag, Motgift som ju haft intäkter på över 100 000 kr per månad. Det är väl inte ideellt?

Det finns ju inget hus att ha någon studio i så jag antar att Dan och Magnus (Motgift) ställer upp och tar hand om utrustningen. Men visst är det smart. Jag skulle också gärna vilja sälja t.ex. min bil till någon för 50 000 kr om det inneburit att jag fått fortsätta nyttja bilen och köra den tills den inte har något värde.
Kanske missförstod jag din kommentar. Jag menar att man kanske bör ta med i beräkningen det ideella arbete som utförts de senaste åren vid sidan om ordinarie arbeten i Motgift.
Citera
2018-03-12, 11:46
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Förlåt men jag har inte följt allt som sker på senaste tiden. Men har inte utrustningen med att finansiera Dans flytt att göra. I så fall är det väl inte orimligt att man väljer att göra som man gör?

.
Vad har DFS med det att göra? Folk gick väl inte med i DFS för att finansiera folks flyttar? Jag går väl inte till min arbetsgivare och ber om 50 000 kr extra i lön för att jag ska flytta, även om det är till ett hus som ligger närmare mitt jobb? Om Dan tillsammans med sin familj vill flytta kan han gott finansiera det ur egen plånbok, som alla andra. Förstår inte varför det skulle vara en angelägenhet för föreningen.

Och sedan lägger de upp det i motionen som om de gör föreningen en tjänst genom att så generöst sälja utrustning till ett värde av 100 000 kr (värderat av honom själv) för bara halva priset. Som om det finns någon annan i föreningen än Dan som kommer använda utrustningen när den tillhör DFS. Den kommer ju stå hemma hos honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in