2018-03-08, 11:21
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, jag menar "Den som skulle spränga skulle själv sprängas".

Hmm, bara en vild idé och absolut ingen teori.....

Finns det något registrerat om något som exploderade alternativt tog eld denna dag, eller ansågs sådana händelser så oviktiga att de inte togs upp i nyheter osv?

Ponera att Gay skulle elda upp eller spränga något (fristående eller i samband med det beryktade rånet), fumlade till det och största bitarna de sedan hittade efter honom var 5X5 cm (ok, hemskt överdrivet men bara för att ni ska förstå hur jag tänker) samtidigt som någon av killarna som stod närmast fick sådana skador att inom ett par dagar avled.

Kjell-Åke (baserat på att han enligt Skaraborg2 fortsatt blev sedd ett par gånger efter denna dag) stod tillräckligt långt borta för att klara sig (men kanske tillräckligt nära för att fördärva kläderna vilket kunde förklara lånet av sin kompis kläder) men insåg att samla ihop bitarna av de forna kompisarna och åka till sjukhuset med dem inte var den absolut fiffigaste idén då han skulle ha fått en försvarlig mängd jobbiga frågor ifrån både sjukhus personal och i förlängningen polisen vilket skulle sätta honom själv i en grymt ohälsosam situation.

Kjell-Åke ringde in (jag fortsätter att spekulera vilt) ringde in en vän och de städade så gott det gick och bilen blev efter denna episod obrukbar (har dock ingen bra ide om hur de trollade bort den).

Jag vill understryka att detta är ingen teori utan mest ett långskott baserat på "Den som skulle spränga skulle själv sprängas". Detta brev kanske inte var skrivet i vredesmod utan mer ett konstaterande att den skulle spränga klåpade till det och sprängde sig själv istället.

Nu vet jag att det i tråden har figurerat flera duktiga nyhetsgrävare som kanske vet eller kan ta reda på om det ens har rapporterats om någon sådan aktivitet?

Ok Eastmancolor, jag har själv lagt mitt huvud i stupstocken och väntar på din offentliga avrättning av mig

/Azril
Citera
2018-03-08, 14:41
Medlem
Eastmancolors avatar
Tröjmannen? T r ö j m a n n e n???

Hallå? Är det nån hemma?

Så, "beviset" att åtminstone en av de fyra finns i livet är, om jag förstått det rätt, att någon fått för sig att han/hon identifierat personen ifråga, åkt hem till människan, ringt på dörren och mött någon som inte låter sig identifieras i högre utsträckning, än att han är iklädd...en tröja?!?

Här har man inte aktat för rovet att krångla till det i onödan, det är tydligt det.

Hur vore det med litet klassisk identifiering såsom genom födelsedata, personnr (och helst topsning)?

Och var finns de andra två Dahlsjöarna? Vart tog Hymme vägen?

Nåja, vän av ordning vill ju hemskt gärna få reda på de andra tre försvunnas ekipering av idag...

🕵
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-08 kl. 14:56.
Citera
2018-03-08, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Långsint och hatisk skribent.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Långsint jävel som ville få ut sin ilska och inte kunde skilja på far och sons handlingar? Eftersom sonen fick detta efter så lång tid så måste personen antingen ha fortfarande varit grymt förargad eller fruktansvärt långsint.....

Nej, jag är övertygad (Förlåt Eastmancolor) att de hade en uppgift att fylla även om de inte "aktivt" deltog i rånet.

Off topic: Jag är fortfarande imponerad av rånarnas fantasi och grandiosa planer på avledningar

Ren skär otur? Dålig planering? Vädret? Hur som helst så fick det troligen ödesdigra konsekvenser.

/Azril

Uppenbarligen var denne skribent långsint och hatisk. Sonen hade ju ingenting med detta att göra. Brevet kom att skickas ett antal årtionden efter 1965 och det visar på att brevskrivaren inte bara kände till sonens namn utan även var han var boende.

De deltog inte aktivt så till vida att de själva inte var inne i banklokalen men man kan vara aktiv på flera olika sätt.

Vad som var orsaken till att inget skedde som skulle ha skett vet vi inte. Det kan vara något av det du räknar eller en kombination av flera. Ligaledaren "Müller" i Grodmansligan har i a f senare beklagat sig över dåliga medarbetare. Han menade att de skulle ha klarat av kuppen men val av kumpaner gjorde att det blev ett misslyckande. Om nu "Müller" i sitt uttalande räknade med de tre som försvann vet vi inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-08 kl. 14:50.
Citera
2018-03-08, 15:05
Medlem
Eastmancolors avatar
Om Dahlsjöekipaget hade haft något med rånet att göra hade de efterlysts. De blev inte efterlysta uppenbarligen. Då borde de fattat att deras ev inblandning inte blivit känd varmed de utan problem kunnat återvända till basen; de hade ju inte begått något som helst brott och hade därför ingen anledning att hålla sig undan.

Hade de å andra sidan försvunnit för att se sig om i världen och söka framgång och välstånd annorstädes så hade detta inte haft något med rånet alls att göra. Dessutom hade de kunnat göra detta helt öppet emedan det inte är brottsligt att flytta.

Man vill göra de försvunna till något slags all time achievers för att den mest logiska förklaringen är för enkel och tragisk för att smälta.

Och vad hände då med Hymme eller resoneras det så att hans försvinnande till syvende och sist var en separat företeelse för då har man verkligen inte hatat slumpen. Dahlsjö och Hymmes försvinnande ligger konceptuellt sett närmre varandra än Dahlsjös försvinnande och klantrånet. Här har jag tack och lov G W på min sida, en förnuftets röst i sammanhanget: han deklarerade ju i Veckans brott att den senare kopplingen vore "för långsökt".
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-08 kl. 15:17.
Citera
2018-03-08, 15:15
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Uppenbarligen var denne skribent långsint och hatisk. Sonen hade ju ingenting med detta att göra. Brevet kom att skickas ett antal årtionden efter 1965 och det visar på att brevskrivaren inte bara kände till sonens namn utan även var han var boende.

Om det nu inte var ett konstaterande att personen själv råkade spränga sig själv i processen....

Citat:
De deltog inte aktivt så till vida att de själva inte var inne i banklokalen men man kan vara aktiv på flera olika sätt.

Det är det jag har försökt att förklara men det når inte riktigt fram till Eastmancolor utan han vill hela tiden dra det till att de inte var beväpnade inne i lokalen och därför inte kan kopplas till rånet......

Citat:
Vad som var orsaken till att inget skedde som skulle ha skett vet vi inte. Det kan vara något av det du räknar eller en kombination av flera. Ligaledaren "Müller" i Grodmansligan har i a f senare beklagat sig över dåliga medarbetare. Han menade att de skulle ha klarat av kuppen men val av kumpaner gjorde att det blev ett misslyckande. Om nu "Müller" i sitt uttalande räknade med de tre som försvann vet vi inte.

Att Muller i ett klarsynt skede beklagade sig över de bristfälliga medarbetarna torde väl inte kunna bestridas ens av Eastmancolor?!

En intressant fråga är om Muller höll i dessa bitar själv eller om han överlät/köpte in den tjänsten ifrån någon annan som skulle bistå med handräckning till vissa tjänster?

/Azril
Senast redigerad av Azril 2018-03-08 kl. 15:22.
Citera
2018-03-08, 15:16
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Tröjmannen? T r ö j m a n n e n???

Hallå? Är det nån hemma?

Så, "beviset" att åtminstone en av de fyra finns i livet är, om jag förstått det rätt, att någon fått för sig att han/hon identifierat personen ifråga, åkt hem till människan, ringt på dörren och mött någon som inte låter sig identifieras i högre utsträckning, än att han är iklädd...en tröja?!?

Här har man inte aktat för rovet att krångla till det i onödan, det är tydligt det.

Hur vore det med litet klassisk identifiering såsom genom födelsedata, personnr (och helst topsning)?

Och var finns de andra två Dahlsjöarna? Vart tog Hymme vägen?

Nåja, vän av ordning vill ju hemskt gärna få reda på de andra tre försvunnas ekipering av idag...

🕵

Hmm, har du överhuvudtaget följt tråden?

Jag känner lite som att vi inte kommer så mycket längre i denna diskussion....
Citera
2018-03-08, 15:19
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Hmm, har du överhuvudtaget följt tråden?

Jag känner lite som att vi inte kommer så mycket längre i denna diskussion....

Precis som mina inlägg drunknar i den allmänna svadan har den här uppgiften också gjort det. För mig. Summera gärna men jag tvivlar på att jag skulle finna uppgiften som tillräckligt substantierad för att passa in någonstans i diskussionsämnet.
Citera
2018-03-08, 15:28
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Precis som mina inlägg drunknar i den allmänna svadan har den här uppgiften också gjort det. För mig. Summera gärna men jag tvivlar på att jag skulle finna uppgiften som tillräckligt substantierad för att passa in någonstans i diskussionsämnet.

Tröjmannen (kanske fel av mig att antaga att de som nu skriver i tråden har koll på vad som har diskuterats)

/Azril
Citera
2018-03-08, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det ende det handlar om idag är Kjell-Åke Johansson.

Citat:
Nej, jag tror inte att det är på grund av det misslyckade rånet i sig! Orsaken till deras frånfälle var att (enligt min teori och behöver inte vara sann) att de klåpade till något (Kjell-Åke enligt Skaraborg2, jag gissade ju på som bekant Gay men antar att Skaraborg2 är bättre insatt) och att det var detta som utlöste den enligt uppgift fasansfulla händelsen, rånet var inte den direkta orsaken till händelsen i sig. Att Kjell-Åke fanns i livet efteråt anses vara bevisat (så gott det nu går) i och med att han öppnade dörren i den omtalade lägenheten som inte var hans och blev "tröjmannen". De övriga har lyst med sin frånvaro så att åtminstone Gay blev borta ganska omgående är väl också en hållbar teori?

/Azril

Kanske inte enbart p. g. a. det misslyckade bankrånet. Även om bankrånarna hade klarat sig var bankrånet ett misslyckande. Knappt 18 000 kr. Stämmer det som har framkommit så kom detta att få verkligen ödesdigra konsekvenser för dessa tre som försvann. Inte bara att bankrånarna åkte fast utan även p. g. a. att bytet blev så litet. De hade ju räknat med betydligt större.

En skribent har hånfullt kallat dem för "Kommando Dahlsjö". Nu handlar det förstås inte om att alla tre fortfarande är i livet och håller sig undan av för oss okända anledningar.

Den ende det handlar om är Kjell-Åke Johansson. Han kan faktiskt fortfarande vara i livet. Med stor sannolikhet var han det i a f 2012. Är han i livet idag så fyller han 69 år om ca fyra veckor.

Gay måste ha avlidit en kort tid efter juli månads utgång. Uppgifter om Dahlsjö har också framkommit men jag kan förstås inte bevisa att dessa är riktiga. Han kom att försvinna från Sverige och kom aldrig mera att återvända. Han skall ha avlidit för drygt 20 år sedan.

Många gånger tidigare har detta nedanstående omnämnts tidigare men jag omnämner det ytterligare en gång.

Förutom händelsen på Risåsgatan 1965 så finns det flera. När Liseberg öppnades för säsongen 1966 så sågs Kjell-Åke av en kvinnlig bekant från Haga. När han fick se henne vände han på klacken och gick i motsatt riktning. Sedan har vi händelsen i Linköping 1972 då Kjell-Åke gick rakt i armarna återigen på en kvinnlig bekant från Haga. Den här kvinnan hade träffat honom många gånger fram till 1964. Hon var en väninna till Kjell-Åkes syster.

När modern fick reda på detta så kom Kjell-Åke att återigen att bli efterlyst i PU samma år. Detta var sista gången han kom att efterlysas där.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-08 kl. 15:40.
Citera
2018-03-08, 15:47
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Kanske inte enbart p. g. a. det misslyckade bankrånet. Även om bankrånarna hade klarat sig var bankrånet ett misslyckande. Knappt 18 000 kr. Stämmer det som har framkommit så kom detta att få verkligen ödesdigra konsekvenser för dessa tre som försvann. Inte bara att bankrånarna åkte fast utan även p. g. a. att bytet blev så litet. De hade ju räknat med betydligt större.

Ja, om de ansåg sig sitta på värdefull information som såldes vidare (vad jag har förstått så fungerar det på det viset ibland, typ vanor, bevakning, innehåll i kassan vissa datum osv) och informationen visade sig vara helt värdelös och påhittat så antar jag att det utmynnade i ett besvärligt läge.

Citat:
En skribent har hånfullt kallat dem för "Kommando Dahlsjö". Nu handlar det förstås inte om att alla tre fortfarande är i livet och håller sig undan av för oss okända anledningar.

Även om man har en avvikande åsikt (vi kan ju inte tvinga någon att ha rätt, eller hur Eastmancolor ) så kan man ju i alla fall respektera den andres teori och åsikt. Eftersom endast ett fåtal sitter på information så är det upp till oss andra att pyssla ihop ett troligt händelseförlopp, detta är det enda vi kan göra så länge ingen ger sig tillkänna och får en plötsligt mundiarre vilket jag håller för osannolikt. Tills och om någon träder fram så är allas gissningar ok och alla får hålla sin favoritteori för sann.

Citat:
Den ende det handlar om är Kjell-Åke Johansson. Han kan faktiskt fortfarande vara i livet. Med stor sannolikhet var han det i a f 2012. Är han i livet idag så fyller han 69 år om ca fyra veckor.

Då har han förhoppningsvis några sköna år kvar att sitta på en parkbänk och mata duvorna

Citat:
Gay måste ha avlidit en kort tid efter juli månads utgång. Uppgifter om Dahlsjö har också framkommit men jag kan förstås inte bevisa att dessa är riktiga. Han kom att försvinna från Sverige och kom aldrig mera att återvända. Han skall ha avlidit för drygt 20 år sedan.

Hänvisar du till de som såg honom på det danska hospitalet? Har du fått veta orsaken till hans frånfälle?

Citat:
Många gånger tidigare har tidigare omnämnts följande men jag omnämner det ytterligare en gång.

Förutom händelsen på Risåsgatan 1965 så finns det flera. När Liseberg öppnades för säsongen 1966 så sågs Kjell-Åke av en kvinnlig bekant från Haga. När han fick se henne vände han på klacken och gick i motsatt riktning. Sedan har vi händelsen i Linköping 1972 då Kjell-Åke gick rakt i armarna återigen på en kvinnlig bekant från Haga. Den här kvinnan hade träffat honom många gånger fram till 1964. Hon var en väninna till Kjell-Åkes syster.

När modern fick reda på detta så kom Kjell-Åke att återigen att bli efterlyst i PU samma år. Detta var sista gången han kom att efterlysas där.

Att han gjorde på detta sätt (istället för att stannat upp och iskallt hävda att han bara måste vara lik Kjell-Åke till utseendet) visar väl på att han faktiskt var Kjell-Åke.

Jo, jag tror att du får dra historien om de olika händelserna igen då många har fuskat med att läsa allt i sin iver att komma fram så att de har missat dessa inlägg i tråden.

/Azril
Citera
2018-03-08, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkligt intressant.

Citat:
]Om det nu inte var ett konstaterande att personen själv råkade spränga sig själv i processen....[/b]

Det är det jag har försökt att förklara men det når inte riktigt fram till Eastmancolor utan han vill hela tiden dra det till att de inte var beväpnade inne i lokalen och därför inte kan kopplas till rånet......

Att Muller i ett klarsynt skede beklagade sig över de bristfälliga medarbetarna torde väl inte kunna bestridas ens av Eastmancolor?!

En intressant fråga är om Muller höll i dessa bitar själv eller om han överlät/köpte in den tjänsten ifrån någon annan som skulle bistå med handräckning till vissa tjänster?

/Azril

Om någon person hade sprängt sig själv till döds så hade detta blivit omnämnt i media. Jag har verkligen lusläst media från den här tiden på mikrofilm och något sådant har aldrig blivit omnämnt. Däremot om en person hade fått lättare skador från en sprängning som inte krävde sjukhusvård så hade förstås detta inte blivit omnämnt.

Nej detta går inte att bortse ifrån att "Müller" beklagade sig över bristfälliga medarbetare. Detta gjorde han själv i media för inte länge sedan. Här lär nog alla vara överens. Fast vi vet inte vilka "Müller" syftade på?

Här tar du upp något verkligt intressant i det sista fetstilsmarkerade stycket i din text.
Citera
2018-03-08, 16:02
Medlem
Eastmancolors avatar
Men för jösse namn! Det är ju inte ens en månad gången sedan fallet avhandlades i Veckans brott. Däri deltog anhöriga till Dahlsjöarna. Varför tog de då inte upp detta med "tröjmannen"?

Jag träffade i oktober i samband med ett tänkt husköp en gammal barndomsvän tillika klasskamrat som jag inte sett sedan han var 17 år. Han var inte det minsta lik sig som jag minns honom förutom längden. Han kände inte heller först igen mig. Hade vi träffats under omständigheter liknande de beskrivna hade ingen av oss känt igen den andre oavsett klädsel.

Med ålder ändras inte nödvändgtvis grundläggande ansiktsdrag (i mån av förekomst: alla har inte nödvändigtvis utpräglade drag) men ögonbryn, öron, näsa, hy gör det. Så'nt gör mycket till för att försvåra igenkännande. Lägg därtill förändringar avseende vikt, hår, hållning och möjligen hudton så inser nog de flesta att har man inte sett en människa på ett antal decennier så blir den människan vid nymötet någon helt annan.

Personen bokstavligen åldras inför ögonen på en.

PS. Tack för länken.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-08 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in