Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Värderingsmässigt och gällande frågor som är utöver ekonomisk politik och fördelningspolitik så är jag oftast mer "höger". Där skiljer sig varken jag, SD eller Kasselstrand och hans parti ut sig.
Det är i ekonomisk politik och Stockholmscentrering Kasselstrand-falangen skiljer ut sig tydligast.
Jag tycker definitivt alla svenskar ska ha det så bra som det är möjligt och att man ska hjälpa folk som har det sämre och att en minsta skälig levnadsnivå ska omfatta alla. Däremot ska ingen asylinvandrare i nutid ha det, men problemet är inte om dom får pengar utan att dom ens är här. Det funkar knappast i verkligheten att rakt av sluta tillföra dessa pengar. Det förstår du också vilket samhälle vi får då med massiva upplopp, krigsliknande tillstånd, en extremt förvärrad kriminalitet där dom som har pengar kommer råka riktigt illa ut för rån, vapen med mera.
Välfärdsstater fungerar bara i extremt homogena länder, och knappt ens där. I mångrasliga, mångkulturella sammanhang slutar det bara med att en viss grupp arbetar och betalar för allt medan andra åker snålskjuts och gör sitt bästa för att snika åt sig och inte känner något ansvar för sin egen situation. För stor statlig makt leder också till försvagning av familjen: staten kan alltid ta hand om dina barn, skilsmässor är något lättvindigt och gör varken att man tappar sin försörjning eller sitt hem, ens gamla föräldrar kan man strunta i för de ligger ju och ruttnar bort på något offentligt finansierat ålderdomshem.
I välfärdsstater måste också kvinnan arbeta för att upprätthålla produktionen, vilket gör att hon inlemmas i samhällslivet på alla möjliga plan, på myndigheter, i domstolar, i politiken, i medier, och överallt drar runt som om varje trashank är hennes personliga problem som hon med sina moderliga omsorger ska skydda. Inklusive gruppvåldtagande somalier och IS-krigare. Utan feminism, ingen massinvandring. Allt detta hänger ihop. Så jag tycker man bör fundera på om välfärdsstaten egentligen är en så särskilt solidarisk och behövlig sak, eller om den snarare stjälper oss och gör oss mer sårbara. Sen kanske platt skatt ändå inte är att föredra.