2013-09-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mole
VV är på vänster sida.
Ingen gängtejp till klämringar.

Tack!
Lite nyfiken dock vart du hittade att VV skulle vara på vänster sida.
Kanske alltid är så? Var iaf det så kommer bli perfekt!

Mvh
Citera
2013-09-20, 07:17
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin
Tack!
Lite nyfiken dock vart du hittade att VV skulle vara på vänster sida.
Kanske alltid är så? Var iaf det så kommer bli perfekt!

Mvh

Vv ska alltid vara till vänster i lodräta dragningar och överst i horisontella. Ibland måste man frångå det av vissa anledningar men grundregeln är så.
Sen använder du inte gängtejp till klämringar som sagt, använd bara locherpasta på gängorna, dra muttern så mycket du kan med handen sen typ 1,5 varv med skiftnyckel.
Citera
2013-09-23, 18:01
Medlem
Tjenare, så egentligen två frågor, lampan för program klart på min diskmaskin från Elektro-Helios blinkar kontinuerligt, vilket det egentligen inte finns någon lösning till i instruktionsboken men det står på "möjliga orsaker och åtgärder" att:

Avloppsmuffen är blockerad.
Rengör avloppsmuffen.

Anslutningen av tomningsslangen är felaktig. Slangen kan vara snodd eller klämd.
Kontrollera att slangen är korrekt ansluten.

En liten kul information är att jag fick tillgång till lägenheten som jag bor i (och den problematiska diskmaskinen finns i) förra helgen och endast kört en diskmaskin sedan dess (vilket gick utan minsta problem). Jag är helt borta när det gäller sånt här, så vad ska jag göra, har kollat bakom diskmaskinen, skruvat lite på grejerna, rätat ut ev. snodd/klämd sladd men det fungerar ännu inte. Så jag misstänker att det är avloppsmuffen, men vad är det och vad kan jag göra åt det?
Citera
2013-09-23, 19:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kontrollera om avloppsslangen är igensatt, har vid 1 tillfälle tryckt vatten "bakvägen" och det som bubblade upp i maskin va väl inte sådär...fräsht.

Beroende på hur maskinen står kan det va lätt att lossa slangen men va försiktig så det inte rinner ut en massa vatten.
Citera
2013-09-26, 08:35
Medlem
nimda.FBs avatar
Bor i hus 114kvm med bottenplatta utan källare byggt på 50-talet. Två badrum -ett mindre, kök och gammalt pannrum med avlopp Problematiken avloppsrören är rostiga och behöver bytas.

1 Undrar hur rören är dragna under golvet?
2 behöver det bilas på något sätt för byte?
3 behöver man göra om de gamla badrummen till nya?
4 och kostnaden isf mellan "tummen o pekfingret?
Citera
2013-09-27, 17:06
Medlem
nimda.FBs avatar
"eskimå" Moderator- har du slutat som vvs/rörmokare? Isf stäng tråden så att man kan få svar någonannanstans. Jädrans tjat att man startar upp nya trådar när det finns en stor står sådan!
Citera
2013-09-27, 21:30
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimda.FB
"eskimå" Moderator- har du slutat som vvs/rörmokare? Isf stäng tråden så att man kan få svar någonannanstans. Jädrans tjat att man startar upp nya trådar när det finns en stor står sådan!

Det finns väl fler rörisar än eskimå?
Du vill alltså veta hur dina avloppsrör är dragna i ditt hus? Och detta vill du ha svar på genom Flashback?
Ja, du lär behöva bila upp golvet om du ska lyckas byta avloppet som ligger ingjutet. Nej, du måste såklart inte göra om ditt badrum (fast varför inte passa på?), däremot måste du byta golvbrunn om den du har nu är i gjutjärn eller tillverkad före 1996.
Citera
2013-09-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hej rörkrökare!

Jag skulle vilja ha ett duschmunstycke med slang kopplat till min tvättställsblandare i badrummet. Detta för att kunna spola av underredet när man bajjat, samt att det är rätt smidigt när man ska göra ren toaletten.
Finns det några bra, färdiga blandare för detta? Alltå med separat anslutning, ingen skit man ska gänga i kranen. Det brukar ju finnas blandare med både duschmunstycke och kran i t ex storkök, eller för den delen till badkar, men jag vill ju ha en mindre blandare till tvättställ.

Vet ni nån sån så får ni gärna svara med ahlsell- eller dahl-artikelnummer.

Hej, Rsk på en blandare som du kan använda är:823 54 47, har separat anslutning för mikrofon.
Fmm nummer: 8067-0000

Och en liten länk http://www.rskdatabasen.se/Default.aspx
Citera
2013-09-30, 20:53
Medlem
Hej!

Har precis beställt en Hafa duschkabin men hittar ingenstans om det ingår flexslang för anslutning till vattnet. Någon som vet?
Citera
2013-10-02, 21:10
Medlem
Min erfarenhet säger mig att det inte följer med, men det är alltid svårt att förutspå då alla j*vla leverantörer gör på sitt egna lilla vis, slå dom en signal och fråga (och ja, inte nu utan när dom öppnar imorgon runt 8:00)

http://www.hafa.se/omhafa/kontaktaoss
Citera
2013-10-03, 09:12
Medlem
olskis avatar
Jag ska plocka ner ett gammlat køk med diskbänk, blandarbatteri och allt.

Hur stänger jag av vattnet? Kan jag gøra det i köket bara før min lägenhet?

Tre bilder hur det ser ut under diskbänken:
http://imgur.com/a/OxRWc#9vUh5Za

Finns ingen kran men går det ändå?

Edit: Beklagar kvalitet på översiktsbilden..
Senast redigerad av olski 2013-10-03 kl. 09:27.
Citera
2013-10-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olski
Jag ska plocka ner ett gammlat køk med diskbänk, blandarbatteri och allt.

Hur stänger jag av vattnet? Kan jag gøra det i köket bara før min lägenhet?

Tre bilder hur det ser ut under diskbänken:
http://imgur.com/a/OxRWc#9vUh5Za

Finns ingen kran men går det ändå?

Edit: Beklagar kvalitet på översiktsbilden..

Du har 2st så kallade ballofixer. Med en skruvmejsel vrider du spåret ett kvarts varv så stänger du vattnet. Ballofixen ser du på din andra bild till vänster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in