Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Du började med att påstå att om jag var ute efter empiri så skulle jag leta förgäves. Alltså argumenterade du åtminstone då för att man kunde använda enbart deduktiv härledning och att det faktiskt används i andra ämnen och att vi ateister då är selektiva om när vi kritiserar det. Jag har ännu inte fått något exempel på detta. Jag är inte emot deduktiv härledning, jag är emot föraktet mot empiri och naturvetenskap och grundlösa påståenden om andra sätt att "bevisa" saker som inte demonstreras.
Det som diskuterades i det du citerade av mig var förmodligen en diskussion om hur saker påstått skulle fungera "på andra sidan" av Big Bang, där jag ifrågasätter om kausalitet skulle fungera som vi förväntar i ett tillstånd där tid ännu inte börjat. Jag säger inte att jag vet något om ett sådant ponerat tillstånd, men snarare att hur kan man påstå något om det när man inte ens kan förstå vad det är.
Alltså inte en kritik mot logik inom ett universum där vi är någorlunda bekanta med hur det fungerar.
Jag skrev följande:
Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
Empiriskt testbar? I så fall efterfrågar du något förgäves då den teistiska Guden transcenderar naturvetenskapens gränser.
Alltså, Gud (slutsatsen i gudsargument) kan inte upptäckas i en lupp eller i ett teleskop. Jag skrev inte, och menade inte, att gudsargument
i sin helhet saknar empirisk grund. Att så inte är fallet har jag påpekat flera gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Implicerar du att det finns en "korrekt" konceptualisering av såna "upplevelser"?
Nej inte nödvändigtvis, min invändning förutsätter inte heller det. Bara för att flera människor har likartade upplevelser som de sedan konceptualiserar på olika vis så betyder inte det att grunden för deras upplevelse måste vara olika.