Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
När stamfolk förklarar solens rörelser genom en gud som drar den i en vagn så är det på sin höjd ett abduktivt resonemang. Slutsatsen följer inte av logisk nödvändighet till skillnad från teisters resonemang om gudomliga attribut i klassiska gudsbevis. Skulle man formulera om det som ett deduktivt argument så skulle det bara innebära att slutsatsen "solen rör sig eftersom en gud drar den med en vagn" inte heller handlar om "semantiska lekar" eller "påhitt" och allt vad du nu påstått utan ett påstående som är sant förutsatt att premisserna är sanna och argumentets logiska form är giltigt.
Du kallar det logisk nödvändighet, men jag kallar det fantasier och dogmatisk onani. Seriöst, det handlar fortfarande om att man hittar på egenskaper som aldrig observerats eller går att härleda på något vis och deras enda existerande finns i semantik. Man konstruerar ord för att hitta på en superkraft som kan lösa problemet.
Citat:
Med scientism menar jag uppfattningen att vi endast kan nå genuin kunskap genom naturvetenskap. Trots att detta är en filosofisk och inte en vetenskaplig hållning så leder den i praktiken till en fientlighet mot filosofi. En nyateist som Peter Atkins har bland annat sagt att "filosofi är bortkastad tid" och att "vetenskapen är allvetande". Hawkins och Krauss verkar tänka i liknande banor som Atkins vilket är problematiskt då det leder till uppenbara självmotsägelser.
Det får personerna själva stå för, dock vet jag inte om du missat något eller tolkat det fel, jag har ingen aning om hur noggrant du undersökt det. Filosofi är ett verktyg och därför så nyttigt som vad man gör med det. Bara filosofi utan vetenskap tar oss inte speciellt långt. Vi måste jämföra slutsatserna med verkligheten. Vetenskapen är inte heller allvetande, den är ett verktyg och en metod.
Citat:
Scientistiska fördomar fungerar som undermedvetna antaganden där man på förhand diskvalificerar eller är väldigt skeptisk till vissa slutsatser, som exempelvis att Gud finns.
Det beror på hur man definierar Gud. Är han helt ofalsifierbar är han i bästa fall irrelevant, annars bara ett hjärnspöke.
Citat:
Den visar sig bland annat i att man inte kan skilja på seriösa argument och "God of the gaps"-argument, att man trivialiserar slutsatserna genom att kalla dem för "påhittade" istället för att analysera huruvida de stämmer.
Det vi efterfrågar är en analysmetod som är testbar. Alla teister i världshistorien har hittils misslyckats med det.
Citat:
Eller genom att man på förhand betraktar alla religiösa som önskedrömmande idioter.
Om alla religiösa framställer sig som önskedrömmande idioter, vems fel är det då? Om vi utgår ifrån ditt framställande.
Citat:
Denna omedvetenhet om ens egna filosofiska utgångspunkter leder också till en slags "fundamentalism" vilket just är en återkommande kritik mot nyateister ā la Atkins eller Dawkins.
Man är fundamentalist om man inte accepterar otestbara, odefinierade och godtyckliga tillvägagångssätt för att fastställa verklighetens egenskaper?
Citat:
Din signatur säger bland annat att vetenskapsmannen ska använda "logik" på ett "konsekvent sätt". Men det är just detta som teister gör i klassiska gudsbevis då de menar att vi genom logik kan härleda oss fram till en övernaturlig verklighet som är bärare av vissa attribut. Kanske har de fel, men det finns inget "sandlådenivå"-mässigt med detta.
Sandlådenivån uppstår när man godtyckligt skapar egenskaper som bara är nödvändiga eftersom att annars blir inte de dogmatiska premisserna man söker sanningen. Det vill säga man ställer upp premisser som inte är fastställda som sedan kräver ett påhittat svar för att lösa problemet.
Signaturen nämner även observation. Det blev obekvämt för dig misstänker jag då du undviker den delen.