2018-02-19, 20:05
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Här kommer beviset för hur solen rör sig....

1. Whatever begins to move has a driver
2. The sun began to move
Therefore:
3. The sun has a driver

Conclusion:
1. The sun has a driver
2. If the sun has a driver, then an undriven, personal driver of the universe exists who sans the sun is beginningless, changeless, immaterial, timeless, spaceless and enormously powerful;
Therefore:
3. An undriven personal driver of the sun exists, who sans the sun it's beginningless, changeless, immaterial, timeless, spaceless and enormously powerful.
Du menar ett bevis för att solen har en körkarl eller förare (driver) med vissa attribut. Att solen rör sig är ju inte det som bevisas utan utgör endast en av premisserna.

Om vi med driver menar en slags antropomorf förare av något slag (ex. en gud med en vagn) så är premiss 1 falsk och då följer inte slutsatsen 3 i det första argumentet. Det innebär att premiss 1 i det andra argumentet inte nödvändigtvist är sant och premiss 2 måste motiveras, alltså finns det ingen anledning att sluta sig till slutsats 3.

Premiss 2 i det andra argumentet utgår endast ifrån att vissa attribut är sanna, så är inte fallet med klassiska gudsbevis där man argumenterar för attributen. Så dessa argument kan inte användas som en analogi till gudsbevis i det avseendet.
Citera
2018-02-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Du menar ett bevis för att solen har en körkarl eller förare (driver) med vissa attribut. Att solen rör sig är ju inte det som bevisas utan utgör endast en av premisserna.

Om vi med driver menar en slags antropomorf förare av något slag (ex. en gud med en vagn) så är premiss 1 falsk och då följer inte slutsatsen 3 i det första argumentet. Det innebär att premiss 1 i det andra argumentet inte nödvändigtvist är sant och premiss 2 måste motiveras, alltså finns det ingen anledning att sluta sig till slutsats 3.

Premiss 2 i det andra argumentet utgår endast ifrån att vissa attribut är sanna, så är inte fallet med klassiska gudsbevis där man argumenterar för attributen. Så dessa argument kan inte användas som en analogi till gudsbevis i det avseendet.
Jag bara skojade lite. Jag kopierade kalam cosmoligical argument och bytte ut "exist" och "universe".
Citera
2018-02-19, 20:16
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag bara skojade lite. Jag kopierade kalam cosmoligical argument och bytte ut "exist" och "universe".
Då skulle man be Craig motivera attributen i premiss 2 i argument 2 eftersom han bara utgår ifrån dem här till skillnad från videon jag postade tidigare.
Citera
2018-02-19, 20:27
Medlem
Citat:
Då skulle man be Craig motivera attributen i premiss 2 i argument 2 eftersom han bara utgår ifrån dem här till skillnad från videon jag postade tidigare.
Det är mycket som han borde motivera på ett bättre sätt, enlig mig. Han försöker ju bevisa Gud på fler vis än detta (kalam). Han anser sig också ha bevis genom moral, om jag förstått han olika argument rätt.
Citera
2018-02-20, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
När stamfolk förklarar solens rörelser genom en gud som drar den i en vagn så är det på sin höjd ett abduktivt resonemang. Slutsatsen följer inte av logisk nödvändighet till skillnad från teisters resonemang om gudomliga attribut i klassiska gudsbevis. Skulle man formulera om det som ett deduktivt argument så skulle det bara innebära att slutsatsen "solen rör sig eftersom en gud drar den med en vagn" inte heller handlar om "semantiska lekar" eller "påhitt" och allt vad du nu påstått utan ett påstående som är sant förutsatt att premisserna är sanna och argumentets logiska form är giltigt.
Du kallar det logisk nödvändighet, men jag kallar det fantasier och dogmatisk onani. Seriöst, det handlar fortfarande om att man hittar på egenskaper som aldrig observerats eller går att härleda på något vis och deras enda existerande finns i semantik. Man konstruerar ord för att hitta på en superkraft som kan lösa problemet.

Citat:
Med scientism menar jag uppfattningen att vi endast kan nå genuin kunskap genom naturvetenskap. Trots att detta är en filosofisk och inte en vetenskaplig hållning så leder den i praktiken till en fientlighet mot filosofi. En nyateist som Peter Atkins har bland annat sagt att "filosofi är bortkastad tid" och att "vetenskapen är allvetande". Hawkins och Krauss verkar tänka i liknande banor som Atkins vilket är problematiskt då det leder till uppenbara självmotsägelser.
Det får personerna själva stå för, dock vet jag inte om du missat något eller tolkat det fel, jag har ingen aning om hur noggrant du undersökt det. Filosofi är ett verktyg och därför så nyttigt som vad man gör med det. Bara filosofi utan vetenskap tar oss inte speciellt långt. Vi måste jämföra slutsatserna med verkligheten. Vetenskapen är inte heller allvetande, den är ett verktyg och en metod.

Citat:
Scientistiska fördomar fungerar som undermedvetna antaganden där man på förhand diskvalificerar eller är väldigt skeptisk till vissa slutsatser, som exempelvis att Gud finns.
Det beror på hur man definierar Gud. Är han helt ofalsifierbar är han i bästa fall irrelevant, annars bara ett hjärnspöke.
Citat:
Den visar sig bland annat i att man inte kan skilja på seriösa argument och "God of the gaps"-argument, att man trivialiserar slutsatserna genom att kalla dem för "påhittade" istället för att analysera huruvida de stämmer.
Det vi efterfrågar är en analysmetod som är testbar. Alla teister i världshistorien har hittils misslyckats med det.
Citat:
Eller genom att man på förhand betraktar alla religiösa som önskedrömmande idioter.
Om alla religiösa framställer sig som önskedrömmande idioter, vems fel är det då? Om vi utgår ifrån ditt framställande.
Citat:
Denna omedvetenhet om ens egna filosofiska utgångspunkter leder också till en slags "fundamentalism" vilket just är en återkommande kritik mot nyateister ā la Atkins eller Dawkins.
Man är fundamentalist om man inte accepterar otestbara, odefinierade och godtyckliga tillvägagångssätt för att fastställa verklighetens egenskaper?

Citat:
Din signatur säger bland annat att vetenskapsmannen ska använda "logik" på ett "konsekvent sätt". Men det är just detta som teister gör i klassiska gudsbevis då de menar att vi genom logik kan härleda oss fram till en övernaturlig verklighet som är bärare av vissa attribut. Kanske har de fel, men det finns inget "sandlådenivå"-mässigt med detta.
Sandlådenivån uppstår när man godtyckligt skapar egenskaper som bara är nödvändiga eftersom att annars blir inte de dogmatiska premisserna man söker sanningen. Det vill säga man ställer upp premisser som inte är fastställda som sedan kräver ett påhittat svar för att lösa problemet.
Signaturen nämner även observation. Det blev obekvämt för dig misstänker jag då du undviker den delen.
Citera
2018-02-20, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Sandlådenivån uppstår när man godtyckligt skapar egenskaper som bara är nödvändiga eftersom att annars blir inte de dogmatiska premisserna man söker sanningen. Det vill säga man ställer upp premisser som inte är fastställda som sedan kräver ett påhittat svar för att lösa problemet.
Signaturen nämner även observation. Det blev obekvämt för dig misstänker jag då du undviker den delen.

Nu ska jag försöka mig på att vara litet mer debattbegåvad än jag egentligen är. Jag tycker annars
att sånt är bortkastad tid, när det i mitt tycke finns hur mycket klara bevis som helst för att
Gud finns. I ditt inlägg så reagerar jag på det vad du skriver om att vissa premisser kräver
ett påhittat svar för att lösa problemet.

Då är mitt svar: Vad är det som är påhittat i de svar som vi troende ger er ateister?
Om vissa saker i bibeln kan beläggas med arkeologiska bevis, så är det väl mycket klart att
den troende inte pratar strunt. Om indiciebevis kan läggas fram av en troende, så
talar det i hög grad för att det där med Gud är sant.

Kort och gott: På vilket sätt menar ni att man ska kunna belägga att Gud finns?
Om man kan visa på att en högre makt måste ha varit inblandad på något sätt i
livets uppkomst, så kallar ni det bara för ett argument ur okunskap.
Jag kan ge ett exempel som talar väldigt starkt för att en högre makt måste ha varit
inblandad i evolutionen. Kort sagt evolutionen verkar ha en ingrediens av intelligens i sig.
Hur ska man annars förklara tex hur en sån sak som örat och hörseln kom till?

Således är det inte ett påhittat svar. Vi troende bara konstaterar att omständigheterna
i livets utveckling så gott som bevisar att Gud finns.
Senast redigerad av pk2 2018-02-20 kl. 11:24.
Citera
2018-02-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Nu ska jag försöka mig på att vara litet mer debattbegåvad än jag egentligen är. Jag tycker annars
att sånt är bortkastad tid, när det i mitt tycke finns hur mycket klara bevis som helst för att
Gud finns. I ditt inlägg så reagerar jag på det vad du skriver om att vissa premisser kräver
ett påhittat svar för att lösa problemet.

Då är mitt svar: Vad är det som är påhittat i de svar som vi troende ger er ateister?
Om vissa saker i bibeln kan beläggas med arkeologiska bevis, så är det väl mycket klart att
den troende inte pratar strunt. Om indiciebevis kan läggas fram av en troende, så
talar det i hög grad för att det där med Gud är sant.

Kort och gott: På vilket sätt menar ni att man ska kunna belägga att Gud finns?
Om man kan visa på att en högre makt måste ha varit inblandad på något sätt i
livets uppkomst, så kallar ni det bara för ett argument ur okunskap.
Jag kan ge ett exempel som talar väldigt starkt för att en högre makt måste ha varit
inblandad i evolutionen. Kort sagt evolutionen verkar ha en ingrediens av intelligens i sig.
Hur ska man annars förklara tex hur en sån sak som örat och hörseln kom till?

Således är det inte ett påhittat svar. Vi troende bara konstaterar att omständigheterna
i livets utveckling så gott som bevisar att Gud finns.
De saker i bibeln som kan styrkas med arkeologiska fynd bevisar bara just det påståendet. Det bevisar inte att bibeln är sann i övrigt, eller att Gud finns. Och tvärtom, arkeologiska fynd som motbevisar bibeln, motbevisar bara det påståendet, alltså inte bibeln som helhet eller Guds existens.
Om evolutionen har en intelligens bakom sig, varför har inte alla arter klarat sig? De arter som inte fick öron kan ju ha dött ut av den anledningen. "Vi" som klarat oss tycker naturligtvis att allt ser designat ut.
Tror du utdöda arter skulle hållit med om det?
Citera
2018-02-20, 13:27
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Du kallar det logisk nödvändighet, men jag kallar det fantasier och dogmatisk onani. Seriöst, det handlar fortfarande om att man hittar på egenskaper som aldrig observerats eller går att härleda på något vis och deras enda existerande finns i semantik. Man konstruerar ord för att hitta på en superkraft som kan lösa problemet.
Okej, vill du kalla äpplen för päron så får du fortsätta med det.
Citat:
Det får personerna själva stå för, dock vet jag inte om du missat något eller tolkat det fel, jag har ingen aning om hur noggrant du undersökt det. Filosofi är ett verktyg och därför så nyttigt som vad man gör med det. Bara filosofi utan vetenskap tar oss inte speciellt långt. Vi måste jämföra slutsatserna med verkligheten. Vetenskapen är inte heller allvetande, den är ett verktyg och en metod.
[...]
Det vi efterfrågar är en analysmetod som är testbar. Alla teister i världshistorien har hittils misslyckats med det.
Empiriskt testbar? I så fall efterfrågar du något förgäves då den teistiska Guden transcenderar naturvetenskapens gränser. Ingen klassisk teist skulle komma på tanken att försöka presentera en sådan metod, de har "misslyckat" med detta lika lite som Gustav Vasa "misslyckades" med att bygga en rymdraket och landa på månen. De verktyg som används av teister i klassiska gudsbevis är logisk argumentation. Det är egentligen inget kontroversiellt med det då det accepteras i andra sammanhang men så fort Gud blir involverad så slår somliga (ny)ateister bakut av någon anledning.
Citat:
Det beror på hur man definierar Gud. Är han helt ofalsifierbar är han i bästa fall irrelevant, annars bara ett hjärnspöke.
Vad menar du med ofalsifierbar och varför skulle ofalsifierbarhet leda till irrelevans? Vi kan inte falsifiera påståendet "det finns en objektiv värld utanför mitt medvetande", är det då irrelevant? Falsifierbarhet har ursprungligen inget med relevans kontra irrelevans att göra, möjligen har du förvillats av Bogomils (miss)brukande av begreppet.
Citat:
Om alla religiösa framställer sig som önskedrömmande idioter, vems fel är det då? Om vi utgår ifrån ditt framställande. Man är fundamentalist om man inte accepterar otestbara, odefinierade och godtyckliga tillvägagångssätt för att fastställa verklighetens egenskaper?
Alla religiösa framställer sig inte som önskedrömmande idioter. Eller menar du att Platon, Aristoteles, Thomas av Aquino och Leibniz var idioter? Var alla människor fram till upplysningen idioter?
Citat:
Om en påstådd egenskap är logiskt nödvändig så kan den inte vara "godtycklig". Om premisserna saknar stöd så bör man rikta udden mot dem istället för att svamla om "påhittade" och "godtyckliga" egenskaper.
Citat:
Jag tog inte upp det eftersom det inte har någon direkt relevans för frågan om Guds existens. Se mitt andra stycke i detta inlägg.
Citera
2018-02-20, 13:35
Medlem
Citat:
Okej, vill du kalla äpplen för päron så får du fortsätta med det.

Empiriskt testbar? I så fall efterfrågar du något förgäves då den teistiska Guden transcenderar naturvetenskapens gränser. Ingen klassisk teist skulle komma på tanken att försöka presentera en sådan metod, de har "misslyckat" med detta lika lite som Gustav Vasa "misslyckades" med att bygga en rymdraket och landa på månen. De verktyg som används av teister i klassiska gudsbevis är logisk argumentation. Det är egentligen inget kontroversiellt med det då det accepteras i andra sammanhang men så fort Gud blir involverad så slår somliga (ny)ateister bakut av någon anledning.

Vad menar du med ofalsifierbar och varför skulle ofalsifierbarhet leda till irrelevans? Vi kan inte falsifiera påståendet "det finns en objektiv värld utanför mitt medvetande", är det då irrelevant? Falsifierbarhet har ursprungligen inget med relevans kontra irrelevans att göra, möjligen har du förvillats av Bogomils (miss)brukande av begreppet.

Alla religiösa framställer sig inte som önskedrömmande idioter. Eller menar du att Platon, Aristoteles, Thomas av Aquino och Leibniz var idioter? Var alla människor fram till upplysningen idioter?

Om en påstådd egenskap är logiskt nödvändig så kan den inte vara "godtycklig". Om premisserna saknar stöd så bör man rikta udden mot dem istället för att svamla om "påhittade" och "godtyckliga" egenskaper.

Jag tog inte upp det eftersom det inte har någon direkt relevans för frågan om Guds existens. Se mitt andra stycke i detta inlägg.
Anledningen till att jag slår bakut är att teister inte är intressetad av att bevisa en skapare, vilket de påstår. De vill bevis just den Gud de tror på, med allt vad det innebär. De vill peta in Gud nästan överallt.

Edit: det är inte bara Gud som får mig att slå bakut. Även spöken, aliens, tomtar, troll har jag svårt att ta som förklaring när något oförklarligt har hänt. Även om argumenatationen är logisk.
Senast redigerad av kiss74 2018-02-20 kl. 13:39.
Citera
2018-02-20, 15:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vår skapare finns. Beviset? Du och jag finns.

På vilket sätt är dett ett guds-bevis?

...

Citat:
Vem skapade oss?

... för ett "argument from ignorance" är inget bevis.
Citera
2018-02-20, 15:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det är det inte. Att på deduktiv väg härleda sig fram till vissa attribut (gudomliga eller ej) är inte samma sak som att försöka förklara vissa naturfenomen med hjälp av gudar. Det är två helt olika typer av resonemang. Deduktiv härledning handlar inte om "semantiska lekar" eller "påhitt", det är bara scientistiska fördomar.

Precis. Så kan vi försöka hålla oss till BEVIS-delen?
Citera
2018-02-20, 15:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De verktyg som används av teister i klassiska gudsbevis är logisk argumentation.

"Logiska argument" ... såsom "Intelligent Design" och/eller "finetuning"?

Eller vad syfter du till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in