Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Det var ju vad du påstod, att det görs och att det används i andra områden och då inte är ett problem. Så det var alltså inte sant?
Argumenten måste alltså ha någon sorts grund i empiri och man kan inte föra ett uteslutande logiskt resonemang för Gud?
Jag har påstått att deduktiv härledning används i andra områden än i gudsargument. Det innebär inte att premisserna i ett argument, som den deduktiva härledningen bygger på,
inte kan vara grundade i empiri. Som jag tidigare skrivit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
Det kan stämma att vi, utifrån vissa empiriska faktum, kan härleda oss till något övernaturligt. Men ett sådant härledande sker på filosofisk väg oberoende av naturvetenskapen.
Din kritik eller ditt invändande var inte riktat mot gudsargument därför att de saknade en empirisk grund utan mot att slutsatsen ledde mot något "omätbart", "ofalsifierbart" och något som inte "observerats". Därefter har du, som jag uttryckte det, kastat skeptiska rökridåer genom att ifrågasätta logikens giltighet. Det är inte första gången du gör det i denna tråd (om jag tolkar ditt inlägg nedan rätt). I ett svar till
skrumpelnubbs resonemang om en första orsak skriver du (fetstilt av mig):
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ok, och hur kan man påstå att mänsklig logik, som förmodligen bara fungerar uteslutande inom detta system som definieras som universum, måste gälla utanför systemet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Inte ens Dawkins är en sk stark ateist. Även han är agnostisk ateist.
Det skulle vara intressant om du någon gång skulle komma till praktiska exempel på det du påstår.
Den gängse definitionen begränsar sig inte till de som menar att Gud logiskt sätt inte kan existera utan den involverar även personer som Dawkins som menar att Gud med stor sannolikhet inte existerar. Men det är off-topic, en vidare diskussion kan vi ta här:
(FB) Vad är ateism?