2018-02-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Varför tror du det? Subjektiva bevis är ju vad all kultur och skapande verksamhet byggs upp kring. Om man visste hur mycket jobb som erfordras skulle väl ingenting bli gjort. Skulle teister vara annorlunda på något vis?
Att världens finansskojare utan trosbekännelse verkar ha Mammon som gud är bedrägligt och trist. Var och en ska väl ändå få bli salig på sin tro. I sunda församlingar stärks tro, hopp och kärlek till hela skapelsens Gud hellre. Så växer församlingar under egen självkontroll i trygghet och frihet och ständiga bevis genereras i samma takt.
Ja, teister verkar vara annorlunda. De godtar grannens gudsbevis om han har samma tro, men inte om han tror på en annan gud. Det är min hobbyanalys, eller gissning om du vill.
Citera
2018-02-26, 21:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I så fall ett pseudo-logisk "bevis".

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Guds vägar äro outgrundliga.

Då så; den 'gud' du vill marknadsföra har tydligen fixat det så, att han tills vidare är ofalsifierbar. Så du kan alltså ... när det kommer till kritan ... inte presentera ett gudsbevis trots dina tidigare postulat om det motsatta.
Citera
2018-02-26, 23:20
Medlem
Matt Dillahunty har gjort en bra video om ämnet ”Can sciende disprove god(s)”.
Han går igenom hur en sådan debatt skulle gå till. Det är alltså ingen riktig debatt, han bara går igenom vad som är viktgt att tänka på i en sådan fråga. Mycket av det han tar upp är saker som jag och andra brukar ta upp i denna tråd. Det är en ganska lång video (30 min ) , men intressant ur både ateistisk och teistisk synvinkel, enligt mig. Jag vet själv hur jobbigt, och tråkigt, det är när folk debatterar med videos. Men denna ser jag mer som ett hjälpmedel till denna tråd och några till trådar.
https://m.youtube.com/watch?v=HNIfzlzmJ8Y
Citera
2018-02-27, 10:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag tar mig friheten att citera Strindbergs åsikt i frågan om det går att bevisa guds existens:
Strindberg resonerar vidare som så, att eftersom Gud är allsmäktig så kan han upphäva sina egna lagar, och eftersom vi inte känner till guds alla lagar kan vi inte veta när han tillämpar en för oss okänd lag eller upphäver en för oss känd.
Mycket retsamt av Strindberg att betrakta ateister som trögfattade.
(Medveten om att det här handlar om att kringgå trådens själva frågeställning, ber om ursäkt för det)
Dina välfunna citat av Strindberg och din av mig fetade slutsats här är ju helt objektiv och sådan att inte ens Bogomil kunde ha några invändningar. Nu lär han istället kräva bevis för att Gud är allsmäktig. Men det är ju en definitionsfråga! Jag för min del har undvikit den här för att inte åter behöva gå in i ändlös teodicédebatt. Jag definierar och utgår istället från Gud som den evigt godaste kraft vi var och en kan föreställa oss på något sätt. Slutbeviset blir i praktiska verkligheten detsamma. Denna erfarenhet har jag fått av varje öppet troende församling även hedniska jag välkomnats i.
Strindberg precis som Swedenborg och alla riktigt stora tänkare var både subjektivt och objektivt geni. Genom motsvarighetsläran som Swedenborg vetenskapligt bevisade går båda begreppsvärldar att logiskt förena.
Citera
2018-02-27, 19:09
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det var ju vad du påstod, att det görs och att det används i andra områden och då inte är ett problem. Så det var alltså inte sant?
Argumenten måste alltså ha någon sorts grund i empiri och man kan inte föra ett uteslutande logiskt resonemang för Gud?
Jag har påstått att deduktiv härledning används i andra områden än i gudsargument. Det innebär inte att premisserna i ett argument, som den deduktiva härledningen bygger på, inte kan vara grundade i empiri. Som jag tidigare skrivit:
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det kan stämma att vi, utifrån vissa empiriska faktum, kan härleda oss till något övernaturligt. Men ett sådant härledande sker på filosofisk väg oberoende av naturvetenskapen.
Din kritik eller ditt invändande var inte riktat mot gudsargument därför att de saknade en empirisk grund utan mot att slutsatsen ledde mot något "omätbart", "ofalsifierbart" och något som inte "observerats". Därefter har du, som jag uttryckte det, kastat skeptiska rökridåer genom att ifrågasätta logikens giltighet. Det är inte första gången du gör det i denna tråd (om jag tolkar ditt inlägg nedan rätt). I ett svar till skrumpelnubbs resonemang om en första orsak skriver du (fetstilt av mig):
Citat:
Ok, och hur kan man påstå att mänsklig logik, som förmodligen bara fungerar uteslutande inom detta system som definieras som universum, måste gälla utanför systemet?
Citat:
Inte ens Dawkins är en sk stark ateist. Även han är agnostisk ateist.

Det skulle vara intressant om du någon gång skulle komma till praktiska exempel på det du påstår.
Den gängse definitionen begränsar sig inte till de som menar att Gud logiskt sätt inte kan existera utan den involverar även personer som Dawkins som menar att Gud med stor sannolikhet inte existerar. Men det är off-topic, en vidare diskussion kan vi ta här: (FB) Vad är ateism?
Citera
2018-02-27, 19:29
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jag behöver inte alls erkänna fler gudar, jag erkänner dock att andra kan ha upplevt andemakter.
Citat:
Jo, om du accepterar subjektiv bevisföring.
Nej det måste man inte. Man kan erkänna deras upplevelser men mena att de konceptualiserar dem felaktigt.
Citera
2018-02-27, 21:40
Medlem
Ove Mollviks avatar
Ett mer avancerat sätt att bevisa Gud såsom den evigt goda kraft man vill tro är att som Swedenborg skilja på värdena sanning och godhet å ena sidan och kärlek och vishet å den andra och sedan pröva fram den gemensamma balanspunkt som samtidigt kan sammanfalla med vad folk kan, vill, tror eller vet såsom riktningar för motsvarande värden. När så allas ärliga synpunkter värderas lika, som i en demokrati, kan också den gemensamma kraften och meningen i livet fastställas som Gud.
Citera
2018-02-28, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har påstått att deduktiv härledning används i andra områden än i gudsargument. Det innebär inte att premisserna i ett argument, som den deduktiva härledningen bygger på, inte kan vara grundade i empiri. Som jag tidigare skrivit: Din kritik eller ditt invändande var inte riktat mot gudsargument därför att de saknade en empirisk grund utan mot att slutsatsen ledde mot något "omätbart", "ofalsifierbart" och något som inte "observerats". Därefter har du, som jag uttryckte det, kastat skeptiska rökridåer genom att ifrågasätta logikens giltighet. Det är inte första gången du gör det i denna tråd (om jag tolkar ditt inlägg nedan rätt). I ett svar till skrumpelnubbs resonemang om en första orsak skriver du (fetstilt av mig):
Du började med att påstå att om jag var ute efter empiri så skulle jag leta förgäves. Alltså argumenterade du åtminstone då för att man kunde använda enbart deduktiv härledning och att det faktiskt används i andra ämnen och att vi ateister då är selektiva om när vi kritiserar det. Jag har ännu inte fått något exempel på detta. Jag är inte emot deduktiv härledning, jag är emot föraktet mot empiri och naturvetenskap och grundlösa påståenden om andra sätt att "bevisa" saker som inte demonstreras.

Det som diskuterades i det du citerade av mig var förmodligen en diskussion om hur saker påstått skulle fungera "på andra sidan" av Big Bang, där jag ifrågasätter om kausalitet skulle fungera som vi förväntar i ett tillstånd där tid ännu inte börjat. Jag säger inte att jag vet något om ett sådant ponerat tillstånd, men snarare att hur kan man påstå något om det när man inte ens kan förstå vad det är.
Alltså inte en kritik mot logik inom ett universum där vi är någorlunda bekanta med hur det fungerar.

Citat:
Den gängse definitionen begränsar sig inte till de som menar att Gud logiskt sätt inte kan existera utan den involverar även personer som Dawkins som menar att Gud med stor sannolikhet inte existerar. Men det är off-topic, en vidare diskussion kan vi ta här: (FB) Vad är ateism?
"Den gängse definitionen" tror jag du misrepresenterar. Du är välkommen att göra ett nytt inlägg där så ska jag svara dig.
Citera
2018-02-28, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ett mer avancerat sätt att bevisa Gud såsom den evigt goda kraft man vill tro är att som Swedenborg skilja på värdena sanning och godhet å ena sidan och kärlek och vishet å den andra och sedan pröva fram den gemensamma balanspunkt som samtidigt kan sammanfalla med vad folk kan, vill, tror eller vet såsom riktningar för motsvarande värden. När så allas ärliga synpunkter värderas lika, som i en demokrati, kan också den gemensamma kraften och meningen i livet fastställas som Gud.
Hur kommer du fram dit är ju det intressanta. Allt det andra var ju bara meningslös ordsallad.
Citera
2018-02-28, 16:21
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag förnekar heller inte alla upplevelser. Däremot förnekar jag anlednngen till upplevelsen.
En oförklarlig upplevelse är en oförklarlig upplevelse. Att omgivningen säger ”det är Gud du känner” betyder inte att det är Gud du känner.
Spot on! Du har så rätt till del. Min andliga upplevelse behöver inte betyda att det är en kontakt med "gud" jag har. Det är bara det att jag vet att jag har det. Det går inte att bevisa, och kanske är meningen att det ska vara så. Det är ingen annan som har sagt att det var gud. Kanske
Citera
2018-02-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Spot on! Du har så rätt till del. Min andliga upplevelse behöver inte betyda att det är en kontakt med "gud" jag har. Det är bara det att jag vet att jag har det. Det går inte att bevisa, och kanske är meningen att det ska vara så. Det är ingen annan som har sagt att det var gud. Kanske
Ja, detta går inte att argumentera emot egentligen. Det kan ju vara så Gud jobbar, att han bevisar sig på individnivå, samt väldigt geografiskt. Men då blir frågan; varför? Varför vill Gud att vissa inte ska komma till tro?
Citera
2018-03-01, 21:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag behöver inte alls erkänna fler gudar, jag erkänner dock att andra kan ha upplevt andemakter.

Citat:
Jo, om du accepterar subjektiv bevisföring.

Citat:
Nej det måste man inte. Man kan erkänna deras upplevelser men mena att de konceptualiserar dem felaktigt.

Implicerar du att det finns en "korrekt" konceptualisering av såna "upplevelser"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in