2018-01-09, 03:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigstick
Varför skulle inte Gud existera?

Nu är det inte 'guds'-MOTbevis, som efterfrågas, men 'guds'-BEVIS.
Citera
2018-01-09, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Muslimen säger ju att Allah finns. Menar du med ditt inlägg att Allah inte finns eller att Gud inte finns?
Citera
2018-01-09, 03:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Muslimen säger ju att Allah finns. Menar du med ditt inlägg att Allah inte finns eller att Gud inte finns?

Jag menar med mitt inlägg precis det jag skrev: Det är bevis för 'gud', inte motbevis av 'gud', som tråden efterfrågar.
Citera
2018-01-09, 08:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Menar du att Allah finns för att muslimen säger det, eller vad är din poäng?
Jag personligen, om jag får lägga mig i, anser att det inte finns någon anledning att tro att Gud eller Allah skulle finnas. Därför är det intressant att se vad andra har för anledningar att tro motsatsen och hur man kommit fram till den tron.
Citera
2018-01-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Menar du att Allah finns för att muslimen säger det, eller vad är din poäng?
Jag personligen, om jag får lägga mig i, anser att det inte finns någon anledning att tro att Gud eller Allah skulle finnas. Därför är det intressant att se vad andra har för anledningar att tro motsatsen och hur man kommit fram till den tron.
Du är kanske är stabil och "rik andligen" som inte har haft behov att klamra sig fast vid något som ligger utanför dig själv.
Jag hade anledning att tro på NÅGOT som gav mej kraft och framförallt sinnesro att ta mej ur drog/alkoholhelvetet.
Var i AA som är ett s.k andligt program. Efter ett lyckorus att kunna vara nykter( jag läste Jesus liknelser, och tyckte mej finna andemeningen i hans budskap och lyckades vara drogfri i många år men kände jag att det inte höll. Jag var tvungen att vara realistisk och leva " life on lifes terms" Beroende av substanser är en känlomässig grej för mej jag kan inte hantera stora känslor utan att ta till droger. Att söka svar i Jesu ord bara förstärkte ett irrationellt, känslomässigt tänk i mej, blev förvirrad och åkte in i en rejäl depression. Tog ur mej den med att bara umgås med rationella, intellektuella människor.
"Ingen kan ta sig till himmelririket utom genom mej"
"Jag är vägen, sanningen och livet"
Jag gick genom honom, check!
Jag är på vägen. Vad gör man på en väg? Går framåt, eller bakåt eller stampar på stället?
Väljer gå framåt(check!)
Senast redigerad av rantaplan 2018-01-12 kl. 18:47.
Citera
2018-01-12, 18:44
Medlem
Gud pratade till mig för femton år sedan.

Men nu undrar man ju hur många fler har hört från Gud? Är beviset hur många som Gud har talat till i nutida levande varelser så blir ju svaret "en". Ännu vad jag vet iaf

Några nya ord från Gud skulle ju inte vara fel ?

Eller rabblar vi bara en saga av text ? Typ någon har sagt så sade gud å så vart det så som gud sade.
??

Den nya bibeln blir väääldigt kort

Nyaste testamentet.

Så sa Gud inget mer.

Å så vart det så som Gud sade.

The end
Senast redigerad av troligengud 2018-01-12 kl. 19:05.
Citera
2018-01-12, 19:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Du är kanske är stabil och "rik andligen" som inte har haft behov att klamra sig fast vid något som ligger utanför dig själv.
Jag hade anledning att tro på NÅGOT som gav mej kraft och framförallt sinnesro att ta mej ur drog/alkoholhelvetet.
Var i AA som är ett s.k andligt program. Efter ett lyckorus att kunna vara nykter( jag läste Jesus liknelser, och tyckte mej finna andemeningen i hans budskap och lyckades vara drogfri i många år men kände jag att det inte höll. Jag var tvungen att vara realistisk och leva " life on lifes terms" Beroende av substanser är en känlomässig grej för mej jag kan inte hantera stora känslor utan att ta till droger. Att söka svar i Jesu ord bara förstärkte ett irrationellt, känslomässigt tänk i mej, blev förvirrad och åkte in i en rejäl depression. Tog ur mej den med att bara umgås med rationella, intellektuella människor.
"Ingen kan ta sig till himmelririket utom genom mej"
"Jag är vägen, sanningen och livet"
Jag gick genom honom, check!
Jag är på vägen. Vad gör man på en väg? Går framåt, eller bakåt eller stampar på stället?
Väljer gå framåt(check!)

Icke-konfronterande fråga: Vart i detta finns 'guds'-beviset?
Citera
2018-01-12, 19:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Gud pratade till mig för femton år sedan.

Men nu undrar man ju hur många fler har hört från Gud?

Jag har vid två tillfällen upplevd kontakt/kommunikation med nån 'gud' (inte den samma, och inte en abrahamisk så), men det finns inget i dessa upplevelser, som kan anses vara bevis ... inte ens för mig själv.
Citera
2018-01-12, 19:16
Medlem
Citat:
Jag har vid två tillfällen upplevd kontakt/kommunikation med nån 'gud' (inte den samma, och inte en abrahamisk så), men det finns inget i dessa upplevelser, som kan anses vara bevis ... inte ens för mig själv.
Har du något som du kan föra över i text. Typ var det något vi bör veta ? Spännande iaf
Typ var det Gud så ger han en förståelse. Typ medlar något .
Senast redigerad av troligengud 2018-01-12 kl. 19:18.
Citera
2018-01-12, 19:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Har du något som du kan föra över i text.

Även om jag kunne föra dessa upplevelser över i text, skulle jag ändå inte göra det på denna tråd, eftersom jag betraktar sånt som icke-bevisförande anekdotisk information (vilket är min poäng i att öht presentera det).
Citera
2018-01-12, 20:17
Medlem
Citat:
Jag berättade bara om tiden jag hade ett behov av en yttre kraft som kunde hjälpa mej bli kvitt mitt drogberoende, då jag själv var helt maktlös.
Jag försöker inte bevisa nåt som inte går att bevisa.
De första åren som nykter behövde jag tro.
Nu 18 år senare behöver jag det inte.
Jag anser mej medvetet vuxen och fri,
Är herre över mitt eget hus.

Mycket kan förklaras med Maslovs behovstrappa.

Gudsbeviset finns i din kreativa hjärna.
Senast redigerad av rantaplan 2018-01-12 kl. 21:06.
Citera
2018-01-13, 10:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag berättade bara om tiden jag hade ett behov av en yttre kraft som kunde hjälpa mej bli kvitt mitt drogberoende, då jag själv var helt maktlös.
Jag försöker inte bevisa nåt som inte går att bevisa.
De första åren som nykter behövde jag tro.
Nu 18 år senare behöver jag det inte.
Jag anser mej medvetet vuxen och fri,
Är herre över mitt eget hus.

Fair enough ... som en tillfällig sidokommentar till trådämnet.

Citat:
Mycket kan förklaras med Maslovs behovstrappa.

Överens. Iövrigt som ovan.

Citat:
Gudsbeviset finns i din kreativa hjärna.

Tyvärr kan kreativitet också skena (och gör det ofta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in