Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
I dagens samhälle när allt som har med manlighet att göra skall betecknas som resultat av en sjuklig mansroll eller mansnorm blir det svårt för män att hitta en identitet, då den biologiska/evolutionära rollen, av neomarxismen framställs som sjuk.
Citat:
Det är inget konstigt jag skriver, toxisk maskulinitet är ett ofta använt begrepp.
Jo lite konstigt tycker jag nog att det är. Det förutsätter - bland annat - att:
- neomarxism är en dominerande ideologi i samhället (hela västvärlden inkl USA?).
- män hörsammar eller påverkas av neomarxismen.
- neomarxismen gör att dessa män har svårt att hitta en identitet pga av ifrågasatt mansroll.
- mäns tillvaro och plats i samhället är tilldelad av biologi och evolution.
- män har svårt att anpassa sig till, eller så saknas helt, alternativa mansroller som inte kan härledas biologiskt-evolutionärt.
- "allt som har med manlighet att göra skall betecknas som resultat av en sjuklig mansroll eller mansnorm".
Detta är som jag ser det grova överdrifter, grava generaliseringar och förenklingar, förminskning av mäns förstånd och förmåga att agera på olika sätt som medvetna individer, konspirationsteorier, biologisk determinism samt reduktionism - eller i värsta fall fria fantasier.
Citat:
Man måste vara bra blind för att inte se att den här "sanningen trummas in på bred front"
Vita män skadar inte omgivningen
vita män skadar inte svarta män, och bruna och gula och beiga, och röda
vita män skadar inte miljön.
Vita mäns hierarkier är inte skadliga
Jag var lite fräck och satte in ett svärtat "inte" i ditt citat för att kolla om påståendena fortfarande håller sträck.
Citat:
Vad Jordan gör är att visa att det som betraktas som manliga egenskaper ses överallt i naturen, och hos oss sapiens överlev natural selection. Det har alltså inte rensats ut, utan torde ha en funktion.
Och 2018 är året då evolutionen ska låsas? Det som gällt hittills ska gälla i all evighet framöver? Eller kan samhällen, könsroller och premierade egenskaper ändras över tid och t.o.m medvetet och aktivt?
Citat:
Att unga män har svårt att hitta sin roll och må bra råder det inget tvivel om. Jag tror att de som arbetar med dessa män, Jordan kliniskt, och jag ideellt har bättre koll på vad som fattas dem, än feministisk propaganda som inte har noll koll på psykologisk utveckling, eller hur man får människor att bli fungerande samhällsmedborgare.
Jag betvivlar inte heller att unga män
och kvinnor har svårt på många olika sätt i dag. Det ställs alla möjliga krav på dem på ett sätt som det inte gjordes för kanske ens 30 år sen.
Om lösningen är att förse dem med verktyg för att klara konkurrensen vet jag inte. Det försökte ju många hemmasnickrade hjälp-dig-själv-böcker redan på 80-talet och jag vet inte hur många som blev lyckligare av dem.
Citat:
Helt klart är för stora krav på män och pojkar skadligt eftersom det knäcker självförtroendet.
Ja, liksom för flickor och kvinnor.
Citat:
Det finns inget osunt i manlighet i sig, att påstå att dominans och hierarkier är osunt är kommunistisk propaganda. Liksom att påstå att styrka och tuffhet är giftig maskulinitet. Det enda "giftiga" med dessa egenskaper att de utgör ett hot för människor som inte kan konkurrera.
Styrka och tuffhet är naturligtvis bra. I övrigt beror det ju på vilket samhälle vi vill ha, ett humanistiskt eller ett socialdarwinistiskt.