Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Inte dåligt av dig att ha orkat att läsa igenom alla sidorna i tråden.
Ja det är många namn att försöka att hålla reda på och då har ändock inte alla namn omnämnts här. Teorierna är också många.
Det hände mycket denna torsdag för över 52 år sedan. Hata slumpen heter det.
Låter intressant. Har du någon egen teori?
Publicerat den 22 februari 2018:
https://zenzafacta.wordpress.com/2018/02/22/dahlsjofallet-som-leif-gw-persson-tog-upp-i-svt-felaktiga-antagande-eller/
Hmm, njae inte direkt ännu.
Oddsen att allt som skedde skulle ha skett individuellt och utan koppling till varandra är dock skyhöga!
Angående Hymme pojken så var det intressant med akten som jag tror du refererade till längre bak i tråden, där lämnades det ganska öppet till sexuella preferenser.... Jag kan vara ute och cykla men jag tror att Hymme pojken klarade av att försvinna alldeles själv, antingen frivilligt, olycka eller otur där han blev utsatt för brott.
Edit: Jag är personligen rätt sugen på att läsa akten själv men bor och har sådana familjeförhållanden att det tyvärr inte är praktiskt genomförbart...
Det finns vad jag tror två alternativ.....
- Alternativ ett
De andra två fallen tror jag på något vis hänger ihop om än långt ifrån varandra. Vår trio hade någon sorts inblandning i rånet (det har ju faktiskt påtalats i tråden att ett flertal personer var inblandade men bara de tre rånarna var intressanta för polisen), någon av dem, troligtvis Gay klantade till något som för dem fick allvarliga konsekvenser. Att betänka är ju att de faktiskt inte kunde förutspå att polisen endast skulle inrikta sig på de tre rånarna och inte direkt bry sig om något(!) annat, jag tror att paniken grep tag i kvarvarande överlevande och de städade bort bevisen så gott de kunde. Jag antar att den så kallade "slutbesiktningen" som har omnämts var för att kontrollera att det fortfarande höll måttet så att inga mindre trevliga överaskningar kommer att dyka upp på ålderns höst.
- Alternativ två
Även om det har påtalats att de inte var några söndagsskolebarn så tror jag nog ändå att de i den tyngre världen var ganska tafatta och var nybörjare alternativt springpojk/springpojkar. med tanke på att vissa av dem förhållandevis hade ganska stora pengar röra sig med (mer än vad de kunde tjäna genom hederligt arbete i alla fall) så ligger inte tanken så långt borta att de faktiskt hämtade och lämnade alkohol/tabletter/droger för en (av dem sett) bra summa pengar.
Att de själva har startat upp hela kedjan som behövs för affärsiden finner jag osannolikt utan troligare förklaring är att någon större med musklar och "startpengar" eller affärside har stått bakom och de har hämtat saker (kanske köpt själva) för att sedan mot en summa pengar/lön (för idogt arbete) avlämna till nästa instans i ledet.
Att någon klantade till det rejält står väl ställt utom allt rimligt tvivel, kan det röra sig om ett förlorat parti, någon som har blivit blåst och inga saker fanns att leverera, försök gjordes att få tag på varor och ej erlägga betalning alternativt för lite betalning? Inget har väl direkt (i tråden i alla fall) framkommit vad som kunde vara orsaken till heta känslor skulle bubbla upp och att någon fick betala ett högt pris.
Slutkläm
Om nu gay och eventuellt Dahlsjö klåpade till något och antingen genom olycka eller annans försorg förolyckades så borde vår tredje pojke antagit att det brände under fötterna och ligga lågt i lägenheten ett tag för att sedan om lokalisera sig med en annan identitet var att föredra för den fortsatta hälsan.
Att Gays syster råkade komma för att kontrollera hans lägenhet samtidigt som Kjell-Åke väntade besök var nog en ganska stor miss i planeringen. Spekulationerna här kan bli många, att han ville bli av med systern fort råder det väl ingen tvekan om. Detta kan ju bero på att kanske Dahlsjö också levde vid denna tidpunkt och tryckte i lägenheten, det kanske behövde städas i lägenheten för att spår av övrigas hastiga frånfälle skulle försvinna? Här kanske slutbesiktningen som skedde på senare tid passar in igen?! Dessa gånger som han verifierat(?) har blivit sett och pratade med både på Liseberg och i den vita Pv:n måste också ha varit jobbiga situationer som har hållt honom vaken en del nätter om spår har lämnats som gör en identifiering av honom möjlig.
Alla frågar varför han inte tar kontakt med vänner och familj vilket jag inte finner så konstigt. Det kan bero på många saker, skam inför familj, skuldbeläggande mot familj att de inte gav honom bättre förutsättningar osv. Enklaste orsaken är nog att efter han "fick" en ny identitet (nej, jag tror inte varken stat, säpo eller polis skaffade denna till honom utan förfarandet var nog betydligt ljusskyggare) så fick han iom detta ett nytt liv som bara löpte på. Det nya livet kanske var lite ordnat, bekvämt, flickvän och eventuellt barn infann sig osv.
Om han skulle ge sig till känna så skulle det innebära högst besvärande frågor både ifrån gamla och nya familjen och jag personligen skulle väl inte direkt känna att det vore värt att ge upp det han hade för att ge svar till undrande före detta familj. Om ett avslöjande skulle ske så kunde det få katastrofala följder för både bekvämlighet, familjeförhållande och eventuellt arbete.
Ponera att du själv hade lämnat trions liv bakom dig och hade ett någorlunda stabilt liv, antar att du själv inte hade applåderat hejdlöst åt att svärföräldrar, fru, barn, vänner, eventuell arbetsgivare hade vidtalats ditt förflutna samt eventuell inblandning i mord. Folk har blivit utstötta och gått under för mindre.
Att han fortsatt skulle vara efterlyst av den "undre världen" ställer jag mig högst tveksam till. Den delen av samhället är långt effektivare än den officiella delen av samhället samt att de aldrig slutar för dagen eller tar semester heller för delen varvid de nog troligtvis har haft koll på honom ifrån dag 1 av den "fasansfulla händelsen" som ska ha skett. I början kanske det hade betydelse men idag när de alla i princip sitter på ålderdomshemmet så tror jag att denna del spelar mindre roll, nu gäller det nog bara att trygga en fridfull och bekväm ålderdom där överlevande kan sitta och mata ankorna med bröd.
Skulle det verkligen vara så farligt att du Skara2 lämnar några fler detaljer om skendet? Det utlovades ju tidigare i tråden att redogörelse skulle lämnas då det nu var tid för det och jag är övertygad om att hade personen i fråga inte blivit avstängd alternativt haft intresset att registrera sig på nytt så hade vi alla nu kunnat dra lättnades suck över att ha fått ett troligt scenario och händelseförlopp...
Jag vet att i det stora är bilen helt oviktig men men jag är fortfarande nyfiken på vad som hände med den och vart den och/eller delarna försvann. Att den såldes mot pengar tror jag inte då det som skedde helt klart överskuggade något så futtigt som att rädda lite pengar ifrån en bil.
Hmm, jag märker att det blev ett rörigt inlägg men jag har inte hunnit att sortera alla tankar kring fallet ännu (många sidor att läsa var det).
/Azril