2018-02-27, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Jag tror inte på Gud, himmel och helvete eller reinkarnation, men det blir en svår fråga för släktingarna som säkert vill respektera även gärningsmännen, men som samtidigt måste visa respekt för offren.

Eller hur. Sannolikt tänker inte de anhöriga likadant heller, de största offren i denna historia som fortfarande är i livet. Fy fan, man skulle inte vara i deras kläder.
Citera
2018-02-27, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
.
Trots detta så ansluter jag mig till den falangen som vill vänta med att utdela skuld och straff.
Vi har även, i alla fall minst en, som är helt ointresserad av skuld och straff i detta ärende, utan är endast intresserade av vilka mekanismer som låg bakom att något sånt här kunde hända. Kanske för att oavsett hur det förhåller sig är GM döda.

Är jag ensam om detta?
Citera
2018-02-27, 10:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Hur som helst var flickorna inte döende när morden ägde rum. Behöver inte fördjupa mig i det, mer än att Agnes var med vid skolavslutningen och Moa var i affären i mellandagarna.

Någon skrev att de fick dåliga besked omkring tredje advent, om det är en sanning eller inte vet inte jag, men några inlägg senare är både Agnes och HB döende, sistnämnda med recidiv i sin bröstcancer. Jag spädde på om ev. rykten gällande professuren, som var spekulation. Tyvärr verkar många tro att allt detta drabbade familjen, trots att det kan vara trådsanningar. Är ens beskeden runt advent sanna?

Döttrarnas dödsdom med ME, kan vara att föräldrarna vägrat ta till sig andra orsaker och maniskt drivit slutsatsen med ME-flaggan i topp, sedan likadant med skolan. Problemen låg hos föräldrarna och mest en av dem.

Denna fridfulla död flickorna och frun fick genom att ligga nerbäddade i sina sängar, säger egentligen ingenting om tillvägagångssättet som kan ha varit genomförda med stor dödsångest hos offren. Tillrättaläggandet efter döden signalerar skuld och ånger hos förövaren.
Citera
2018-02-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
https://www.expressen.se/debatt/me-epidemin-ar-pa-vag-till-sverige/

"Norska Live Landmark, tidigare ME-patient, om farorna med den diagnos som nu ökar stort i Sverige:
"Om utmattade ungdomar felaktigt får beskedet att de har en allvarlig obotlig sjukdom blir detta lätt en självuppfyllande profetia."
Visst är det så. ME är ju uppenbarligen en uteslutningsdiagnos. Och man behöver ett namn på det man drabbats av. Om läkare till patient säger att du "självklart har rätt att vara trött eftersom du lider av en sjukdom som inte är botbar", så tar man ju bort livsgnistan. "Jag är så sjuk och kommer aldrig bli botad - ingen idé att göra något vettigt". Och ju mindre man gör, desto tröttare blir man. Så småningom blir ju kroppen verkligen sjuk, och psyket hänger med.
Citera
2018-02-27, 10:48
Bannlyst
LÄS GÄRNA DETTA.

Jag fick OK att lägga ut det i tråden.

Det är i grund och botten från en vän, till en "riktigt nära" anhörig.

Citat :

Av allt som Xxxxxx har berättat så var Oskar en jättesnäll och omtänksam kille som alltid ställde upp på barnen, kollegorna etc. Han satte sig alltid på andra plats.
Hanna var också en snäll och omtänksam kvinna, dock väldigt privat av sig, hon pratade inte om privatlivet med kollegorna som Oskar gjorde.
Hanna började må väldigt dåligt i november, hon pratade med Agnes läkare och han vidarebefordrade henne till en kurator för stöd, samtidigt skrev han ut sömntabletter och någon form av lugnande tablett som hon skulle ta vid behov.
Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan) Agnes hade ingen energi, ont i kroppen svår smärta i ben och knä.
Hon hade ofta feber och infektioner.
Någon diagnos hade hon inte fått men Hanna och Oskar hade börjat gräva i om det var vaccinationen hon fick när hon var 12 år för att förebygga livmoderhalscancern som hade orsakat Agnes all denna trötthet och smärta.
Hon var också yr så hon kunde knappt gå själv där hemma utan stöd.
Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom.
Dock var hon mest fysiskt trött och hade inte den uttalade smärtan som Agnes hade, dock hade ju Agnes varit sjuk längre.
Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. Oskar älskade verkligen både frun och barnen och kunde inte se ett liv utan Hanna, och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj. Jag tolkar det som att Agnes har blivit sämre, Hanna hade ingen Cancer, och Xxxxx sa att någon psykopat var han eller hon verkligen inte. Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig.
Xxxxx berättade att Oskars syster hade pratat med Oskar den 7 jan så då levde dom.
Enligt obduktionen så dog Oskar sist men det handlar endast om några timmar efter att Hanna och barnen hade somnat in, han tog några lugnade och hängde sig i trappen, enligt Xxxxxx så hade han inte kunnat genomföra det utan tablett då han inte var den som gav upp i vanliga fall.
Barnen visste inte om vad Oskar och Hanna planerade. Där finns en film enligt Xxxxxx som är ca 17 minuter lång, där förklarar Oskar och Hanna ingående för familjer och vänner varför dom har tagit detta beslut. Filmen har också skickats ut via nätet till Oskars föräldrar varför han gjorde så var för att han inte visste om filmen på något sätt skulle komma bort i huset när dom slutligen skulle bli hittade. I brevet så framgår det en massa men den informationen hade Xxxxxx inte fått ta del av. Den var för smärtsam.
Just det den sista tiden innan jul då orkade Agnes knappt med någon hemundervisning, dom fick ta massor av pauser och glöden försvann mer och mer på Agnes, Hanna såg ingen framtid, läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö men föräldrarna såg ju hur barnen försämrades dagligen.
Där finns inga bilder på Moa på nätet, Agnes hade Instagram och Facebook. Dock inte öppen för allmänheten sa Xxxxxx .
Citera
2018-02-27, 11:05
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Du har inte skrivit något här som visar att du är någon moralisk gigant som har förmåga att avgöra vad som är högt och vad som är lågt varför din roll som domare är självpåtagen och utan mandat.
Moralisk gigant? Hahaha.

Nej jag besitter sånt där vanligt sunt förnuft och en gnutta känsla enbart. Jag vet att jag inte kan kräva det av alla så det är ok.
Citera
2018-02-27, 11:10
Medlem
Citat:
Vi har även, i alla fall minst en, som är helt ointresserad av skuld och straff i detta ärende, utan är endast intresserade av vilka mekanismer som låg bakom att något sånt här kunde hända. Kanske för att oavsett hur det förhåller sig är GM döda.

Är jag ensam om detta?

Absolut inte, men mekanismerna skulle vara lättare att identifiera genom lite mer fakta. För jag antar att dom är beroende av omständigheterna. Om vi visste vilken sjukdom, hur svår den var och hur många som tog sitt liv till exempel. Nu anpassar alla snarare sina "fakta" för att få dom att stämma med sina tänkta mekanismer.

1. Sjukdomar är grundorsaken till allt och detta ledde till mord/självmord.

2. Narcissism/annan diagnos är grundorsaken till allt och ledde till sjukdomar, mord och självmord.

3. Incest/valfri brottsrubricering är grundorsaken till allt och ledde till sjukdomar, mord och självmord.

Men det är hopplöst att förstå när man inte ens känner till ingångsvärdet. Man kan välja att utgå ifrån brevet som polisen refererar till eller ifrån nånting annat.

Jag väljer brevet med hänvisning till en sjukdomssituation eftersom det för mig är kända fakta. Sen väljer jag den kortaste orsak-verkan kedjan i alternativ 1 utifrån Ockams rakkniv eftersom den är rakast och landar i ett antal mord och/eller självmord. Längre än så kommer inte jag i identifieringen av mekanismer.
Citera
2018-02-27, 11:12
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
LÄS GÄRNA DETTA.

Jag fick OK att lägga ut det i tråden.

Det är i grund och botten från en vän, till en "riktigt nära" anhörig.

Citat :

Av allt som Xxxxxx har berättat så var Oskar en jättesnäll och omtänksam kille som alltid ställde upp på barnen, kollegorna etc. Han satte sig alltid på andra plats.
Hanna var också en snäll och omtänksam kvinna, dock väldigt privat av sig, hon pratade inte om privatlivet med kollegorna som Oskar gjorde.
Hanna började må väldigt dåligt i november, hon pratade med Agnes läkare och han vidarebefordrade henne till en kurator för stöd, samtidigt skrev han ut sömntabletter och någon form av lugnande tablett som hon skulle ta vid behov.
Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan) Agnes hade ingen energi, ont i kroppen svår smärta i ben och knä.
Hon hade ofta feber och infektioner.
Någon diagnos hade hon inte fått men Hanna och Oskar hade börjat gräva i om det var vaccinationen hon fick när hon var 12 år för att förebygga livmoderhalscancern som hade orsakat Agnes all denna trötthet och smärta.
Hon var också yr så hon kunde knappt gå själv där hemma utan stöd.
Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom.
Dock var hon mest fysiskt trött och hade inte den uttalade smärtan som Agnes hade, dock hade ju Agnes varit sjuk längre.
Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. Oskar älskade verkligen både frun och barnen och kunde inte se ett liv utan Hanna, och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj. Jag tolkar det som att Agnes har blivit sämre, Hanna hade ingen Cancer, och Xxxxx sa att någon psykopat var han eller hon verkligen inte. Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig.
Xxxxx berättade att Oskars syster hade pratat med Oskar den 7 jan så då levde dom.
Enligt obduktionen så dog Oskar sist men det handlar endast om några timmar efter att Hanna och barnen hade somnat in, han tog några lugnade och hängde sig i trappen, enligt Xxxxxx så hade han inte kunnat genomföra det utan tablett då han inte var den som gav upp i vanliga fall.
Barnen visste inte om vad Oskar och Hanna planerade. Där finns en film enligt Xxxxxx som är ca 17 minuter lång, där förklarar Oskar och Hanna ingående för familjer och vänner varför dom har tagit detta beslut. Filmen har också skickats ut via nätet till Oskars föräldrar varför han gjorde så var för att han inte visste om filmen på något sätt skulle komma bort i huset när dom slutligen skulle bli hittade. I brevet så framgår det en massa men den informationen hade Xxxxxx inte fått ta del av. Den var för smärtsam.
Just det den sista tiden innan jul då orkade Agnes knappt med någon hemundervisning, dom fick ta massor av pauser och glöden försvann mer och mer på Agnes, Hanna såg ingen framtid, läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö men föräldrarna såg ju hur barnen försämrades dagligen.
Där finns inga bilder på Moa på nätet, Agnes hade Instagram och Facebook. Dock inte öppen för allmänheten sa Xxxxxx .

Ptja... fin förklaring - till ett vanvettigt dåd. Polisen noterar säkert. Om ovanstående stämmer med vad som kommit fram hos NFC och kriminalpolisen, dataslagningar, telefontömningar, brottsplatsundersökning, kontroll med sjukvård, skola, arbetskamrater och förhör - så kan vi förvänta oss en liknande utsaga från polisen framåt sommaren....
Citera
2018-02-27, 11:17
Medlem
Citat:

Är jag ensam om detta?

Nix. Jag med. Och så brukar det vara i de flesta trådar. Att man vill veta vad som hänt, och därför gissar och spekulerar tills det kommer fakta.

Vad som inte brukar vara är att folk försöker ”försvara” gm och hoppa på folk som gissar ”för elakt”. Det är väl det som är det ovanligaste i denna tråd? Förutom att den fortsätter i evighet utan luft.
Citera
2018-02-27, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ptja... fin förklaring - till ett vanvettigt dåd. Polisen noterar säkert. Om ovanstående stämmer med vad som kommit fram hos NFC och kriminalpolisen, dataslagningar, telefontömningar, brottsplatsundersökning, kontroll med sjukvård, skola, arbetskamrater och förhör - så kan vi förvänta oss en liknande utsaga från polisen framåt sommaren....

Hör och Häpna.
JAG håller faktiskt med DEJ.
"En fin förklaring - till ett vanvettigt dåd."
Citera
2018-02-27, 11:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då tror jag det senare som det mest sannolika.

En scenario som faktiskt tidigt föreslogs i tråden. OH möttes av ett "fait accompli".
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Förvisso är det så. Likväl tror jag inte hustrun gjort något utan att han varit införstådd med det. Det vore ett stort svek. I så fall måste hon vara mycket illa däran känslomässigt, vilket förvisso inte är otänkbart. Har de kämpat en längre period då de varit medvetna om mammans hypotetiskt förestående bortgång kan de ha alienerats något från varandra, om hon "gått in i sig själv", och barn och arbete tagit upp tiden för båda.

Sanning att säga så kan ju lite av varje ha hänt på slutet, men man borde kunna hålla för troligast att de tänkt på varandras och barnens bästa tillsammans ända in i slutet. Det borde ligga närmast till hands. Ändå måste man fråga sig... det blir ju någonstans att han dör mest för deras skull, men det är möjligt att han inte kunde föreställa sig att leva vidare helst på egen hand heller. Om det hade gått för sig utan skuld och ansvar...
Tror egentligen inte alls på hypotesen om ”ädelmod”. Han bör ju då ha förstått att han signerat ett dubbelmord, och han löpte också risken att man skulle tro att han arrangerat ett trippelmord. - Det han hur som helst haft kvar efter ett "fait accompli" hade varit sitt arbete - vilket måste anses som mer än ingenting: matematiskt sett 90% ity han de facto inte varit beredd att inskränka mer än 10% till förmån för hustru och sjuka barn. Det finns ingen ”skälig grund” att tro något annat än att OH värderade sitt arbete högt och absolut inte accepterade att hamna i B-laget.

Då tror jag hellre på att hans arbete tillsammans med lång och varaktig preparering från HB:s sida utgjort grogrund för det gemensamma beslutet, och att detta beslut fattats, förberetts och genomdrivits av honom själv vid en tidpunkt då han varit helt slutkörd och under isen (efter en längre tids sammanhängande ledighet som till 100% tillbringats i hemmet = jul- och nyårshelgen) samt då han efter för honom själv tidsmässigt ödesdigra insatser och göromål i hemmet insett eller trott sig förstå att ingenting skulle bli bättre, varken på hem- eller arbetsfronten. - Och hans borttagande av sin linkedIn resp. fb talar för att han senast under mordkvällen varit införstådd med sitt eget självmord. - Frågan är om han inte redan den 2 augusti (då han lade sista handen vid sin lilla momsskrift - efter att denna legat i träda i fem år) umgåtts med tankar på att lämna in, eller i vart fall radikalt förändra sin ohållbara livssituation.

En hypotes framläggs således om att OH efter lång och varaktig preparering blivit medberoende och anammat HB:s olika psykosyntesidéer med påföljd att han inte längre kunde tänka klart men ändock kunnat behålla en viss handlingskraft.

Att OH skulle uppoffra sig så till den milda grad, eller att han skulle ha känt så stor skuld att han varit beredd att ge upp det egna livet, är svårsmält. Den tveksamheten leder ofelbart fram till att han förutom sjukdomarna i familjen (som han dittills kunnat bemästra hjälpligt men till priset av att hans arbetssituation blivit lidande) på slutet också ställts inför ytterligare påfrestningar vilka skulle kunna härledas till de seminarier han inom kort förväntades medverka i och vilka pga den långa - och tidsmässigt oavbrutna - ledighetens betydligt större dos av sjukdom och elände kan ha fått honom att helt tappa fotfästet.

Om han redan innan jul- och nyårshelgen haft svårt att hålla ansiktet över vattenytan; hur långt hade han då hunnit sjunka när hans ledighet närmade sig slutet; när han hunnit få så stora doser av sjukdomsyttringar och hemsysslor att han inte ens orkat öppna sin dokumentportfölj; än mindre kunnat samla sina tankar kring vad som förväntades av honom den 9 jan?
Citera
2018-02-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror egentligen inte alls på hypotesen om ”ädelmod”. Han bör ju då ha förstått att han signerat ett dubbelmord, och han löpte också risken att man skulle tro att han arrangerat ett trippelmord. - Det han hur som helst haft kvar efter ett "fait accompli" hade varit sitt arbete - vilket måste anses som mer än ingenting: matematiskt sett 90% ity han de facto inte varit beredd att inskränka mer än 10% till förmån för hustru och sjuka barn. Det finns ingen ”skälig grund” att tro något annat än att OH värderade sitt arbete högt och absolut inte accepterade att hamna i B-laget.

Då tror jag hellre på att hans arbete tillsammans med lång och varaktig preparering från HB:s sida utgjort grogrund för det gemensamma beslutet, och att detta beslut fattats, förberetts och genomdrivits av honom själv vid en tidpunkt då han varit helt slutkörd och under isen (efter en längre tids sammanhängande ledighet som till 100% tillbringats i hemmet = jul- och nyårshelgen) samt då han efter för honom själv tidsmässigt ödesdigra insatser och göromål i hemmet insett eller trott sig förstå att ingenting skulle bli bättre, varken på hem- eller arbetsfronten. - Och hans borttagande av sin linkedIn resp. fb talar för att han senast under mordkvällen varit införstådd med sitt eget självmord. - Frågan är om han inte redan den 2 augusti (då han lade sista handen vid sin lilla momsskrift - efter att denna legat i träda i fem år) umgåtts med tankar på att lämna in, eller i vart fall radikalt förändra sin ohållbara livssituation.

En hypotes framläggs således om att OH efter lång och varaktig preparering blivit medberoende och anammat HB:s olika psykosyntesidéer med påföljd att han inte längre kunde tänka klart men ändock kunnat behålla en viss handlingskraft.

Att OH skulle uppoffra sig så till den milda grad, eller att han skulle ha känt så stor skuld att han varit beredd att ge upp det egna livet, är svårsmält. Den tveksamheten leder ofelbart fram till att han förutom sjukdomarna i familjen (som han dittills kunnat bemästra hjälpligt men till priset av att hans arbetssituation blivit lidande) på slutet också ställts inför ytterligare påfrestningar vilka skulle kunna härledas till de seminarier han inom kort förväntades medverka i och vilka pga den långa - och tidsmässigt oavbrutna - ledighetens betydligt större dos av sjukdom och elände kan ha fått honom att helt tappa fotfästet.

Om han redan innan jul- och nyårshelgen haft svårt att hålla ansiktet över vattenytan; hur långt hade han då hunnit sjunka när hans ledighet närmade sig slutet; när han hunnit få så stora doser av sjukdomsyttringar och hemsysslor att han inte ens orkat öppna sin dokumentportfölj; än mindre kunnat samla sina tankar kring vad som förväntades av honom den 9 jan?

Läs detta: (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in