2018-02-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, tänker att föräldrarna måste ha varit iskyliga mot sina barn för att lyckas genomföra detta, den sista tiden. Dagen. Kvällen. Eller veckorna. Tror inte att det var smärtfritt att dö för barnen. Föräldrarna var i sin bubbla. Varför larmade inte barnen? Blev de fråntagna sina mobiler, hade de inte några? Nyfiken på det...

Medicin som mals ner gör väl maten besk? Går knappast att dölja...?
När suisidala personer verkligen bestämt sig brukar dom må bättre. Bli piggare och verka gladare. Det är ju flera gånger man läst att även sjukvården lurats av detta och gett intagna personer som vårdats på psyket permissioner el att dom fått åka hem för att dom verkar må bättre. Under dessa tillfällen passar dom på att göra slag i saken. Och ja krossade mediciner smakar väldigt illa, dessutom krävs en större mängd. Kanske fick flickorna nått annat (gift) i nån form. Där finns nog även smaklösa alternativ.
Citera
2018-02-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Saken är det att den som begår familicide ofta under längre tid ha tänkt på detta. Hur länge det kan vi inte veta, men att H pratade med en präst i november kan vara en indikation. En besiktning kan inte utesluta att tankarna redan fanns då.

Det här tycker jag är oerhört viktig - och detta gäller jo inte bara ungdomar och inte bara de som får felaktig besked. Detta gäller alla! Hur ska man överhuvudtaget bli frisk när man inte ha hopp och tro på det??? 10% blir frisk av ME - jag hade i första hand forskat kring dessa. Vilka faktorer bidra till att man kan tillfriskna? Att bli frisk är inget som händer, det är ett aktivt arbete på alla plan och för att orka behöver man hopp och den absolute övertygelsen att det kan gå bra.

Varför berättade OH att hans fru uppsökt en präst? Eller gjorde hon verkligen det? Vad ville han ha sagt? Om han oroade sig för henne skulle han istället pratat med prästen själv och/eller sedan sökt professionell hjälp. Som många skulle valt att ta hand om sin fru.
Citera
2018-02-27, 08:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
När suisidala personer verkligen bestämt sig brukar dom må bättre. Bli piggare och verka gladare. Det är ju flera gånger man läst att även sjukvården lurats av detta och gett intagna personer som vårdats på psyket permissioner el att dom fått åka hem för att dom verkar må bättre. Under dessa tillfällen passar dom på att göra slag i saken. Och ja krossade mediciner smakar väldigt illa, dessutom krävs en större mängd. Kanske fick flickorna nått annat (gift) i nån form. Där finns nog även smaklösa alternativ.

Kanske användes kniv. Varför inte ?
Citera
2018-02-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo flera sanningar finns det om det mesta i världen.
Att försöka pådyvla någon som efterfrågar en sammanfattning om vad som hänt i Bjärred två överdrivna extremer är bara dumt. Valmöjligheten står inte mellan antingen den ena eller den andra av dina påhittade versoner. Du framstår som grälsjuk.

Vem ger dig rätten att bestämma vad jag sammanfattar eller hur mina sammanfattningar ser ut? Om inte du hade försökt framställa dig som nyansernas och gråskalornas mästare efter att i en månad konstant ha framfört din egen åsikt om MORD så skulle jag överhuvudtaget inte bemödat mig med att besvara dina inlägg. Jag brukar inte ens läsa dom. Att du skriver att jag framstår som grälsjuk gentemot dig får mitt hjärta att slå volter av glädje och min strupe att utbrista i ett glädjetjut som en lom en stilla sommarnatt. Min dag har fått en guldkant. Tack Solglitter, och det är dagens sanning!
Citera
2018-02-27, 09:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I den här historien har man avpersoniserat mordoffren, enligt mitt tycke.
De är totalt anonyma utom som möjliga bärare av sjukdom. Som då i sin tur enligt föräldrarna är orsaken till att de mördades.

Man talar om familjetragedi som om familjens medlemmar drabbats av samma öde.
De har inte drabbats av samma öde eller olycka. Två har målmedvetet blivit mördade utan att kunna värja sig. Två andra har bestämt att så skulle ske och genomfört det.

Det talas om "postum proffesur", om "stackars Oskar", om "det som inte fick hända hände".
"Fina underbara föräldrar som nu är döda - ja barnen också"

Det är helt absurt att yttra sig på detta sätt när man talar om barnamördare.
Skulle man uttryckt sig så om ex Dalaröpappan? Han försökte också suicidera efteråt.
Eller stenbrotts-Jonas som också är en dubbelmördare? Inte skulle någon ens komma på tanken att diskutera en postum hedersutmärkelse till någon av dessa om de nu skulle avlida.

Det är värre ur straffrättslig synpunkt att döda sina egna barn än andras.
Det spelar ingen roll att OH och HB inte var mördare under så lång tid av sina liv - det är inte självmordbombare heller - de var likafullt dubbelmördare som skulle dömts till livstids fängelse om de levt vidare.

Omtala inte tragedin i Bjärred som "fyra döda i en villa" eller "alla i en familj funna döda". Det är en förskönande omskrivning av först och främst två mord. Därefter en undanflykt från rättvisan av förövarna som suiciderat. De skäl någon klottrar ner i ett självmordsbrev kan aldrig anses rättfärdiga mord - och behöver inte ens vara sanna.
Någonstans i all smörja massmedia och vi alla här skriver har man faktiskt tappat bort fokus på de två mordoffren - de verkliga offren.

Skulle du själv vilja dela grav med exempelvis maken om han slog ihjäl dig och sedan tog sitt liv?
Eller om två nära anhörig till någon av oss, exempelvis våra barn, skulle mördas av en annan anhörig. Skulle vi verkligen tycka att de båda mördade barnen skulle dela begravningscermoni och grav med mördaren när han väl avlider?

Det blir fel att jämföra detta fall med Dalaröpappan och StenbrottsJonas då motiven till morden har helt olika grund. Tror inte föräldrarna i det här fallet dödade sina döttrar av elakhet vilket de andra två, åtminstone Dalaröpappan gjorde. Dom kanske t.o.m tyckte att dom gjorde döttrarna en tjänst. Det närmaste fallet man kan komma är väl Stengårdsmamman, som jag också tycker kan betecknas som en familjetragedi. Och NEJ jag tycker INTE man ska döda sina barn eller någon annan heller.
Citera
2018-02-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vem ger dig rätten att bestämma vad jag sammanfattar eller hur mina sammanfattningar ser ut? Om inte du hade försökt framställa dig som nyansernas och gråskalornas mästare efter att i en månad konstant ha framfört din egen åsikt om MORD så skulle jag överhuvudtaget inte bemödat mig med att besvara dina inlägg. Jag brukar inte ens läsa dom. Att du skriver att jag framstår som grälsjuk gentemot dig får mitt hjärta att slå volter av glädje och min strupe att utbrista i ett glädjetjut som en lom en stilla sommarnatt. Min dag har fått en guldkant. Tack Solglitter, och det är dagens sanning!

Om det nu inte var mord, vad anser du hände då?

Min syn på dom två ytterligheterna i den här tråden:
En falang ser det som oförlåtliga mord oavsett vad som har föregått gärningen.
Den andra falangen försöker hitta förmildrande omständigheter och går bananas så fort ett ont ord nämns om O eller H.

Jag tillhör den första
Citera
2018-02-27, 09:23
Medlem
Citat:

Solglittret menar nog bara, liksom jag, att din sammanfattning lät sarkastisk. Läs den igen men låtsas att Solglittret skrivit den. Å andra sidan, oavsett vem som än försökt skriva en sammanfattning av denna tråd hade misslyckats. Helt omöjligt.
Citera
2018-02-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt

Den andra falangen försöker hitta förmildrande omständigheter och går bananas så fort ett ont ord nämns om O eller H.

Jag tillhör den första
Du tillhör nog falangen som i varje givet ögonblick måste skrika "DET ÄR JÄTTEFEL ATT MÖRDA BARN, JÄTTEALLTID" osv.
Jag tror inte det finns någon här som inte tycker det var mord men det blir en aning tjatigt att hela tiden behöva påpeka det för dem som inte ens tål en mer nyanserad bild av MÖRDARNA.
Citera
2018-02-27, 09:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det blir fel att jämföra detta fall med Dalaröpappan och StenbrottsJonas då motiven till morden har helt olika grund. .

Med all respekt vad vet vi om de egentliga motiven här?
Inte bara vad ett efterlämnat brev påstår?
Det kan finnas med massor av mer eller mindre rumsrena orsaker - en del spekuleras om här.
Jag tror inte ens på en bråkdel av de uppräknade teorierna - men att till 100% kunna avfärda dem är inte möjligt.
Citera
2018-02-27, 09:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Jag tillhör den första

Jag tillhör också den första falangen.
Vi hamnar på hal is om vi ska värdera folks motiv att mörda någon som kanske varit otrevlig, brottslig, sjuklig, eller sämhällsparasiterande.

Eller barn där föräldrarna inte kan se att barnen kommer bli lika framgångsrika och socialt lyckade som föräldrarna själva och därför inte kan finna någon livskvalitet i att fortsätta föda upp barnen.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-27 kl. 09:47.
Citera
2018-02-27, 09:50
Medlem
Citat:
Du får två:

Den ena sammanfattningen:
Fyra personer döda i hemsk familjetragedi. Familjen levde tillsammans och dog tillsammans. Om de gifte sig i kyrkan så gav de varandra ett löfte inför Gud. Jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt. Deras barn var väldigt sjuka och tanken att de skulle bli lämnade ensamma kvar var outhärdlig och inget barnen heller önskade.

Må de vila i frid och må deras anhöriga finna svaret på sina frågor och få ro i sina själar.

Den andra sammanfattningen:
Två barn hänsynslöst mördade av sina hemska föräldrar. Den psykiskt sjuke pappan fick besked om att han inte kunde bli professor. Barnen, som han och frun redan innan gjort inbillningssjuka för att slippa skjutsa dom till skolan, var enligt pappans sjuka sinne orsaken till detta. Det i kombination med incest och barnens kommande tonårsfrigörelse gjorde att han manipulerade sin fru till att tillsammans med honom mörda barnen och sedan ta sina liv.

Hoppas att barnen får en fin och värdig begravning medan föräldrarnas kvarlevor slängs utanför kyrkomuren i en omärkt grav. Nu tar vi reda på vad dom anhöriga heter så vi kan analysera om dom också är sjuka.

Du får själv välja. För den känslomässiga tyngden i händelsen, kombinerat med att alla är borta, gör att någon objektiv sanning aldrig kommer att finnas, vare sig via fakta eller dom.

Du får en tredje:

Föräldrarna gav varandra löftet att älska varandra tills döden skiljde dem åt. Men de glömde bort att de inte hade givit detta löfte till sina barn. Än mindre hade de frågat ifall barnen kände likadant gentemot sina föräldrar. De inbillade sig att barnen inte skulle ha velat leva utan sina föräldrar, men i verkligheten visste de inte hur barnen hade svarat ifall de hade ställts inför ett ultimatum. Än mindre kunde de föreställa sig hur barnen skulle tänka om några år när de hade blivit lite äldre och fått perspektiv på livet.

Vidare behöver inte en incestförälder vara ”hemsk” hela tiden utan bara när han går över gränsen för det tillåtna. Annars kan hen vara hur trevlig och hjälpsam helst och ivrigt skjutsa till vilka träningar som helst.

Personligen bryr jag mig inte om hur, när och var jag begravs – eller OM det kommer att ske överhuvudtaget, men det låter onekligen makabert om de mördade ska begravas i samma familjegrav som sina gärningsmän. Det är som om den ihjälslagna hustrun skulle begravas tillsammans med sin mördarman bara därför att svärmodern tyckte så mycket om honom (också) och att han därför rimligtvis måste ha varit sjuk när han slog ihjäl dottern. De var ju så kära (åtminstone mot omvärlden).

Jag tror inte på Gud, himmel och helvete eller reinkarnation, men det blir en svår fråga för släktingarna som säkert vill respektera även gärningsmännen, men som samtidigt måste visa respekt för offren.
Citera
2018-02-27, 10:12
Medlem
Citat:

Jag tillhör den första

Det som hände var att föräldraparet varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet. Så ingen kommer att dömas för mord. Resten är spekulationer. Vi lever i ett fritt land, vill man ansluta sig till en falang baserat på det så får man väl göra så.

Men om man utdelar livstidsstraff, delar ut allehanda psykiatriska diagnoser och brottsrubriceringar, kartlägger släkten i flera generationer och har åsikter på hur anhöriga bör arrangera begravningen av sina närmaste så får man tåla att bli motsagd.

Om man vill förhålla sig till det man vet och vänta med utdömande av skuld och straff till alla fakta ligger på bordet, med risk för att det aldrig kommer att ske, så får man även göra så. Men då får man tydligen även tåla att bli anklagad för att gå bananas och vara för mord eller för att hitta förmildrande omständigheter.

Trots detta så ansluter jag mig till den falangen som vill vänta med att utdela skuld och straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in