2018-04-12, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är en väldigt stark tanke. Hur ska man återgå om man är så trött att inget stressmoment och ingen ansträngning alls får ske. Hur ska man komma ut cirkeln?
På samma sätt som någon blir djup deprimerad av sin trötthetssjukdom - hur ska den personen märka att trötthetssjukdomen gått över - när depressionen kvarstår och symptomen är snarlika?

Om flickorna nu var djup deprimerade av isoleringen i hemmet men inte hade ME - inte längre eller aldrig hade haft. Hur skulle föräldrarna kunna märka att de enbart nu var deprimerade och inte sjuka i något annat längre?
Det är väl därför man går till läkare för att få hjälp med just de sakerna.
Citera
2018-04-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Nej, inte de senaste åren men tidigare kan jag lova att det är många.

Precis: inte ute de senaste åren på gatorna i kvarteret!!!
Personen jag talade med använde faktiskt ordet ”aldrig”.
Citera
2018-04-12, 20:25
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. En förälders ansvar för sina barn upphör aldrig. Både Hanna och Oskar måste ha varit sjuka.
Bra skrivet. Alla fyra behövde stöttning, rehab och input utifrån.
Troligen hade OH behövt ta sin medicin ( antidepp och insomningstabletter) utportionerat som läkaren ordinerat.Inte hamstrat till dödliga cocktails ....
Citera
2018-04-12, 20:29
Medlem
Det verkar som om flickorna delade samma livsföring, ända sedan Moa blev sjuk och började med hemundervisning. De orkade inte, de sov mycket, de kunde inte göra det och det....

Ändå har det skrivits rätt mycket om att Moa var sjukare och flickorna borde ha haft litet olika förutsättningar?

Att Moa ena terminen gick i skolan som vanligt, för att terminen därpå börja med hemundervisning på heltid, är trots allt litet svårt att förstå. Jag undrar om föräldrarna var oerhört oroliga för tänkbara försämringar som skulle kunna höra ihop med skolan: exempelvis virusinfektioner (förkylningar). Jag läste att barn med ME ska undvika (förkylnings-)virus.

Och när man läser på exempelvis patientföreningarnas hemsidor, så är det väldigt, väldigt mycket som barn med ME ska undvika. Om man som förälder vill skydda sina barn från allt detta, så borde man ju faktiskt bli litet "nojig" och en stor del av ens krafter måste ju gå åt bara till allt undvikande.
Citera
2018-04-12, 20:32
Medlem
Citat:

Men detta låter inte sunt.

Varför inte dra ner på hemundervisningen för att få litet krafter kvar till att vara ute på gatan, någon gång då och då...
Citera
2018-04-12, 20:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Varför inte dra ner på hemundervisningen för att få litet krafter kvar till att vara ute på gatan, någon gång då och då...

Exakt så !
En endaste liten stund ute, i skolan, i trädgården....
Citera
2018-04-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
De flyttade dit i Mars 2012 om jag inte minns fel! SÅ så många år är det inte frågan om.Bägge föräldrar arbetade mkt och dessutom var O mkt bortrest.Så ja jag tror de var rätt nöjda med den umgängeskrets de etablerat från Stockholm Uppsala Lund och Göteborg där de närmaste vännerna bor och de själva bott i många år !
Självklart kan man kallprata vid sammanstötningar så som vid skolaktiviteter m.m Men tror det stannat vid just det

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Men jösses då är vi också isolerade ?! Vi umgås inte med våra grannar.Vi låter det stanna vid just lite kallprat om väder och vind etc.
Varken H O A el M var isolerade ?! De var med ut på aktiviteter så som studentfester, midsommarfirande med vänner m.m

Dom umgicks alltså inte med nån där dom nu bodde efter sex år i Bjärred, dom var bara på festligheter med bekanta från orterna där dom bott tidigare. Vantrivdes dom i Bjärred eftersom dom inte hittade någon för annat än kallprat där?
Citera
2018-04-12, 20:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Allt beror på hur man förhåller sig till diagnosen ME... Den är mycket omdiskuterad. Frågan är hur man tänker när kronisk trötthet ska " botas" med sömn, minskning av ljud och ljus, minskning av influenser och påverkan utifrån...Hur tänker man sig att återanpassning till samhället skall ske innanför lykta dörrar?Hurorken skall öka när man inte utsätter sig för ex promenader, cykling, simning. Jag vet inte ...

Slutar ju med att hjärna och kropp släcker ner helt. Helt med!
Citera
2018-04-12, 20:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Var hon tillsammans med tjejer, killar eller blandat? Du kan lova att det var många - var hon ute och "rände"?
Citera
2018-04-12, 20:43
Bannlyst
Citat:

Nu vet jag inte vad som tärde på tösernas ork mest men det är inte så att Agnes aldrig var ute de senaste åren. Däremot långt mindre än tidigare.
Töserna var ofta i sängen när lärarna undervisade dem och hjälpte dem mycket och läste för dem osv. Töserna var mycket begåvade.
Citera
2018-04-12, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Var hon tillsammans med tjejer, killar eller blandat? Du kan lova att det var många - var hon ute och "rände"?
Jag såg dem bara med andra töser. Nej, de var skötsamma.
Citera
2018-04-12, 20:46
Bannlyst
Citat:
Det verkar som om flickorna delade samma livsföring, ända sedan Moa blev sjuk och började med hemundervisning. De orkade inte, de sov mycket, de kunde inte göra det och det....

Ändå har det skrivits rätt mycket om att Moa var sjukare och flickorna borde ha haft litet olika förutsättningar?

Att Moa ena terminen gick i skolan som vanligt, för att terminen därpå börja med hemundervisning på heltid, är trots allt litet svårt att förstå. Jag undrar om föräldrarna var oerhört oroliga för tänkbara försämringar som skulle kunna höra ihop med skolan: exempelvis virusinfektioner (förkylningar). Jag läste att barn med ME ska undvika (förkylnings-)virus.

Och när man läser på exempelvis patientföreningarnas hemsidor, så är det väldigt, väldigt mycket som barn med ME ska undvika. Om man som förälder vill skydda sina barn från allt detta, så borde man ju faktiskt bli litet "nojig" och en stor del av ens krafter måste ju gå åt bara till allt undvikande.

Moa var sjuk mycket under hela våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in