2018-02-27, 07:48
Medlem
Så bra att vi kommit fram till att allas åsikter och teorier kan diskuteras.

Gärningen är så unik så det finns inget logiskt eller rationellt svar man kan diskutera sig fram till. Tror alla kommit fram till det. Därför tror jag fortfarande att det måste ligga en sjukdom bakom någon av föräldrarna. En diagnos som är så unik att ingen psykiskt frisk människa begriper den.

Jag har kommit att tänka på alla PM osv som kommit in med "fakta". Alla "säkra källor". Hur många av dem har kommit från de som känt eller är släkt med HB? Egentligen skall man väl ifrågasätta alla uppgifter som kommer från de anklagades bänk men hur många säkra källor har kommit från HB:s sida? Eller är det mest OH:s sida och mycket kan man egentligen lita på uppgifter som någon av dem berättat för sina nära och kära? En sjuk människas tankar kan verka övertygande men kanske vill dupera sin omgivning.

Har vi mera "fakta" än att barn och fru är döda i sina sängar och maken hängd, ett brev undertecknat av båda föräldrarna samt en videofilm? Filmen som kanske bara innehöll ett collage av barnens uppväxt som man ville ge till syskon och mor-och farföräldrar eller vet någon vad filmen innehöll?
Citera
2018-02-27, 07:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns inte flera sanningar.

Jo flera sanningar finns det om det mesta i världen.
Att försöka pådyvla någon som efterfrågar en sammanfattning om vad som hänt i Bjärred två överdrivna extremer är bara dumt. Valmöjligheten står inte mellan antingen den ena eller den andra av dina påhittade versoner. Du framstår som grälsjuk.
Citera
2018-02-27, 07:54
Medlem
Anabellas avatar
https://www.expressen.se/debatt/me-epidemin-ar-pa-vag-till-sverige/

"Norska Live Landmark, tidigare ME-patient, om farorna med den diagnos som nu ökar stort i Sverige:
"Om utmattade ungdomar felaktigt får beskedet att de har en allvarlig obotlig sjukdom blir detta lätt en självuppfyllande profetia."
Senast redigerad av Anabella 2018-02-27 kl. 07:57.
Citera
2018-02-27, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att vilja få klargjort för sig vilka speciella omständigheter som har föranlett de makabra handlingarna i huset är som du påpekar, mänskligt. Vi vill förstå varför saker och ting runtomkring oss sker, det är ju vad som gör oss till människor.

Här spekuleras hejvilt om allsköns diagnoser och hemligheter inom familjen och det är fullt naturligt då det får tillåtas vara högt i tak härinne. De s.k karaktärsmorden av förövarna måste också få förekomma, huvudsaken är att det inte övergår i lynchstämning, som så ofta förekommer i brottstrådar.
Sen är frågan vad som är mest upprörande: karaktärsmord med spekulationer utan grund eller att två barn har berövats livet av sina egna beskyddare. Att barnen enligt uppgift har hittats i sina sängar "fint nedbäddade" med sina gosedjur gör de inte mindre döda. Vi vet heller inte om döden har föregåtts av konvulsioner, kräkning eller ångest. Att barnen hade aningar om att något obehagligt var i görningen kan man räkna med då det måste ha varit näst intill omöjligt för föräldrarna att bete sig normalt efter att beslutet tagits.

TACK..för att du tar upp detta med konvulsioner, kräkningar o ångest! Har alltid tyckt det är konstigt att många skriver att de låg så fint i deras sängar med sina gossedjur . jag har erfarenhet av en vän som tog sitt liv vid 25 års ålder , som definitivt inte låg i sängen o var ren o fin. Det är svårt att ta livet av sig med enbart tabletter. VILA I FRID era små flickebarn .

Jag vet inte vilka diagnoser föräldrarna hade, men självklart så hade de fått diagnoser om de blivit utredda inom psyk!. För min del är dessa föräldrar inte kärleksfulla utan tvärtom empatilösa.
Har själv gått igenom otroligt mycket i livet, men ALDRIG har jag tänkt att mörda mina barn. Mina barn har jag gett möjlighet att bli självständiga individer o klara av motgångar , för det förekommer i allas liv. Dessa föräldrar måste haft en otrolig svart syn på problem...hua ...det finns ALLTID nån som har det svårare än en själv! Det får man aldrig glömma bort, när man har det tufft i livet.
Att inte söka hjälp är för jäkligt!!
Citera
2018-02-27, 08:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella

"Norska Live Landmark, tidigare ME-patient, om farorna med den diagnos som nu ökar stort i Sverige:
"Om utmattade ungdomar felaktigt får beskedet att de har en allvarlig obotlig sjukdom blir detta lätt en självuppfyllande profetia."

Så tror jag också att det ligger till. Psykosomatiska tillstånd som man hjälper på traven genom att isolera och göra hjärnan än mer känslig för smärta och intryck. KBT har jag god erfarenhet av inom psykiatrin och även om alla omöjligt kan bli friska har terapin ändrat tänket om sig själv och omgivningen till något positivt. I detta fall blir omgivningen kroppen, att den går igång och börjar sondera igen, kombinerat med träning (inte gym nu) för ljud, ljus och rörelse. Det blir en uppförsbacke med en massa fysiska åkommor som man ska bryta igenom..sakta.
Citera
2018-02-27, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo788
Ny här men har följt tråden.

Någon skrev förr om det va planerat,
Tror inte det då jag kollat upp bilarna o den ena besiktigas i mitten på dec.
Ville bara skriva det

Saken är det att den som begår familicide ofta under längre tid ha tänkt på detta. Hur länge det kan vi inte veta, men att H pratade med en präst i november kan vara en indikation. En besiktning kan inte utesluta att tankarna redan fanns då.

Citat:
Ursprungligen postat av Anabella

Det här tycker jag är oerhört viktig - och detta gäller jo inte bara ungdomar och inte bara de som får felaktig besked. Detta gäller alla! Hur ska man överhuvudtaget bli frisk när man inte ha hopp och tro på det??? 10% blir frisk av ME - jag hade i första hand forskat kring dessa. Vilka faktorer bidra till att man kan tillfriskna? Att bli frisk är inget som händer, det är ett aktivt arbete på alla plan och för att orka behöver man hopp och den absolute övertygelsen att det kan gå bra.
Citera
2018-02-27, 08:29
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Sluta hämma andra! Detta är en diskussionstråd. Där dryftar man tankar och idéer dvs spekulerar. Om du inte klarar det är det du och inte den som tänker och spekulerar som är på fel plats.
Du har definitivt fått något om bakfoten. Man kan diskutera fritt utan att sänka sig så lågt. Du kanske inte är bättre än så och isåfall ska jag låta dig och er andra vara.
Citera
2018-02-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo flera sanningar finns det om det mesta i världen.
En del påstår att jorden är platt, är det sant bara för att en del hävdar det? Det ä skillnad på åsikter och sanningar.
Citera
2018-02-27, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Så bra att vi kommit fram till att allas åsikter och teorier kan diskuteras.

Gärningen är så unik så det finns inget logiskt eller rationellt svar man kan diskutera sig fram till. Tror alla kommit fram till det. Därför tror jag fortfarande att det måste ligga en sjukdom bakom någon av föräldrarna. En diagnos som är så unik att ingen psykiskt frisk människa begriper den.

Jag har kommit att tänka på alla PM osv som kommit in med "fakta". Alla "säkra källor". Hur många av dem har kommit från de som känt eller är släkt med HB? Egentligen skall man väl ifrågasätta alla uppgifter som kommer från de anklagades bänk men hur många säkra källor har kommit från HB:s sida? Eller är det mest OH:s sida och mycket kan man egentligen lita på uppgifter som någon av dem berättat för sina nära och kära? En sjuk människas tankar kan verka övertygande men kanske vill dupera sin omgivning.

Har vi mera "fakta" än att barn och fru är döda i sina sängar och maken hängd, ett brev undertecknat av båda föräldrarna samt en videofilm? Filmen som kanske bara innehöll ett collage av barnens uppväxt som man ville ge till syskon och mor-och farföräldrar eller vet någon vad filmen innehöll?

Jag har också svårt att förstå varför man tillskriver en sådan tilltro till PM. Min erfarenhet är att de personliga agendorna är starkare i de PM som skrivs, men att de har en illusorisk tillförlitlighet som "källa" hos vissa av mottagarna.
Citera
2018-02-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, tänker att föräldrarna måste ha varit iskyliga mot sina barn för att lyckas genomföra detta, den sista tiden. Dagen. Kvällen. Eller veckorna.
Eller så var det tvärtom, de var ovaniigt varma och lyckliga, medvetna om att lidandet snart skulle ta slut.
Citera
2018-02-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Någon som hittat graven? Kan ju va Västrs Kyrkogården i Götebof tex. Hanna kom ju från Önnered, och här bor K****in ju?
Ja men O var ju från Stockholm möjligtvis vill hans föräldrar ha dit honom. Å andra sidan verkar släkten utspridd lite överallt. Stockholm, Båstad, Göteborg etc
Citera
2018-02-27, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Du har definitivt fått något om bakfoten. Man kan diskutera fritt utan att sänka sig så lågt. Du kanske inte är bättre än så och isåfall ska jag låta dig och er andra vara.

Du har inte skrivit något här som visar att du är någon moralisk gigant som har förmåga att avgöra vad som är högt och vad som är lågt varför din roll som domare är självpåtagen och utan mandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in