2018-02-26, 08:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Bevisen växer fram i troende gemenskap men för att förstå ursprunget för hela mänskligheten måste man först kunna tro på sig själv som särart i naturens ordning.

Låt säga att man tror det. Vad skulle det leda till och bevisa?
Citera
2018-02-26, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Säg att man säger att solen är Gud.
Utan den dör vi. Men det är så mycket mer som är nödvändigt. Tex vatten å jord. Växter djur.
Dvs allt på jorden och solens energi skapar vår skapare . Gud är allt .

Jag tror själv inget men.

Om det är så, blir inte själva ordet Gud meningslöst om man bekymmerfritt kan använda ordet "allt" istället? Annars, om jag säger allt, vad skulle skilja detta från att säga Gud? Vad utelämnas?
Citera
2018-02-26, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Inte förrän du först svarat på min upprepade enklaste fråga kan jag möjligen förklara vilka begrepp som skiljer oss åt. Googla filosofiska institutionen. Tydligare text kan knappast tänkas.
Andra debattörer ska inte behöva googla vad du hänvisar till.
Definiera dina begrepp, annars finns ingen möjlighet till diskussion.
Citera
2018-02-26, 08:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag tar mig friheten att citera Strindbergs åsikt i frågan om det går att bevisa guds existens:

Strindberg resonerar vidare som så, att eftersom Gud är allsmäktig så kan han upphäva sina egna lagar, och eftersom vi inte känner till guds alla lagar kan vi inte veta när han tillämpar en för oss okänd lag eller upphäver en för oss känd.

Mycket retsamt av Strindberg att betrakta ateister som trögfattade.
(Medveten om att det här handlar om att kringgå trådens själva frågeställning, ber om ursäkt för det)
Intressant.
Tyvärr blir det ju bara "acceptera vad jag påstår, för det är något man bara vet, annars är man dum." och leder inte så långt. Plus då att om det inte går att veta, eftersom Gud är så sprallig, hur vet han?
Citera
2018-02-26, 08:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Min fetade fråga måste du kunna svara på med dina egna teoretiska begrepp om du anser dessa vara de enda möjliga. Om du menar att praktisk filosofi inte har med humanvetenskaplig verklighet att göra så får du förklara dig.
Vad sägs om att du demonstrerar hur det har med det att göra och hur det är relevant till trådämnet?
Citera
2018-02-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om det är så, blir inte själva ordet Gud meningslöst om man bekymmerfritt kan använda ordet "allt" istället? Annars, om jag säger allt, vad skulle skilja detta från att säga Gud? Vad utelämnas?
Klurigt. Allt jag gjort idag var att städa
Gud vad jag har diskat idag
Nä men med gud menar man en tänkande skapare.

"allt" är mera en samling av saker kanske.
Typ unversum alternativ utan gud blir en slumpad kemisk rektion utan iq
Citera
2018-02-26, 08:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Klurigt. Allt jag gjort idag var att städa
Gud vad jag har diskat idag
Nä men med gud menar man en tänkande skapare.

"allt" är mera en samling av saker kanske.
Typ unversum alternativ utan gud blir en slumpad kemisk rektion utan iq

Så att säga att Gud är allt är bara att urvattna diskussionen. Jag föreslår att du förhåller dig till det som gör att Gud skiljer sig från "allt" istället, som ex. "tänkande skapare" då och hur du vet det.
Citera
2018-02-26, 09:05
Medlem
Citat:
Så att säga att Gud är allt är bara att urvattna diskussionen. Jag föreslår att du förhåller dig till det som gör att Gud skiljer sig från "allt" istället, som ex. "tänkande skapare" då och hur du vet det.
Ingen aning.
Det är ju bibeln som säger igentligen inte jag.
Gud är allt . Alltet är gud.
Då kan man ju undra om gud är äpplet eller om gud skapat äpplet . Jag skulle gissa att han isf är en del i äpplet och alltså inte hela.
Presis som Gud är en del i oss . En micriorganism och även jävulen då som också finns i oss. Så slåss micronorganismerna gud å jävulen med varandra om att övertyga oss vad bäst är

Men bevis är för mig omöjligt att finna.

Det får experterna vetenskapen fixa med microskåp .
Senast redigerad av troligengud 2018-02-26 kl. 09:07.
Citera
2018-02-26, 10:05
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Bevisen växer fram i troende gemenskap men för att förstå ursprunget för hela mänskligheten måste man först kunna tro på sig själv som särart i naturens ordning.
Citat:
Låt säga att man tror det. Vad skulle det leda till och bevisa?
Människor som inser sitt eget värde i likhet med alla andra i sin omgivning har i praktiken genom alla tider visat sig kunna skapa sig större livsrum utan att behöva gå i vägen för någon annan.
Citera
2018-02-26, 12:36
Medlem
Citat:
Människor som inser sitt eget värde i likhet med alla andra i sin omgivning har i praktiken genom alla tider visat sig kunna skapa sig större livsrum utan att behöva gå i vägen för någon annan.
Och? Kan du komma till skott någon gång?
Citera
2018-02-26, 12:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Som kiss74 säger. Kom till skott.
Vad har det med ämnet att göra och vad bevisar det?
Citera
2018-02-26, 12:58
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Strindbergs logik är glasklar. Under sin personliga kris då ingen ville förstå honom började han läsa Swedenborg som seklet innan gjort en fyrdimensionell analys av hela frågan så som ett naturligt friskt förstånd fungerar i verkligheten. Dessa studier räddade förståndet på Strindberg så att han kunde fortsätta skrivandet av sina största verk.

Ja, citatet är taget ur En blå bok, som mycket riktigt är tillägnad Swedenborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in