Citat:
Ursprungligen postat av
Myein
Att demonstrera något är att visa upp något eller visa hur något går tillväga. I ditt fall så visade jag hur ditt antagande leder till den absurda konsekvensen att allt är irrelevant. Men eftersom allt inte är irrelevant så måste ditt antagande vara fel.
Orsaken att jag bad om en demonstration var just för att du påstod det utan att demonstrera. Du predikade bara.
Citat:
Ja självklart, men det var inte det vi diskuterade utan logikens giltighet även när det leder till ofalsifierbara slutsatser. Du har, som Bogomil skulle ha sagt det, flyttat målstolparna.
Det kanske är vad du diskuterat.
Citat:
Nej, att påstå att man använder sig av logisk argumentation för att komma fram till en slutsats innebär inte att man förkastar empiri i sin helhet. Till exempel kan man stödja sina premisser på empirisk observation och/eller naturvetenskap. Flera varianter av kosmologiska argument gör just detta som exempelvis aristoteliska varianter som utgår ifrån det empirisk uppenbara att "förändring existerar". Tillsammans med andra premisser sluter sig sedan aristotelikern till att det finns en oföränderlig verklighet som den föränderliga världen beror på.
Det var ju vad du påstod, att det görs och att det används i andra områden och då inte är ett problem. Så det var alltså inte sant?
Argumenten måste alltså ha någon sorts grund i empiri och man kan inte föra ett uteslutande logiskt resonemang för Gud?
Citat:
Ja men själva argumenterandet sker på logisk väg utan involvering av naturvetenskapen.
Och då handlar det, som jag skrev, inte längre om en ofalsifierbar deistisk gudsbild. Då har teisten faktiskt gjort påtagliga påståenden det kan diskuteras runt. Dessutom kan det aldrig leda till en bevisning av Gud eftersom saker som t.ex. Teodicéproblemet också baseras enbart på ostyrkta påståenden. Man diskuterar myter och kan därför enbart förhålla sig logiskt till det.
Citat:
Det är inte särskilt svårt då pop-ateister som Dawkins fortfarande har ett rätt så stort inflytande.
Inte ens Dawkins är en sk stark ateist. Även han är agnostisk ateist.
Det skulle vara intressant om du någon gång skulle komma till praktiska exempel på det du påstår.