2018-07-31, 14:18
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaaah, ett god-of-gaps "bevis". Men sånt är tyvärr inget bevis.

Du missförstod mig - Enligt mig låter "gud" småyngel på jorden tjata bäst de vill om existensen av Universum och det bortom. ALLA själar utan undantag stöter på "gud" förr eller senare. Även du.
Citera
2018-07-31, 14:40
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Först och främst var det bara universum som skapades av en slump. Alla galaxer, stjärnor, planeter, livet på dessa o.s.v. har sedan uppkommit under en mycket lång tid genom kedjereaktioner när olika materia, antimateria m.m. har reagerat med varandra.

Det är som att ge 100 apor varsin skrivmaskin och oändligt med tid så kommer de förr eller senare ha skrivit ner Shakespeares samlade verk. Det beror varken på kreativitet eller slump, utan att det är oundvikligt att det tillslut sker.

För det andra, kreativt och storslaget jämfört med vad? Detta universum är ju det enda vi känner till. Det skulle kunna vara hur banalt som helst och du skulle fortfarande säga samma sak.
Universum är definitivt kreativt och storslaget jämfört med dina ynkliga, små argument...

Men varför är det "oundvikligt" att universum har utvecklats som det har gjort, vad är det för mekanismer och lagar som har bestämt att universum måste vara exakt på det sätt som det nu är...? Finns det nån slags plan eller ritning för denna "oundvikliga" utveckling, eller är det mest "slumpen" och "turen" som har fört oss dit vi nu är...?
Citera
2018-07-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Du missförstod mig - Enligt mig låter "gud" småyngel på jorden tjata bäst de vill om existensen av Universum och det bortom. ALLA själar utan undantag stöter på "gud" förr eller senare. Även du.
Vad är ”gud”?
Varför tror du jag ÄR en själ?
Citera
2018-07-31, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Universum är definitivt kreativt och storslaget jämfört med dina ynkliga, små argument...

Men varför är det "oundvikligt" att universum har utvecklats som det har gjort, vad är det för mekanismer och lagar som har bestämt att universum måste vara exakt på det sätt som det nu är...? Finns det nån slags plan eller ritning för denna "oundvikliga" utveckling, eller är det mest "slumpen" och "turen" som har fört oss dit vi nu är...?
Allting som sker och som någonsin har skett i universum, ända ner på atomnivå, är en direkt konsekvens av något som skett tidigare, i en kedja ända tillbaka till Big Bang.

Alltså sker ingenting av en slump. Ingenting hade kunnat skett annorlunda såvida inte Big Bang skett annorlunda.
Citera
2018-07-31, 15:31
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Allting som sker och som någonsin har skett i universum, ända ner på atomnivå, är en direkt konsekvens av något som skett tidigare, i en kedja ända tillbaka till Big Bang.

Alltså sker ingenting av en slump. Ingenting hade kunnat skett annorlunda såvida inte Big Bang skett annorlunda.
Men Big Bang var iallafall en slags slump, den enda och allra största slumpen någonsin...?
Citera
2018-07-31, 15:34
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför tror du jag ÄR en själ?
Varför inte, tar du för givet att du enbart är en kropp, en simpel bit mänskligt kött och omöjligen nånting mer utöver det...?
Citera
2018-07-31, 15:51
Medlem
Citat:
Varför inte, tar du för givet att du enbart är en kropp, en simpel bit mänskligt kött och omöjligen nånting mer utöver det...?
Jag försöker att inte ta saker för givet, men jag väntar också med att tro på saker tills det finns god anledning. Att tro på saker för att de inte är motbevisad, eller ej omöjlig, är väldigt dumt.
Det skulle göra att jag ”måste” tro på massa saker, varav vissa kanske till och med motsäger varandra.
Citera
2018-07-31, 16:24
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Jag försöker att inte ta saker för givet, men jag väntar också med att tro på saker tills det finns god anledning. Att tro på saker för att de inte är motbevisad, eller ej omöjlig, är väldigt dumt.
Det skulle göra att jag ”måste” tro på massa saker, varav vissa kanske till och med motsäger varandra.
Ok, jag förstår, ett klokt och adekvat förhållningssätt får jag säga...

Du saknar alltså anledning att tro att du har (eller är) en själ, samt att universum har skapats av nån slags Gud...? Finns det inget som pekar på att nåt "övernaturligt" existerar enligt dig...?
Citera
2018-07-31, 16:44
Medlem
Citat:

Tror presis som du. Att ingen kunde bli anorlunda. Allt är en kemisk rörelse.. även om det blir opersonligt meningslös. Fast jag tror inte på big bang å en explosin då. Mera att olja drar till vatten värme till kyla osv värme .kyla värme möts åsksmäll samma . Vi är små krockar å magneter men fattar ju att människan alldrig helt kan acceptera att han bara är en kemisk fysisk rörelse gud är också en naturlig del som måste finnas för explosion förening motsägelser skapar en energi. Jag går dit för du sa så
Citera
2018-07-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ok, jag förstår, ett klokt och adekvat förhållningssätt får jag säga...

Du saknar alltså anledning att tro att du har (eller är) en själ, samt att universum har skapats av nån slags Gud...? Finns det inget som pekar på att nåt "övernaturligt" existerar enligt dig...?
Nej, inte vad jag kan ”se”.
Dock finns tusentals, kanske miljontals, vittnen. Men jag har ingen bra metod för att undersöka folks personliga upplevelser. Så jag utesluter inte något, men just nu ser jag inte mycket som pekar på det övernaturliga. Jag tror dessutom ganska många människor hoppar till övernatutliga förklaringar innan de uteslutit de naturliga. Speciellt när det gäller deras personliga gud.
Citera
2018-07-31, 23:26
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Nej, inte vad jag kan ”se”.
Dock finns tusentals, kanske miljontals, vittnen. Men jag har ingen bra metod för att undersöka folks personliga upplevelser. Så jag utesluter inte något, men just nu ser jag inte mycket som pekar på det övernaturliga. Jag tror dessutom ganska många människor hoppar till övernatutliga förklaringar innan de uteslutit de naturliga. Speciellt när det gäller deras personliga gud.

För många är "Gud" inte relevant för att t.ex använda intuition.
Jag är hyfsat säker på att alla människor över 10 år någon gång känt och använt sin "intuition" utan att nödvändigtvis först bevisa det matematiskt - så även du.

Och då hamnar vi i en intressant situation, där faktagubbar motstridigt förvägrar att erkänna det som är naturligt - bara för att det ska passa in i deras vetenskapliga filosofi. Och det blir då bara löjligt.

Själv är jag högst vetenskapligt/empiriskt lagd OCH intuitiv / sjäslig. Man behöver inte vara det ena eller det andra.
Senast redigerad av mryang 2018-07-31 kl. 23:31.
Citera
2018-08-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
För många är "Gud" inte relevant för att t.ex använda intuition.
Jag är hyfsat säker på att alla människor över 10 år någon gång känt och använt sin "intuition" utan att nödvändigtvis först bevisa det matematiskt - så även du.

Och då hamnar vi i en intressant situation, där faktagubbar motstridigt förvägrar att erkänna det som är naturligt - bara för att det ska passa in i deras vetenskapliga filosofi. Och det blir då bara löjligt.

Själv är jag högst vetenskapligt/empiriskt lagd OCH intuitiv / sjäslig. Man behöver inte vara det ena eller det andra.
Ja, och ibland är intuitionen fel.
Men jag förstår inte vad den har med saken att göra? Är den övernaturlig, menar du?
Har du belägg för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in