2018-02-25, 13:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Frågan är inte om man dödar civila medvetet eller inte, utan att man fullständigt skiter i om civila ryker med. Man anpassar inte militära operationer efter hänsyn till civila.

En gubbe som dig borde ha förstått det.
Jag tror att du är något på spåret där:

US-led coalition rejects UN call for Raqqa pause, says battle must continue
Raqqa in ruins: Drone footage of destroyed Syrian city amid continued fighting
Senast redigerad av arbetet 2018-02-25 kl. 13:52.
Citera
2018-02-25, 13:52
Medlem
oyinbozs avatar
HTS kanske är på väg bort?

Enter Jabhat Tahrir Souriya!

Lister:
Citat:
NEW - #Ahrar al-Sham & Nour al-Din al-Zinki have merged, creating Jabhat Tahrir Souriya, branded with “green” revolutionary flag. - Ahrar leader Hassan Soufan = leader - #Zinki leader Tawfiq Shahbuddin = deputy “JTS” calls on other groups to join for greater unity.
Citat:
#JTS has also released “Wanted” posters for x4 leading #HTS figures - accused of terrorism, criminality & conspiracy to kill #Syria civilians: - Abu Mariya al-Qahtani - Abu al-Fateh al-Farghaly - Abu Mohammed al-Jolani - Abu al-Yaqhzan al-Masri
Citat:
#HTS losses in 5 days: - Marat al-Numan - Khan al-Subl - Al-Qasabiya - Babila - Kafrumah - Khan al-Asal - Sarjeh - Kafranabl - Ariha - Maghara - Tarmaleh - Haas - Ma’ar Dibseh - Wadi al-Deif - Kafranaha - Marat Misrin - Deir Sunbul - Hawash al-Abidin - Hawash al-Tuwala - Hazarin
Citera
2018-02-25, 13:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Både du och jag vet om att amerikanarna har regler vad gäller civila mål. Jag säger inte att de alltid följs eller att misstag inte begås.

Men det jag förstår, men du förnekar, är att Ryssarna och det syriska flygvapnet, systematiskt, angriper civila mål. Inget konstigt med det, så har ryssarna alltid gjort, och Syrierna är utbildade av ryssarna.
De har speciella målsökare för sjukhus, skolor och bagerier. Fan va' smart! Att inte jänkarna kommit på det.

Undrar egentligen vem som sitter fast i det eviga ekorrhjulet.
Citera
2018-02-25, 13:55
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Både du och jag vet om att amerikanarna har regler vad gäller civila mål. Jag säger inte att de alltid följs eller att misstag inte begås.

Men det jag förstår, men du förnekar, är att Ryssarna och det syriska flygvapnet, systematiskt, angriper civila mål. Inget konstigt med det, så har ryssarna alltid gjort, och Syrierna är utbildade av ryssarna.

Var kan vi andra läsa om de amerikanska reglerna för civila mål?
Citera
2018-02-25, 14:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Kära nån, tror du att USA har egna regler vad gäller civila! Vad är det för fel på de internationella, kan man ju undra då.

Dessutom kan man ju undra vad som hade hänt om ryssarna och syrierna var så dåliga på att bomba, som du verkar tro. Med tanke på hur media rasar över minsta misstanke om gasattack och annat, så skulle de naturligtvis ha fördömt de ryska och syriska bombningarna alldeles oerhört. I månader.

Men alltid är det svepande anklagelser som de utan vidare kan avfärda som falska.
Däremot träffar USA en hel del civila mål.
Så du har verkligen illusioner här. Du vet väl att USA:s syfte i Syrien är att destabilisera? De vill ha ett annat styre och de vill lägga beslag på oljan. Då behöver man inte ta någon hänsyn.

Men Syrien och Ryssland försvarar ju landet och dess invånare. Det är människorna och deras tillvaro som är i centrum och det märker man om man följer kriget det allra minsta.
Och då är det ju lätt att förstå att Assad och Putin har blivit väldigt populära i Syrien och varför USA:s anseende sjunker som en sten.
Senast redigerad av humanlife 2018-02-25 kl. 15:00.
Citera
2018-02-25, 15:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att du är något på spåret där:

US-led coalition rejects UN call for Raqqa pause, says battle must continue
Raqqa in ruins: Drone footage of destroyed Syrian city amid continued fighting
Jag har redovisat siffror för civila dödsoffren jämfört med det som händer i Ghouta.
Citera
2018-02-25, 15:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du verkar inte vara bekant med den vetenskapliga metoden. Vet du vad H1, H2, H3..... står för?
Ett påstående är ingen hypotes. Assadregimen påstådd 3 olika saker.

När regimen går ut med att man slog till mot en vapendepå är det ingen hypotes. Endast i din värld.
Citera
2018-02-25, 15:13
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nja, jänkare investerar i bättre mediekanpanjer, mycket compassion och förlåt att vi bombade skiten ur er. Ryssar ligger långt efter i det avseendet, samt inte har samma mediala muskler.
Vi har sett flera uteslutningar när det uppdagats om grova missförhållanden inom militären.

Än idag har jag aldrig ens hört att regimen tillsatt någon utredning för att ens undersöka misstankar om krigsbrott. Inte förvånande med tanke på att regimen accepterar krigsbrott. Hellre att civila ryker än att han gör det är Assadregimens motto.
Citera
2018-02-25, 15:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kära nån, tror du att USA har egna regler vad gäller civila! Vad är det för fel på de internationella, kan man ju undra då.

Dessutom kan man ju undra vad som hade hänt om ryssarna och syrierna var så dåliga på att bomba, som du verkar tro. Med tanke på hur media rasar över minsta misstanke om gasattack och annat, så skulle de naturligtvis ha fördömt de ryska och syriska bombningarna alldeles oerhört. I månader.

Men alltid är det svepande anklagelser som de utan vidare kan avfärda som falska.
Så du har verkligen illusioner här. Du vet väl att USA:s syfte i Syrien är att destabilisera? De vill ha ett annat styre och de vill lägga beslag på oljan. Då behöver man inte ta någon hänsyn.

Men Syrien och Ryssland försvarar ju landet och dess invånare. Det är människorna och deras tillvaro som är i centrum och det märker man om man följer kriget det allra minsta.
Och då är det ju lätt att förstå att Assad och Putin har blivit väldigt populära i Syrien och varför USA:s anseende sjunker som en sten.
Självförsvarsrätten berättigar aldrig krigsbrott.

Det har du själv skrivit

Citat:
Nej, vi skall inte acceptera civila offer i krig.

Försök att sätta dig in i deras situation.
Kan du föreställa dig att vara på flykt undan bomber som just har raserat ditt hus? Kan du föreställa dig att ha förlorat din fru/man, dina barn, din kusin?
Du har inget jobb längre. Och striderna fortsätter och stör din nattsömn och det går inte att fly för alla vägar är förstörda och det är för farligt att vara utomhus.
Och hur ser livet ut sedan, om du överlever?

/humanlife
Du har till och med förtydligat vad din position är

Citat:
Det här skrev jag igår.
Normalt så har vi ett klart och tydligt resonemang vad gäller ansvar för någons död genom våld:

Om a skjuter b och b dör, så är a ansvarig för att b dör.

Men tydligen skall något annat gälla för Israel. Dessa förslag har framkommit:

Om a skjuter b för att c gömmer sig bakom b, så är c ansvarig om b dör.

Om a skjuter b och b dör för att han inte flydde, så är b ansvarig för sin död.

Om a skjuter b och e stödjer b, så är det e som är ansvarig om b dör.

/humanlife
Du avfärdar tydligen det som Israel gav uttryck för. Fast nu stödjer du deras påstående genom att hänvisa till "terrorism" osv. Du är en fantastisk hycklare.

För att inte nämna

Citat:
Märkligt att man blir så provocerad av ett litet gäng terrorister med gamla vapen. Sionisterna är visst överkänsliga?
Varför drar man på med fullt krig för ett sådant litet hot?

En halv miljon människor är på flykt.

/humanlife
Eller hur du har skrivit här

Citat:
När jag skrev civilbefolkning så avsåg jag förstås även den israeliska.

Tydligen anser du att Israels existens är värt vilket pris som helst, precis som jag trodde. Och det är ju ett oerhört uppseendeväckande sätt att resonera.

Men det kanske beror på att det är andra som betalar med sina liv, som man tar sig den friheten. Liv som anses mindre värda än de judiska.

Att man sedan skyller allt på andra är ju ingen lösning. Det visar ju bara att man är helt ansvarslös.

Jag skulle vilja se en seriöst fredsförslag från Israel där man respekterar det palestinska folket./humanlife
Är Assadregimen viktigare än den syriska befolkningen?
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2018-02-25 kl. 15:24.
Citera
2018-02-25, 15:25
Medlem
Citat:

Att USA har mycket dåliga bombmål för sitt flyg är logiskt, USA är inkräktare i Syrien och det syriska folket ser helst att de försvinner från landet.
De kan inte få information från personer i Syrien om bombmål, därför de kan inte värva informatörer.
Det kanske är orsaken att USA har släppt sina bomber oftast på allt annat än det som skulle vara fienden.
USA har också bombat vid flertal tillfällen syriska trupper, som bevisar att de samarbetar med terroristerna.
SAA och dess allierade har hela tiden stridit mot terroristerna och de har möjlighet att värva informatörer, därför de försöker rädda landet med deras vänner, som är Ryssland, Iran och Hezbollahn.
Citera
2018-02-25, 15:28
Medlem
oyinbozs avatar
Lite söndagsläsning:

BBC: 'How I joined the jihadis by mistake'
Citat:
More than 300 people from Kosovo went to join Islamists fighting "holy war" in Syria and Iraq - per capita the highest number in Europe. But not all of them match the popular image of a jihadi, as Helen Nianias discovered when she met a hipsterish young man for coffee in the Kosovan capital, Pristina.
...
"I had imagined this opposition to Assad didn't have people with criminal backgrounds in the ranks," he says. He thought it would, in his words, "only have people of goodwill who want to help the population".

What he found instead was brutal and petty squabbling between different Islamist factions, more harmful than helpful to Syrian civilians.
Lina Arabi är lite rolig:
Citat:
Long story short: BBC and the likes tricked him into believing "moderates" were fighting for a good cause in Syria. When he arrived, he realised it was all al-Qaeda and ISIS.

Bilden av Kosovo skiljer sig en smula från vad som sagts tidigare i tråden:
Citat:
...din propaganda mot Kosovo är ju inte förvånande, att den mest pro-amerikanska muslimska landet i världen och sekulariserade muslimska befolkningen i världen skulle vara något Wahhabistiskt fäste är väl bara något som går hem i Milosevics dimension.
Mer 'Fake News' om Kosovo här: New York Times - 'How Kosovo Was Turned Into Fertile Ground for ISIS'
Citat:
Since then — much of that time under the watch of American officials — Saudi money and influence have transformed this once-tolerant Muslim society at the hem of Europe into a font of Islamic extremism and a pipeline for jihadists.

Kosovo now finds itself, like the rest of Europe, fending off the threat of radical Islam. Over the last two years, the police have identified 314 Kosovars — including two suicide bombers, 44 women and 28 children — who have gone abroad to join the Islamic State, the highest number per capita in Europe.
Citera
2018-02-25, 15:36
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Lite söndagsläsning:

BBC: 'How I joined the jihadis by mistake'Lina Arabi är lite rolig:

Bilden av Kosovo skiljer sig en smula från vad som sagts tidigare i tråden:

Mer 'Fake News' om Kosovo här: New York Times - 'How Kosovo Was Turned Into Fertile Ground for ISIS'

Att kosovo är en av världens mest sekulariserade och pro-amerikanska muslimska länder är inte synonymt med att religiös fundamentalism skulle vara icke-existerande inom statens gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in