Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
När jag skrev civilbefolkning så avsåg jag förstås även den israeliska.
Tydligen anser du att Israels existens är värt vilket pris som helst, precis som jag trodde. Och det är ju ett oerhört uppseendeväckande sätt att resonera.
Du kan inte mena allvar med denna meningen, anser du att staten Israel bör upphöra att existera för att tillfredsställa terrorister och despoter?
Då kanske vi samtidigt ska lägga ner Irland, Spanien, Sri Lanka, Indien, Thailand, Fillipinerna, Ryssland, halva Sydamerika och alla andra länder i Afrika som har en inhemsk terrorism? Varför anser du att Israel av alla dessa länder inte har existensrätt?
Tror du att Israel skulle fortsätta kriget om de tre soldaterna kom hem imorgon och Qassambrigaderna samt Hezbollah sträckte vapen och lät sig avväpnas?
Citat:
Men det kanske beror på att det är andra som betalar med sina liv, som man tar sig den friheten. Liv som anses mindre värda än de judiska.
Som givati skriver är det oerhört tragiskt men hur länge kan en stat acceptera att organisationer i andra länder får carte blanche att skjuta granater och raketer in på civila i Israel? Hur många räder in i det egna landet ska accepteras? Denna situation är helt och hållet Qassambrigaderna och Hezbollahs fel, de har medvetet provocerat fram denna konfrontation. Varför förnekar du Israels rätt att skydda sin civilbefolkning?
Citat:
Att man sedan skyller allt på andra är ju ingen lösning. Det visar ju bara att man är helt ansvarslös.
Hur tycker du att Israel skulle ha löst detta då?
Tänk nu också på att Israel utrymt Gaza samt södra Libanon och accepterat en tvåstatslösning, hur anser du att detta inte var tillräcklig början?
Citat:
Jag skulle vilja se en seriöst fredsförslag från Israel där man respekterar det palestinska folket.
Israel har gjort detta flera gånger, varje gång de utrymt Gaza, Västbanken eller andra buffertzoner har det resulterat i samma sak, ytterligare terroristangrepp på den Israeliska civilbefolkningen. Det är terroristorganisationerna ledda från Iran och Syrien som är problemet i MÖ, inte Israel eller förnekar du att de är terroristorganisationer? Varför är det Israels fel att närvaro av dessa organisationer tvingar dem att ha en stor och stark militär?
Jag kan bara dra slutsatsen att du är antiIsrael och vill "utplåna Israel från kartan".