2006-07-24, 17:44
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Rätt att bomba ett annat land!?
Nej, du gör det lite väl enkelt för dig, Givati.

Men du anser tydligen att Israels existens som stat är värt vilket pris som helst.
Civilbefolkning betyder inget. Att Libanon måste byggas upp med jämna mellanrum, det betyder heller inget.
Många tycker att priset har blivit för högt för länge sedan.

Nej det gör jag inte...utan jag refererar till omständigheterna och FN/Internationell /folkrätt. Precis som ni gör när ni kritiserar Israels agerande...eller hur?

Israel existens kräver ett fruktansvärt högt pris från israelerna, på alla fronter -tyvärr! Den här gången har man vägrat betala notan för någon annan..

Läs gärna - igen - vad jag skriver/skrev om Libanons civilbefolkningen. Att Libanon måste byggas upp med jämna mellan rum är tragiskt förståss och betyder oerhört mycket...men Israels befolkning ska inte behöva /får inte betala notan för Hizbollahs fria händer i södra Libanon/södra Beirut.. och L-statens oförmåga att hantera situationen på hemmaplan i enlighet med 1559...

..och många anser att det är inte frågan av pris, utan annat!

mvh/Givati
Citera
2006-07-24, 17:49
Medlem
FredPhelpss avatar
Citat:
Rätt att bomba ett annat land!?
Nej, du gör det lite väl enkelt för dig, Givati.

Men du anser tydligen att Israels existens som stat är värt vilket pris som helst.
Civilbefolkning betyder inget. Att Libanon måste byggas upp med jämna mellanrum, det betyder heller inget.
Många tycker att priset har blivit för högt för länge sedan.
Eftersom terroristerna gömmer vapen och missilramper bland civila så har inte Israel något val än att bomba där, civila kan dö ja, men det kan också israeliska civila om de låter terroristerna härja fritt i södra Libanon, och det är de israeliska civila som Israel har en skyldighet att försvara.

Libanon skulle avväpnat Hizbollah för 6 år sedan, den libanesiska regeringen har ansvar över sitt eget land. Israel gör nu det som Libanon skulle gjort för 6 år sen.
Citera
2006-07-24, 18:15
Avslutad
Som bl.a FredPhelps säger, Hisbollah gömmer sig bakom civila libaneser. Låt oss kalla det mänskliga sköldar. Sedan drar de ut i media med snyfthistorier om att Israel har "mördat" civila.

Fegare kräk får man leta efter!
Citera
2006-07-24, 18:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Nej det gör jag inte...utan jag refererar till omständigheterna och FN/Internationell /folkrätt. Precis som ni gör när ni kritiserar Israels agerande...eller hur?

Israel existens kräver ett fruktansvärt högt pris från israelerna, på alla fronter -tyvärr! Den här gången har man vägrat betala notan för någon annan..

Läs gärna - igen - vad jag skriver/skrev om Libanons civilbefolkningen. Att Libanon måste byggas upp med jämna mellan rum är tragiskt förståss och betyder oerhört mycket...men Israels befolkning ska inte behöva /får inte betala notan för Hizbollahs fria händer i södra Libanon/södra Beirut.. och L-statens oförmåga att hantera situationen på hemmaplan i enlighet med 1559...

..och många anser att det är inte frågan av pris, utan annat!

mvh/Givati

När jag skrev civilbefolkning så avsåg jag förstås även den israeliska.

Tydligen anser du att Israels existens är värt vilket pris som helst, precis som jag trodde. Och det är ju ett oerhört uppseendeväckande sätt att resonera.

Men det kanske beror på att det är andra som betalar med sina liv, som man tar sig den friheten. Liv som anses mindre värda än de judiska.

Att man sedan skyller allt på andra är ju ingen lösning. Det visar ju bara att man är helt ansvarslös.

Jag skulle vilja se en seriöst fredsförslag från Israel där man respekterar det palestinska folket.

/humanlife
Citera
2006-07-24, 19:00
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
När jag skrev civilbefolkning så avsåg jag förstås även den israeliska.

Tydligen anser du att Israels existens är värt vilket pris som helst, precis som jag trodde. Och det är ju ett oerhört uppseendeväckande sätt att resonera.
Du kan inte mena allvar med denna meningen, anser du att staten Israel bör upphöra att existera för att tillfredsställa terrorister och despoter?
Då kanske vi samtidigt ska lägga ner Irland, Spanien, Sri Lanka, Indien, Thailand, Fillipinerna, Ryssland, halva Sydamerika och alla andra länder i Afrika som har en inhemsk terrorism? Varför anser du att Israel av alla dessa länder inte har existensrätt?
Tror du att Israel skulle fortsätta kriget om de tre soldaterna kom hem imorgon och Qassambrigaderna samt Hezbollah sträckte vapen och lät sig avväpnas?

Citat:
Men det kanske beror på att det är andra som betalar med sina liv, som man tar sig den friheten. Liv som anses mindre värda än de judiska.
Som givati skriver är det oerhört tragiskt men hur länge kan en stat acceptera att organisationer i andra länder får carte blanche att skjuta granater och raketer in på civila i Israel? Hur många räder in i det egna landet ska accepteras? Denna situation är helt och hållet Qassambrigaderna och Hezbollahs fel, de har medvetet provocerat fram denna konfrontation. Varför förnekar du Israels rätt att skydda sin civilbefolkning?

Citat:
Att man sedan skyller allt på andra är ju ingen lösning. Det visar ju bara att man är helt ansvarslös.
Hur tycker du att Israel skulle ha löst detta då?
Tänk nu också på att Israel utrymt Gaza samt södra Libanon och accepterat en tvåstatslösning, hur anser du att detta inte var tillräcklig början?

Citat:
Jag skulle vilja se en seriöst fredsförslag från Israel där man respekterar det palestinska folket.
Israel har gjort detta flera gånger, varje gång de utrymt Gaza, Västbanken eller andra buffertzoner har det resulterat i samma sak, ytterligare terroristangrepp på den Israeliska civilbefolkningen. Det är terroristorganisationerna ledda från Iran och Syrien som är problemet i MÖ, inte Israel eller förnekar du att de är terroristorganisationer? Varför är det Israels fel att närvaro av dessa organisationer tvingar dem att ha en stor och stark militär?

Jag kan bara dra slutsatsen att du är antiIsrael och vill "utplåna Israel från kartan".
Citera
2006-07-24, 19:15
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Som bl.a FredPhelps säger, Hisbollah gömmer sig bakom civila libaneser. Låt oss kalla det mänskliga sköldar. Sedan drar de ut i media med snyfthistorier om att Israel har "mördat" civila.

Fegare kräk får man leta efter!
Exakt lika cyniskt som när Israel skickar ut bosättare på ockuperade områden i provokationssyfte och låter dem locka fram terrorangrepp. Den Israeliska militären har ju dessutom gjort sig till en så svår måltavla att motståndsgrupper inte har reseurser att anfalla dem, och eftersom Israel är en demokrati, med allmän värnplikt dessutom, så kan ju förstås många resonera att även civilbefolkningen är en legitim måltavla, då militären agerar direkt på folkets order, folket som ju är högsta befälhavaren i en demokrati.
Citera
2006-07-24, 19:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Du kan inte mena allvar med denna meningen, anser du att staten Israel bör upphöra att existera för att tillfredsställa terrorister och despoter?
Då kanske vi samtidigt ska lägga ner Irland, Spanien, Sri Lanka, Indien, Thailand, Fillipinerna, Ryssland, halva Sydamerika och alla andra länder i Afrika som har en inhemsk terrorism? Varför anser du att Israel av alla dessa länder inte har existensrätt?
Tror du att Israel skulle fortsätta kriget om de tre soldaterna kom hem imorgon och Qassambrigaderna samt Hezbollah sträckte vapen och lät sig avväpnas?

Som givati skriver är det oerhört tragiskt men hur länge kan en stat acceptera att organisationer i andra länder får carte blanche att skjuta granater och raketer in på civila i Israel? Hur många räder in i det egna landet ska accepteras? Denna situation är helt och hållet Qassambrigaderna och Hezbollahs fel, de har medvetet provocerat fram denna konfrontation. Varför förnekar du Israels rätt att skydda sin civilbefolkning?

Hur tycker du att Israel skulle ha löst detta då?
Tänk nu också på att Israel utrymt Gaza samt södra Libanon och accepterat en tvåstatslösning, hur anser du att detta inte var tillräcklig början?

Israel har gjort detta flera gånger, varje gång de utrymt Gaza, Västbanken eller andra buffertzoner har det resulterat i samma sak, ytterligare terroristangrepp på den Israeliska civilbefolkningen. Det är terroristorganisationerna ledda från Iran och Syrien som är problemet i MÖ, inte Israel eller förnekar du att de är terroristorganisationer? Varför är det Israels fel att närvaro av dessa organisationer tvingar dem att ha en stor och stark militär?

Jag kan bara dra slutsatsen att du är antiIsrael och vill "utplåna Israel från kartan".

Våldet, dödandet, förödelsen har pågått snart 60 år i området. Och huvudorsaken till detta är ju staten Israels bildande. Människors liv slås i spillror. Det är fler och fler människor som jagas på flykten. Det är allvarligt. Det spelar ingen roll om det är en jude eller en arab som drabbas, det är lika illa.

Då måste man fråga sig hur länge till skall detta få hålla på? Man måste inse att det här är fel väg. Man måste tänka om. Varför går det inte ifrågasätta staten Israels existens? Det är ju där problemen börjar, det är ju uppenbart för alla.
Jag blir lite mörkrädd när jag ser inlägg om att civila inte är något att ta hänsyn till. I krig dör civila, så är det bara. Jag trodde att vi hade blivit mer civiliserade än så.

Och man kan inte komma ifrån att Israel har ett stort ansvar i att hitta en lösning.

Tror du på allvar att Israel drar på så här för 3 soldater? Då är du mycket naiv!
Citera
2006-07-24, 19:28
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Exakt lika cyniskt som när Israel skickar ut bosättare på ockuperade områden i provokationssyfte och låter dem locka fram terrorangrepp.
Så du anser att bosättningarna var medvetna provokationer för att locka fram terrorangrepp? Märkligt resonemang, då tror du alltså på konspirationsteorin om att Israel vill utrota Araberna i Palestina, märkligt att de inte började med de Araber med Israeliskt medborgarskap...
Bosättningarna var en del i annekteringen av Gaza, det syftade till att upprätta en buffertzon för att skydda den Israeliska civilbefolkningen.

Citat:
Den Israeliska militären har ju dessutom gjort sig till en så svår måltavla att motståndsgrupper inte har reseurser att anfalla dem,
Jaha, du inser att du just legitimerat terrorangrepp på civila med att polis och militär är för starka att slåss mot. Den anledningen tycker jag luktar väldigt illa.

Citat:
och eftersom Israel är en demokrati, med allmän värnplikt dessutom, så kan ju förstås många resonera att även civilbefolkningen är en legitim måltavla, då militären agerar direkt på folkets order, folket som ju är högsta befälhavaren i en demokrati.
I tider av krig kommer befolkningen alltid att ge makt till armén, de måste helt enkelt lita på dem. Den Israeliska armén har skyddat Israel så länge mot hot utifrån att demokratin i Israel i detta hänseende har fått ta stryk, detta är en stor förlust för Israel men ett genomgående tema hos alla krigförande demokratier (tänk internering av Japaner i USA under WW II).
Citera
2006-07-24, 19:35
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Våldet, dödandet, förödelsen har pågått snart 60 år i området. Och huvudorsaken till detta är ju staten Israels bildande. Människors liv slås i spillror. Det är fler och fler människor som jagas på flykten. Det är allvarligt. Det spelar ingen roll om det är en jude eller en arab som drabbas, det är lika illa.
Så du menar att demokratier ska böja sig för despoter, terorister, hatmånglare och mördare? Vad blir då nästa steg? Staten Israel har existensberättigande att du inte gillar dem är inte anledning till att ge upp demokrati och rättigheter.

Citat:
Då måste man fråga sig hur länge till skall detta få hålla på? Man måste inse att det här är fel väg. Man måste tänka om. Varför går det inte ifrågasätta staten Israels existens? Det är ju där problemen börjar, det är ju uppenbart för alla.
Att ifrågasätta staten Israels rätt till existens är att ifrågasätta demokrati och att böja sig för våldsverkare, det kan vi inte göra, då kan vi lika gärna låta AFA och nazisterna styra Sverige eftersom du verkar anse att principen "börjar de slåss är det bäst att göra som de säger".
Jag blir lite mörkrädd när jag ser inlägg om att civila inte är något att ta hänsyn till. I krig dör civila, så är det bara. Jag trodde att vi hade blivit mer civiliserade än så. Lösningen på problemet är att avväpna alla dessa terroristgrupper och att få samtliga Arabländer att acceptera en tvåstatslösning. Israel kommer inte att fortsätta detta krig om terrorangreppen mot dess civila upphör, eller tror du det?

Citat:
Och man kan inte komma ifrån att Israel har ett stort ansvar i att hitta en lösning.
Varför Israel? Varför har inte terroristerna ett större ansvar?

Citat:
Tror du på allvar att Israel drar på så här för 3 soldater? Då är du mycket naiv!
Läs på vad som har hänt sedan Israel utrymde södra Libanon och Gaza så förstår du vad som hände, du kan ju inte vara så naiv att du tror att kidnappningen och räderna in på Israeliskt territorium är det enda som hänt.
Citera
2006-07-24, 19:48
Medlem
Bonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Men det tycker åtminstone jag .... Ty att bomba är inte adekvat med att använda övervåld och enligt folkrätten, har som sagt Israel rätt att försvara sig bla genom att bomba sönder och samman... Hizbollah i sina positioner...!!

Bra

Tyvärr var det inte klart i ditt inlägg. Du kan väl vara lite självkritisk ibland... !!

"Adekvat"? menar du synonymt? verkar som du svänger dig med ord lite över din kompetensnivå....jag trodde du följt tråden och därför ansåg jag att jag inte behövde förtydliga mig i varje inlägg. Som sagt, seriösa debattörer här vet vad som avses, även om många inte håller med mig. Så var självkritisk själv, häng med!

Och nej, bomba är inte synonymt med övervåld, men jag trodde jag förklarade för dig i inlägget innan!!! läs om läs rätt och upprepa inte samma ickeförståelse igen, det blir tröttsamt.
Citera
2006-07-24, 19:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Så du menar att demokratier ska böja sig för despoter, terorister, hatmånglare och mördare? Vad blir då nästa steg? Staten Israel har existensberättigande att du inte gillar dem är inte anledning till att ge upp demokrati och rättigheter.

Att ifrågasätta staten Israels rätt till existens är att ifrågasätta demokrati och att böja sig för våldsverkare, det kan vi inte göra, då kan vi lika gärna låta AFA och nazisterna styra Sverige eftersom du verkar anse att principen "börjar de slåss är det bäst att göra som de säger".
Jag blir lite mörkrädd när jag ser inlägg om att civila inte är något att ta hänsyn till. I krig dör civila, så är det bara. Jag trodde att vi hade blivit mer civiliserade än så. Lösningen på problemet är att avväpna alla dessa terroristgrupper och att få samtliga Arabländer att acceptera en tvåstatslösning. Israel kommer inte att fortsätta detta krig om terrorangreppen mot dess civila upphör, eller tror du det?

Varför Israel? Varför har inte terroristerna ett större ansvar?

Läs på vad som har hänt sedan Israel utrymde södra Libanon och Gaza så förstår du vad som hände, du kan ju inte vara så naiv att du tror att kidnappningen och räderna in på Israeliskt territorium är det enda som hänt.

Ingen fred i sikte med den inställningen.
Citera
2006-07-24, 19:56
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Jaha, du inser att du just legitimerat terrorangrepp på civila med att polis och militär är för starka att slåss mot. Den anledningen tycker jag luktar väldigt illa.
Jag har väl inte legitimerat någonting genom att konstatera det självklara? Men i din enögdavärld döms ju alla som inte skyddar sitt psyke med massiva försvarmekanismer ut som djävulens hantlangare. Hur tycker du det luktar att Israels attack utlöstes av just ett angrepp på militär, istället för de vanliga attackerna på det civila samhället? Det tycker jag luktar som att jag har alldeles rätt i min analys att militärens inflytande på makten i Israel är näst intill absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in