2018-02-24, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag förstod väl att detta skulle bli din räddningsplanka när du blev ställd mot väggen, den har du tillämpat ofta!

Men frågan kvarstår, svenska akademin säger: hamburgarna såldes i kiosken för konsumtion ute på gatan. Håller du med om detta eller har de fel? Konsumeras hamburgarna när de äts eller betalas?

Svaret har vi väl egentligen redan eftersom du flera gånger har sagt att de konsumeras när det betalas och inte när de äts upp. Du sågar alltså svenska akademin i deras syn på detta trots att du påstår att du håller dig till deras definitioner.
Nej, jag har tillskillnad från er övriga verklighetsförnekare och känslomänniskor i tråden tagit mitt förnuft tillfånga och använder därför konsumtion och förbrukning som synonymer. Jag har hela tiden sagt att man förbrukar varor när dom används eller äts upp som i ditt fall.

Vidare så har jag tydligt förklarat varför amortering ska ses som förbrukning av penga-resurser. Du kan inte invända på detta i sak utan försöker krångla till diskussionen än mer. Tyvärr för dig så är du inte särskilt framgångsrik.
Senast redigerad av frasselito 2018-02-24 kl. 20:32.
Citera
2018-02-24, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Vilken gyttjebrottning vi bevittnar! Här amorteras det sannerligen inte på krutet i argumentationen. Mycket underhållande tycker undertecknad som sitter här och förbrukar en kall öl. Fortsätt så!
Jag tror du menar "här sparas det inte på krutet". Vilket är ett ordspråk för ungefär: inte skräda på orden. Gå rakt på sak. Pang på.
Krutet fungerar som orden och orden sparar man inte på utan man pepprar på i sitt anförande.

Att då säga "här amorteras inte på krutet" är ju tvärtemot ursprungsbetydelsen, ty amorterar man på krutet så har man ju inget krut att ta till, dvs man har inga ord att peppra med.
Sedär vilka tokigheter det blir när man går runt och tror att spara är synonymt med amortering!
Citera
2018-02-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Vilken gyttjebrottning vi bevittnar! Här amorteras det sannerligen inte på krutet i argumentationen. Mycket underhållande tycker undertecknad som sitter här och förbrukar en kall öl. Fortsätt så!

Jag ryckte också det var underhållande till en början men blir alltmer säker på att frasselito eller vad hen kallar sig är ett troll och då är det inte lika kul längre.
Citera
2018-02-24, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsekonom
Jag ryckte också det var underhållande till en början men blir alltmer säker på att frasselito eller vad hen kallar sig är ett troll och då är det inte lika kul längre.
Ursäkta? helt ärligt, om någon är det ju faktiskt ni som är trollen!
Det är ju ni som fullkomligt misshandlar det svenska språket när ni kallar amortering för sparande.

Jag förstår att man från er sida måste ta till dessa epitet när argumenten sinar. För inte har ni kunnat övertyga i sak inte.
Citera
2018-02-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Eller gör som jag, håller eventuellt på att investera (alltså inte spara) i en veteranbil, En sorts form av sparande men mest som kul grej. Kan alltid exporteras vid ett kronrasfall.

Absolut. Allt man kan ta på är bättre än tillgodohavanden i datorer. Ettor och nollor kan ju råka försvinna när strömmen går eller ryssen tittar in.
Citera
2018-02-24, 23:59
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Man amorterar, hallåååå

Pengarna är inte konsumerade bara för att man har använt dem till något.

Begreppsförvirring vid det här laget är total.
Citera
2018-02-25, 00:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, jag har tillskillnad från er övriga verklighetsförnekare och känslomänniskor i tråden tagit mitt förnuft tillfånga och använder därför konsumtion och förbrukning som synonymer. Jag har hela tiden sagt att man förbrukar varor när dom används eller äts upp som i ditt fall.

Ja men det är ju bra att du har insett att dina tidigare stolligheter var helt fel när du påstod att konsumtionen skedde när varan betalades. Bra att du är på banan igen här och förstår att konsumtionen sker när varan förbrukas, dvs. ölen dricks upp eller hamburgaren äts upp. Vi andra, de som du kallar känslomänniskor, behöver förstås inte ändra oss eftersom vi hela tiden haft rätt.

Citat:
Vidare så har jag tydligt förklarat varför amortering ska ses som förbrukning av penga-resurser. Du kan inte invända på detta i sak utan försöker krångla till diskussionen än mer. Tyvärr för dig så är du inte särskilt framgångsrik.

En invändning i sak är förstås att du inte finner stöd hos svenska akademin för ditt påstående och du har sagt att du rättar dig efter dem och har gett denna länk som referens till vad du håller dig till: https://svenska.se/tre/?sok=konsumtion&pz=1

Där står att konsumtion är förbrukning av (vissa) varor el. tjänster. Konsumtion enligt svenska akademin är alltså inte att använda pengar, dvs. betala, och detta skrev du i förra stycket att du nu var med på. Du verkar alltså inte ens vara överens med dig själv, än mindre med svenska akademin!
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-02-25 kl. 00:34.
Citera
2018-02-25, 02:39
Avslutad
Citat:
Ja men det är ju bra att du har insett att dina tidigare stolligheter var helt fel när du påstod att konsumtionen skedde när varan betalades. Bra att du är på banan igen här och förstår att konsumtionen sker när varan förbrukas, dvs. ölen dricks upp eller hamburgaren äts upp. Vi andra, de som du kallar känslomänniskor, behöver förstås inte ändra oss eftersom vi hela tiden haft rätt.

En invändning i sak är förstås att du inte finner stöd hos svenska akademin för ditt påstående och du har sagt att du rättar dig efter dem och har gett denna länk som referens till vad du håller dig till: https://svenska.se/tre/?sok=konsumtion&pz=1

Där står att konsumtion är förbrukning av (vissa) varor el. tjänster. Konsumtion enligt svenska akademin är alltså inte att använda pengar, dvs. betala, och detta skrev du i förra stycket att du nu var med på. Du verkar alltså inte ens vara överens med dig själv, än mindre med svenska akademin!
Först skriver du att du förstår att jag använder förbruka och konsumera som synonymer för att sedan skriva att jag bara använder konsumera, men glömmer att förbruka finns:
https://svenska.se/tre/?sok=Förbruka&pz=1
Förbruka = använda till slut, använda något så att det tar slut.

Vilket är exakt det som händer med pengar när man amorterar.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Pengarna är inte konsumerade bara för att man har använt dem till något.

Begreppsförvirring vid det här laget är total.

Pengarna är förbrukade inte bara för man har använt pengarna till något, det stämmer.
Pengar förbrukas när man amorterar pengarna!

Oldfashion, Chiquita, simmarochdrunknar och frasselito bor i ett litet samhälle. Det är ett ganska trevligt samhälle, bara det att dom tre första inte riktigt förstår sig på det här med nationalekonomi. Därför brukar frasselito försöka förklara hur han ser på tillvaron, men dom tre musketörerna är fyllda med känslor och brukar därför förneka frasselitos rationella och osminkade bild av verkligheten. Det gör inte så mycket tycker frasselito att hans kamrater förminskar honom då han bara vill sina kamraters bästa. frasselito försöker till och med hänvisa till samhällets Stora Ordbok för att reda ut begreppen, men dom tre musketörerna blundar inför fakta och hävdar bestämt sin förljugna bild som den korrekta. Inte ens de fastställda definitionerna vill man alltså lyssna till. Det är nog bara verklighetens mekanismer som kan komma att övertyga;

1. En dag så lånar frasselito 100kr av Oldfashion. Oldfashion har då en fordran på frasselito och frasselito har 100kr att tillgå -> den totala penningmängden i samhället blir 200kr, det har skapats 100kr.
2. frasselito lånar i sin tur ut 100kr till simmarsedandrunknar med hjälp av sina 100kr. -> den totala penningmängden blir 300kr
3.simmarjagdrunknar får då 100kr och lånar i sin tur ut dessa till Chiquita -> den totala penningmängden blir 400kr
4. Chiquita använder dessa pengar för att köpa en resa över sundet för att sälja sitt bananarsle till pissgul.
5. Chiquita kommer tillbaka till samhället och kan då amortera 100kr till simmarjagdrunknar -> penningmängden minskar till 300kr.
6. försöktesimmamenjagdrunknar kan då amortera 100kr till frasselito -> penningmängden minskar till 200kr.
7. slutligen kan då frasselito amortera 100kr till Oldfashion -> penningmängden minskar till 100kr igen.

Så amortering minskar penningmängden. Pengar förbrukas när man amorterar. Hur sparar man något som man förbrukar?
Ni får förklara detta.
Citera
2018-02-25, 02:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Först skriver du att du förstår att jag använder förbruka och konsumera som synonymer för att sedan skriva att jag bara använder konsumera, men glömmer att förbruka finns:
https://svenska.se/tre/?sok=Förbruka&pz=1
Förbruka = använda till slut, använda något så att det tar slut.

Ja du bekräftar att du använder konsumtion och förbruka synonymt men din definition av konsumtion överensstämmer som sagt var inte med svenska akademins definition.
https://svenska.se/tre/?sok=konsumtion&pz=1

Där står att konsumtion är förbrukning av (vissa) varor el. tjänster.
Du anser att konsumtion även är att betala men detta står i strid med vad svenska akademin säger. De säger uttryckligen att det inte är så: hamburgarna såldes i kiosken för konsumtion ute på gatan
Citera
2018-02-25, 02:46
Avslutad
Citat:
Ja du bekräftar att du använder konsumtion och förbruka synonymt men din definition av konsumtion överensstämmer som sagt var inte med svenska akademins definition.
https://svenska.se/tre/?sok=konsumtion&pz=1

Där står att konsumtion är förbrukning av (vissa) varor el. tjänster.
Du anser att konsumtion även är att betala men detta står i strid med vad svenska akademin säger. De säger uttryckligen att det inte är så: hamburgarna såldes i kiosken för konsumtion ute på gatan
Svara på min föregående fråga istället; amortering är förbrukning av pengar. Hur sparar man när man förbrukar något?
Citera
2018-02-25, 03:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Svara på min föregående fråga istället; amortering är förbrukning av pengar. Hur sparar man när man förbrukar något?

Så du klarade inte av att bemöta det jag visade om att du går på tvärs emot svenska akademin?

Och nej, amortering är en (del)betalning av en skuld och det är inte konsumtion enligt svenska akademin. Konsumtion är enligt dem förbrukning av vi vissa varor eller tjänster.
Citera
2018-02-25, 09:20
Avslutad
Citat:
Så du klarade inte av att bemöta det jag visade om att du går på tvärs emot svenska akademin?

Och nej, amortering är en (del)betalning av en skuld och det är inte konsumtion enligt svenska akademin. Konsumtion är enligt dem förbrukning av vi vissa varor eller tjänster.
Men ditt barn, enligt Svenska akademin är förbrukning och konsumtion samma sak.

Amortering är återbetalning av skuld, vilket innebär i vår skuldekonomi att pengar försvinner och förbrukas från systemet i dess helhet.

Ni säger att amortering är samma sak som sparande och det går helt enkelt tvärtemot hur Svenska akademin definierar dessa termer. Ty sparande är att samla resurser och amortering blir att förbruka resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in