2018-02-22, 14:11
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Nej? Om man sparar pengar så sparar man pengar. Om du sedan använder detta för att amortera ja, då amorterar du med dina sparade pengar. Du sparar ju inte igen när du använder dina sparade pengar till att amortera

Ni trollar grovt med mig jag börjar bli lite less.

Jo, du sparar då du måste lägga undan pengar för att kunna amortera. Om du anser att man sparar pengar om man 1) avstår från konsumtion (d.v.s. lägger undan pengar för framtida bruk) och 2) att 1) fortfarande var ett sparande även om du någon gång i framtiden spenderar dessa pengar, så följer det logiskt att amortering måste vara sparande.

Vad är skillnaden enligt dig, om jag

1) sparade ihop 250 000 SEK under 4 år för att sedan köpa en bil (år 2022).

och

2) tog ett kreditlån på 250 000 SEK (år 2018), köpte en bil med lånade pengar och sedan sparade ihop 250 000 SEK under 4 år för att amortera hela summan (år 2022).
Citera
2018-02-22, 14:18
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Det blir ingen skillnad om jag istället säger att du ska avbetala skulden månadsvis (i tre månader), samt att du måste betala en liten avgift (ränta) för att få låna dina 5 000 SEK.

Om du anser att det jag skrev i mitt föregående inlägg var sparande, så måste även det ovan nämnda vara ett sparande.

Nja, jag ångrar mitt senaste inlägg lite i efterhand då det blev lite otydligt. En amortering anser jag är att det bör ses som "ett sorts sparande".
Citera
2018-02-22, 14:34
Medlem
Greenskys avatar
Ett annat ord som används felaktigt är ordet tjäna.

"Ex:
Lisa till pappan: Jag har köpt en jacka på rea för 500 kr så jag har alltså tjänat 300 kr då det ursprungliga priset var 800 kr.

Pappan svarar: Nej du har inte tjänat 300, du har däremot sparat 300 kr."

I exemplet ovan så har Lisa i direkt bemärkelse inte sparat då hon enbart egentligen sluppit betala fullt pris för varan men däremot har hon gjort "ett sorts sparande" genom att handla på rea.

Amortering= En sorts sparande.
Handla på Rea= En sorts sparande.
Citera
2018-02-22, 15:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Min definition av sparande är den allmänt vedertagna i svenskt språkbruk, från Svenska Akademin:
https://svenska.se/tre/?sok=Spara&pz=1
Spara = lägga undan för kommande behov
Spara = behålla (ngt) som resurs för framtida behov genom att avstå från omedelbar förbrukning särsk. med avs. på pengar
Spara = helt eller delvis avstå från att använda eller förbruka

Simmaelrsjunk, Chiquita och oldfashioned hävdar att amortering och sparande är samma sak. "Amortering som en form av sparande" dvs all amortering är alltid sparande. Det är helt enkelt fel språkbruk och ett våldtagande av det svenska språket. Orwellianer hela bunten.

Det är precis det fetade du gör nät du amorterar, istället för att konsumera för pengarna amorterar du.
Citera
2018-02-22, 15:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hburgaren
Min synnerligen primitiva syn på saken

Sparande är frivilligt

Amortering är tvång

Så om det kommer en lag som säger att du måste spara så är det inte sparande längre? Eller om amorteringskravet avskaffas då blir det sparande?
Citera
2018-02-22, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Jo, du sparar då du måste lägga undan pengar för att kunna amortera. Om du anser att man sparar pengar om man 1) avstår från konsumtion (d.v.s. lägger undan pengar för framtida bruk) och 2) att 1) fortfarande var ett sparande även om du någon gång i framtiden spenderar dessa pengar, så följer det logiskt att amortering måste vara sparande.

Vad är skillnaden enligt dig, om jag

1) sparade ihop 250 000 SEK under 4 år för att sedan köpa en bil (år 2022).

och

2) tog ett kreditlån på 250 000 SEK (år 2018), köpte en bil med lånade pengar och sedan sparade ihop 250 000 SEK under 4 år för att amortera hela summan (år 2022).
Nej, det följer inte alls logiskt att amortering är sparande. Det följer logiskt att amortering är amortering, dvs betalning av lån.

1) man sparar 250k, sedan köper man och betalar bilen med sina sparade pengar.

2) man blir beviljad kreditlån och köper en bil. Sedan sparar man 250k för att slutligen betala för bilen när man amorterar kreditlånet.

För att kunna amortera så måste man spara i ditt exempel. Det följer alltså INTE att amortering ÄR sparande, om så vore fallet så skulle sparande -> amortering -> sparande. Så är det ju inte.
Citera
2018-02-22, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är precis det fetade du gör nät du amorterar, istället för att konsumera för pengarna amorterar du.
"Spara = helt eller delvis avstå från att använda eller förbruka"
När man amorterar så använder man sina pengar för att amortera. Man använder alltså sina pengar. Så nej, det du säger är ej korrekt.
Citera
2018-02-22, 16:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Spara = helt eller delvis avstå från att använda eller förbruka"
När man amorterar så använder man sina pengar för att amortera. Man använder alltså sina pengar. Så nej, det du säger är ej korrekt.

Förbrukar du pengarna när du amorterar, blir din förmögenhet mindre då menar du?
Citera
2018-02-22, 16:43
Avslutad
Citat:
Förbrukar du pengarna när du amorterar, blir din förmögenhet mindre då menar du?
Jag betalar mitt lån. Så jag gör av med resurser.
Citera
2018-02-22, 16:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag betalar mitt lån. Så jag gör av med resurser.

Du har alltså lägre förmögenhet efter en amortering menar du, klarar du av att svara ja eller nej på det? Förmodligen är den frågan för svår för dig. eller hur?
Citera
2018-02-22, 17:01
Avslutad
Citat:
Du har alltså lägre förmögenhet efter en amortering menar du, klarar du av att svara ja eller nej på det? Förmodligen är den frågan för svår för dig. eller hur?
Efter amortering så är ens resurser färre än innan amortering.

Det är alltså tvärtemot hur sparande definieras av Svenska akademin. Varför pratar ni inte det svenska språket? Ni skapar ju ett eget språk!!!

Och ni anklagar mig för att skapa ett eget språk(!) Projektion va det ja!
Citera
2018-02-22, 17:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Efter amortering så är ens resurser färre än innan amortering.

Det är alltså tvärtemot hur sparande definieras av Svenska akademin. Varför pratar ni inte det svenska språket? Ni skapar ju ett eget språk!!!

Och ni anklagar mig för att skapa ett eget språk(!) Projektion va det ja!

Som väntat vägrade du att besvara den fråga jag ställde, blir din förmögenhet lägre av amortering? Du är tydligen för feg för att svara på den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in